Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hingstevalg DV
Forfatter: 
Dato:  07-01-2020 11:26

Hej erfarne avlere.

 

Jeg vil til foråret lave mit nok sidste afkom på min hoppe.

Baggesgaards Amazing, B-hest i dressur, kåret i RDH.

Efter Abke/Freisturm. Fra 2004.

 

Siden mit sidste opslag er jeg blevet lidt klogere, idet at jeg i 2014 og 2015 fik afkom efter hhv. Floricello og Vincent Maranello på hende. Skæbnen ville dog at jeg selv har fået børn og de blev begge tilredet og solgt (til ganske fine priser). Vincenten gik i finalen til følskuet med bla. 9 for hoved/hals. Floricelloen fik en ok følbedømmelse, men som færdig hest udviklede hun sig vildt positivt og er egentligt bedre gående end vincenten var.

 

Selvom jeg synes min hoppe er utrolig ridelig og nem at håndtere, kan jeg sande efter hendes tidligere afkom, at hun nok giver mere "egenrådighed og viljestyrke" videre end først antaget. Begge har været super ridelige under rytter, men har kunne være en mundfuld fra jorden af.

 

Min hoppe er selv ca. 171 og selvom begge hingste har været ca. 175 cm har afkommene ikke været store. Floricelloen ca. 164 som 5 års og Vincenten ca. 167 som 4 års. Hoppen selv voksede dog også længe, men i hvert fald skal hingsten ikke være lille.

 

Søger derfor en hingst med følgende kvaliteter:

- god størrelse (gerne +170)

- godt temperament, specielt i daglig håndtering

- god galop og opadbakke tildens

- god front

 

Da dette afkom med garanti er en beholder, skal det (igen) være en hingst som rammer mig i hjertet så jeg er sikker på jeg har valgt "rigtigt" uanset hvordan udfaldet bliver.

Har ikke de bedste billeder af afkommene, men man kan da se lidt :)

 

Floricello:

Billede

Vincent Maranello:

Billede

 

Hvis nogen er kommmet igennem det lange opslag siger jeg på forhånd tak for hjælpen.

 

Jeg har selv følgende i tankerne:

- Janeiro Platinum (er helt vild med de afkom jeg har set, men egentligt er jeg ikke så meget til de hingste der i forvejen er mange afkom efter)

- Fynch Hatton (bortset fra det lidt kedelige ydre, synes jeg det ser ud som en meget ridelig og fornuftig hingst)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 valg af hingst...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2020 19:56

vil da gerne komme med mit besyv, uden at kalde mig en erfaren avler.

 

Mine tanker er at du har gavn af det hollandske blod som da du brugte Vincent Maranello, det er også din hoppes bedst bedømte afkom og også der jeg ser bedst harmoni.

 

her kan Janeiro Platinum være et godt bud, vel han har fået 77 afkom i første årgang og er populær. til sammenligning var der dobbelt så mange føl i første årgang efter Hesselhøj Donkeyboy i 2016 men da jeg syntes han kunne bidrage til det min hoppe manglede brugte jeg feks ham i 2018 - det er som du selv skriver samtidig noget ed at vælge med hjertet.

 

Et bud kan også være :

Blue Hors Zackerey

 

det er hvad jeg lige kan komme med.

 

Held og lykke med at finde den rette.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hingst
Forfatter: 
Dato:  21-01-2020 13:57

Tak for dit svar :)

 

Jeg tror der kommer flere efter JP i år.

 

Jeg har haft kontakt med Christian Springborg fra Helgstrand og han synes også Fynch Hatton kunne være et godt bud. JP afviste han ikke, men mente ikke den ville give nok størrelse.

 

Så nu må jeg holde lidt øje og håbe der kommer lidt føl fra FH inden jeg skal i gang :)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 35 dages test
Forfatter: 
Dato:  21-01-2020 20:46

Jeg så FH gå 35 dages testen, var blevet fortalt at skridten ikke var god og det var da også der den laveste karakter lå i gangarterne 7.5/6.5 trav 9.0/8.5 galop 9.0/9.0 men den gik en test over middel.

 

Det er bare med at holde øje med kommende føl og hingstens kåring. Du må da meget gerne opdatere hvad det ender ud med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fynch Hatton
Forfatter: 
Dato:  22-01-2020 07:03

Min hoppe skridter heldigvis ganske godt, og det har begge afkom også gjort, så det er jeg ikke bekymret for - det vigtigste for mig er størreslse og galoppen, så mon ikke han kan bidrage med noget der. Men intet er fastlagt endnu, så kommer der en anden og "stjæler" mit hjerte, er det stadig åbent :)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingst..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2020 12:55

jeg tænkte på Blue Hors Zackery, da han som Vincent Marello er efter Zack.

Hans følsbeskrivelse passer på hvad du søger og Zack kan virkelig avle stort.

Der står også han har et særdeles godt temperament og god karakter.

men ellers har jeg set virkelig smarte heste efter Revoloution, men han skal bruges på hopper med aktion. selv tør jeg ikke bruge ham med risiko for at få et tårn.. men det gælder også med Zack for mit vedkommende.

Hesselhøj Donkey Boy videregiver også hvad du søger..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zack..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2020 13:24

Hej Lene,

 

Tak for din besked :)

 

"Problemet" med Zackery (og alle andre Zack afkom) er at Zack som sådan ikke siger mig noget. Det er nærmest kun Vincent der lige har fanget min interesse. Det er det samme med Revolution - jeg kan sagtens se hans kvaliteter - han siger mig bare intet. Og der er jeg bare "hobbyavler" for hvis afkommet bliver dårligt har jeg i det mindste valgt noget jeg kunne lide hvis jeg vælger en der giver lidt sus i maven :)

 

Donkey boy er også super fin og har været oppe at vende - det er bare igen det med at der allerede er så mange af dem.. men han er ikke afskrevet.


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hobbyavler
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 10:10

Jannie jeg kan godt følge dig, Zack siger mig heller ikke nogt, men jeg kan så godt lide et par af hans afkom.

Selv har jeg valgt kremlin til min hoppe efter Zonyx/Prinz K3/Dolomit, bortset fra traven så har han alt hvad jeg søger..

jeg troede det ville være let at finde en hingst til min hoppe der hverken har D,W,L,R osv blod i sig.. men når kravet hed storrammet og under 170 cm i stang, så gav det pludselig begrænsninger.. selvom hoppen kun er 164, så er hendes mor 170, hun har to onkler på 176, så jeg vil hellere have et afkom der bliver 165 end et der bliver et tårn..og trods hoppens meget blod skal hingsten være ædel og selvom hoppen har fået 8 for ridelighed så skal hingsten være ridelig, da jeg er blevet for gammel til det andet .. men nu kender jeg min hoppes familie ret godt, så det gør jo også noget..

men nu kiggede jeg lidt på din hoppes stamme, det er jo en lidt ældre generation, så mit bud vil klart være du skal finde en ædel og moderne hingst, og da din hoppe selv er 169 vil jeg ikke kigge for meget efter hingstens højde.. hingstene i dag bliver stille og roligt større og større og det er de færreste der avler småt, der er dog nogle der kan..

Selv synes jeg den nye hingst Blue hors Fortron ser rigtig fin ud, men der er ikke meget i stamtavlen der skriger på han avler ædelt (kun Sandro hit)

hvis din hoppe har rammer, så kan Franklin være et super godt bud, da han giver aktion i bevægelsen.

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  31-01-2020 11:50

 

 

 

Min hoppe måler selv 172 og selv med de store heste (174+176) der har været brugt tidligere er afkommene ikke de største. Jeg er selv 173 og langbenet så jeg skal have en rimelig størrelse hest for det ikke bliver en pony :)

 

Mht. ædelhed er jeg ikke bange, da floricelloen var rigelig ædel og vincenten også tilpas - på trods af begge hingste ellers er nogle rimelig robuste herrer. Jeg kan personligt også bedre lide lidt fylde end alt for ædle :)

 

Franklin var oppe at vende dengang jeg valgte Floricello, ved ham har jeg det lidt som med Zack - og tror heller ikke han vil give den ønskede størrelse. Min hoppe har selv en meget kort ryg, så egentligt er jeg lidt væk alt det "smarte" hollandske blod ;)

 

Jeg ved godt jeg ikke er nem at stille tilfreds, men mavenfornemmelsen skal bare være der.

 

Fortron har jeg også kigget lidt på også, og Kremlin er jeg også ret vild med, han er også bare for lille desværre :)


- Jannie Baggesgaard Sylvan Ehlers -

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Avl.....
Forfatter: 
Dato:  02-02-2020 20:20

Jeg har lavet en efter Fürstenball/Weltjunge/ Cavalier/ Akzent 2.

Han har en god størrelse 175 cm, 5 cm højere end moren. En super dejlig galop og det mest fantastiske temperament 😍. Modig, nysgerrig og meget mild i al omgang. Moren er en meget sensitiv hest.

Han er lavet til at være en nem, rimelig hest til mig selv, med gode kvaliter.


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

Avler af grandprix hest :-)

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider