|
|
| Stikkelhåret - Kloge mennesker søges |
|
|
Ja så må jeg til den igen. Jeg har fået købt ny hest og det er jeg rigtig glad for. Nu står der så i hendes pas at hun er STIKKELHÅRET, og jeg ved det betyder at hun er een farve og så blandet med en masse hvide hår rundt om, ikke i klaser, men fordelt på hele kroppen. Hun er næsten skimmel i hele hendes venstre side af hovedet, men højre er stadig stikkelhåret. Hun har helt gyldne hår i halen. Er det arveligt og vil det med tiden sige at hun bliver skimmel eller? Jeg vil mene at hendes hovede er aftegn - men så klog er jeg ikke hvad stikkelhåret angår - andre herinde der har stikkelhåret Sort/ hvide heste? En sød pige skrev til mig - med en hest der ufattelig meget ligner min, men det viste sig at den stadig stod ved avler. Nogen der kan hjælpe mig??? Gitte & Nikita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stikkelhåret |
|
|
nej de skimler ikke, men de bliver lidt mere hvide med alderen, og syntes også de bliver hurtigere gammel grå. Ja, det er arveligt og alle farver kan være stikkelhåret. Jeg har selv to røde og en sort der er stikkelhåret
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Metjen |
|
|
Okay, det hjælp da så lidt på mit spørgsmål - men hvis det er arveligt, hvad kræver grundstammen så? Farver hos forældrene? Ved du det? Som skrevet, hun er sjovt at se på med stikkelhåret - ikke noget jeg før har set hos heste. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arveligt |
|
|
ved faktisk ikke hvordan generne for stikkelhåret virker, men de to røde jeg har har så vidt jeg husker kun lavet afkom med mere eller mindre stikkelhår.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Sabino |
|
|
Sabino er et af de gener der giver stikkelhår, det giver ofte også store aftegn. Det nedarves vist kumulativt så hvis du avler på 2 heste med genet, så vil afkommet ofte blve mere hvidt end forældrene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Okay, så blev jeg så meget klogere, problemet er nu, at jeg ikke kender familien til min hest, men hun har store tydelige aftegn + at hun er stikkelhåret på hele kroppen. Må også lige finde min fremmedordbog frem, aner ikke hvad "kumulativt" betyder  Tak for svaret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kumulativt |
|
|
Det betyder at anlægget "fordobles" hvis begge forældre har anlægget. Jeg mener der var linket til et billede engang af en helt hvid hest, det viste sig at den var sort sabino, men aftegnene var gennem generationer blevet så store at de dækkede hele hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sabino |
|
|
men det passer så ikke helt med mine, da de ikke har kæmpe aftegn, bla har den gamle en alm blis og en alm sok samt en ekstrem stikkelhåret sok, samt alm stikkelhåret over hele kroppen, ponyen har så en list bred blis og 3 sokker, deres afkom har heller ikke overdrevet aftegn, bare alm, den ene fx 2 sokker og lille stjerneblis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøver igen.. |
|
|
jeg svarede i den anden tråd.. men gør det så også her.. hende her er stikkelhåret.. (og også udstyret med rabicanogenet, pga halen) hendes mor var rød og stikkelhåret..  hun har fået 9 føl.. heraf er de to med sikkerhed stikkelhåret, den ene er nu 4 og pænt udpræget stikkelhåret, den anden er med sine 10 år næsten ikke stikkelhåret, men hun har fået et føl der nu er 3 år og virkelig meget stikkelhåret, disse to er brune. hoppen her har i år fået et føl efter Bon Balou, der må siges at være sabinobroget.. resultatet ses her:  pænt med farvelade, men uden at være for meget.. mon ikke hun også bliver stikkehåret..
hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg, kom med et bud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg red engang på en skimmel |
| Forfatter:  |
Pinny ♥Fyn♥ |
| Dato:  |
26-10-2011 22:32 |
|
Der havde et stort rødt flueskimlet aftegn på halsen. Men ikke andre steder på kroppen. Hvad vil man så kalde det? Jeg troede, hun var skimlet fra rød/skimmelbroget, men det kan hun ikke have været. Udover hun var skimmel med sit navn: Grana. (Grå/skimmel på islandsk). Da jeg red hende, havde hun føl ved siden, så hun var nok ikke lille/ung.
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lafab98 |
|
|
Har du solgt nogle af dem du selv har avlet, var/ er de med stamtavle? og pas? Jeg har nu set en del heste der ligner min, ja som snydt ud af næsten på min, men ingen af dem kender noget til min hoppe. Tidligere ejer kan oplyse at hun er købt hos en hestehandler, men jeg kan ikke få oplyst navnet på ham. Vil bare så gerne vide hvor hun kommer fra, nogen MÅ da kende til hende. Århhhhhhhhhhh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine heste |
|
|
Gitte ja de nævnte heste har alle haft fuld stamtavle. og ja nogle er solgt, jeg købte hoppen da hun var 8 år (hun er nu 15 år), jeg har kendt alle hendes afkom. alle opdrættet enten af Alfred Nissen eller mig.. dog er der to jeg ikke ved hvor er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lefab98 |
|
|
er det hopper dem du ikke ved hvor er? Hvor gamle skulle de være? Hvornår har du solgt dem? Hvor er Alfred Nielsen fra? Fortæl fortæl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de to.... |
|
|
jeg ikke ved hvor er, dog tror jeg godt jeg ved hvor den ene er: Dominik en mørkebrun vallak. Dianna, mon ikke hun stadig står i Holstebro. Dianna er en rød hoppe fra 2001. Tanje solgt jeg i foråret og hun kom til Ans, Tanje er fra 2001, en brun hoppe.. alle disse heste er brændemærket. der er ingen fra 2008, i 2008 fik Dolitta nemlig ikke føl, da Lavenya (som jeg har) blev født 24. juni 2007 og jeg valgte derfor at vente med ifoling til næste forår. men der er altså mange heste der er stikkelhåret..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Umm okay |
|
|
så er min ikke een af dem. Du siger der er mange. Det er faktisk 1gang i mine 20år lange bestræbt jeg ser og hører dette om stikkelhåret men man lærer jo også hele livet.
Min har bare dette halve stikkelhåret hovedet og sådan et aftegn må folk da kunne huske.
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|