Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Følhopper fungerer ikke sammen
Forfatter: 
Dato:  28-05-2022 20:50

Hej

Min ponyhoppe har et 9 dage gammelt hoppeføl, som skal gå på fold sammen med en hest og dennes 4 uger gamle føl.
Vi lukkede dem sammen for første gang i går og det resulterede i at hesten galopperede efter min pony + føl, så det endte med at følle løb gennem hegnet og alt var ved at gå helt galt. Min pony panikkede selvfølgelig fuldstændigt. Vi fik styr på situationen og så i boks med pony og føl.
I dag har vi så delt folden ind i to dele. Min pony + føl har været ude et par timer og så bliver hesten + føl trukket ud på den anden fold ved siden af. Men allerede da min pony ser hesten ude på vejen ned mod folden går hun totalt i panik-mode igen, løber om sig selv, hovedet højt, skælver over hele kroppen, blodårer titter frem osv. Jeg havde hende i træktov i 20 minutter og løs 5 min efter ude på folden, men hun var totalt skræmt selvom hesten med sit føl stod på den anden fold. Hun gik frem og tilbage ved leddet, prøvede at finde udvej og lod slet ikke føl die pga. stress. Så det endte med vi tog pony og føl indenfor i stalden, da jeg tænkte det ville gå galt før eller siden.
Hesten er øverst i hierakiet og derfor er min pony ekstra bange for den + nok også den store størrelsesforskel. Desuden er min pony meget hønemor omkring føllet, hvor hesten lader sit føl udforske folden alene.

Har nogen erfaring med sammenføring af hoppe og føl i flokke? Fordi det jeg har observeret de sidste to dage giver mig ondt i maven og jeg tør simpelthen ikke have min hoppe derude og slet ikke, når vi er på arbejde i hverdagene...

Vi har en del jord at lave folde på, hvis det ender med at være løsningen.

Har du prøvet noget lignende?

What to do?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sammenføring
Forfatter: 
Dato:  30-05-2022 10:49

Har de gået sammen før? Og har de gået sammen efter den store folede? Hvis ikke, så er det jo egentligt en ganske almindelig situation som så bliver gjort bøvlet og farlig af at der er et lille føl indblandet. Hvor stor er folden? Er der mulighed for at de kan holde god afstand?

 

Men jeg tænker at du er på rette vej, lad dem gå på fold ved siden af hinanden og så tag ponyhoppen og hendes føl ind nogle/mange gange om dagen, så føllet får ro til at patte og hvile. Så tænker jeg at der falder ro på i løbet af nogle dage.

 

Jeg har heldigvis aldrig haft det problem, men det modsatte hvor den ene hoppe forsøgte at stjæle den andens føl. Så der gik nogle uger før de kunne gå sammen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 de passer deres føl
Forfatter: 
Dato:  22-06-2022 14:32

mine ponyer (mor og datter) har begge fået føl, og inden datter fik føl jagtede hendes mor hende, da hun stod med nyfødt føl.. så jeg var faktisk noget bekymret omkring samføring da datter fik føl. Heldigvis er de ens i rang og datter viste et tydeligt sprog og trak sit føl med sig, når der var opsang til ballade..

 

men ja en hoppe med føl, skal man ikke undervurdere og når den agresive er en store, så vil jeg nok holde dem adskilt et godt stykke tid. Jeg plejer først at lade mine ponyer med føl komme ind til de store om efteråret, netop fordi de en nederst i hiarakiet.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider