Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Materialprøve
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 13:41

Ja, er ny indenfor avl i den forstand at det er første gang jeg skal have en hingst udbudt til avl.

 

Jeg vil selvfølgelig gerne have at den får så mange resultater og udtaleser som muligt og vil gerne vide hvordan det foregår med materialprøver og om den overhovedet kan blive tilmeldt en.

Skal hingstene ved materialprøver høre under et avlforbund.

 

Jeg ved at de bliver bedømt efter hvad racens/forbundets kvaliteter er, og at der bliver lagt forskellig vægt på de forskellige gangarter og evner efter dette. Men så vidt jeg ved er der ikke kåringskrav indenfor Akhal Tekiner avl og derudover er der ingen europæiske forbund som sådan, da de skal igennem stambogen i Moskva uanset for at blive korrekt registrerede.

 

Nogen der ved hvad muligheder jeg har og ellers nogen gode råd, da jeg satser på at tilbyde bedækninger ved hingsten i 2012.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 15:08

Idet jeg går ud fra, at det er Videncentret, der muligvis skal udfærdige hestepas på eventuelle afkom, skal du i alt fald være opmærksom på flg. Din hingst skal have en verificeret DNA profil, ellers må den ikke avle.

 

Mvh

 


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk


DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard


0
0
Svar på denne tråd
 
 akhal tekiner hingst
Forfatter: 
Dato:  09-12-2011 18:12

Hej Sisse,

 

Sherhan har naturligvis allerede DNA prøve men det vil sandsynligvis være mindre besværlig at få lavede en ny end at prøve at få resultater fra VNNIK. Men, med det sagt, det er, så vidt jeg vide, ingen avlsforbund under Videncentret som pt vil kåre en buckskin akhal tekiner. I DPAs regi kunne man gøre det hvis hingsten vist sig at bære en rød gene, men som jeg forstår det, PSA er ikke interesteret i buckskin hingste uanset om deres genetisk mulighed for at laver palomino afkom. Er det rigtig Tina?

 

MEN, alle afkom som er 50% akhal tekiner kan stambogføres i rusland som Partbred Akhal Teke. Man kan også få EU hestepas som akhal tekiner partbred igennem den svensk akhal tekiner alvsforening. Man kan ikke få en EU hestepas på en akhal tekiner, ren eller partbred, igennem Videncentret. Man kan kun få en pas som en blandingshest fordi der er ingen akhal tekiner avlsforening under Videnscentret.

 

mvh, Lisa


Ozalynda Akhal-Tekes





0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak :)
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 12:51

Nogenlunde så lagt er jeg med og DNA blev lavet via Videnscentret Landbrug, så den skulle ikke være svær at få, og har nogle papirer vedrørende hans DNA derfra allerede, som blev brugt da mit eget afkom efter ham skulle registreres.

 

Det er mere om man kan få han gennem fx materialtprøve. Ellers kan han jo nærmest kun få udtalelser omkring ekteriør og lign via dyreskuer, men der får de jo ikke karakterer om ridelighed og evner.

 

Sherhan skal selvfølgelig grades så snart jeg får en mulighed for det og håber at kunne tage ham med næste gang der bliver afholdt European Championships, så han får et standpunkt og en bedømmelse blandt "ligemænd".

 

Jeg ved Saad blev kåret ind i et af de danske palomino forbund, og det forbund skriver umiddelbart at de tager alle de specielle/flotte farver ind som palomino, buckskin, perlino osv., der har ikke stået noget om røde farvegener eller lign. i det jeg har læst. Men om det er anderledes kan jo undersøges hvis Sherhan kunne være et emne til en af deres kåringer.

 

Pt. kan jeg jo ikke skrive ret meget hvis man skal udbyde ham til avlsbenyttelse i 2012. De fleste vil jo gerne have bedømmelser og dommerudtalelser, og på fx hingstenet.dk, må man kun benytte de officielle udtalelser i langt de fleste rubrikker og dem har min jo ingen af.

0
0
Svar på denne tråd
 
 materialprøve
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 16:16

Jeg håber at du kan finde et sted hvor der kan laves en materielprøve. Det vil bestemt være en skridt frem i generalt accept af racen i avl.

 

Saad lavede en fremragende godt materielprøve som en led i sin kåring i DPA. Jeg er lidt i tvil om hvad status er på DPA for tiden. Eksistere det endnu eller har PSA overtaget alle som har med palomino avl i danmark?

 

Dyrskuer er vi meget begrænset i hvor vi kan udstille vores akhal tekinere da det er igen ikke en race under Videnscentret. Vi må ikke, f.eks. udstilles på normalt vis på enten Roskilde eller Herning, som jeg synes er en kæmpe skam da det er nettop det steder hvor men kunne forvente at se noget særlig og spændende.

 

Jeg kan forstår at der er mulighed for at kom som "presentationsrace" på Roskilde så langt at der er mindste 3 heste og flere end en ejer. Om der er det samme mulighed på Herning har jeg ikke undersøgt.

 

mvh, Lisa


Ozalynda Akhal-Tekes





0
0
Svar på denne tråd
 
 Materialprøve
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 19:28

Jeg ved ikke noget om racen, men jeg ville da helt klart få min hingst material-afprøvet, da rideresultater jo skal være på et meget højt niveau før det kan regnes for noget!

Jeg ville nok også vælge Tyskland af 2 grunde: prisniveauet er meget moderat i forhold til herhjemme og de har i forvejen en bredere afprøvning af flere racer.

Ved ikke om man kan sammenligne din med OX-arabere eller mere med XX? Men på statsstuteriet i Marbach har man jo tradition for disse racer og de bliver jo også materialafprøvet. Prøv at tage kontakt til dem, hvad de måske ville anbefale. Hvis du på den måde også kunne komme i betragtning til det tyske marked, er det jo også ganske interessant :-) Det er jo ikke en race, som oversvømmer markedet - så hvis din hingst er god - warw :-)

Hvis han skal gå i Tyskland, er det nok en god ide, at sætte ham i prof.træning i Tyskland min 1 mdr op til, da den tyske træning og rideuddannelse er anderledes end i DK - og det er jo dette hestene bedømmes efter. Jeg har meget respekt for det tyske uddannelsessystem for både heste og ryttere, så jeg vil gerne anbefale det :-) (ps. har bået 12 år dernede)

 


hilsner

Sussie

Stutteri Følholm



Følholm avler Haflingere og Varmblod.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super god ide
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 10:18

Det var en super ide Sussie. Jeg kender til mindste to akhal tekiner hingste som har været kåret inde i en tysk varmblods regi- Ovoi og Pan Tau. Jeg ved ikke om det var eksterior kåring eller materielprøve det har været i gennem men jeg kan spørge Ovois ejer da jeg kender ham godt.

 

Jeg må indrømme at jeg er ikke så bekendt med alle det forskellig varmblods forbunde og hvilken tyske kåring gælder herhjemme. Hvilken tyske avlsfund har en kåring som gælder i dansk varmblod avl?

 

Jeg virkelig tror på at akhal tekinere har meget til bidrag til andre racer, og det er også det at racen har historisk set gjordt i flere tilfælde (engelsk TB, Kinsky, Trakhener, Don, Orlov, osv). Selvom jeg selv har ikke en hingsteemne pt, jeg ved ikke hvad ligger i Abazas maven.

 

Held og lykke med Sherhan!

 

mvh, Lisa


Ozalynda Akhal-Tekes





0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 21:24

SussieC: Det var da helt sikkert en mulighed med at sende ham til Tyskland, hvis de har bedre muligheder end i Dk, da jeg netop er stor fortaler for at hestene også gerne skal have mere at byde på end bare at se flotte ud, om man vil ;)

Derudover har tyskerne jo også et rigtigt godt uddannelsessystem af hestene.

 

Nu er jeg ikke rigtig inde i det tyske, så har du evt. et link til stutteriet i Marbach??

Uanset hvor det så evt. måtte blive henne forventer jeg at sende hingsten i ridning hvor den forberedes målrettet til prøven, så den får den bedst mulige bedømmelse.

 

Man kan vel bedst sammeligne Sherhan med en engelsk fuldblod, bare smallere. Han har en god højde(1.70 i stg.), med stærke lange ben og ville i mange henseender være en god forædler.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider