Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Chock og mistet tillid til smeden
Forfatter: 
Dato:  03-08-2019 12:23

Hej

Jeg kommer lige med et brokkeindlæg. Nej, det er nok ikke rigtig brok, men mere en form for frustration, jeg skal af med.

 

Er det ikke meningen, at smeden er en fagperson, der ved noget om, hvordan en hest skal stå på sine hove. Altså noget omkring vinklen på tåen osv.?

 

Sagen er, at min smed på intet tidspunkt har sagt noget om, at min nu 1-års har stået brudt i tåaksen.

Den fik smed lige inden, den kom på sommergræs, hvor smeden ikke nævner noget som helst omkring dens hovstilling.

Da plagen så skal have smed igen i slut juni, må vi opgive, da den er for vild, og smeden vil komme en anden dag.

 

Jeg hører dog ikke fra ham og får en anden ud. Den anden smed siger heller ikke noget om brudt tåakse, men nævner dog, at den står stejlt på den ene hov og skal beskæres oftere ca. hver 6. uge.

Da dyrlægen er i stalden på samme tid for at vaccinere, kigger vi sammen på hovene og bliver faktisk enige om, at det ligner en bukkehov. Jeg bliver vildt forskrækket og tænker de vildeste og dårligte scenarier.

 

Vi bliver enige om, at jeg skal få en anden dyrlæge ud, som ved mere om den slags, så det gør jeg.

 

Dyrlægen fortæller mig, at min plag står med brudt tåakse på begge forben, men at det ikke er rigtig bukkehov (endnu). Han giver den noget stærkt et eller andet, der får senerne til at slappe af. Han giver mig navnet på en smed, som jeg skal bruge fremadrettet, og siger, at jeg skal få ham ud med det samme, så det gør jeg.

 

Smeden mærker på senerne og siger, at de er fine "løse". Han fortæller også, at plagen slet ikke har bukkehov, og at hovene sagtens kan rettes. Efter han beskar den, stod den næsten korrekt igen. Den er nu på smertestillende de næste dage.

Smeden sagde, at han selv vil komme og beskære den hver 3.-4. uge fremadrette, og at det hele nok skal blive fint.

 

Jeg har simpelthen været så bange helt ind i maven. Jeg var sikker på, at plagen pludselig havde udviklet bukkehove og måtte aflives.

 

Nu har jeg det lidt sådan, at jeg har mistet tilliden til min oprindelige smed. Og det kan jeg måske ikke rigtig tillade mig, men det er den følelse, jeg har. Jeg kan ikke forstå, at han ikke har set den udvikling i hovstillingen. Og det er selvfølgelig også min egen skyld, for jeg skulle have været mere opmærksom.

 

Men hvor er jeg bare samtidig lettet over, at der ikke var tale om bukkehove, og at både dyrlægen og smeden ikke er bekymrede - så det vil jeg prøve på heller ikke at være længere.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Snak om kursus
Forfatter: 
Dato:  04-08-2019 18:25

Hvorfor ikke tage en snak med din smed hvis du ellers har været tilfreds med ham? Vores smed har taget ekstra kurser i beskæring af følhove, da vi jo har flere hvert år. Føl/plage skal jo beskæres anderledes end voksne heste og konsekvenserne af fejl er større.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for din besked
Forfatter: 
Dato:  05-08-2019 09:07

Hej Charlotte

Mange tak for din besked. jo, jeg vil egentlig gerne tage en rolig snak med smeden, næste gang han kommer i stalden. Jeg bruger ham nemlig også til plagens mor og har gjort det i mange år.

 

Min mand synes dog, at jeg skal skifte smed og bruge den samme, som nu beskærer plagen, men det tror jeg ikke, at jeg gør. Det fungerer jo fint med den gamle hest.

 

Spørgsmålet er bare, hvordan jeg lige skal gribe det an. Jeg vil jo nødigt virke anklagende og er heller ikke interesseret i, at han bliver sur.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 Det kan være svært
Forfatter: 
Dato:  06-08-2019 11:17

Jeg ville måske bare åbent sige at du har haft en anden smed til at beskære den da den stod meget stejlt??? Så kan du jo høre om han har nogen kommentarer.

