Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Hvilken farve pas til mit føl
Forfatter: 
Dato:  04-06-2016 22:00
Hej avlere og heste folk
Jeg har fået et hoppeføl d.30/5-2016 og er første gangs dv avler eller hvad det nu hedder. Hvilken farve pas vil mit føl få. Moren har bourdoux pas men er ikke kåret. Faren er quinton som er kåret. Jeg skal bruge hende som ride hest, men vil jeg kunne kåre hende når moren ikke er og hvilken betydning har det for hendes fremtid som ride / avls hoppe. Skal jeg eksteriør kåre moren eller er det uden betydning for føllet. Beklager forvirringen omkring pas men jeg er total på bar bund her. Håber nogle kan gøre mig klogere på dv univers

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Få kåret mor
Forfatter: 
Dato:  04-06-2016 22:17

Jeg er ikke 100% sikker på om hun vil få bordeaux eller blåt pas, muligvis bordeaux uden DV-logo.

 

Men én ting er jeg sikker på, hvis ikke mor bliver kåret vil din hoppe ikke kunne kåres i DH, men kun i DS. Eventuelt afkom vil i flere generationer kun kunne kåres i DS indtil den ukårede hoppe er ude i 4. led og hvis vi taler hingsteafkom, så skal den ukårede hoppe helt ud i 5. led.

 

Til ridebrug er passets farve og mors manglende kåringsstatus uden betydning.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 09:57

Jeg er ret sikker på, at hun ikke får rødt pas i alt fald.

Føllet får enten blåt eller grønt pas, sålænge hendes mor ikke er kåret, men når så, at du formodentlig heller ikke har søgt DV om enkeltbedækningstilladelse til brug af hingst, der ikke står på DV hingsteliste i bedækningsåret - så må jeg nok tilstå - at dit føl får et grønt hestepas udstedt, ellers skal jeg tage rigtig meget fejl.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke på hingstelisten
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 12:00

Tina har fuldstændig ret, Quinton står ikke på hingstelisten så derfor vil dit føl sandsynligvis få lysegrønt pas. Der er ansøgt om at bruge ham på 4 hopper i 2015, men ingen registreret som ejet af dig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zangersheide
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 15:06

ville være et fornuftigt sted et registrere hende, især hvis du ikke allerede har betalt DV's vanvittige medlemsgebyr :-)

Du kan læse alt om hvor let det er på deres hjemmeside, og hun vil få pas svarende til dansk bordeaux...

 

Mvh Morten

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hingste listen
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 21:38
Du siger jeg ikke hat ansøgt da jeg ikke står registreret. Hvor ser du det henne for det er en fejl da jeg har betalt dv 800 kr netop fordi han ikke stod på listen. Måske du skal kigge på leni Rudebeck Martensen da det er hendes hoppe. Jeg har bare lånt hoppe maven til mit føl.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke indberettet
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 22:31

Der er så godt nok ansøgt, men derimod er der så ikke indberettet bedækning, så der skal du have fat i hingsteholderen, så der bliver styr på det.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 22:49

Det at du har ansøgt DV om enkeltbedækningstilladelse, er ikke det samme, som at bedækningen er indberettet til SEGES.

Har du modtaget en kvittering fra SEGES, på at hoppen er indberettet som bedækket med Quinton? De er sendt ud til alle hoppeejere omkring december måned 2015.

Vi kan desværre ikke slå en ejer op overhovedet, men udelukkende på hoppens navn og nr. og do hingstens. Og der er ganske korrekt godkendt en enkeltbedækningstilladelse, men bedækningen er ikke indberettet af hingsteholder endnu. Så du kan ganske enkelt ikke registrere dit føl, før end det er sket.

Så du skal nok lige have en snak med ham.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 22:54

Afslutningsvis så undrer det mig faktisk, at DV overhovedet har godkendt en enkelttilladelse, fordi hoppen er jo ikke kåret. Det er vist en fejltagelse, at den er smuttet igennem.

Dvs. der står faktisk flg.:

Hvis du ønsker at bruge en hingst, som ikke er tilmeldt Dansk Varmblods hingsteliste i insemineringsåret, skal du søge om at bruge den på din hoppe for at afkommet kan registreres i Dansk Varmblod. Godkendes ansøgningen, vil afkommet kunne fremstilles til følskue, egnethedstest og lign. på samme vilkår som andre føl avlet i Dansk Varmblod regi. En forudsætning er dog, at hoppen er kåret i Dansk Varmblod. Man kan godt søge om brug af hingsten, inden hoppen er kåret. Godkendelsen er i så fald betinget af, at hoppen efterfølgende kåres i Dansk Varmblod.

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godkendelse
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 00:28
Hvor finder jeg alle disse informationer henne. Jeg er total på bar bund, men hvis det er muligt at eksteriør kåre hoppen så jeg har mulighed for at avle på mit føl senere så er det selvfølgelig det det skal gøres. Tusind tak for hjælpen. Det er en jungle for en son mig at finde rundt i.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spild af penge
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 08:21

Som TinaVe skriver så har det været spild af penge at ansøge om at bruge hingsten, hvis ikke hoppen bliver kåret i år. Så ja, det er bare at finde en kåringsplads, få tilmeldt hoppen og komme afsted.

 

Kåringspladser/Datoer Link til tilmelding

 

TinaVe og jeg er begge hingsteholdere og har derfor et særligt abonnement til HesteData, så vi kan se en del flere ting end man kan på almindeligt abonnement.

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 15:21

Diana - det omkring godkendelsen af enkeltbedækningstilladelse eller ikke, det er fuldkommen tilgængeligt på DVs hjemmeside. Netop på den side, som du formodenlig har været inde omkring, da du skulle til at ansøge DV.

Det er faktisk nogen gange rigtig vigtigt, at man læser, det som står skrevet meget grundigt, fordi det kan være rigtig vigtig viden.

varmblod.dk/DK/HINGSTE/ Bruge%20hingst(x17x) %20ej%20p%C3%A5%20hing...isten.aspx

 

Og den indberetning, der her omtales er ikke den, du mangler. Den indberetning der mangler for at du kan registrere dit føl med afstamning osv. den kan alene hingsteholder foretage, da den kræver hans underskrift. Prisen var i 2015 kr. 375,- og på nuværende tidspunkt vil indberetningen koste hingsteejer kr. 1015,- men det burde ikke være dit problem. Jeg går ud fra, at du har modtaget en faktura på bedækningen hvoraf indberetning af bedækning til SEGES fremgår eller at der står at det er inkl. i bedækningsprisen.

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas / kåring
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 23:42
Har kontaktet hingste avler og den indberetning var sørme smuttet, men han ville ordne det med det samme. Har udover det kontaktet seges og dv for at høre nærmere og det blev til et par interessante samtaler da dv ikke mener er hoppen er berettiget til rødt pas, da metal ( faren) ikke er ansøgt på hingste listen. Derimod mener seges at hoppen selvfølgelig skal have rødt pas da hingsten jo har været godkendt. Total forvirret. Nå men jeg er kommet frem til at mit føl får blåt pas og bliver ds hoppe og kan kåres i ds hvis dette ønskes. Jeg vil selvfølgelig overveje at kåre hoppe mor, men spørgsmålet er om det kan svare sig at smide pengene efter det hvis jeg ikke ved om jeg efterfølgende vil smide penge i kåring af følle. I bund og grund er jeg ikke sikker på at føllet er kvalitets messigt godt nok, med de krav de stiller i dag. Samtidig er jeg ikke sikker på at pengene vil række til kåringer, championat osv. Nå men. Jeg tænker over det til senere og skal hoppe mor kåres bliver det på stutteri ask i slutningen af året. Tusind tusind tak for alle de oplysninger i har givet. Hvis jeg ikke havde fået det hint om at det ikke var indberettet så havde jeg aldrig opdaget det før seges havde gjort mig opmærksom på dette. Tusind tak.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder godt
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 08:15

Det lyder som om du er ved at have styr på det hele! Held og lykke med dit føl.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Grønt eller rødt pas...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2016 11:23

Som Charlotte skriver, så har du ingentng at bruge en godkendelse til i DV, hvis ikke hoppen bliver kåret, medmindre de har en undtagelse om krav til hoppens kåring, hvis hingsten selv er kåret i DV (hvilket ihvertfald ikke fremgår af hjemmesiden)? Det kan lyde lidt kryptisk, men den med "ansøgning om brug af hingst ej på hingsteliste" var jo fortrinvis møntet på hingste der er kåret i udlandet og ikke i DV. Og her giver det jo udmærket mening at kræve at hoppen er kåret, så i det mindste den ene forælder er DV-kåret. Men efterhånden er det blevet sådan, at hvis hingsteholder ved at hingsten ikke får ret mange bedækninger, ja så er det billigere at lave enkeltgodkendelse til de hopper der kommer, fremfor at sætte hingsten på hingstelisten. Har din hoppe rødt pas med DV-logo eller som jeg kan se at "din" har: LU-pas med DV i race, så vil afkommet få rødt pas ved brug af DV-kåret hingst optaget på hingstelisten, uanset hoppens manglende kåring. En gang rødt pas, altid rødt pas, hvis du vel at mærke bruger en hingst fra samme forbund. Uden morhoppens kåring vil afkommet ganske rigtigt max. kunne kåres i DS, men blåt pas får den ikke, den får rødt uden logo. De blå pas er til afkom efter hoppe med kåringsmæssige mangler på morsiden, altså i hoppelinien. Er der "problemer" med hingstens godkendelse (Quintons, hvis fx. han ikke kan optages til en ikke-kåret hoppe), så udløser det grønt pas.

Håber det var til at forstå?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pasfarve
Forfatter: 
Dato:  15-07-2017 15:33

Jeg er nysgerrig :-)

Hvilken pasfarve endte afkommet med at få?


Mvh

Mette

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider