Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvordan gør i med 3 års hopperne?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 10:03

Jeg nyder meget de mange gode erfaringsdelinger der er her på HN.

Jeg står forhåbentligt med min første 3 års om et godt års tid - men er allerede ved at "tegne" fremtiden lidt.

Hoppen skal på dyrskue som 2 års.

Som 3 års skal hun ifoles, kåres og tilrides.

Men hvordan gør i det?

Jeg påtænker at ifole hende i april/maj.

Kåringen ligger i juli.

Hvornår er det bedst at sende hende i tilridning?.. Regner med at hun skal afsted et par måneder og så hjem og slappe af - jeg kan selv vedligholde ridningen og den skal være ganske let det første år.

Som 4 års skal hun fole - og gå championat.

Jeg hører meget gerne om jeres erfaringer.

Jeg er klar over at meget kan ske, men en form for en plan er vel ingen skade at have.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

Søger part - læs mere her

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 10:30

Vi lader vores 3 års gå stationsafprøvning om efteråret helst, også rides de derefter evt. med henblik på enten championater eller salg.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stationsafprøvning
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 10:58

Hej Tina

Gør i også det med hopper der er ifolet?

Det ville også være en mulighed for min nemlig, at komme i tilridning i efteråret.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 12:30

Jeg synes det lyder voldsomt at den skal gå championat samme år den bliver mor for første gang. Den er jo meget ung så er det virkelig nødvendigt?

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 12:53

Nødvendigt er det vel ikke...

Jeg tænker bare at den gerne skal have sit "R", og så hellere 4 års championat end 5 års og gå en LA.

Jeg kunne også sende hende til stationsafprøvning som 3 års - med da jeg har noget ridning til gode hos en dygtig rytter vil jeg hellere have hende i ridning der, og vi så selv bestemmer tempoet.

4 års championatet er jo et en-dags stævne - i år lå det sågar sammen med følskuet - derfor tænkte jeg det.

Men selvfølgelig, hvis det viser sig at være helt umuligt - så må planen ændres.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Egnethedstest
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 15:53

Du kan jo vælge at sadelkåre hende som 3 års, så har hun jo sit R allerede her. Men ellers har du også mulighed for at vælge egnethedstesten, som ligger sent på året og derfor måske er nemmere at kombinere med føl. I så fald ville jeg forsøge at planlægge så tidlig en foling som muligt, så hoppe og føl kan få tilstrækkelig tid sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Skal lige siges
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 16:26

Hun er Oldenborg - så sadelkåring er desværre ikke en mulighed.

Det optimale vil være en foling sidst i marts - jeg er selv rytter og kan starte hende roligt op frem til championatet. Hvis hun kommer i træning bliver det meget på hendes og føllets præmisser.

Man kan også sige at "R"et er mindre vigtigt - jeg vil bare gerne have det på alle mine avlshopper - syntes det er et godt signal.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Som 3 års...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 16:43

Skal jeg forstå det sådan at i vil anbefale:

Ifoling i april

Kåring i juli

Tilridning i sep. og okt.?

Og som 4 års

foling i marts (eventuelt ifoling igen på 30. dagen)

Følskue i juli (og eventuelt championat)

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 19:14

Jeg synes umildbart det er rigtig meget at udsætte en så ung hoppe for.

Synes du skal vente med at tage stilling til Ifoling indtil i sidste øjeblik, for jeg synes det kommer meget an på hvor voksen hesten er i hovedet om den overhovedet er klar til at ifoles allerede som 3 års.

Jeg ville klart vælge at vente med at ifole til den var 4 år.

Du ricikere hoppen måske er en af dem, der nægter ridning af den karakter når den er ifol og specielt første gang.

Jeg synes hvis man skal tage til Championat så skal hesten også være trænet 100% og være klar til at vises frem, og det kan altså godt give udfordringer med et føl ved siden og genoptræning efter foling osv.

Du aner jo ikke hvordan hesten ændre sig under drægtighed samt med et føl ved siden.

Min gamle hoppe var slet slet ikke klar og voksen nok i hovedet til at starte avl som 3 års, så jeg tilred hende stille og roligt hen over sommeren efter hun var fyldt 3 og så fik hun vokse og tænke pause da vinteren startede og til foråret, tog stille og roligt fat i ridningen igen og intensiverede den stille frem til hun skulle til 4 års Championat.