 

For 15 år siden skiftede vi smed efter en kontrovers med vores gamle smed, det kostede vores meget lovende 2-års hoppe livet . Den nye smed havde vi haft i 3-4 måneder, da vi skulle sælge et føl og dyrlægen kommenterede på at den havde brudt tåakse, vi fik smeden til at rette det efter dyrlægens anvisninger og alt var godt, dog havde vi som dig nok mistet tillid. "Heldigvis" fik smeden "hvide fingre" ikke så længe efter og så blev det nemt og legitimt at skifte. Vores nuværende smed har vi nu haft i snart 15 år.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2019 13:33

Smedearbejde er naturligvis en tillidssag.

Men når det så er sagt, så er det altså yderst sjældent, at en plag udvikler bukkehov, fordi det er normalt en medfødt lidelse/skavank, som oftest rettes op indenfor føllets første levemåneder med regelmæssigt og korrekt smedearbejde.

 

mvh

 


Tina

 

 

Autoriseret hesteinseminør

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

0
1
Svar på denne tråd
 
 1226374848
Forfatter: 
Dato:  21-08-2019 13:52

Et føl/unghest kan udvikle bukhov inden for en uge!

Det er ikke medfødt.

Så selvfølgelig har smeden et ansvar, men det har man i den grad også som hesteejer.

 

Så tag en snak med smeden, og har du mistet tilliden må du jo finde en ny 😉

 


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
1
Svar på denne tråd
 
 Mistillid til smed.
Forfatter: 
Dato:  14-10-2020 06:39

Jeg kan i den grad forstå din fustration - har selv prøvet noget lignende i 2019.

 

Min hoppe som nu er 11 år og har været ved mig siden hun blev født har jeg brugt den samme smed til gennem ca 7 år og altid været tilfreds.

Dog havde jeg det sidste års tid inden jeg skiftede haft en mavefornemmelse at "et eller andet" var galt for syntes ikke hesten var så godt gående i ridning som hun plejede at være. Og snublede af og til i skridt.

 

I forbindelse med at jeg havde lavet et føl på hoppen, ville jeg have hende røngten undersøgt fra hoved til hale - først her ser jeg hvor galt det stod til med senerne i begge forben - hun var skåret så flad/skæv at der var ved at opstå overbelastnings skader - blot ved alm ridning/fold.

 

Inden alt dette har jeg flere gange spurgt smeden om det skulle se sådan ud - og hver gang fik jeg samme svar - hesten har flade hove.

 

Det er så ikke korrekt og efter jeg har skiftet smed ser senerne bedre ud/er normale, hesten er meget bedre gående og jeg har igen tillid til smeden kan sit kram, men den anden smed får aldrig lov at røre mine heste og jeg anbefaler ham heller ikke til andre, og han er ellers fra et større dyrt firma som nok burde vide hvordan en hov skal beskæres og en sko sættes på.


R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009

 

Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Plages benstilling
Forfatter: 
Dato:  20-10-2020 10:12

Jeg tror ikke nødvendigvis, at du behøver at "skyde skylden" på din smed. Et føl kan udvikle en bukkehov i løbet af no time - og jeg tænker heller ikke at det tager lang tid for en etårs plag, for de jo stadig ikke helt "lukkede" i benene.

 

Der er noget tidshorisont, som ikke rigtig er beskrevet i dit indlæg. Den fik smed lige inden den kom på sommergræs (hvornår var det?), men blev ikke ordnet i juni. Så bliver den ordnet på et senere tidspunkt - hvornår er det?

Og hvor har den gået på sommergræs?

 

Hvis en plag eksempelvis går i flere måneder i en blød/fugtig eng, så kan der ske rigtig meget med dens benstilling - og det kan du altså ikke klandre smeden for ;)

 

Hvis du gerne vil beholde din smed, så er det vel bare at snakke med ham om at den har udviklet sig i en uheldig retning hen over sommeren, og at dyrlægen siger bla-bla-bla :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider