Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Vejledning ønskes
Forfatter: 
Dato:  03-10-2020 18:31
Hej Alle.
Jeg har en hoppe på 12 jeg overvejer at få et føl på
Jeg er ret blank på området...så hjælp gerne.

Hun er ca 145 cm, dansk Sports pony blanding.
Hvor meget skal jeg have sparet op?
Kan nogle fortælle mig hvordan det hele foregår? Hingsten skal ikke være fin og have stamtavle.
Vi bor i Nordjylland. Jeg ønsker at føllet skal være ca 152. Er det urealistisk? Bliver det for stort?

Hvordan finder jeg hoved og hale i det hele. Synes der er mange veje at gå.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Drop det
Forfatter: 
Dato:  03-10-2020 19:39

Min helt ærlige mening er: Enten bruger du en god avlsgodkendt hingst eller også drop det. Du kan sagtens finde en godkendt hingst, som ikke er voldsomt meget dyrere end en pirathingst.

Alle andre udgifter er nøjagtig de samme, smeden siger ikke: har den grønt pas, nåh så er det billigere. Dyrlægen siger ikke: har den grønt pas, nåh så er det billigere. Ej heller foderforhandleren eller opstaldningsstedet eller..... Derimod siger Seges: Skal den have grønt pas uden afstamning, jamen så er det dyrere end hvis den skal have pas med afstamning i.

 

Om du kan avle et større føl på din hoppe kommr an på hendes afstamning, på hingstens afstamning og så skal der tilsættes en hel del held. Jeg har set flere afkom hvor begge forældre var små 1'ere og afkommet blev omkring 160. Jeg har også set et afkom efter 2 max 1'ere som blev lille 2'er.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2020 16:21

Altså - nu skal alle føl have et pas, også føl uden kendt afstamning. Og Charlotte - det er faktisk dyrere, at få lavet et grønt pas det koster ca. 100 kr. mere end et rødt.

Som Charlotte ganske korrekt siger, så spiller hoppens afstamning en stor rolle på et kommende føls størrelse, når der skal vælges hingst til hende.

Du skal spare 3-5000 op til en ifoling. Du skal sørge for, hvis du trods råd vælger en pirathingst, at den ikke før din hoppe, har hoppet på revl og krat forud, så den derved kan påføre din hoppe diverse kønssygdomme, så du alligevel ikke får noget føl, men i stedet en måske større dyrlægeregning i forbindelse med at hoppen så skal behandles for urenhed/infektion.

 

Vælg en ordentlig hingstestation/hingsteholder, der ved hvad denne har med at gøre og som samtidig også kan tage ansvar for din hoppe i forbindelse med en ifoling. Det vil oftest være langt det billigste scenarie i den sidste ende.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Præmiehingst Fürstenhof i Danmark

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

1
1
Svar på denne tråd
 
 Pirathingst
Forfatter: 
Dato:  18-10-2020 22:53

Jeg kan huske for nogle år siden der huserede en pirathingst, faktisk en hingst med en ganske fornuftig afstamning. Ejerne havde en eller anden syg forklaring på hvorfor den ikke var kåret (det har ejere af pirathingste oftest), men denne hingst var klaphingst, havde OCD osv, Så kan det hurtigt blive dyrt at få føl.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider