Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvad giver I jeres føl??
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 20:56

Jeg tænkte på om man med fordel kunne give sit føl noget tilskudfoder, olie eller andet?

Jeg er lidt på bar bund ang. emnet, og vil gerne have jeres mening og erfaring

Jeg har to dejlig føl fra maj - og pt får de fra deres mor + hø og græs!

Vil i anbefale at give føllet andet?

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

mine føl
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 21:48

er fra april/maj og pt får de altså ikke andet en græs og mineraler (granulat ad libitum), hestene kommer pt på stald ca. 4 timer, når klægene er for "hårde" ved hestene, der får hestene lige en smule i krybben så de er glade for at komme ind, og dette smager føllene så på..

omkring august begynder jeg at give travo piller istedet for granulatet, samt soyaskrå (her plejer mine heste at blive enormt fede hvorfor de ikke får andet).

når tiden nærmer sig føllene skal fravænnes påbegyndes fodringen af dem, således de er vant til at spise mad hver dag inden fravænningen. her bliver føllene fodret uden mødrene får noget, da de her stadig er fede nok og må leve af græs, soyaskrå og mineraler.

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd

hvilken Granulat?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2011 22:33

Ja hvad er granulat?

Mine hopper for slavana miniral (+den ene for rugpiller, den anden får tjørnehøj breeder) Skal jeg evt. give føllene slavana miniral nu? Eller er det bedre med "granulat" (skal lige have uddybet hvad det er)

0
0
Svar på denne tråd

Ikke noget.....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 07:09

før til efteråret, ud over mælk, græs og det den napper fra mor. Med mindre føllet ikke får nok mælk. Men ellers bruger jeg suregrow eller Fase I.

Knus fra Lene

www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke

Avl af stjerne spring- og militaryheste samt fuldblod.

Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

granulat..
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 09:14

er noget pulverlignende noget, som hestene gerne spiser men ikke gider æde alt for meget af.. følgende produkter findes af hvad jeg lige kan komme i tanke om:

travo grassing

Blue hors har noget (og da jeg kiggede på indholdet ligner det travo grassing så meget jeg valgte travo og sparede penge)

salvana kan her ikke huske navnet, men dette har jeg købt nu da de ikke havde noget travo da jeg skulle bruge det.. hestene spiser dette lige gerne..

min erfaring er dog at de ikke gider spise det når det bliver for vådt.. så jeg giver mine hver dag og har travo sport liggende som "buffer" i tilfælde af vedvarende regn..

Der er bare ikke nok mineraler i græsmarker til at hestene kan leve af det.. selvom mange tror det.. og husk at fra slutningen af juli falder proteinindholdet også, hvorfor især føl skal ha et tilskud her..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd

ingenting
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 13:03

hejsa

de første 4 mdr. får vores føl normalt aldirg noget ud over hoppens mælk, græs, hø i stalden og så det hoppen får i krybben som de smager på.

omkring de 4 mdr begynder vi at fodre dem fast i egen krybbe, som oftest er den hoppen har haft indtil da, så de er bekendte med den og hoppen får så en transportkrybbe som føllet ikke kan nå, og bliver bundet op så føllet kan spise i fred.

De sisdte år har vi givet fohlengold til føllene er ca 7 mdr. gamle hvorefter vi har givet fase 1 og lucerne, til de er blevet ca 1½ år, hvorefter de går over på salvana mineraler og lucerne.

Mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Bailey sælges se mere her: www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/285064/

Bedækning ved Dagirr tilbydes i 2011, se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

Fohlengold
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 13:43

Mit føl har fået fohlengold siden han var ca. 3 uger gammel... dette foder gør at føllet vokser lige og får hvad det har brug for. Jo højere bag til jo mere fohlengold! Det skal stå til fri afbenyttelse indtil han er ca. 4 eller 5 mdr. mener jeg det er. Herefter gives der ca. 1½ kg. dagligt variende i forhold til vægt. Du kan læse om det på Hippolyts hjemmeside.

Han har ikke været skæv på noget tidspunkt- heller ikke fed. Og han er alligevel vokset 30 cm på 3 måneder.

Annika Lindgaard

Langmosegaard

Drudgaards Mylady i fol m/ Bøgegårdens Boney M

Termin 29. marts 2012

Føl 2011: Hingst, Langmosegaards Largo Master

efter Bøgegårdens Laurino, Master, Bonsoir.

0
0
Svar på denne tråd

ikke....
Forfatter: 
Dato:  13-07-2011 14:18

Ikke olie til føl. Det de har brug for er: Vitaminer, proteiner/lysin. Altså udover mælk og græs. :)

Min fik 1/3 travo, fra hun var en måned, fordi hun havde fysitis, men havde selvfølgelig fået det alligevel, udfra hendes behov, det var bare meget vigtigere pga. hun skød i vejret.

Da hun kunne spise lidt mere (hun var generelt svær at få foder i), fik hun TM hors balance, 600 g. De er dækket ind med en mindre mængde end suregrow, og det er billigere.

Jeg ville undgå andre ting, hvis de er ligeså svære at få foder i som min var. Og dele det ud 2-3 gange om dagen.

Og med føl gælder det at finde det, de kan lide!

Min hoppe kan ikke lide lucerne og roepiller, men føllet ELSKEDE det. :) Så måden jeg fik maden i hende var ved at blande det i lidt roepiller, nu bruger jeg lucerne til det samme.

De spyttede i øvrigt begge suregrow ud. :)

Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt, hvad du siger

0
0
Svar på denne tråd

Mit føl
Forfatter: 
Dato:  18-07-2011 11:23

Er fra april.

Hun var forholdsvis hurtig til at spise mor's mad, og derfor købte jeg Havens Optigrow til min.

Her fik hun ca en halv liter morgen og aften + lidt lucerne.

Moderen er god til at hjælpe følle med at spise, selvom foderet kommer i en følkrybbe ;)

Fra 1. juli kom de på sommergræs og her får de vitaminer fra Tjørnehøj Mølle og ikke andet.

Til salg:

5 års hoppe efter Corratus, 160 cm, super billig!!

Hoppeføl e. Stevie Wonder fra april 2011

Video af begge heste kan ses på youtube.com

Søg på Ballys Gopaya (5 års) ell . Dalkildegaards Gaya

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider