Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Overset tvillingedrægtighed
Forfatter: 
Dato:  13-11-2012 20:14

Vi har desværre her i sommer og starten af efteråret haft en lidt dårlig oplevelse med vores dyrlæger, og en af vores hopper.

 

Vores ene hoppe foler i juni måned, og vi vælger igen at få hende sprøjtet i brunst på ca 18 dagen, og herefter ifolet.

 

Vi har fundet ud af hoppen fungerer på råsæd, og når hun får dette, jamen så kommer hun ifol i første forsøg, når vi forsøger med transportsæd, så lykkes det ikke. Derfor kører vi til hingst med hende og føllet, en hingst hun to gange tidligere har fået føl med, og er ifol med i første forsøg.

 

Da vi så nærmer os 16-17 dagen, skal hun selvfølgelig scannes. Da det falder sammen med en weekend, bliver hoppen først scannet om tirsdagen, hvor vi er på ca 18-19 dagen. Her konstaterer dyrlægen hende drægtig, dog måske med tvillinger.

 

Hun har tidligere haft tvillinger, så lige den del kom ikke bag på os, men det undrede os da lidt at dyrlægerne ikke nævnte der var to æg på vej, da vi scannede hende inden vi tog hende til hingst.

 

Nå med tre dage efter scanner en anden af klinikkens dyrlæger hende, og finder hende tom, altså ikke drægtig. Det synes vi var lidt mærkeligt, eftersom de jo tre dage tidliger mener der er tvillinger.

 

Men de er sikker i deres sag, siger der en folikkel på vej, og spørger min kæreste som er på klinikken med hoppen, om vi vil sende hende til hingst igen. Hun siger nej, da vi nu er i starten af august.

 

Det skal siges at hoppen har tabt sig en del i tiden optil, det gør hun altid når hun ikke er hjemme. Hun havde stået i boksro pga. føllet, samt både stået hos hingsteholder et stykke tid, samt hos dyrlægen, så derfor viste vi godt forholdene ikke var optimale, og derfor accepterer vi også lidt modstræbende at hun ikke er drægtig.

 

Dog nævner min kæreste at hun ikke kan forstå hoppen ikke viser brunst, da den jo nu er på ca 21-22 dagen, og normalt viser meget brunst, plus at hun synes hoppen er som når hun plejer at være drægtig. Dyrlægerne holder fast, den er ikke ifol.

 

Hoppen bliver stående på klinikken fra fredag til tirsdagen efter pga. dens føl skal have smed ved dyrlægen, da den desværre er født vindsweept, og derfor bliver de stående til tirsdagen efter.

 

Hoppen kommer så hjem, og selv da hun kommer hjem, og jo eftersigende er på vej i brunst, viser hun ingen brunst, og hun plejer altså at vise det MEGET kraftig, og vi plejer faktisk at kunne afprøve de andre hopper på hende.

 

Ugerne går, og min kæreste nævner nogen gange overfor dyrlægerne, hun ikke kan få det til at stemme, da hoppen agerer som når den er drægtig, samme svar hver gang "Det er den ikke".

 

I midten af september skal vi så have håndprøvet en anden hoppe, og da snakken en god uge forinden igen havde gået på ovenstående hoppe, spørger han om vi skal få hende tjekket, og ligesom få lukket den her snak om drægtighed.

 

Hun bliver håndprøvet, dyrlægen lidt stille og siger "jeg henter lige scanneren", da den er drægtig, men det føles som om der er to !!

 

Scanningen viser ikke nogen endegyldigt svar, og de vil gerne have hoppen på klinikken, hvor de kan stå lidt bedre under scanningen. Det kommer hun den efterfølgende uge og desværre viser scanningen her at der er to.

 

Nu er gode råd jo lidt dyre, og der er jo ikke så mange muligheder. Vi får muligheden at enten gå ind udefra, altså igennem maven/buggen på hoppen og fjerne det ene foster, det bliver afvist med det samme, og dyrlægen synes heller ikke selv det er en optimal løsning, men han skal selvfølgelig nævne den.

 

Anden mulighed er at lave abort på begge to, og tredje er at prøve på at "aflive" det ene foster igennem livmoderen, med en meget speciel scanner. Det bliver den tredje mulighed der bliver løsningen, dog er chancerne ikke særlig store, og lykkes det ikke, så er det jo alligevel løsning to der skal laves.

 

Hoppen bliver en uge efter indlagt mandag morgen, og vi får besked om den nok skal blive til fredag. KVL sender dyrlæger over, samt det også er dem der har scanneren, og de har en dyrlæge der har prøvet det her tidliger, både med gode og dårlige resultater. Det er så sjældent, at der ikke findes en dyrlæge i landet der har gjort det f.eks. 100 gange.

 

Fredag kommer beskeden at begge fostre er døde, men hun desværre ikke har udstødt dem, så de er nødt til at lave en "abort" mere, samt at skylle og efterbehandle hende.

 

Alt i alt kommer hun til at stå der i elleve dage, inden hun kommer hjem.

 

Allerede ved den scanning på klinikken hvor det blev bekræftet at der var to, siger min kæreste at det her mener hun jo ikke er for vores regning, og de siger at vi finder en løsning.

 

Da alle kan lave fejl, accepterer vi også fejlen, eller hvad man skal sige, der er jo ikke andet at gøre, men ikke nogen sure miner, andet end hun selvfølgelig giver udtryk for hun både er ked og skuffet, fordi hun jo holdt på den var drægtig.

 

Derfor beder hun også om et møde, så det ligesom kan blive talt igennem, der var også lidt andre små ting, og da hun har lidt temperament er hun også af den holdning, det er bedre at tale om tingene, istedet for en dag at eksploderer på en ung dyrlæge, det er nemlig sket tidligere :-)

 

Det møde kommer efter flere forspørgelser i stand og forgår i en pæn tone, også fordi vi faktisk er rigtig glade for vores dyrlæger generelt set. På det her møde, er meddelelsen fra dyrlægerne, at selve indgrebet er gratis, da KVL har gjort det gratis, samt at selve behandlingerne er gratis, dog skal vi betale medicin samt opstaldning.

 

Det giver min kæreste, som er alene til mødet, udtryk for at det mener hun ikke er i orden, da det er dem der har lavet en fejl, og så må de også have de omkostninger der er ved at rette fejlen.

 

I forvejen har vi jo brugt omkostninger på sæd, sprøjte hoppen igang, samt mangler et føl næste år. Det skal siges at denne hoppes føl alle er solgt til proff. folk i de år vi har haft hende, det er stutterier som vi avle videre på stammen, berider og hingsteholder, så det er føl af en vis værdi. Hendes føl er tit i finalen til følskue, og hun har haft afkom på Eliteauktion.

 

I fredags kom regningen så, og den er på ca fire tusind plus moms, det er for en scanning, opstaldning og medicin. Der udover er der jo så også lige regninger på yderligere tre scanninger, samt ovenstående andre omkostninger.

 

Alt i alt med de andre scanninger, snakker vi ca 6.000 kr plus moms. Altså regninger på scanninger hvor der er scannet forkert, og for at rette op på fejlen efterfølgende.

 

Igen igår var der en telefon samtale med dyrlægerne, hvor tonen var lidt hårdere end den plejer, dog stadig i ordentlig sprog. De mener de har været meget large, og givet behandlingerne gratis, og vi mener de skal stå ved fejlen og omkostningerne herfor.

 

De siger så lige pludselig at hoppen er scannet flere gange mellem fredag til tirsdag, hvor den stod hos dem. Noget vi finder lidt mærkeligt da det aldrig tidligere er nævnt, eller faktureret. De siger også at skulle vi have været sikre, skulle hoppen have været scannet igen på 25-26 dagen.

 

Det mener vi jo så de skulle have nævnt, samt det er meget undrende at man scanner en hoppe hvor man hårdnakket siger den ikke er drægtig, og spørger om vi vil sende den til hingst igen, samt så ikke fakturere for det. Så den tror vi desværre ikke helt på.

 

Vi har så sagt, at de da må have en forsikring der kan dække deres omkostninger, men det siger de den ikke gør, da de ikke har lavet fejl iflg. dem selv.

 

De siger også, at hvis det er en fejl med tvillinger, så kan de jo slet ikke inseminerer i frygt for at skulle stå med omkostninger for at få dem fjernet bagefter.

 

Men nu er det her jo ikke en almindelig tvillinge-sag, og vi er fuldt bevist om at der altid er risiko for tvillinger, noget hoppen også tidligere har haft.

 

Vi ved også der var risiko for at begge fostre gik til, hvis de var klemt tidligt i forløbet, men det var en meget mindre risiko, og slet ikke så dyr som den her er blevet.

 

Så nu står vi i et kæmpe dilemma, for vi ønsker egentlig ikke at miste dyrlægerne eller være uvenner med dem, og vi synes virkelig vi har været flinke og fair i den her situation, men vi synes måske ikke helt de er så fair overfor os.

 

Desværre er det også sådan, at de er nogen af de få dyrlæger i vores område, der er rigtig dygtige, vi snakker meget velrenomeret heste dyrlæger, og det ved de jo også godt. Skal vi have andre dyrlæger af god kvalitet, så snakker vi 50 km.

 

Det er også dyrlæger som inseminerer og scanner RIGTIG mange hopper hvert år, og er blandt de førende i landet, så det er jo ikke fordi det er uerfarne på området hopper og reproduktion.

 

Vi har snakket med Ankenævnet for Dyrlæger, som faktisk mener vi har en ok god sag, men de kan desværre ikke hjælpe os, da vi er moms registreret, så der er kun mulighed for civil retsag. Begge dele vil nok også gøre luften kold i mellem dyrlægerne og os :-)

 

Har andre været ude for noget lignende, og hvad ville I gøre ?

 

 

Mvh

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 01:14

Jeg ville nok sætte hårdt imod hårdt der, fordi under alle omstændigheder må jeres tillid til pågældende dyrlæger kunne ligge et meget lidet sted efter den omgang, også skal i uanset ud og have fundet et alternativ der.

 

mvh


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 11:13

klart, dyrlægerne må betale den regning selv. Havde de scannet "rigtigt" fra start, havde i haft mulighed for at klemme et "foster". 2 så forskellige scanninger m få dages mellemrum, må give anledning til endnu en scanning. Især da i har gjort opmærksom på, hoppens opførelse og hun synes drægtig.

 

Kort historie:

 

Jeg fik scannet en hoppe på 21 dagen, ikke drægtig siger dyrlægen. Jeg kan ikke helt forstå det, da hoppen har ændret sig markant og virker drægtig. Spørger om vi kan scanne igen om nogle dage, dyrlæge siger nej - spild af tid og penge. Jeg spørger om vi kan tage en blodprøve, nej siger dyrlægen - den hoppe er ikke drægtig.

Jeg sælger hoppen til tidligere ejer, som ringer nogle mdr senere og fortæller der ligger 1 føl i maven på hoppen.

Resultat : Dyrlægen kom til at betale føllets salgsværdig.

 

Det kan godt være i er bange for at lægge jer ud med dyrlægen, men de er jo ikke guder, vi skal rende rundt og være bange for. Allerede nu har i mistet tilliden til dem. Så på den lange bane, skal i måske ud og finde en anden.

 

Dyrlægerne er forsikret mod disse fejl.

 

Held og lykke med det!

 

 



Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk




Nu mor til Chanel. 21.08.2008


Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 15:11

Jeg ville også nægte at betale den regning!..

Som skrevet lægere oppe.. Dyrlæger er ikke guder, og de må indrømme når de har fejlet!... I har jo alligevel ikke den samme tiltro til dyrlægen længere..

 



Hilsen Stine

 

 

Kun 7 % af alle tekstbeskeder forståes korrekt!..

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 velansete hestedyrlæger
Forfatter: 
Dato:  14-11-2012 20:30

 

hej

jeg ville nok også gå tilbage til dyrlægen igen.

 

Det med at der er langt til em hestedyrlæge, ville jeg ikke være så bange for, de har jo ikke hjulpet jer meget her....

 

Der vil nok også gå meget langt til, inden i bliver trygge ved disse dyrlæger igen.

 

 


Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 erkende fejl
Forfatter: 
Dato:  16-11-2012 20:36

Altså de bør erkende at de har lavet en fejl, og dermed lade deres forsikring tage sagen for dem!!

 

Det er jo ikke at der er tvillinger der er fejlen her, men at de igen og igen påstår at der IKKE er føl i hoppen.. At de tager fejl, og ikke vejleder jer i den ekstra og sene scanning - det er deres problem.

 

- Pernille


Opstaldning tilbydes nær Grindsted/Ansager/Agerbæk.

Ridehal og bane på stedet. Kontakt for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Doktor Dyr
Forfatter: 
Dato:  17-11-2012 21:28

Sikke en omgang. Synd for både jer og hoppen at skulle igennem sådan et forløb, der kunne have været undgået ved en simpel klemning.

 

Jeg har på et tidspunkt fået en hoppe scannet ikke drægtig på dag 17. Hingsteejer, som havde hoppen opstaldet indtil den var scannet drægtig, havde ikke selv været til stede under scanningen, men havde orienteret dyrlægen om at denne hoppe burde sederes.

 

Da hoppen ikke kommer i brunst efter scanningen forhører hingsteholder sig hos dyrlægen, der er sikker på at hoppen ikke er drægtig, "selvom den da stod lidt uroligt". Hingsteholder beder dyrlægen komme igen, og tage sig tid til at sedere. Vupti... En drægtig hoppe!

 

Det er et af de bedste opkald jeg har fået i mit liv, da jeg seriøst overvejede at slagte hoppen, hvis ikke hun blev drægtig.

 

Det oversete foster kom til at koste mig en uges ekstra opstaldning hos hingsteholder, men til gengæld har jeg aldrig set en regning for nogen af de scanninger der er foretaget på hoppen.

 

Jeg mener at I tydelig har givet udtryk for jeres mistro mht. den scanning der blev foretaget af jeres hoppe, og at dyrlægerne dermed har haft rig lejlighed til at scanne igen. Havde det vist sig at hoppen rent faktisk ikke var drægtig var I jo også kommet til at betale for den ekstra scanning. Dermed bør dyrlægerne også erkende deres fejl (som der jo rent faktisk er meget håndgribelige beviser på). Sæt hårdt imod hårdt, og hav altid en bisidder med til mødrene med dyrlægen.


Hilsner

Anja


www.123hjemmeside.dk/ABNewforest


Nu med to hoppeføl efter Lundemarksgårds Layout og Horsemosens Cayenne C på bronzemedaljehopper

0
0
Svar på denne tråd
 
 noget nyt
Forfatter: 
Dato:  18-11-2012 07:37

er der noget nyt i sagen?


venter Tailormade Lancelot/Stravinsky xx føl 2013 :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget nyt?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 21:32

Er der noget nyt i sagen?


Alle heste er heste, men ikke alle ryttere er ryttere!

Er den glade låner af Fanfare <3 en bl. af araber, holstener, dv og fuldblod.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider