Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvilken race ( hingst)
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 13:36

hej

jeg har en god ven med en hoppe, det er en blanding mellem en friser og en araber. ( jeg har desværre ikke noget billede) hvad kunne i forstille jer ville være et godt mix hvis der skulle laves et føl.

vi snakkede nemlig om at købe et føl på hende sammen, men hvilken race kunne være godt at putte på hende ? :)

vi snakkede lidt om en spansk hest men det kunne være sjovt at høre om der var andre der havde en bedre ide :D

PS. hun er forresten brun med lang sort man og hale, en lille smule hovskæg og som sagt en friser araber blaning. :) hun er ikke en tung hest..

husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skal fældet bruges til
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 16:59
valg af hingst skal vel også tages i betraktning af hvad i forventer af føllet og hvilke planer i har med det. Og hvilke ting hos hoppen ønsker i at forbedre med den hingst i nu vælger ?
0
0
Svar på denne tråd

Slutprodukt
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 17:37

I min verden er den nævnte hoppe et slutprodukt, du aner ikke om det er Frieser- eller Araberdelen hun giver videre. Resultatet vil være milevidt fra hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

æzxkclækz
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:04

Jeg er ærligtalt i tvivl om hvad du mener Charlotte?

siger du det ikk er en god ide og avle på hende eller hvad ?

jamen føllet måtte gerne blive mere let i det end hoppen hvis det giver mening altså en mere feminin type. Det er ikke fordi der er han har nogen forventning om at den skal kunne starte i dres eller spring osv. hvertfald ikke på noget højt plan. men ellers må den gerne minde om hoppen, temp. kunne måske godt være lidt mere vågent, hun er ikke den hest man lige som sådan kan få gang i på en tur i skoven :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:11

når nu der er araber i hende i forvejen og i gerne vil lave en mere feminin og vågen type, hvad så med at bedække hende med en araber.

Så er der da lidt større chance for at i kan styre hvad der kommer ud af det.

0
0
Svar på denne tråd

Slutprodukt
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:29

Ja, jeg vil fraråde at avle på sådan en hoppe, da man ikke aner hvad den vil avle. Du siger at afkommet gerne må blive mere ædelt end hoppen, hvad hvis det 100% er Frieseren der slår igennem? Så bliver afkommet kraftigere end hoppen.

Hvis du forestiller dig et afkom efter hende og en PRE-hingst, så er Frieser+PRE = en barok-hest, Araber+PRE = en let hest.

Som Cooper er inde på, så skal du over i araber eller fuldblod hvis du vil avle og have bare en anelse styr på hvad der kommer ud af det.

0
0
Svar på denne tråd

kzfjpæskdf
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:42

synes da det er mærkeligt at sige at vi ikke kan lave et føl på hende, nu er det ikke stutteri eller produkter for os, hvis der kommer en barok type ud af det , vil vi ikke være mindre glade for det, ? Jeg synes at de ting kunne vi godt tænke os, men bliver det ikke sådan så er det ikke noget vi blvier kede af, men en araber kunne da være en mulighed bestemt, havde vi også snakket lidt om..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 20:47

jeg siger ikke i ikke skal avle på hende, men da hun i forvejen er en blanding er det sværere at forudse hvad der kommer ud af det.

Og da du skrev i havde ønsker om at få en mere feminin og vågen hest , ja så synes jeg faktisk det er oplagt med araber, da der er det i hende i forvejen, så er chancen for at jeres ønsker opfyldes større.

0
0
Svar på denne tråd

ækflæsdkfæ
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 21:03

det var charlotte jeg hentyde til ikke dig cooper nr1, :) jeg synes det du siger lyder fornuftigt, men at charlotte siger at hun ikke synes vi skal avle på hende det synes jeg er noget pjat for det var ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte om hvis vi nu beslutter at lave et føl hvad kunne så være en god race at putte på hende. Så jeg synes bestemt at du siger kun fornuftige ting som jeg kan bruge til noget :) tak

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-10-2011 22:01

Ja jeg vil sige at Charlotte har fat i det rigtige, hoppen er selv en hybrid/ slutprodukt I vil ikke kunne forudsige hvad der kommer... jeg ville personligt aldrig avle paa saadan en hoppe (men jeg havde nu heller aldrig lavet saadan en blanding som hoppen selv)... Jeg ville gaa ud og finde mig et foel istedet, saa koeber man ikke katten i saekken men kan vaelge hvad man vil have.

SKAL den i avlen saa vil jeg ogsaa anbefale araber for at fortynde det frieser blod.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

altså....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 07:38

Det hele stritter på mig når I kalder det AVL... det er det ikke...!

Jeg tilslutter mig gruppen med dem der ikke kan forstå hvorfor du vil lave endnu en blandingshest. Du kan for de samme penge NEMT gå ud og finde en 'færdig hest' som du endda selv har indflydelse på hvordan kommer til at se ud.

OLDENBORGHESTE FRA ØSTENSGAARD

CAMILLA LARSEN

0
0
Svar på denne tråd

Slutprodukt
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 09:45

I står med en hoppe der er en krydsning mellem to meget forskellige racer, og derfor normalt betegnes som et slutprodukt inden for avl (formering).

Hvis man så afligevel vil lave et føl på en sådan hoppe så vil jeg mene at man som min skal vælge en gennemavlet renracet hingst, det kunne både være pre eller araber eller welsh, man vælger så racen på hingsten efter hvad man håber mest på at få i føllet.

I vil gerne have noget der er lettere end hoppen, og i ved hvad hun er lavet af, derfor er det så oplagt at vælge en araber igen eller evt fuldblod hvis der måske ønskes lidt mere højde ?, da dette vil give den største chance for at opnå forædling, men der er som sagt ingen garantier pga hoppens meget forskille forældre.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

hvis du skal
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 19:48

Hvis du vil lave føl på hende for hyggens skyld eller lign. så vil jeg råde dig til at bruge det, der er i hende i forvejen, så er chancen for et nogenlunde resultat størst. At blande en tredie race eller type ind vil være...... mildest taget spændende. Ville nok også ty til araberen med de ønsker du har.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaaa
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 21:36

Jeg er også en af dem som syntes det kunne være sjovt at lave mit eget føl, jeg valgte så i mine egne øjne noget rimeligt fornuftigt: en forædlet pinto, altså xx-hoppe og pinto hingst, nu står jeg så med en stort set ubrugelig pænt broget 3-års som er så sød at jeg ikke nænner at aflive hende. Jeg er ihvertfald færdig med at eksperimentere.

Military, disciplinen hvor alle kan være med

Randi

0
0
Svar på denne tråd

højde og fuldblod
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 23:11

Bare lige en notits, jeg tror ikke man skal regne med at få højde af fuldblod. Min erfarring med fuldblod er at de ikke bidrager synderligt med højde, hverken i positiv eller negativ retning!

Venlig Hilsen Sofie

Atlas Stengaard SPH 152

Besøg vores hjemmeside og følg vores konkurrenceponyer, eller se vores udvalg af salgsponyer:

http://www.stengaard-haslev.dk

0
0
Svar på denne tråd

højde og fuldblod
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 06:57

Sofie. Vi er enige i at fuldblod normalt ikke bidrager med højde (undtaget meget få). Men i forhold til en araber, så vil jeg mene at et evt afkom vil blive lidt højere.

Altså tager man samme hoppe og laver afkom efter både araber og fuldblod (og vedtager at hoppen ved begge føl giver nøjagtig samme genkode), så vil jeg mene at den efter xx bliver lidt højere end den efter araber ???

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Avl eller ej.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 18:06

Hej TS

Det Charlotte mf. mener er at du i den grad ødelægger markedet for de mere "etablerede" avlere, hvis du laver sådan en "bastard"!

Randi/ Hvorfor er din hest "slagteklar"?

Personligt er jeg til heste med lidt farve og ville derfor vælge en palomino araber eller pinto araber som feks. Green Hill's Fire Fox..

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Fantastisk ridehest, sælges.

166 cm, 5 år, ridevant.

0
0
Svar på denne tråd

Ødelægge markedet?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 18:23

Nej, jeg mener ikke at sådan en "bastard" (dit ord, ikke mit ) ødelægger markedet for gennemavlede rideheste.

Men sandsynligheden for at få gevinst er ikke større end når man spiller lotto, men der er jo også mange der gør DET fordi de synes det er sjovt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 19:50

Hvis i vil lave et føl på hoppen fordi i synes det kunne være sjovt og uden at vide om det er et føl i selv vil beholde eller om det er et, i måske sætter til salg, så lad være. Det kan ikke betale sig økonomisk at eksperimentere med den slags, da der altid vil være masser af blandingsheste på markedet og en blandingshest af den type i ville få ud af det, ville ikke have nogen salgsværdi og ville formentlig heller ikke være den letteste hest at sælge, hvis den skal afsættes til et hestekyndigt og (i udgangspunktet) blivende hjem.

Hvis i derimod vil lave et føl efter hoppen, fordi det er en hoppe der betyder meget for jer og som har nogle kvaliteter i gerne vil have i et føl, som i selv vil beholde fremadrettet, så synes jeg da bare i skal gøre det.

Uanset hvilken hingst i putter på hoppen, så vil det blive lidt et gamble fordi hoppen indeholder blod fra to relativt forskellige racer. Hvis det var mig ville jeg vælge hingst efter 2 ting:

1) type - altså skal ønsker i ideelt set at føllet får mere araberpræg skal i vælge en fuldblodsaraber, vil i gerne ideelt set beholde et lidt barokt præg skal i vælge en friser, barokpinto (lavet på friser/pinto - ikke på tinker) eller en PRE. Vil i derimod ideelt set gerne have en lidt mere "strømlinet" sportsagtig hest kunne fuldblod, angloaraber eller måske shagyaaraber være en ide.

Jeg skriver ideelt set - for i skal hele tiden have i baghovedet at resultatet kan blive noget andet - at friseren eller araberen kan slå tydeligere igennem i føllet end i venter.

2) Udover type ville jeg vælge efter temperament, ridelighed og holdbarhed. Uanset hvordan i vender og drejer det og uanset hvilken hingst i vælger, bliver føllet ikke en hest, der i udgangspunktet har forudsætningerne for virkelig at gøre sig i sporten. I kan sikkert ride nogle fine klubstævner osv. men det vil først og fremmest være en hobbyhest/skovturshest/hyggehest i laver. En hest, der først og fremmest skal være en ven. Og det er der ingen skam i - i skal bare huske det når i vælger hingst. Lad være med at lade jer forføre af at en hingst har top præstationer og har afkom, der præsterer på højt plan - for det er ikke en topkonkurrencehest i laver. Vælg en, der har et rigtig godt temperament (og ry for at give det videre), en der er nem at håndtere og nem at arbejde med. Og en der ikke har arvelige skavanker eller aldrig har været brugt seriøst pga. skader.

Den allerstørste værdi i kan tilføje et føl, som det i gerne vil lave er dels at lave et føl der ser fornufgtigt ud - det behøver ikke være bygget som en GP dressurhest, men det skal ikke ligne noget, der er sat sammen af 50 forskellige heste. Og så skal det fremfor alt have et rigtig godt temperament. I kan ikke lave en tophest (rent sportsmæssigt) med en friser/araberhoppe uanset hvad i putter på den - men hvis i tænker jer om når i vælger hingst kan i helt sikkert lave en deglig hobbyhest, i kan have stor glæde af i rigtig mange år fremover :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 20:55

Vil også umiddelbart sige araber, men hvem er hoppen efter?

0
0
Svar på denne tråd

Shagya
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 01:04

Hun har fået det dårligste eksteriør fra begge forældre (dog nok mest moderen) og så har hun kissing spines. Hun har endnu ikke haft rytter på, så lige nu er jeg igang med at opbygge hendes rygmuskulatur, jeg har ikke kunnet observere smerter hos hende så vi må se hvordan det går når hun får rytter på, men rent handelsmæssigt er hun intet værd!

Jeg er selv blevet for gammel og pyldret til at ride unghest til, så egentlig ville jeg gerne finde en person som har mod på at lægge et stykke arb i hende og hvis det så viser sig, at hun er én af dem der ikke har gener af kissing spines (og det er jo trods alt størsteparten)kunne få lov at overtage hende til meget små penge mod en tilbagekøbsklausul, men hvor finder man lige sådan én!

Randi

0
0
Svar på denne tråd

Hej :)
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 14:19

hej,

nu kommer jeg lige på banen hehe.

hvis i har lyst til at lave et føl til eget brug, så syntes jeg bestemt i skal gøre det :)

en større araber ville være en rigtig god ide, hvis i ønsker en mere vågen og ædel hest´- når der nu er araber i hende har i en bedre ide om hvilket føl i kan forvente og senere ridehest, ellers en ren forældering altså en xx.

held og lykke med dret :) og skriv gerne hvad i ender op med

lækker trakehner hingst søger dressur rytter! :)

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 14:29

bliver lige forvirret

har din hoppe kissing spine?

så skal du da bestemt ikke avle på den, det kan være arveligt og kræver en meget proffesionel ridning, hvis man er så heldig at den kan rides.

det kan være meget smertefulgt..

0
0
Svar på denne tråd

kissing spine
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 15:48

Vi havde en hoppe som var i fol da vi opdagede at hun havde kissing spine, og vi valgte at lade hende genneføre sin drægtighed. Det er selvfølgelig forskelligt hvor de tætte hvirvler sidder, men det gør vi ikke igen. Den belastning det er for en hoppe at være i fol, er altså ikke at undervurdere, og det var helt tydeligt på vores at hun gennemgik et par meget smertefulde sidste måneder af sin drægtighed.

En ting er at man kan være nødt til at udholde de sidste par måneder, fordi man ikke vidste den havde kissinspine da den blev ifolet, men jeg ville aldrig sætte en hoppe i fol som jeg på forhånd vidste havde kissing spine!

Venlig Hilsen Sofie

Atlas Stengaard SPH 152

Besøg vores hjemmeside og følg vores konkurrenceponyer, eller se vores udvalg af salgsponyer:

http://www.stengaard-haslev.dk

0
0
Svar på denne tråd

læs lige tråden
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 15:59

Det er IKKE trådstarters hest som har kissing spine.

0
0
Svar på denne tråd

Line, Nej nej
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 17:07

Sorry, det var bare mine erfaringer med blandingsracer, som intet har med trådstarter at gøre

Randi

0
0
Svar på denne tråd

okay :)
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 17:35

tak for svar :)

blev helt bekymret

i min verden er det helt hen i vejret at udsætte sin hoppe for den belastning når den har kissing spine, forstår ikke pointen i at avle skader videre

0
0
Svar på denne tråd

dfksædfkæs
Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 17:38

Tak cooper nr1 hhehe jeg kunne liiige se hvor den samtale om kissing spine var på vej hen...

For NEJ denne hoppe her fejler INTET. hun er en fantastisk hoppe, og hvis vi vælger at få en føl gør det slet heller ikke noget at føllet bliver som hende, sådan skal det ikke forstås hendes sind er fantastisk, hendes gang og udseenden ligeså. men man har jo altid lidt drømme :D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 16:40

ikke blande mig i debatten ang. hingstevalg, men RVNielsen(Pukka 1 ) - er lidt nysgerrig omkring hvordan du opdagede dit afkom havde kissing Spine ?

Man blive jo nødt til at spørge for at blive klogere

Hun ser jo ellers skøn ud.

Mvh Janni

Life without horses...

I dont think so !

0
0
Svar på denne tråd

der vil altid...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2011 21:27

Der vil stortset altid være folk i mod blandingsheste især dem som er avlere.

De ser ofte ned på vores kære blandingsheste.

Jeg synes man skal overveje kraftigt når man vælger hingst til sin hoppe.

Tænke på hvad man vil forbedre på hoppen.

At avle er at gamble....uanset om det er renracede eller ej. Chancen for et super slutprodukt vil dog altid være højere hos de heste hvor man kender forældre og hvor man har kendskab til hvordan hingsten eller hoppen avler.

Men det kan ligeså godt gå galt, som det kan gå godt.

Selv de gode hingste kan avle noget skidt.

Jeg synes I skal tage ud og kigge på nogle hingste, eller finde billeder af hingste som kunne være interessante.

Og så være kritisk med hvad I vælge til jeres hoppe.

Tænk meget på temperamentet, arabere har jo et varmt temperament. Måsk egner det sig ikke til den hest I får ud af det eller det den skal bruges til.

Held & lykke.-))

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

0
0
Svar på denne tråd

Missjazzi
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 10:41

Der vil stortset altid være folk i mod blandingsheste især dem som er avlere.

De ser ofte ned på vores kære blandingsheste.

Det var dog noget værre ævl at lukke ud.... Prøv at læse hvad avlerne i tråden her faktisk argumenterer med.

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

varm araber
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 17:34

Hhhmmmm mine araberhingste ved så ikke at de er arabere med varmt temperament .

Typisk araberfordom.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-10-2011 19:16

Mn araber har også glem at være araberagtig..... kender faktisk ikke en eneste araber, der er araberagtig....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider