Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Tage foder fra hoppen?
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 10:43

Nu er det nu min basse skal fravænnes - hoppen har i løbet af den sidste uge tabt sig ydeligere, så nu går den ikke længere. Han er 7 mdr. nu.

 

Men - hvordan med foderet, når nu hun er så tynd som hun er? skal det tages fra hende eller hvordan?

 

den første uge ca. bliver de skilt om natten, og derefter på hver deres fold.

 

Hun får wrap adlib. majs, fiberpellets, grow og følfoder for at tage på.


Mvh. Anne


Kender du/I Mickey, Aki eller Gizmo?


Det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg


0
0
Svar på denne tråd
 
 Når hoppen er tynd
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 11:23

Jeg ville ikke tage foder fra den, og så ville jeg erstatte majsen med Linamix.

 

Jeg ville nok give føllet "en kold tyrker" og tage det direkte fra.

Vores hopper havde spændt yver i mindre end 2 døgn efter fravænning i stedet for spændt yver hver morgen i en uge.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt denken in Generationen


Sælges:


Lille allround-vallak


Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd
 
 også her
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 12:00

jeg synes pludselig min gamle dame ser gammel ud... og tabte sig også trods foderplanen var oppe på det som den skal, manglede dog lige olien..

 

så jeg tog beslutningen igår, satte hoppen i en boks for sig og plagen røg over til føllet, så de må gå i boks sammen (den er 17m² og aflang, da den tidligere har været to små bokse).. dette gør jeg så i en uges tid, hvor de kommer ud sammen om dagen, medmindre jeg ik kan holde hullet på hoppen.. føllet er i super foderstand..

 

Jeg har blot fordoblet nattehøsmængden hos hoppen og holder øje med stålet om der bliver noget.. det er den procedure jeg har brugt tidligere med netop denne hoppe, og derfor ændre jeg umiddelbart ikke noget..

hø, roepiller mv kan du roligt give hoppen masser af under fravænning.. det er kun korn du skal passe på med.. men da jeg ikke fodrer med korn, behøver jeg ikke ændre foderplan under fravænningen..

 

nårh ja mit føl er så også ca samme alder ca. 7½ måned.. (det var faktisk meningen vi ville lave et forsøg for at se om hun valgte selv at fravænne nu hoppen ikke er i fol og ikke skal ifoles igen)


0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-12-2011 17:50

Det er altså ikke korrekt at det kun er korn man skal passe på med, protein virker også stimulerende på mælkeproduktionen. Følfoder indeholder både stivelse og protein, så det ville jeg tage fra hende og så sætte mængden af roepiller og hø op. Forudsat altså at dit hø er ikke fuld af protein og sukker.....


Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


Til salg: Gennemavlede dressurheste, RDH-hoppe 14 år drægtig med Fürstenball og 5-års velgående hoppe starter LA

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 14:38

tror også følfoderet ryger fra i en periode, og så bibeholder det andet. Om der er protein og sukker i wrappen? det ved jeg ikke?

 

Føllet ser også fin ud, men hold op det var hårdt for ham inat - håber det bliver bedre.

 


Mvh. Anne


Kender du/I Mickey, Aki eller Gizmo?


Det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg


0
0
Svar på denne tråd
 
 foderet....
Forfatter: 
Dato:  17-12-2011 21:25

Min kom af foderet i 5 dage. Torsdag morgen fik hun foder som normalt (og her gik føl og mor allerede på hver deres fold om dagen). De blev lukket i boks sammen om eftermiddagen som sædvanligt og kun følle fik foder som normalt om aftenen. Fredag morgen fik følle igen mad som normalt og de blev lukket på fold hver for sig. Fredag eftermiddag kom de i boks sammen i en time og derefter blev føllet flyttet til føllebørnehave. Fredag aften og lørdag morgen lettede jeg trykket på hoppen, to træk i hver side. hun begyndte at få kraftfoder igen mandag aften, det blev langsomt doseret op til normal fodring.

 

Under hele forløbet havde hun hø ad libitum og ikke en dyt mere. Alt forløb perfekt hvilket var en lettelse da hun før har stået med yverbetændelse pga. fravænning.

 

Estacia var også til den tynde side til sidst, men selvom jeg tog alt kraftfoder fra hende i 5 dage, så begyndte hun alligevel at tage på, bare ved at mælkeproduktionen stoppede, så det skal du ikke være usikker på. Estacia er helt på toppen igen og det har taget ca 14 dage med stille og rolig fodring (linamix, lucerne og horsbalance).

 

Mvh

Anette

 

Mvh

Anette


Nu med tøserne

Estacia OX og Extassie Vildal


Extassie Vildal

Skimmelbroget hoppeføl sælges

www.heste-nettet.dk/lodge/50758/ hest/300871/

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider