Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Drægtighedstjek: hestehoppe+ponyhingst
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 20:34

Hej, har nogen af Jer erfaringer med store hopper ifolede med ponyhingste?

 

Jeg har en hoppe på 165, som er bedækket med en hingst på 118, men hverken scannet eller håndprøvet drægtig. (bedækket 13. juni)

- Nu er det så blevet den tid, hvor det måske alligevel kunne være rart at vide med sikkerhed om hun bærer på et føl, både af hensyn til revaccination og foderbehov.

 

Hendes adfærd har ikke ændret sig markant - hun er generelt ret nervøst anlagt, men jeg synes måske hun nusser en anelse mere end hun plejer og det virker også til at jeg må røre hende flere steder end jeg plejer at måtte, herunder mere tålmodighed under benløft end normalt. Dog har jeg ikke dannet mig fikspunkter på forhånd, fordi jeg ikke syntes det havde den store betydning om der var (eller ikke var) føl, men nu melder bekymringerne og nysgerrigheden sig alligevel.

 

Jeg synes under ingen omstændigheder hun ser drægtig ud, men dog bredere end tidligere år og det er første vinter det er lykkes mig at holde huld på hende. (ud af 3)

Hun går sammen med min drægtige fuldblodshoppe, som er 18 dage længere henne og tromletyk og komplet trekantet allerede.

 

Nå, men mit spørgsmål går altså på om nogen har erfaring med at scanne eller håndprøve hopper i 7. drægtighedsmåned.

Og især om nogen har erfaringer med om/hvornår man kan en drægtighed på store hopper med små føl. Både udenpå og ved drægtighedstjek.

 

Det er min plan at få dyrlægen ud, så jeg kan få vished, men hvis det ikke nytter eller er for usikkert et resultat på nuværende tidspunkt vil jeg se tiden an den næste måned eller mere.

 

Jeg håber nogen kan komme med input, enhver art er velkommen!

 

Mvh Lena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håndprøvning
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 07:24

...kan med sikkerhed give dig svar.

 

Alt andet er kun gætterier, uanset hingstens størrelse, da nogle hopper slet ikke viser drægtighedstegn før de skal fole.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håndprøvning
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 10:38

DJensen: vil det også kunne det her på 220. dagen?

 

Vil det ikke falde ind i den lange periode hvor fosteret ligger så dybt i børen at det hverken kan mærkes ved håndprøvning eller ses med scanneren?

 

Nu har jeg ikke forstand på hvilken forksel det gør at hingsten er så meget mindre end hoppen, men jeg forestiller mig at fosteret på en eller anden måde må fylde mindre derinde, end hvis hingsten var på hendes egen størrelse, ved du noget om det?

 

 

(efter lidt regning, må 220 dage forøvrigt hedde 8. måned)

 

Mvh Lena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drægtig
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 12:35

En erfaren dyrlæge vil kunne mærke om hun er drægtig, det kan godt være de ikke kan nå føllet, men så kan de heller ikke finde børhornet ;)

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder, Mühldorfer foder og Blue Hors totalpleje

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Venter 2 welsh føl i 2016 begge er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumme spørgsmål?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 14:09

Metjen: Nu spørger jeg nok dumt, men hvordan fungerer det så?
Går de ind i børen eller endetarmen, på det her tidspunkt i drægtigheden?
Vil dyrlægen altid håndprøve fremfor at scanne her så sent?
Hvad betyder det hvis børhornet ikke er til at finde?

Ved du noget om hvor stort sådan et føl vil være, og hvor nemt det er at finde i børen, i forhold til et føl af normal størrelse?

 

 

Ja, man kan nok høre at jeg er ny i alt det her

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altid endetarmen
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 14:18

Alle former for manuel drægtighedskontrol foregår gennem endetarmen, dvs både scanning og håndprøve. Jeg har kun oplevet at håndprøven giver problemer ved ældre hopper der har fået mange føl, da børen her ofte ligger ret dybt. Her er scanningen at foretrække da man kan se fostervandet på skærmen.

 

Men det gør ingen forskel på fosterstørrelsen at det er en lille hingst hun er bedækket med, fosteret tilpasser sig hoppen. Det er først efter fødslen at tilvæksten vil være mindre end hvis hingsten var samme størrelse som hoppen.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaren avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 14:32

Charlotte(Stutteri Lund): AHA! tak for svar.

 

Så tænker jeg godt nok ikke at der er noget føl i hende.

Hun er en ældre og erfaren dame, så jeg har hele tiden haft en idé om at hun burde fylde mere, grundet tidligere udvidelser og manglende mavemuskler. Dog aner jeg ikke hvordan hun har set ud under tidligere drægtigheder.

 

Men selvfølgelig må tvivlen komme hende til gode
Så er det bare at håbe at dyrlægen er i stand til at vurdere noget på gamle musse.

0
0
Svar på denne tråd
 
 weefoal
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 21:25

Der findes faktisk en drægtighedstest til heste. Weefoal, mener jeg den hedder. Det kræver bare en urinprøve fra hoppen

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider