Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Størrelsesforskel?
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 09:24

Hej derude :),

 

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få føl på min dejlige hoppe om nogle år. Hun vil på det tidspunkt måske være omkring 16 år gammel, hendes første føl.

 

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et lidt større føl ud af hende. Hun er selv en stor kat. I pony på ca. 148.

 

Hvad størrelse af hingst må jeg bruge til hende? Uden der kommer nogle komplikationer med fødsel, vil ikke miste hende eller det kommende føl.

 

Bh,

Freja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alderen
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 14:35

jeg ville ifole hende nu med en på hendes egen str, evt lidt mindre for at være sikker på at den holder ponymål, og så nr to føl kan du sagtens vælge en varmblod der tilbyder inseminering, ikke naturlig.

Jeg ville ikke turde både vente til hun er så gammel og samtidig satse på et større afkom.

man anbefaler at en hoppe er max 8 år ved første føl, jo ældre hun er derefter jo mere øger man risikoen både ved at hun faktisk bliver drægtig og også folingen.

jeg har selv haft en hest der blev ifolet første gang som 16 års, med en hingst på samme str, dette afkom er som udvokset 152 på en god dag og tror faktisk den ville kunne måles som pony, men ejer er hyggerytter og ligeglad med str. Hoppens efterfølgende afkom er blevet større, nr 2 og 3 er ca 165, nr 4 og 5 er blevet over 170, herefter blev hoppen pensioneret pga tænderne begyndte at falde ud og derved var hun sværere at holde huld på.

 

som sagt, ifol nu med en pony, og så prøv med større hingst ved næste afkom


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

samt Staldren Jorenku

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Welsh hingsteføl sælges, se præs

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2020 15:28

 

Jeg støtter Metjens plan. Det lyder måske fjollet, men hoppen har ofte ikke så meget plads ved første føl, men når hun først har haft føl, er der mere plads til det næste føl. Tit ser man, at hoppens første føl bliver knap så stor.

 

Jeg har set flere kombinationer af pony og hest, som er blevet fine, så det kan bestemt lade sig gøre. Når blot man inseminerer, så kan man vælge en stor hingst.

Jeg har selv valgt at kombinere min welsh cob-hoppe på 155 med en trakehner-hingst på cirka 170. Resultatet er blevet en skøn ridehest på 162 :-)

 

Det er helt fantastisk at lave sin næste ridehest selv, men du må have i baghovedet, at der altid er en risiko. En del hopper kan ikke rides efter foling. Jeg har personligt måtte vælge at lade min welsh cob-hoppe være avlshoppe, da hun aldrig kom til at fungere som ridehest efter at have fået to føl. De fleste hopper bliver helt okay igen, men jeg vil bare nævne, at der er en risiko.


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Alder ved ifoling
Forfatter: 
Dato:  24-03-2020 14:23

Jeg vil aldrig ifole en hoppe over 12 år, hvis det er første gang, faktisk foretrækker jeg at ifole dem som 3-års for derefter kan de vente i temmelig mange år inden man laver det næste føl på dem.

 

Ellers er jeg enig med de andre, start med en ponyhingst og så kan du prøve med en større hingst der tilbyder fersk sæd næste gang.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider