|
|
| hvordan kan man se om hoppen er dr |
| Forfatter:  |
Susans |
| Dato:  |
18-12-2005 13:45 |
|
Som overskriften siger...Hvordan kan man se om en hoppe er drægtig uden at tilkalde en Dr. Dyr (vi har nemlig lige kastet 4000 efter dyrlægen her i Dec. ) For...øhhh...ja...nu får jeg sikkert en over snudeskaftet og det må jeg jo så bare finde mig i... Men...min dejlige hoppe Zerima 25 år (troede ikke hun kunne komme i brunst mere) har gået på fold HELE sommeren med min haflinger hingst Walentin på 1½ år...han ved godt han er en herre... ikke altid lige sjovt...men sådan er det...og damens dækken er med de hersens krydsgjorde og jeg syns de sidder lidt mere end bare alm. tæt...også selv om jeg HAR løsnet dem lidt (6 cm) fra sidste år...hun er IKKE fed men kraftigt bygget...jeg kan mærke de 2 bagerste ribben...men men men...hun er blevet hård og "vommet" BAGTIL...og jeg syns hendes "yver" er en lille bitte smule større end det plejer...(der kommer ikke mælk ud)det er sådan fast foran til...(når man kører hånden fra gjord lejet og op til hendes patter så lige forand patterne der er hun lidt hævet /bulet og lidt varm) Så...jeg tænkte jo...har han alligevel fået "overtalt" hende og har hun alligevel haft en brunst periode jeg ikke har bemærket??? Jeg har da intet imod hvis der kommer et lille nuttet føl...men vil da så sandelig gerne være forberedt... MVH Sus PS: Jeg kan ikke huske om det var en drøm eller om det virkelig skete...men da jeg stod og nussede med hende og undersøgte hende for følbasse i mavsen (lagde hånden på hendes bagerste del af mavsen) der syns jeg at maven bulede underligt og syns også jeg kunen se liv...men som sagt...kan ikke lige finde ud af om det var en meget realistisk drøm eller virkelighed...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge... |
|
|
Den eneste måde hvorpå du kan vide det med sikkerhed er at få hende scannet eller håndprøvet. Det koster altså heller ikke alverden og på den måde er du også sikker på at din gamle hopper ikke får tvillinger..!
Mange hilsner fra Sine (hafferne Havanna & Aslan) Shit happens! ... I just try not to step in it 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv altså...så |
Susans |
18-12-2005 13:57 |
|
må jeg jo ringe efter Lone igen...hvad hvis det er Tvillinger...hvad skal der så ske??? MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det er tvillinger... |
|
|
så kan du vælge at få det ene æg klemt, så der kun kommer eet føl. Tvillingeføl har som bekendt ofte svært ved at klare sig (ofte dør det ene eller begge føl tidligt) og siden det er en gammel hoppe, så ville det også være en stor belastning for hende, hvis de overlever.
Mange hilsner fra Sine (hafferne Havanna & Aslan) Shit happens! ... I just try not to step in it 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det samme... |
|
|
Det samme er sket for os! Eller dvs. næsten det samme... I oktober sidste år købte vi en haflingerhoppe.. Hun var lidt rund, men var heller ikke blevet redet så det var jo logisk nok! Vi red hende en time hver dag og hun fik det hun mindst skulle have at spise uden at sulte, men maven bulede stadig.. Nå, mere tænkte vi ikke over det.. Vinteren gik og det blev forår og ponyen kom ned på rideskolen til den sædvanlige "løvspringstur" (en stor udflugt i skoven for medlemmer af klubben på knap 3 timer). De andre i klubben synes godt nok hun var blevet tyk og spurgte om hun var i fol? Vi svarede nej da! Men de blev ved og mærkede hende på yveret og sammenlignede det med andre hopper. Og de mærkede maven og trykkede her og der og pludselig var der en der så noget bevæge sig! Men vi slog koldt vand i blodet og tænkte at hun sikkert havde set syner og at yveret var større fordi Omira havde haft 2 føl før.. Så min lillesøster red løvspringstur og det gik fint! De næste uger gik vi lidt og stirrede på hendes mave og bildte os flere gange ind at den bevægede sig. En dag hvor det havde været frost om natten var vandet i vandtruget frosset til. Vi slog hul i isen og Omira drak. Pludselig gav det et ordentlig skvulp i Omiras mave og da vidste vi at hun var med føl! Man kunne lige se hvordan føllet ikke kunne lide det kolde vand og vendte og drejede sig! Kort efter ringede vi og hørte den forrige ejer om hvordan det kunne ske.. Hun fortalte at hun havde haft en new forest hingst på 1½ år til at gå semmen med Omira og hendes anden hoppe. Han havde dog hurtigt fundet ud af at han var hingst og hun havde taget ham fra efter et par dage. Men han havde åbenbart haft heldet med sig.. Og d. 4/6-05 kom et sødt lille føl til verden!  ^^ Lige et billede af den lille fyr...  Så hvis du giver hende noget meget koldt at drikke og maven bevæger sig, så er hun ret sikkert med føl! Det kommer selvfølgelig an på, hvor langt hun er hende! Men held og lykke med det!
*Carina* - Som ønsker alle på HN en rigtig glædelig jul og et godt nytår! _____________________ PS. Har skiftet navn fra Carina med Omira til *Carina*... (Så vidste i også det! )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uha da...jeg må |
Susans |
18-12-2005 15:10 |
|
vist hellere gå ned med en spand isvand  MHT. Hvor lang hun evt. er henne...vil jeg sige godt 4-5 md. så jeg tror ikke jeg bare kan få klemt det ene æg...hvis det da er tvillinger...hvis hun da er med føl... hvad med at tage temperatur??? Er der ikke noget om at hopper der er med føl har en højere temperatur en normalt? Hvad med evt. adfærd?? Er det normalt at hoppen blir tvær? Vil ikke have spændt dækken gjordene (i forbindelse med jeg lægger dækken på morgen og aften) hun er nemlig begyndt at lægge ørene tilbage og ser truene ud når jeg skal sætte dem fast (de sidder ikke for stramt men sidder tæt) jeg har jo løsnet dem yderligt i dag...hmmm...er bange for den er god nok..ha ha..så får vi vel føl engang til forår/midtsommer...hi hi...det ødelægger godt nok mine planer lidt...men hva...så tager vi det med...håber faktisk en lille smule elsker bare små følle bøller... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jah... |
|
|
Jah det kan godt ske hun bliver lidt tvær... Omira begyndte at bide en overgang og det er hun da holdt op med! 
*Carina* - Som ønsker alle på HN en rigtig glædelig jul og et godt nytår! _____________________ PS. Har skiftet navn fra Carina med Omira til *Carina*... (Så vidste i også det! )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm...lige |
Susans |
22-12-2005 22:59 |
|
lidt mere info... Jeg har nu virkelig forsøgt om jeg kunne se,høre og mærke om der er en bebs i min hoppe..har ikke kontaktet dr. dyr endnu det må vendte til efter Nytår..har alt for meget om ørene og pengepungen er tom det er jo Dec. øv...der er dog penge til akut dyrlæge...det er der altid...men tør ikke bruge dem på at få hende tjekket da der jo så helt sikkert sker et eller andet dyrt ... Men..jeg har følt på hende, holdt min hånd forskellige steder på hendes mave og har ikke mærket en lille hov eller andet...men hendes ene "bryst" er meget hård..ikke bare fast men virkelig hård..det er ikke selve patten jeg snakket om men hendes mælkekirtel i den ene side den anden er fortsat fast...så jeg tænker selvfølgelig om hun kan have en brystbetændelse/yverbetændelse uden at være med føl? En anden ting er at jeg nu syns hendes riben er mere synlige end hvad jeg bryder mig om..men hun er IKKE tynd...absolut ikke..hun har et fint fedtlag som man faktisk kan tage lidt fat i, ved skulderen og lidt på halsen...men jeg kan se hendes riben...det må blive 3,4 og 5 talt bagfra... Hun har ikke orm. og er ellers en sund og rask hest. MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med hensyn til ribben |
|
|
Hvis hun evt. skulle være i fol, er det vigtigt at hun ikke er det mindste tynd. Man må gerne kunne mærke ribbenene ved et fast tryk, men ikke se dem. (det gælder egentligt næsten alle heste... På plage må man dog godt kunne skimte de to bagerste.) En hoppe i fol har jo også brug for ekstra foder til at lade det lille foster vokse og udvikle sig af. Efter nytår ville jeg nok få Dr. Dyr ud og undersøge hende. Det ville jo nok være det sikreste. Der er jo også de 25 år at tage hensyn til. Dermed ikke sagt at hun er ældgammel, men bare at der sikkert er et par ekstra ting at tage hensyn til. Hun kan jo ikke være lige så frisk (forstå mig ret) som en ung hest på 7 år. Der er ikke helt den samme udholdenhed som i de yngre dage. ( På den anden side set, så er hestene jo så forskellige at nogle er "gamle" når de bliver 15 og andre føltes som om de stadig var 6 år, selvom de for længst har rundet de 20 eller mere!) Med hensyn til det med humøret kan det nemt tænkes. Kendte en shetlænder der blev mopset hvis man rørte ved hendes mave når hun var i fol... Og egentligt kan jeg godt forstå det, jeg brød mig heller ikke om det da jeg var gravid! (Min datter er fra 18 okt. 04) Håber det kunne hjælpe dig lidt. Håber da egentligt også at du får dig en lille føllebølle til næste år. Jeg har været så glad for mit føl i år. Der er ikke noget som babyer (af alle slags!). Der er herlige! 
Tine, Stald ES Nu med 2 ponyer til salg. Se min præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige et billede af den tygge dame |
Susans |
25-01-2006 14:18 |
|
ja...ved godt jeg skal have fat i den dyrlæge igen...må hellere ringe i morgen...eller hvad siger i??? I dag da de tumlede rundt på folden alle sammen til Zerimas store irritation lage jeg mærke til at hendes mave skvulpede og prøv at se hvor meget hun buler ud i den ene side  Tror i der er gevinst???  Ved godt det er et dårligt billede men det er det bedste jeg kunne klare i dag...Håber der er en der siger hun bare er fed... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kunne |
|
|
Det kunne altså godt se ud til at der er en lille følbasse på vej!!!  Ved du hvor langt henne hun er nu hvis det nu er...? Fra omkring 8. måned skulle du gerne kunne mærke liv!
Ledige bokse i privat stald ved 8300 Odder fra juni 2006 8 km fra Odder, 15 km fra Skanderborg, 25 km fra Århus og Horsens. Se mere på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MiR... |
Susans |
25-01-2006 15:02 |
|
ja...det syns jeg også...jeg vil tro hun er mellem 7 og 9 md men jeg er IKKE sikker...jeg er ikke engang sikker på om der er en følle på vej...men hun har jo ændret sin adfærd en smule osv. dækken gjorderne skal spændes ud i ny og næ...sååå...men Nu kommer Lone (Dr. Dyr) og tager en blodprøve på hende senest fredag... hhhmmm gid hun kom i dag...så jeg kunne få svar fredag...istedet skal man gå her og ikke vide noget med sikkerhed og vendte og vendte og vendte og vendte...øv altså... På en måde håber jeg og på den anden side...så ødelægger det lidt mine planer om at få et "rigtigt" føl på hende (havde planlagt hun skulle ifoles med en svnsker til 12.000 bobs)...da hun er en dejlig hest og jeg gerne vil beholde hende længere end hun kommer til at leve...så jeg tænkte at jeg kunne beholde hende på den måde...altså ved at få et føl efter hende... Det får jeg så måske også...men ikke lige den blaning jeg havde forestillet mig...he he he... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men alligevel |
|
|
Kan godt forstå det så kommer lidt i vejen for dine planer, men det er jo alligevel umuligt ikke at glæde sig over et lille føl... Måske har hun ikke alderen til at få to føl, meeen hvis hun ellers er frisk og rask, kan du måske godt få en lille følbasse mere. Det er spændende med blodprøven. Kommer hun fredag er der jo nok svar senest tirsdag! Men det er svært at vente når man helst vil have svar her og nu!! Håber det bedste for dig.
Ledige bokse i privat stald ved 8300 Odder fra juni 2006 8 km fra Odder, 15 km fra Skanderborg, 25 km fra Århus og Horsens. Se mere på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyr hingst |
|
|
Jeg ville nok vælge at glæde mig over at hun er/kan blive ifol, hvis jeg havde overvejet at få et føl efter så dyr en hingst. det ville da være ærgeligt hvis man brugte 12.000 og hoppen så ikke kunne blive ifol. Så hvis hun er ifol, så spring du bare ud i din "ønskehingst" på 30. dagen. Chancen for at hun bliver ifol er mangedoblet, hvis hun lige har haft føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak skal i have |
Susans |
25-01-2006 15:57 |
|
ja...jeg håber hvis hun er i fol at hun klare det med glans og får en ukompliceret foling og et sundt og raskt føl...og jeg håber også at hvis hun holder til det at jeg så ikke behøver droppe drømmen om drømmehesten efter hende...hun er bare den dejligste hest...og jeg vil ikke miste hende helt den dag hun skal afsted...jeg har godt nok ikke haft hende så længe men længe nok til at jeg får tudefjæs på når jeg tænker på hun ikke er for evigt så et lille føl efter hende er drømmen... Ja...det er en meget dyr hingst...men jeg syns hun er det hele værd og jeg gider ikke smide 2500 efter et eller andet jeg ikke er tilfreds med...ham jeg har kig på er fra 86 og min hoppe er fra 80 så de er ok tæt og af nogen lunde samme bygning osv. Jo...selvfølgelig blir jeg da ellevild hvis hun har et føl i maven...når jeg tænker på det og tænker er der mon et lille liv inde i hende får jeg sådan et sug i maven og lidt sommerfugle...så...jo...jeg håber jo lidt også selv om det blir en sjov blanding Svensk halvblod + haflinger...he he he... Men uden tvivl blir det et smukt føl, rødt med hvide aftegn og måske lys man og hale...hvem ved...men det blir ihvertfald en rød lille sag med hvidt på (hvis der altså er noget)...ihhh hvem der bare viste... nu sidder jeg igen med sommerfugle og sus i maven... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| juhhuuu |
Susans |
26-01-2006 13:24 |
|
dyrlægen kommer i dag kl. 14 eller deromkring og laver en undersøgelse indvendigt..så jeg får måske svar i dag og så gør i selvfølgelig også...skal nok holde jer opdaterede... MVH Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Alting.. |
|
|
går ikke altid som man har planlagt..  Jeg skulle have startet tilridning af min hoppe sidste efterår, da jeg til min store overraskelse opdagede at jeg er gravid, hvilket jeg ikke har kunnet blive siden jeg fik min datter for 6½ år siden.. Så alle mine planer røg også lige i vasken, men nu kommer der en dejlig lille pige til maj..  Held og lykke med din hoppe.. Mvh. Bolette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ih hvor skønt |
|
|
Ej hvor er det bare dejligt...  Tillykke med det!!! Så kunne din gamle hoppe altså stadig! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja...he he |
Susans |
26-01-2006 18:56 |
|
den gamle slyngel...så har hun alligevel givet den frækkert lov..men jeg er glad...det er jo et tegn på hun er sund og rask at hun er med føl..hendes krop havde nok kastet det for længst hvis den ikke havde været i stand til at holde til det...så jeg er meget glad...puha...kan næsten ikke helt fatte det...jeg beder til hun klare det med glans og at jeg har hende længe endnu... Hmmm...så kan jeg også lidt bedre forstå hun er blevet lidt rundrygget he he MVH Sus PS: Gad vide hvordan han har kunnet gøre det..jeg mener...han var jo ikke mere end ca 130 i forår/sommer gad vide om hun har ligget ned...hmm...jeg har set når han prøver og tro mig...han KAN IKKE nå...han er jo lille og hun meget stor (168)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|