Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Salgsheste
Forfatter: 
Dato:  29-05-2022 08:58

Hej

Jeg står snart og skal have ny hest, men priserne er helt vilde og man får slet ikke det samme for pengene, som for et par år siden.

Jeg er helt med på hvad det koster at lave en hest, så den debat behøver vi ikke tage, men jeg er bekymret om drømmen om hest skal slutte her.

Priserne er jo højere fordi der ikke er meget udbud, de fleste nævner krisen for 10 år tilbage. Hvornår begyndte avlere at lave føl igen og er det overhovedet på samme niveau som før krisen?

Skal jeg have is i maven og tro på det vender?

Det er primært Oldenborg hesten jeg er ude efter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udbud og efterspørgsel
Forfatter: 
Dato:  30-05-2022 23:13

Der blev frem til 2008-09 bedækket op mod 5400 hopper om året, i 2012-13 var det tal under 2000. Jeg prøvede at google og fra 2016 begyndte det igen at stige og er nu omkrimg 3000 årligt. I 2020 oplyste DV at der var født 1681 føl, så der er et stykke op til de knap 4000 der blev født årligt inden finanskrisen.

Jeg tænker at den procentvise prisstigning er den samme indenfor DOA, hvor jeg tror at de rider med på samme bølge som Fjordhesten, ryttere der ikke har ambitioner og penge til DV har vendt blikket mod alternative og lidt billigere racer og så stiger priserne på dem.

Det kan være at krigen i Ukraine og de følgevirkninger den har vil gøre lidt ved efterspørgslen, så priserne falder en smule.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tal på bedækninger
Forfatter: 
Dato:  31-05-2022 10:28

Jeg prøvede at kigge på antal DOA bedækninger i hhv 2008, 2013 og 2021, jeg har bare regnet på de 15 mest anvendte hingste.

 

2008: I alt 56 hingste har bedækket, deraf har de 15 mest brugte bedækket 271 hopper.

 

2013: I alt 40 hingste har bedækket, deraf har de 15 mest brugte bedækket 100 hopper.

 

2021: I alt 29 hingste har bedækket, deraf har de 15 mest anvendte bedækket 151 hopper.

 

Så jeg tror det varer mange år, og måske endda aldrig, før avlen når niveauet før finanskrisen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Konkret svar
Forfatter: 
Dato:  31-05-2022 23:06
Tak Charlotte for dit meget konkrete svar.

Til Trådstarter - det siges, at priserne på de dyreste huse, oppe omkring Storkøbenhavn, er begyndt at falde.
Og benzinen er varslet at stige til 21 kr fra i morgen (!).
Renterne er på vej opad for at bremse inflationen.

Så, alt andet lige - selvom antallet af føl kun er steget til halvdelen af fortidens niveau, så tror jeg at det snart bliver nemmere for sådan nogen som os, der kunne finde på at købe en hest (til), hvis man finder rette hest til rette pris.

:)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  02-06-2022 17:16

Tak for så flotte og konkrete svar, det havde jeg slet ikke regnet med. Det giver naturligvis lidt håb for jeg tænker ikke det kan blive ved med kun at gå opad, for til sidst kan os hobbyryttere jo slet ikke købe.

Det er så svært at vide om jeg skal købe over budget hvis drømmehesten er der eller have is i maven og tro på der også kan komme en ligeså fin hest indenfor budget senere. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 plus info..
Forfatter: 
Dato:  22-06-2022 14:41

markedet op til 09 var efterhånden også blevet for fuldt og alt for mange hopper blev bedækket. Da krisen kom, kom der rigtig mange udmeldinger, at staldene stod bragende fulde, og priserne var virkelig lave, så avlerne sendte penge med føllet i halen..

 

Så kom købeloven, der heller ikke hjalp på det at være sælger, så rigtig mange avlere stoppede. Der blev kraftigt ryddet op i hesteholdene. omkring 2010 tror jeg man begyndte at varsle at der vil komme til at mangle rideheste når bedækningstallene var så lave, men generelt blev der også avlet på de bedre hopper, da det ikke kunne betale sig med de knap så gode.

Det har så resulteret i at kvaliteten af den gennemsnitlige hest er steget betydeligt, alt er også steget også bedækningspriserne. så derfor er hestene blevet væsentlige dyrere nu..

sidste år hørte jeg folk begyndte at avle på alt hvad de har der kan avles på, med den begrundelse at føllene bliver revet væk.

Det vil jeg ikke helt give ret i. De gode føl sælger sig selv også til gode priser, men jeg ser også at folk tager fuldstændig overpris for et middel føl.

Men med de flere bedækninger sidste år, og nu med de stigende energipriser, foderpriser mv tænker jeg ikke hestenes priser følger med, da det jo er en luksusvare. Så mon ikke priserne nok falder en smule når vi kommer til efteråret.

jeg mener personligt selv vi ikke bare skal begynde at avle løs bare fordi priserne er steget. vi skal stadig avle på de rigtige hopper, så kvaliteten forbliver god.


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider