Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 trin for trin
Forfatter: 
Dato:  06-04-2020 10:13

Nogen der har en trin for trin guide/rettesnor til inseminering herhjemme? jeg kender kun til naturlig bedækning men står nu med en hoppe der stresser meget ved transport, hvilket resultere i at hun stoppe med at spise ved længere ophold andre steder :( og er caslick syet. Kender ikke hoppens cyklus (den viser ikke meget)

 


 

 

 

 

 

 

 

 

STALD HARBOGAARD

Avl af New Forest Ponyer

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Inseminering hjemme
Forfatter: 
Dato:  06-04-2020 12:36

Vi inseminerer alle vores hopper hjemme, men jeg vil sige at vores teaserhingst er 100% uundværlig, hvis man ikke kan se brunst på hoppen så bliver det alt for dyrt hvis man skal have dyrlægen ud for at lave follikelkontrol hver eller hveranden dag.

 

Men med vores ponyhingst og min veninde, der er uddannet inseminør, så synes jeg det kører perfekt for os.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Inseminering
Forfatter: 
Dato:  12-04-2020 17:49

du kigger hoppen bagi, slimhinderne bliver mørkere ved brunst, nogle hopper slimer også en smule, når du tror hun er i brunst får du dyrlægen ud og scanner, er hun ikke i brunst kan dyrlægen måske se hvor hun ca er i cyklus og ud fra det kan i aftale hvornår i scanner næste gang.

Det kommer måske til at giver nogle flere scanninger når du ikke selv er helt sikker på hendes cyklus


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingst tilbydes

 

Welsh hingsteføl sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 inseminering hjemme
Forfatter: 
Dato:  14-04-2020 07:08

du starter så tidligt som muligt at observere din hoppe, jeg har ingen hingst, men min stakkels vallak bliver altid så polulær når pigerne er i brunst.. han snuser også mere til dem når de er i brunst..

så noterer du ned hvornår du mener der er noget.. det kan begynde i marts.. i april burde brunsterne være mere tydelige så man kan fornemme noget.. hvis hun ikke viser det tydeligt er der altid små tegn, halen kan være mere klistret, benene kan være klistret.. jeg er blevet så underlig jeg kan på nogle hopper selv lugte det..

nå men når kender hoppens brunster, så et par dage inde i brunsten plejer jeg at starte (medmindre jeg kender brunsten meget godt), nogle gange bestiller jeg sæd og får dyrlægen ud, scanner og inseminerer.. her vurderer dyrlægen om æggets størrelse og om hun skal insemineres 2 dage efter igen..

de første år kom dyrlægen 3 gange pr brunst.. nu er jeg nede på 1-2 gange pr brunst, fordi jeg laver noter og kender deres længde på brunsten.. min dyrlæge kan også finde på at sprøjte ægget af hvis det er stort nok.

Jeg har en kollega, der kender sine hopper så godt at hun kører afsted til hingsten EN gang, får bedækket naturligt og køerr hjem igen i en brunst.. og hun har faktisk rigtig gode ifolingsprocenter..

så det gælder om at kende sine hopper.. også selvom man ikke ønsker at ifole, men tænker de skal engang, så er det godt at kende deres mønstre..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider