Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Opdragelse af hingsteføl?
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 10:54

Hej alle sammen.

 

Min hoppe er førstegang mor, og fik d. 6 juni et hingsteføl efter BH Zack. Super sød og ELSKER sin mor, som samtidig er MEGET sød ved ham..

 

Nu er han jo så 4 måneder, og er begyndt at få sine egne meninger omkring livet.. Mor "retter" ikke på ham eller skælder nu (Hvilket vi mener hun burde gøre når han sparker, stejler, bider osv i hende..) Men altså når han skal ind og ud fra fold er han bundet fast på mor. Han er dog noget "børvet" at gå med, da han ikke har grænser for os, og løber sommetider lige ind os. Her kommer mit sprøgsmål så: Hvordan kan man på bedste måde opdrage ham, så han bliver lidt nemmere at håndtere, nu hvor mor ikke sætter grænser for ham?

 

Håber på god respons.


****R.I.P****

5/6 1986 - 15/5 2012

Zhakalina <3

****R.I.P****

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdragelse
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 11:19

Hej,

 

Min veninde løb ind i en hel stime af hingsteføl efter en del år med udelukkende hoppeføl. Hun havde på det tidspunkt heldigvis en stor, bestemt vallak gående, som blev sat til at opdrage på de unge varyler efter fravænning. Da han blev solgt, blev den ældste af knægtene kastreret og blev derefter legeonkel for alle de senere fødte hingsteføl og -plage. Det fungerer supergodt for hende, for vallakken er både rolig, bestemt og alligevel tilpas legesyg til at pjanke rundt. Hendes unghingste er alle utroligt velopdragne og flinke at håndtere, fordi de fra starten har legekammerater og dog en chef, der sætter dem på plads. Samtidig er hun selv meget, meget konsekvent med deres opdragelse.

 

Så måske kunne en legeonkel/boss og så påbegyndende træning/opdragelse være en vej frem for dig?

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Legeonkel.....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 11:47

Jeg havde også STOR glæde af min gamle vallak, som tog sig "kærligt og hårdt" af mine ungheste. Han tumlede fint med hingste på 3 år, og var stadig boss.

 

Fordelen med en ældre vallak er som Jette siger, at de stadig er med til lidt fis og ballade lege, men samtidig ikke gider noget pjat, og opdrager på drengene fx når man skal vente på at blive taget ind ved leddet om aftenen.

 

At gå for længe sammen med Moar, især hvis Moar er førerhoppe og blød som smør overfor sin lømmel af en plag kan ikke anbefales !

 

Og alm håndteringsopdragelse skal føllene lærer helt fra små - lige som store heste må de ikke bide, sparke, skubbe, møfle mm.

Heldigvis er de jo i en størrelse, hvor man kan tumle dem - heller 150 kg plag end 600 kg uopdragen unghest :-)

Gør det nemt for dem at gøre det rigtige, men sæt også grænser - at skubbe/møfle ind i folk er "uopdragent" og de må ikke lærer at de kan fysisk skubbe med folk. Med et føl så ville jeg simpelthen skubbe kraftigt igen, sørge for at træne dem i at gå ved siden af mig, fordi man så kan skubbe dem på skulderen og derved nemt vippe dem væk - og så er man ikke så sjov at lege med.

Generelt taler jeg meget til mine heste - og de lærer hurtig som føl, hvad mit tonebad betyder. Især når man hyggesnakken når man fx gnubber på det lækre sted på skulderen e.l. Samme tonefald og snak bruges til at rose med.

 

Mvh CharlotteCharlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 Legekammerat
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 16:48

Har føllet en jævnaldrende legekammerat?

 

Jeg har oplevet hingsteføl som nærmest var halvfarlige indtil fravænning. Derefter blev de enten sendt i byen eller der blev skaffet en legekammerat, og vupti så var de super nemme at håndtere.

 

De skal selvfølgelig stadig opdrages, men det er så meget nemmere, når de har en jævnalderende at afreagere på.

 


Mvh

Mette

 

 

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

 www.lille-hovgaard.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 19:39

Nej, han har ikke en jævnaldrende.. Det med at lukke en "legeonkel" ind, kan vist ikke gå an, da folden mor og følle går på ikke er stor nok til at moar vil kunne acceptere en fremmed.. Han skal fravænnes om et par måneder, men det er jo lidt nemmere at fravænne, hvis han var lidt mere "håndgribelig" at arbejde med.

I kan lige se et billede af bøllen:

 


Billede

Her er han præcis 3 måneder - charme, selvtillid og lækkert hår

(træls kvalitet..)


****R.I.P****

5/6 1986 - 15/5 2012

Zhakalina <3

****R.I.P****

0
0
Svar på denne tråd
 
 hingstelege
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 21:08

Jeg giver Mette fuldstændigt ret, jævnaldrende hingsteføl gør en verden til forskel!!

 

Hingste føl leger bedst med hingsteføl og bliver så nemme overfor mennesker uden man behøver at gøre noget! de leger 'hingstelege' med hingsteføl og forstår pludseligt at der er forskel på mennesker og heste.

 

Jeg har fået mere end 80 føl og med de erfaringer jeg har gjort gennem årene sælger jeg aldrig hingsteføl!, hingsteplagene sælges tidligst som åringer om efteråret men de fleste er minimum 3 år inden de kommer herfra.

 

Kan du ikke låne et hingsteføl som kammerat, det vil du få stor glæde af.


Bent


Welsh Cob avler


www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 bror/ søster
Forfatter: 
Dato:  19-10-2013 11:05

jeg har et hingste føl, som lige nu går med sin helsøster og hun er rigtig god til at sætte ham på plads.

de bliver trukket sammen ind og ud på fold.

De er sammen med mor og deres 8 årige søster på fold til han skal ud til sin ny ejer.

Flokken fungerer så fint sammen og han er den " bette mand "- sådan skal det være. Han kan stå på staldgangen i kæder , fin med smed og når han bliver striglet.

 

vores hoppe er heldigvis god til at opdrage og får nogle dejlige , rolige føl- ( hun er fuldblod )

 

 

TIL SALG :

 

Danglo's Topsolist RDS-,8 års hoppe e. Sorel DH-/ Mas Media XX 1' military

Danglo's Top Elite 1½ års hoppe e.Eminenz OLH / Mas Media XX

 


Helle

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider