Ja, så enekelt er spørgsmålet. Kan hoppen tabe føllet?
Og kan man sige noget om hvor let det er for en hest at tabe et føl, og på hvilke måde kan det ske?
~ DV Powaaah Mine Stjerner Lori&Mutti ~
- All Animals Except Man Know That The Ultimate Of Life Is To Enjoy It -
Vil du Gratis til DM i dressur??, Vi manger stadig en del hjælpere og kvittere for hjælp med gratis adgang alle dage, og forplejning mens du hjælper. Send en besked for yderliger information
hvis det er tidligt kalder man det at hun har absorberet (staves) og er det omkring midt i forløbet kaldes det en abort og er fostret næsten færdig udviklet kalder man det at kaste...
ret mig gerne hvis det er helt forkert, for det er sådan jeg har fået det forklaret/ forstået det
Mange hopper mister føl, men det er ikke ensbetydende med at der er noget galt med hoppen. Hvis der er noget galt med føllet, vil hoppen absorbere/abortere/kaste det med det samme.
Det man skal være opmærksom på er Virus-abort, som dog ikke er så udbredt i Danmark. Men kommer dette i din stald, vil samtlige drægtige hopper kaste deres føl.
Der blve på et tidspunkt lavet en artikel i Equipage om hopper og drægtighed. Her kan du læse procent-satsen for ikke fuldbyrdede drægtigheder hos hopper. (Men jeg kan ikke huske hviolket nummer!!!)
Hvis hoppen mister føllet tidligt i drægtigheden, kaldes et et fosteret REsorberes, altså tilbagedannes.
Hvis det sker senere i drægtigheden er det en abort/kastning, hvilket er det samme. Her vil føllet blive afstødt, altså altså blive "født".
Men man skal temmelig langt hen i drægtigheden, for at være sikker på at finde fosteret. Jeg har dog fundet et 4 mdr.s foster, men det var også kun fordi det skete i boksen.