Hun klarede det fantastisk og kan fortælle dig hun udviklede sig ret så meget det år fra 3-4 år.

Jeg ville nok vælge at træne og tilride frem til Kåring i Juli give den Pause og så stille til en af de første Championater der faktisk afholdes rimelig tidligt på året, og så evt. Ifole hende bagefter hvor hun igen efter Championatet kan koncentrerer sig om de ting der sker i dens krop osv.

Jeg synes den anden plan er alt alt for meget at presse på så ung en hoppe, har desværre set mange gøre det, og en del heste der simpelthen lukker ned og bliver stressede og bliver uridelige fordi de ikke Psykisk kan følge med.

men i al fald rigtig meget held og lykke med hele projektet.

Vi er på facebook :

"Kvistgaarden the New Beginning"

www.stald-kvistgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 19:23

Jeg tænker bare at avlen er vigtigst - altså jeg har mistet hoppens mor, og for at fører generationerne videre vil jeg gerne have hende i fol hurtigst muligt.

Ridningen er sekundær - hun skal primært være avlshoppe. Men når det så er sagt så vil jeg gerne kunne ride lidt på hende, og hun er til den tid også min eneste ridehest.

Jeg er interesseret i at hører hvad i andre gør med de hopper der skal i avlen.

Når først jeg har et hoppeafkom efter hende, har jeg langt mere tid til at spring ifoling over og sætte hende i ridning.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Fin plan
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 21:47

Synes sagtens du kan følge din plan. Min hoppe blev også ifolet som 3 års og gik championat som 4 års og det var ingen problem.

Men selvfølgelig skal man altid være opmærksom på om hoppen trives og er glad :-)

Held og lykke med det hele

Ejer af fantastiske Happy Highness AS

0
0
Svar på denne tråd

ridning og kåring
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 21:50

Hej Gitte... Det er svært at lave den slags planer, fordi det er så individuelt hvordan de tager det. Viola, som vi havde til kåring i år, lignede en ballon da hun var til kåring. Ikke alene så hun ikke særligt godt ud, men hun var også voldsomt generet af sadlen, som af gode grunde ikke lå særligt godt på hende. Hun var da 3 mdr henne. Sorte var slank som en ål ind til omkring 2 mdr fra foling, og hende var det intet problem at stille til kåring i folet.

Om hun kan gå championater som 4års, afhænger også af så meget. Amanda som ellers er super ridelig, var frygtelig følsyg, og blev ikke klar til championaterne. Theodora var der intet problem med at få klargjort, det år hun skulle afsted.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil have hurtigt generationsskifte, men måske skal du en 'back up plan', hvis bare en af de ting hun skal, glipper?

'Like' os på facebook:

www.facebook.com/pages/Stengaard/ 397894633580913

Stengaard-Haslev.dk
0
0
Svar på denne tråd

kan man kalde det fylde?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 22:19

Ifoling er et must - men det er jo ikke en selvfølge at hun bliver i fol.

Kåring er et must, med mindre hun er skadet. Hun kan jo omkåres senere hvis jeg finder det nødvendigt.

Tilridning ser jeg gerne - bare hun bliver ryttervant og kommer igang med tilridning.

Jeg ser det nærmest lige hårdt for hende om hun går championat som 4 års med føl ved siden, eller 5 års og skal gå LA. Men jeg kan tage fejl.

- og med mit held hidtil er jeg glad bare den er i live et år frem.... Men nu har den da levet 1½ år her - det er snart rekord i mit hestehold.

Jeg kan godt se at ifoling som 4 års ville løse nogle problematikker - men syntes bare den spilder tiden så - så meget skal den jo heller ikke rides som 3-4 års. Jeg har ingen planer om den skal vinde gangartsklassen som 4 års - bare den kan fedte sig igennem til sit "R".

Overvejer om man skal droppe al ridning indtil den har leveret et hoppeføl - men har bare bedst erfaring med at de kommer så småt igang som 3 års.

Hvad gør i andre?... jeg kan umuligt være den eneste der har haft disse planer for en hoppe....

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Min 3 års
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 23:35

Som er to lidt endnu ;) skal ikke ifoles næster da hun slet ikke er klar i kroppen, men hun bliver vist også en stor dame, så vi satser på tilridning og masser af ture i det grønne og så som 4 års ifoling og dsa, grundet racens afprøvnings form bliver det tidligst som 6 års.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

plan for hoppen
Forfatter: 
Dato:  19-12-2012 23:57

Vi har selv en hoppeplag der fylder 2 i det nye år.

Planen for hende er meget lig TSs.

Deltagelse ved 2 års bedømmelse til sommer. Forud for dette bliver hun trænet i ca. 1 måned. Her kommer hun til at lære at gå med trense, longegjord og let indspændt med indspæningstøjler. Dette er en udemærket forberedelse før selve tilridningen som 3 års.

Som 3 års vil hun i starten af året blive let tilredet, dette vil vi nok bruge 1-1½ måned på. Herefter vil hun blive ifolet i april, med håb om et "marts-føl" året efter. Derefter vil hun blive sat i igang med ridning igen med henblik på sadelkåring, dette vil vi nok også bruge 1-1½ måned på. Såfremt "noget går galt" kan man altid nøjes med en eksteriørkåring som 3 års.

Som 4 års får hun sit føl, og kommer nok til at "misse" DSAérne, men vil tilgengæld blive klargjordt til egenthedstest i november. Dertil burde 2 måneders ridning kunne gøre det, og dette skulle ikke være et problem med et føl, født i marts (måske april).

Jeg synes ikke at 1 måneds arbejde (uden rytter) som 2 års, 2-3 måneders arbejde (med rytter) som 3 års er "overanstrengelse" eller "overgreb" på ungheste. Ligeledes tror jeg heller ikke man behøver bekymre sig om ifoling af 3 års hopper, det skal de nu nok klare både fysisk og psykisk.

Lipas Horses tilbyder tilridning/ridning/kommission.

Opstaldning i idylliske omgivelser.

Salg af kvalitets dressur-føl/plage/ungheste.

Løsdrift til hingsteplage årgang 2012 og 2011.

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 09:09

I kan skade hestenes vækstplader hvis i udsætter dem for vægt inden de er fyldt 4, og jo højere slutmål hesten har jo senere er den færdigudvokset.Ingen hest er udvokset før den er 6år og 6 mdr, vallaker yderligere 6 mdr. En af de førende knogleforskere fra USA, anbefaler at man først udsætter hesten for vægt når den er fyldt 4, benenes vækstplader lukker først, vækspladerne lukker senere jo højere oppe du kigger på hestens krop .

Det undrer mig ikke at der er et problem med hestenes holdbarhed i dk og andre lande hvor det er normalt at tilride hestene når de er 2-3 år gamle.

0
0
Svar på denne tråd

Har fulgt dine debatter
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 09:33

Jeg har fulgt dine debatter - Charlotte ?4muler? - og jeg er ikke enig.

De eneste heste jeg har haft der ikke har holdt, er heste der er tilredet i 7-8 års alderen.

Lad den bare ligge ved at vi ikke bliver enige.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 09:44

Nu er det jo ikke mig der har studeret hestenes knogler og vækstplader, jeg vidergiver den viden forskeren er nået frem til, om du vil tage den til dig bestemmer du jo selv, men nu er du advaret. Heste kan klare utrolige belastninger hvis bare man lader dem blive klar.

Så ville der nok heller ikke være så stort behov for kiropraktorer m.v og gennemsnitsalderen for rideheste i dk er jo ikke noget at råbe hurra for. Jeg tror det er fordi at de fleste tilrider hestene i den alder og vaner er jo svære at bryde.

0
0
Svar på denne tråd

unge hopper
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 10:04

Hejsa

Det eneste jeg ser som evt. umuligt er din plan om championat som 4 års, alt afhængig af hvad type hoppe hun er under drægtigheden og hvor følsyg hun er som mor.

Ellers synes jeg ikke det lyder helt hen i skoven med din plan, så længe du ser på hoppen og hvordan hun jo håndtere alt undervejs.

vores første hoppe vi ifolede som 3 års, er ved at være en del år siden, hun røg faktisk direkte fra hingst i tilridning 2 mdr, uden problemer, men da hun var 6 mdr. henne reagerede hun så voldsomt på at skulle arbejde at hun blot blev foldbums, og så kunne hun atter startes op uden problemer da føllet var 3-4 mdr gammelt, inden da var hun alt for følsyg til at man kunne gøre noget som helst med hende.

den næste blev først tilredet da hun var 4 mdr. henne i drægtigheden, og tog det superfint, og kunne rides let indtil folingen og startes let op igen 1 måned efter folingen.

Den sidste 3 års vi har ifolet, blev direkte umulig fra hun var 2 mdr. henne og kunne på ingen måder tilrides forsvarligt for hende, føllet eller os, så hun fik lov at gå indtil føllet var en måned gammel og så kunne vi ellers starte hende op uden problemer.

Mvh

Mie

Med de tre skønne arabermuler :)

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd

charlotte
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 10:05

jeg glemte helt, har du nogle links til de artikler/undersøgelser du henviser til, er lidt nysgerrig omkring dem.

mvh

Mie

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 10:54

Det glæder mig meget at hører jeres erfaringer.

Så er min plan ikke helt hen i vejret - og selvfølgelig vil jeg se hvordan hun tager alting.

Det vigtigste er jo at hun trives, uanset om det er som avlshoppe, ridehest eller foldbums.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Link...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 11:49

Mie: Her er linket www.equinestudies.org/ranger_2008/ ranger_piece_2008_pdf1.pdf

Jeg kan pt ikke selv åbne det, min adobe crasher håber det virker hos jer der vil se på det.

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

planer
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 19:35

Hej Gitte

Jeg har også en DOA hoppe og hun blev tilredet som 3 års stille og roligt. Det her var hvad vi gjorde

- sep 2009 tilridning

- Juni 2010 hoppekåring

- Championat revsø august 2010

- Aug 2010 eliteskue

og dagen efter finaleshow Champinat

- april 2011 ifoling

- Maj 2012 foling

Og nu er vi igen klar på dressurbanen

MVH Carmen

DOA

Tiana (Tanja)

DOA

Spankengårdens Zola

Tysk sportspony

Amy (Cyveria)

0
0
Svar på denne tråd

charlotte
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 20:12

tak skal du have charlotte, ganske spændende læsning som sådan.

mvh

Mie

0
0
Svar på denne tråd

Min 3-års...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 00:06

Jeg har en 3-års(09), hun er faktisk kusine til din. Hun er efter Toppen, Tinas søster.

Hun er ikke kåret i år, da hun var meget umoden og lille ca. 158 cm i sommer. Hun blev ifolet i juli, og tilredet i oktober/november. Nu er hun hjemme på "barsel", indtil foling, og pt. 161 cm.

Derefter er planen at hun skal sadelkåres i august, og altså tages i ridning ca. 6 uger inden - alt afhængig af foling, føl, og hendes humør Glipper den plan, må hun eksteriørkåres, og gå afprøvning i efteråret

Billede

Charisma e/Blue Hors Rush Hour/Top of Class.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Puha man
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 00:45

Bliver helt svedt af at høre jeres planer for hestene,det er godt nok meget at forlange af så ung en hest og hvorfor fa.. Har i så travlt,her avler vi også men de bliver tidligst sat i fol som 4 års vi går ikke til kåringer eller noget og tit bliver de først tilredet som 5 års har endda en hoppe på 7 som er ved at blive tilredet da hun ikke har været klar til det før,hun fik føl som 4 års for at gøre hende lidt roligere herefter har vi været igang med tilridningen i 3 år og er kun halvt færdigt,hvorfor har alle så travlt? Hvad blev der af begrebet på hestens præmisser? Jeg er glad for vi mine 6 muler går i min stald og ikke er blevet udsat for det marathonløb andre har behov for,bare lige en tanke så tror pokker vores heste er færdige som 7-8 år.....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 08:29

Lige pt har jeg tre 3års.

To blev redet til i april. Den ene af dem blev insemineret en gang i maj. Eksteriør kåret i oktober. Er nu på barsel og skal tidligst lave noget igen december 2013.

Den anden der blev redet skulle genoptage ridning med henblik på ridekåring , men kom i den forbindelse til skade og skal først i ridning igen nu til februar. Hun er ikke sat i fol, da hun gerne skulle rides og måske gå 5 års champoinat.

Den trejde skal først til at begynde tilridning nu hvor hun bliver 4, hun vokser stadig og derfor skal hun først begynde at arbejde nu. Er heller ikke forsøgt ifolet.

Derfor ser jeg på den enkelte hest og laver planer derfra, meget foskelligge hvor klar de er fysisk og mentalt når de er 3 år.

Men får de føl som 4 års skal de hverken til championater eller e-test. De får lov til at have barselsorlov.

Jeg synes mange 3- 4 års ikke rides for meget men forkert. De samles alt for hurtig. Håber meget at remonte /unghesteridning kommer på mode igen.

bakkely27 : undersøgelser viser at ungheste har kun godt at at være i arbejde, de holder. Det er ikke det de går ned af. Det er forkert ridning. Læste at det er langt overvejende dressurheste der har rygproblemer, hvor dyrlæger ikke er i tvivl om det overvejende skyldes RYTTEREN. Det er sgu da tankevækkende.

GOD Jul Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 09:02

Det er bare kanon med jeres erfaringer.

Jeg vil klart overveje hvor meget ridning hun skal gå. HUn skal under alle omstændigheder lige tilrides, men om det bliver med det må hendes temperament, fysik og ikke mindst føl bestemme.

Jeg har netop pga. ridningens kvalitet valgt rytter derefter. Det er en rytter der arbejder på hestens præmisser, rider remonte/arbejder efter at hesten skal lære at bærer sig selv og som INGEN ambitioner har på hestens vegne - dem lader hun mig om

Hun er rolig og kanon til varme heste - og så er hun dygtig (har redet de højere klasser).

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 17:05

Hej Gitte.

Nej det forløb jeg tidligere har beskrevet, bruger vi nu kun til 3 års hopper, der ikke er ifol.

Vores 3 års har faktisk gået og hygget sig på græs det meste af sommeren, inden den kom i forberedelse til stationsafprøvningen i oktober.

Jeg ville uden tvivl vælge en tidligere prøve, hvis hoppen havde været ifol.

Jeg ville så ikke ifole en 3 års med henblik på foling i marts - jeg foretrækker, at de helt unge hopper foler medio til ultimo april. Men det er et valg!

Jeg vil dog sige, at skulle jeg have haft tålmodighed til at afvente et hoppeføl, inden min ridehest, var blevet rideklar m.m., så skulle jeg have været et meget tålmodigt menneske - næste år bliver hun 15 år, og endnu er det kun lykkedes at trække hingsteføl frem af halmen

Glædelig jul

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

championat
Forfatter: 
Dato:  23-12-2012 19:30

har læst lidt med i tråden og kan sige af vi har tilredet vores heste i efteråret lige før de blev 4 år og så har de startet stævner og været med til DRF championater for af komme ud og opleve noget for af være klar til det championat som oldenborg holder om sommeren jeg har nu haft vindren af oldenborgschampionat 2 år i træk for 4 års på 2 forskellige heste og der skal en del træning til for af komme til af består for af få sit R og især i 5 års og ældre er der ikke mange der består efter kravet er strammet det har du nok selv set så mit råd er du skal satse på 4 års holdet

0
0
Svar på denne tråd

Overvejer faktisk
Forfatter: 
Dato:  24-12-2012 08:02

Efter at have kigget på min plan, overvejer jeg faktisk meget om hun først skal ifoles som 4 års.

Så kan hun blive kåret som 3 års og tilredet om efteråret.

Ifoles om foråret som 4 års og gå championat om sommeren

Og så fole første gang som 5 års uden at skulle andet det år....

Hun er en lille hest nu, så mon ikke også det giver hende lidt mere tid til at vokse Hun er lidt bagud

Jeg giver hende meget gerne nogle år i sporten, men vil gerne have et godt føl efter hende først.

Desuden er min den mindste knægt født i år - og jo større han bliver, jo mere tid får jeg til ridningen...

Tusind tak for at i gider dele jeres erfaringer

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider