Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Diarado - spg. vedr. frostsæd
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 13:02

Min hoppe bliver 10 i år og skal ifoles for første gang.

Havde først valgt Cavall Ask, men dette blev droppet igen efter råd fra en tidligere træner.

Så faldt valget på Carmargue - men efter at have snakket med endnu en træner er jeg igen blevet i tvivl!

Han anbefalede mig Diarado - han siger den vil matche min hoppe godt.

Så nu er jeg i syv sind - mest pga. økonomien.. Hvis jeg skal bruge kølesæd fra Diarado koster det knapt 15.000 kr.

Frostsæd pr. dosis 7.500.

Er det dumt at bruge frostsæd på min førstegangs hoppe?

Får man kun et forsøg pr. dosis? For så kan det jo hurtigt løbe op...

Har ingen erfaringer med avl, så håber i kan hjælpe mig lidt på vej :)

Desuden vil jeg da gerne høre jeres mening om Diarado og se afkom, hvis i har nogle.

Og evt. alternativer til ham, der kan findes i DK! :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 13:59

Det kan mere end meget nemt være en megadumt og meget dyrt valg at bruge frost, der koster 7500 pr dosis - dvs. det er nok 7500 op af lommen, hvis den løber om, hver gang.

Selv ville jeg aldrig vælge en så dyr løsning til en førstegangshoppe - du skal jo også huske at der skal lægges en ikke ubetydelig dyrlægeomkostning oveni - da frost er noget dyrere at få lagt i end køl.

Står der ikke en halvbror på Bøgegården i øvrigt?

Også kommer der jo også en nyudtaget søn af Diarado til Herning, og han var altså lidt af en springoplevelse til forbesigtigelsen selv for en dressurrytter.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Diarado
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 14:42

Ja, det også præcist det jeg tænker.. Vil nødig bruge en masse penge på ingenting..

Jeg ved ikke om der findes en halvbror.. Det må jeg lige kigge på.

Jeg har kigget lidt på hans søn fra Katrinelund, Diarados Boy, men den er ung og det er måske også et dumt valg til en førstegangshoppe...

Men jeg stiller lidt spørgsmålstegn ved, hvor mange forsøg man har i en dosis frostsæd - nu har jeg jo googlet mig frem, og der blevet snakket om forskellige mænger strå, hvor nogle kun har brugt 1 eller 2. Så hvis man er så heldig, er det jo nok med en dosis fra ham..

Jeg kender to ryttere hos schokemöhle, som begge siger ja til Diacardo og nej til Carmargue - De er måske lidt farvede :)

Men jeg er i tvivl om markedet for Diarado er ligeså stort i DK, som i Tyskland, hvor han jo er ganske populær..

Hvordan fungerer det med kølesæd herhjemme? Betaler man bare de to rater og så har fri adgang til så meget sæd man nu skal bruge?

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  27-01-2013 15:06

Jeg ville nok også betænke mig noget ved frostsæd til en første gangs hoppe :-)

En anden ting man skal huske, er at lige så betagende Diarado selv er, så er han´s afkom altså noget svingende, og ikke helt så imponerende som ham selv.

Typemæssigt falder de ud til alle sider, nogen er helt super, og andre der tænker man bare "uha".

En del af han´s afkom, har også en tendens til at være noget stive i overlinien når de springer. At der så er nogen af dem der har så meget kapacitet, så de kan kompencerer for det, er jo bare dejlig.

Man skal også huske, at han´s jo har en tendens til at avle meget stort til tider, og så ind i mellem kommer der også nogen små nogen fra ham. Men generelt stort.

Nu kender vi jo ikke din hoppe, og kan derfor hverken sige fra eller til :-)

Carmargue er for mig en ren klassehingst, og også på min liste til lige netop en første gangs hoppe i år. Jeg har lavet to andre afkom med ham, og jeg kan kun sige jeg er super tilfreds.

Både Diarado og Carmargue kommer jo begge ud af stærke hoppestammer.

Det er forskelligt fra hingsteholder til hingsteholder. Men generelt ja, så er det sådan at man har det sæd til rådighed man skal bruge, og anden rate forfalder på 70 til 100 dagen, nogen er så også begyndt ved levende født føl.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Se flere salgsheste på hjemmesiden

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Super dressur hoppeføl sælges

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ifoling
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 18:06

Jeg har tidligere lavet en tråd med min hest:

www.heste-nettet.dk/forum/4/299555/ 299203/

Hvor jeg fik mange gode råd af blandt andet dig Annette :)

Men ja, er altså også lidt forskrækket over at bruge frostsæd..

Men nu har jeg haft truffet to valg vedr. hingst til min hoppe og nu er jeg blevet i tvivl om begge pga. udefrakommende meninger.

Jeg har jo spurgt mig til råds hos to tidligere trænere, og vil også forhøre mig hos mine nuværende trænere, som jo kender min hest godt.

Men afstamninger og svagheder og styrker skal jo også passe sammen.

Jeg kunne godt tænke mig at ende op med en hingst, som måske ikke er brugt så meget. (men stadig har gode afkom) Her tænker jeg at Carmargue er lidt et mode fænomen, og tror der kommer til at gå rigtig mange afkom rundt efter ham - men igen, hvis det er det der virker...

I kan da lige få et billede af min hoppe:

Billede

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 19:28

Nu skal jeg give dig linket til Bøgegårdens Dicapo

www.stald-boegegaarden.dk/?DK/ Hingste/ B%C3%B8geg%C3%A5rdens%20Dicapo.aspx

Han er faktisk præmiehingst både i DV og i Oldenburger Verband.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dato:  27-01-2013 19:56

Carmargue er nok alt andet end et modefænomen :-)

Han har været total overset i dansk springavl, hvilket er en stor skam.

Nu tyder det på, at folk endelig er begyndt at få øjnene lidt op for ham, og jeg formoder han får lidt mere at lave i år, fuldt fortjent :-)

Annette

Kvalitets avl af springheste

Se flere salgsheste på hjemmesiden

12 års DH hoppe sælges. Spring/Military hest

Super dressur hoppeføl sælges

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 21:05

Dicardo synes jeg ser rigtig spændende ud på video med løsspring. Og grim er han heller ikke :)

Det er blod jeg rigtig godt kunne tænke mig. Men jeg synes dog ikke, han ser så overbevisende ud med rytter på (det lille klip jeg nu kunne snuse mig frem til).

Jeg kunne måske godt ønske mig en større galop. Og det har Carmague i hvert fald.

Jeg prøver at omformulere mig :)

Jeg tror, Carmargue bliver et modefænomen - nu, hvor du selv siger, at flere er begyndt at få øjnene op for ham. Jeg forestiller mig, at det bliver ligesom med Heartbeat, Zack, Romanov osv.. Alle skal have afkom efter ham.

Jeg synes det er lidt træls, at have sådan en som alle har - hvis du forstår hvad jeg mener :)

Så jeg vil rigtig gerne have øjnene op for nogle måske knapt så kendte/brugte hingste, men som stadig har vist deres værd, da det jo er en førstegangshoppe. Selvom det nok er rimelig urealistisk at finde :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider