Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hingst og vallak sammen???
Forfatter: 
Dato:  11-08-2001 12:41
Er der nogen der har erfaring med at sætte en hingst og vallak sammen? Kan man overhovedet det?
Jeg kan ikke lade være med at synes det er synd for hingstene, at de altid skal stå alene.
Hilsen Katrine.
0
0
Svar på denne tråd

Re: hingst og vallak sammen???
Forfatter: 
Dato:  11-08-2001 16:17
Man kunne jo også sætte hingste sammen. I naturen går de jo sammen. Det er jo et spørgsmål at kende sine heste, inden man sætter dem sammen.
Du har ret Katrine, det er ofte synd for de heste der går alene. Jeg har to hingste der går sammen. I perioder synes jeg at det kan blive for vildt og har så skilt dem ad. De har dog gået hele sommeren sammen.
Jeg har tidligere haft en hingst gående med en vallak.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2001 16:50
Kommer an på hingsten.

Monty har lige forsøgt sig som selskab og "opdrager" for en 2 årig hingst. Det gik godt natten over, men da hopperne kom på fold (en fold der ligger ca 150 meter fra hingstens fold) næste morgen, gik der en sikring i hingsten, og lille Monty fik bank. Det har taget over 14 dage for skrammerne var helet så meget at massøren måtte røre ham og så jeg kunne få en sadel på ham og skridte en tur - så de skal ikke stå sammen mere. Nu står den 2årige sammen med sin 1 årige lillebror, der er for føl-agtig til at den får bank af ham - og til efteråret bliver han afmonteret.

Men jeg må sige at jeg ikke er villig til at udsætte min hest for forsøget en gang til!

Og ja - det er synd or hingstene at de skal stå alene - men det skal jo ikek gå ud over vallakkerne! Så har man en hingst der ikek bliver brugt til avl, mener jeg at man gør den en tjeneste ved at få den afmonteret så den kan komme til at stå sammen med andre heste!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2001 18:46
Er det måske nogle gange et spørgsmål om at folden bare skal være stor nok? Jeg mener, så den underlegne kan smutte?
Tusind tak for jeres svar!
(-:Katrine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2001 20:28
Det er ikke et spørgsmål om folden er stor nok, hestene af i dag er ikke van til at skulle indordne sig i en flok, og bl.a. min hingst ville ikke dele fold med nogen, det er afprøvet, desuden behøver det ikke være hingste som er den "voldelilge" på marken det kan lige så godt være valakken. Min har frit udsyn til de andre heste på folden og kan "snakke" med sin kone når de er inde, og han virker på ingen måde som om han ikke trives fint på den måde.

Desuden jeg kender en mand han har 8 hingste gående sammen, og tager kun den ud han lige skal bruge, så det kan udemærket lade sig gøre. MEN hvem vil gå imellem hvi man skal ud og hente en hest og de slås ????????

Det er ikke KUN hingst som går allene på markerne rundt omkring. det er et socialt opdragningsproblem.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-08-2001 13:30
Det kommer helt an på hestene, forholdene osv.
Der er ufattelig mange tin gsom spiller ind.

Vi har haft to hingste gpende sammen uden problemer. Den ene er 142 den anden 90 cm. De kunne enes. Den lille bestemte *G*
Og de kune enes selvom den store fik lov at bedække........

Den store blev så kastereret, og kom ind til hopperne - og SÅ kan jeg godt fortælle jer, at den lille ikke længere kan acceptere den store som nu er vallak !

Det virker jo ret åndsvagt - at de kunne enes så langt - og at problemerne så kom nu hvor den store blev kastereret......men tjaa......
Hvis den lille ved et uheld er rendt under hegnet og ind til hopperne (ja - nu står han fa... i tøjer *G*), så har han jagtet rundt med vallakken og prøvet på at bide fat i forbenet af ham......ikke noget voldsomt eftersom den store kan løbe fra ham - meeen......det er da ikk efor smart at have sådan to heste til at jagte hinanden på den måde !!

Man skal altså tænke sig godt om........man skal ikke være for pyldret (leg kan jo også se voldsomt ud), men man skal hellere ikke være uforsigtig.......
Det værste er jo nok næsten hvis man får dem lukket sammen og SÅ finder ud af at den ikke går........man må prøve at undersøge det på andre måder først......lad dem have kontakt i stalden - og træk dem ud på marken i snor og gå lidt med dem etc.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-08-2001 14:28
Hej

Jo, hvis hingsten ikke er ret gammel eller de er vokset op sammen.
Men IKKE hvis der er hopper i nærheden. Bare hopper på en nærliggende fold kan sætte fut i fejemøget og så taber en af han-hestene territoriekampen.
Der er selvfølgelig undtagelser, men det kan ændre sig lynhurtigt.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-08-2001 21:27
Vores to hingste går sammen med 5 andre valakker, og der har aldrig været problemer. De er glade for at have sådan en stor familie/vennekreds (hvis I forstår).
Så jeg vil ikke umiddelbart tro at det er et problem hvis hingst & valak går sammen...
Hejsa
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2001 21:05
Hej!

Jeg har arbejdet hos en travtræner der lod alle unghingste gå sammen, hvis de ikke lavede for meget ballade. Hvis flokken blev opløst pga. skiftende heste i træning eller hingstende var væk fra folden pga. af træningsskader, kom de efterfølgende ud alene. De hingste der gik alene gik altid i en fold ved siden af valakker så de ikke følte sig helt alene.

Jeg synes godt at hingste og vallaker kan gå sammen, men selvfølgelig er det en tilvændingssag og har desuden meget at gøre om hvordan hingstens temperamnet og opførelse er over for de andre heste.

Knus Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-08-2001 09:25
Hej allesammen!
Tusind tak for alle jeres seriøse svar.
Det er noget jeg kan bruge!
Hestehilsner fra Katrine.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-08-2001 02:00
Her hos os har vi vores hingste gående sammen, bortset fra en enkelt der går går sammen med nogle vallaker.
Vores ene vallak (han blev kastreret d. 19. juni i år (7 år gammel og med 32 hopper i bagagen), og han er stadig "den store" hingst.... han tæsker de andre, hvis de vover sig hen til HANS græs... eller det græs han vil have bagefter.
De er forment adgang til den foreste del af folden, og må "nøjes" med det der ligger fjernest fra staldene. men vores vallak på 178, kan dog ind imellem få ham tumlet, men det er ikke altid at det lykkes. heldigvis sker der ikke det store, når først rangordnen er på plads... det virkede så volsomt første gang han var ude sammen med de andre (før gik han alene på en fold lige ved siden af, hvor han kun kunne snuse til de andre), men efter et par volsomme slåskampe med bid og spark, løben om kap og høje hvin, fandt de ud af hvem der ranbgerede hvor og nusserierne kom til syne. herligt!
Hilsen mUffe
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider