Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Kåring
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 17:09

Dansk varmblod stinker.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja næsten
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 17:14

Ja, næsten lige så meget som andre heste.


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 gul stue
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 18:15

Så er vi tilbage i børnehaven igen


Hvad du har imod DV ved jeg ikke, men latterligt indlæg på virkeligt lavt plan


2011 - sælges hingsteføl e. Ci Ci Senjor Ask / Lucky Light.


2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx / Final Appearance

2012 ventes føl efter Samondo pih / Razzél RDS / Ragazzo

0
0
Svar på denne tråd
 
 ijgoirwjhøpqhp'
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 18:54

Undskyld Tina, men , den kommentar var sgu for munter


Folealarm udlejes.

Trailer udlejes på Fyn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 19:39

Har som sådan ikke noget imod DV, har blot overværet en kåring, som på en eller anden måde virkede, skal vi sige aftalt, absolut gode heste fik ikke bedømmelse efter eksteriør og gangarter.

Det virkede lidt som man ved eksteriøet havde valgt, hvem man ville se i RDh og til eliteskue, pg så bestod de rideprøven uanset stramme og smågående de var.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis det
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 19:57

Hvis det er det du har oplevet, så må du virkelig øve dig i at skrive et ægte debat-indlæg om det. Der er folk herinde, som ganske sikkert har været til samme arrangement, måske har set det samme eller det modsatte osv.


Hvis du skriver et sobert indlæg om et problem eller en oplevelse, så er der altid nogen der vil diskutere det med dig.


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 8483483
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 21:26

Hvor er jeg enig. Alle dem som Blue hors Ask og alle de fine steder får deres kåret med det samme...


Har sågar hørt fra nogen der sagde om deres hest den tede sig fuldstændigt og var egentligt ikke køn, men blev kåret i RDH bare fordi opdrætteren har opdrættet en anden super hest...

og den anden de havde med... Blev kåret i DH eller hvad det nu hedder det der er ringere, og den var eksemplarisk og havde et lækkert eksteriør osv...


Hilsen Mette



OBS OBS! Skøn haflnger hoppe på 9 år sælges, se mere under heste profil "Mille" !!!



- Det er sjovt

at tage fjordhesten alvorligt !-


- Med den gule stjerne Fanta -

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 02:08

Tina:

Super kommentar til en tråd, jeg ville have forsvoret, på nogen måde kunne give nogen form for udbytte. Her sidder jeg så alligevel og har fået dagens bedste grin ud af den - tak skal du have

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænker
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 09:33

Hvilken kåring har du været til?!


Måske Blue Hors og Ask bl.a. får deres heste højt kårede er fordi de kun kommer med super gode heste! (Hvorfor skulle de komme med de dårligste?)


De "dårligste" bliver solgt som helt alm. rideheste, og det er nu langt dem der er flest af.. Og det er disse heste vi andre dødelige har råd til at købe, og fremstille til kåringer osv. Så det er helt normalt at de går "forrest". DV har tidligere haft et ry for at har du penge kan du få - men det er da absolut ikke sådan længere.


Vi havde vores aller første afkom med for år tilbage, og hun blev tildelt guldmedalje, og der er da flere eksempler på det. Heidi Rasmussen fra Birkegården, et hobby stutteri hun avler på to GODE hopper, som bare leverer varen hver eneste gang. Berit (som vidst er herinde) der har lavet et afkom, som blev tildelt guldmedalje for Holballes Deeba. Hun har da heller ikke en lang avler karriere bag sig - så er din hest god nok, så er sten sikker på at den nok skal få de point den skal have! Men det handler jo om at man er realistisk og selvkritisk nok når man kigger på sine egne heste - og det kan jo være svært nogle..


Og nå ja - atterupgaard er der jo også.. De har mange virkelig gode heste. Men når man får 12 føl om året, så bør der virkelig også være nogle rigtig rigtig gode imellem..


I øvrigt - om hesten går i DH el DS afhænger nu ikke om den har opført sig eksemplarisk, men om hvordan eksteriøret og gangarterne er LØSE!


Det er deres opførsel unger rytter der afgør om de består rideprøven og får tildelt et R, foran deres kåringsgrad.








"Hvorfor ride sin hest som en skoda, når man har en rolls royce!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Helle..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 09:45

Jeg var til kåring igår med min hoppe i Vallensbæk... Og jeg må nok sige, at jeg så absolut ikke kunne finde den røde tråd i deres bedømmelser.. Jeg var så en af dem, som på ingen måde fik det jeg kom efter.. Til trods for, at jeg kom med en super hoppe med fremragende afstamning... Ved godt, der sidder nogen derude og tænker sit... Men som avler igennem de sidste 10 år, og som deltager ved næsten samtlige dv arrangementer, så må jeg sige, at det kun går ned ad bakke for DV. Tror snart vi trænger til lidt udskiftning af flere dommere ved DV. Jeg er ihvertfald en af dem, som er total rystet efter igår.. Total rystet... Og selvom jeg havde forsvoret at DV ikke var farvet af diverse avlere, så må jeg alligevel sige, at det er de..

0
0
Svar på denne tråd
 
 rønnebærene
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 09:50

er vist sure..


jeg har været til et arrangement og der blev fremhævet at dommerne skal se det bedste i hesten.. så hvis den går spændt og knap super, men momentvis viser takter og ridelighed, gangarter og alt det der, SÅ SKAL det være det dommerne skal give karakter efter..

så måske har de set momenter som tilskuerne nok ikke lige har været opmærksomme på..


og de proffesionelle rider altså flere heste dagligt, de har også mere kompetence og erfaring i lige vide hvornår hesten topper til dagen.. (dette var grunden til jeg sendte min i ridning op til kåring)..


og dem der får mange føl årligt, Blue hors, Ask, Atterupgård mv, ja de fremstiller altså kun cremen selv... resten bliver solgt, hvorfor de "meninge" kan fremstille disse..


generelt synes jeg faktisk jeg har været meget enig, når jeg har siddet og lavet notater til diverse kåringer..


sidste år så jeg da Hans Jørgen Hoeck gå LAAAANG nede i rækkerne med en hoppe... ups så dommerne ikke det.. han plejer jo at fremvise medaljehopperne og de kårede hingste..


hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vallensbæk
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 10:04

Nu var jeg i vallensbæk igår, og synes så absolut at bedømmelserne var helt fair! :)


Synes hestene fik det de skulle have, uanset hvem og hvad der sad på ryggen af dem.. Men altså - når man først har set Atterupgaards Minaia, så falmer resten sgu ret så meget! Nøøøj en smuksak..


I øvrigt blev halvdelen af 3 årsholdet kåret i DH og alle bestod rideprøven. og der blev udtaget 4 el. 5 2 års til eliteskuet - det er vidt ikke set før! Så helt fedtede kan de da ikke være.. Så ikke oprangeringen af 4 års og ældre. Så dem ved jeg ikke lige noget om..



"Hvorfor ride sin hest som en skoda, når man har en rolls royce!"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Yderst farvet :-)
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 10:15

Jeg er, som lille avler med kun ét afkom, yderst tilfreds med netop dette afkoms fløj plads i 4 års holdet, kåring i RDH og udtagelse til Eliteskuet :-)


Så saglige kommentarer vil jeg undlade at komme med - blot glæde mig over at min sorte musse kunne gøre sig gældende igår :-)


Og jeg tror ikke det kan være nogen hemmelighed at de store avler kun fremstiller deres bedste afkom :-)


/Louise - der slet ikke kan holde op med at smile :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tror måske
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 12:35

også, at man kun ser det, man vælger at se...


Sjovt nok har jeg flere gange både set blue hors og Ask gå længere nede i rækkerne... Så det hænder... Hvis man skal konkludere, at det ALDRIG sker, skal man måske lige have sin viden i orden.


Og mon ikke de ellers er så store virksomheder, fordi de NETOP kan finde ud af at lave nogle gode produkter. Sådan hænger det jo sammen i alle virksomhedssammenhænge.


Ps: er bestemt hverken blue hors eller Ask fan, men ret skal være ret.


Og hvis man har spørgsmål til sin hest's kåring er det altså tilladt at spørge dommeren om uddybende forklaring. De plejer at være rigtig flinke og give meget brugbare svar.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den samme sang
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 13:57

hvert år efter kåringer.. Folk blir skuffede, og selvfølgelig gør man det, når ens egen lille smukke, bedårende øjesten får noget kritik med sig, som man overhovedet ikke selv kan se. Men ser man helt sagligt og objektivt på sit afkom, så kan man langt hen af vejen også følge bedømmelsen. Jeg tror nogen gange, at det som går galt er, at rigtig mange af de hestemennesker, man ellers omgiver sig med ikke har forstand på, hvad der forlanges af eksteriøret og gangarter for, at det kan blive en højtkåret hoppe. Man kan jo sagtens få en masse ros hjemmefra, men de har måske ikke lige lagt mærke til at overlinien ikke er helt smidig, eller at krydset ikke er så hensigtsmæssigt, halsen lavtansat osv. Og det er også helt fint, man må bare ikke tage det som en halv professionel vurdering. Det er så skønt at blive overrasket og så skrækkeligt at blive skuffet, fordi man har sat forventningerne for højt.


Som der blir nævnt ovenfor, så er det klart at de store steder får mange højtkårede afkom, de har jo selekteret i deres hopper længe inden de kommer til kåring, hvor vi andre jo bare har den eneste ene med, og som heldigvis også nogen gange kan gå hele vejen.



;-) Bianca



Nu med guldmedaljehoppen Holballes Deeba :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:17

når nu man ikke var til stede og oplevede arrangementet igår... Så bør man i det mindste være objektiv og holde en god tone... Men det er jo generelt problemet herinde på hn.. god dag til alle

0
0
Svar på denne tråd
 
 var der desværre ikke
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:26

Var der desværre ikke, men var til gengæld i Ikast, og synes egentlig der var god tråd med hvem der gik i DH og hvem der ikke gjorde.


I der har været afsted, både godt og skidt, kunne være RRRIIIGTIG fedt for os hvis i gad lægge et billed ind af hoppen, og evt bidrage med beskrivelsen af den... På den måde kan vi jo bedre vurdere om dommerne trænger til nye briller eller om vi selv gør ;)


Jeg kan udemærket sætte mig ind i at man kan blive skuffet når ens sukkertrold ikke vinder ligeså stor kærlighed hos andre som hos en selv, men tror også det kan være rigtig sundt for os at prøve at lære lidt af hinandens op/og nedture, for på den måde at blive lidt klogere. Det viser sig jo ind imellem faktisk at det også kan lade sig gøre at nå stjernerne uden at være kendt. Ind imellem er det faktisk nok at have en gudesmuk og dejlig hest, som tilfældet var med Bianca's skønne Deeba sidste år... - men andre gange kan man altså selv blive blind for hestens fejl, fordi man elsker den overalt på jorden, og ikke synes den sku være anderledes overhovedet... (det er lidt ligesom med børn tror jeg) :)


Så hvis i orker, - og for trådens skyld, kunne det da være over fedt hvis i gider lægge et billed ind af den ned/op dømte skønne hoppedulle, og lige skrive hvad den fik med af ord og karakterer på vejen... så kunne vi jyder, der bor langt fra verdens navle (vallensbæk) måske også få lov at deltage i tråden...


"Hvo intet vover - Intet vinder"

Anne Krogh

med de to skønherlige prinsesser;

Møllgårds Beauty

&

Fazcinating 2B

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt tone...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 14:37

Gioia: hvem er det du ikke synes holder en god tone?


Jeg har en bekendt (hobbyavler) Som ind til videre har fremstillet to hopper, den ene er kåret med 9/9 i springning og broncemedalje, den anden gik i RDH igår, og blev udtaget til eliteskue, og var iøvrigt fremvist af amatørrytter. Hvis kvaliteten er der skal karaktererne nok også afspejle det.


Dermed ikke sagt at man ikke nogle gange kan føle sig snydt eller skuffet, men så må man jo kontakte dommerne, eller vende den om: sammenligne fløjdyrene, prøve at finde den røde tråd, og evt prøve at spørge blandt de erfarrende avlere som har været med i gamet i mange år....


At sidde og mugge på heste-nettet hjælper ihvertfald nok ikke så meget.


Venlig hilsen Sofie

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk


Brugt Albion SLK 16,5'' købes, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan ske dommerne tager lidt fejl
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 15:16

Hej


Det kan da ske det nogen gange er dommerne der er lidt hårde i deres bedømmelser, det er da set før, kender der flere der har fået omkåret deres hopper fra DS til DH , og alt dette inden for samme år, så det sker da .


Sofie nu vil jeg lige sige at gioia her tror jeg godt man kan kalder rimlig erfaret avler , hun får hver år imellem 3-5 føl og har været med fremme med adskellige føl hvert år i DV regi, har lavet flere heste med fremme til ungheste championaterne og også kåringer, så jeg vil da mene at hun godt ved hvad det er for matriale hun har med i byen.


Man har da lov og være frusteret når man ikke lige føler at man har fået den kåring man egentlig syntes hoppen fortjener. :-)


Nu var jeg tilstede og jeg må sige at jeg syntes lige denne her hoppe fortjente bedre kåring, og det ved jeg også mange andre (erfarende) avler snakkede en del om .


Samtidigt så gør dommerne jo deres arbejde så godt som de kan,men jeg vil også sige der er nogen der kommer lettere til guld end andre, og sådan vil det nok altid være. :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 17:00

...noget ret har trådstarter, for flere avlere siger faktisk at hvis ejer af en hoppe/hingst er et kendt navn i avlen, så har de faktisk større chance for at blive kåret godt!



Mvh Nina Nielsen & Plethesten


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *


http://rasmine.skysite.dk/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 17:12

Kan se der er delte meninger. Jeg fastholder dog, at nogle kommer lettere til det en andre.

Det er ok, med unge og urutinerede heste, at de slår fra en gang imellem, og selvfølgelig kan hesten vise gode gangarter når den tager en runde på alle 4 ben, men ridelighed i en hest, som står meget på bagbenene og stort set tager alle omgange i sidelæns galop, den kan jeg simpelthen ikke finde og jeg mener ikke en sådan hest skal kunne bestå rideprøven.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring i Ikast
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 17:44

Jeg havde min 4 års hoppe til sadelkåring, 17. juni 2011 Ikast.

Jeg er da lidt skuffet over nogle enkelte karaktere, fik 6,5 for trav. Har redet et 4 års championat, hvor vi fik 8,5 for trav.

Jeg kan da godt se, når min lille hoppe er på banen, sammen med en stor hoppe på +170cm. Der havde hun da ingen gang ved siden af.

Min hoppe gik rigtig pænt, hun blev redet af berider Søren Hedegaard det er bestemt ikke sidste gang jeg bruger ham. ;-)

Min hoppe blev RDS med 7 i helhed.


Min veninde havde også sin 4 års hoppe med, hun er heller ikke så stor, men blev målt til 165 cm. desværre bestod hun ikke rideprøven, hun blev også redet af en berider. Ingen af os (berider inkl.) forstår hvorfor hun ikke bestod, hoppen var sød og rar men ikke så stort gående, som den anden hoppe der var på banen. Om det var fordi hun er lidt gammeldags af type, hoppen er eft. f:BH.Romancier mf:Alexsander Mor:RDH. Hun blev DS med 6 i helhed.

Det giver jo så heller ikke dommerne et bedre indtryk, når den 2 m. høje testrytter (Michael Stevn) vælger den mindste hest.

Det lignede jo en pony han red på.


En anden ting jeg ikke fatter er, hvorfor skal de 3 års hopper rides i et så højt tempo. De kan jo slet ikke bære det endnu.

Synes det er en skam, det er dem der kommer på fløjen og udtaget til eliteskue. Men det er jo så heller ikke de hoppe, som får en særlig lang stævne karriere. De brækker tit ned med skader, men så bliver de jo bare avlshopper.


-Om jeg forstår en proff. rytter (er ikke berider, men rider/fremstiller mange heste) ikke trækker sin hoppe, når den er halt. Synes det er meget uproff. og unfair over for hoppen.

Det var tydeligt at se, hoppen var irriteret over at have den rytter på. Stakkels hoppe.

Men går den så går den, rytteren trak ud da dommerne sagde den var halt/urent gående.


Ps. Har desværre ikke fået lagt mine billeder, fra kåring ind på pc. endnu.





Avlshoppe RDS. har fået 2 hoppeføl hos mig.

DSP. m/blåt hestepas. M:2'er pony, springer LA. F:Prince Perfect

Bliver 2 år til maj. Prisidé 15.000kr. Sælges kun pga. tid & plads mangel!!!


Meget heste/rideudstyr sælges, skriv. ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan da
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 19:21

nogle gange være i tvivl om kåringerne er helt fair, men et eller andet sted ved de hvad de går efter, og man kan jo selv mener man har en god og super hest, men måske er den ikke helt som man måske lige selv syntes. Jeg har Blue hors afkom som både er DS og DH, så det er ikke kun deres afkom der bliver kåret i top, men ud over det har de altså nogle af de bedste hingste så på ud fra dette burde de også blive kåret godt.

Jeg tænker misundelse er en grim ting!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kåring
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 19:37

jeg beklager hvis det så ud som om det var henvendt til nogen personligt; det var en generel betragtning


Venlig hilsen Sofie

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk


Brugt Albion SLK 16,5'' købes, se præsentation...

0
0
Svar på denne tråd
 
 halløj halløj
Forfatter: 
Dato:  20-06-2011 23:30

Jeg var også til kåring igår i Vallensbæk, og jeg har da ved gud aldrig været med til en sådan omgang dårlige bedømmelser..



ifølge dommerne : stort set alle heste manglede format, stort set alle var bundne i bevægelsen, de dømte en ned i følge med beskrivelsen fordi den var for høj ( 170) men de dømte også en ned fordi den var for lav ( 165 )de mente ikke at de var feminine nok osv osv osv


Den jeg var der for at se, har gået 4 og 5 års championat med rigtig fine karakterer væsentlig højere i gangarter end til kåringen, den har 2 år været til storehestedag hvor den sidste år blev bedømt af rigtig dv kårings dommer der fik den 8 i helhed og en meget fin beskrivelse, det fik den også andet år ...


Den går LA5 på Distrikts plan med procenter omkring de 66-70 stort set altid med placering er klar til 6 års championat, og levere altid super gode resultater på stævne banerne.


Den fik 5 i helhed, og gik sidst i holdet, den var ikke højt stillet nok, den havde ingen gangarter,den var ikke markeret nok, den havde ingen rummelighed ,den var ikke smidig, den var for lav ( 165 ) , havde ikke lange ben nok, den manglede fylde, den manglede format, og var slet ikke feminin, osv. jeg kan godt forstå hvis flere folk er meget meget skuffede, det var kun til at ryste på hovedet af det der foregik igår.


jeg synes ud fra mine tidligere årelange erfaringer med dv kåringer at flere af hestene blev ualmindeligt uretfærdigt bedømt.


Men den dag ( som jo er snart ) vores uduelige hoppe med hendes 5 tal, går hen og bliver B hest og stryger derud af i middelsvær osv, ja så er det da kun dem der er til grin.


jeg smider her et par billeder af den hoppe jeg nævnte med 5 tallet så kan i da få et lille indtryk om den ser så forfærdelig ud.


Billede


Billede




Billede


Billede


Billede


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja.......
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 00:17

Jeg har også igennem mange år båret DV logoet med et smil.. for der kunne alle komme til tops... Meeeen sådanne ser det desværre ikke længere ud...


Jeg kan kun ryste på hoved af kåringen igår i Vallensbæk.


Min gamle oldenborghoppe blev kåret i F1 i DV med 6 i helhed. Hendes udtalelse var: Knap højtstillet hoppe, som er knap i format, og har bunden bevægelse. Hendes kåringskaraktere blev: 6665 76 766 6.


Lige et billed af hende - knap så tydeligt.



Jeg var pavestolt... og jeg kunne igår kun ryste på hoved.. Hvordan kunne min hoppe, som var ingenting i forhold til mange af de hopper, som blev kåret igår klare sig SÅ meget bedre...


Hoppen i overstående indlæg fik kun 5 i helhed... Hmm.. gad vide om jeg så bare var heldig... ej ej..


Lige endnu et billed af min hoppe 3 år efter hendes kåring i 2005 - billed er taget til hendes andet føls følskue i Vallensbæk.



Ja... Jeg er stadig stolt af min gamle hoppe (også selvom jeg ikke længere ejer pga. skilsmisse), men syntes DV har lidt svært ved at bedømme alle heste ordentlig..


Vi er flere avlere, som også syntes det kunne være spændende, at DV dommerne ikke viste noget om hestens forældre eller ejere ved kåringen.. Så kunne man jo se hvordan hesten blev bedømt.. uden navn og ejer...


Held og lykke..... til DV.. Jeg forstår godt, at de fleste af mine DV bekendte nu finder sig bedre til rette i Hannoveraner eller Trakehnerforbundet..


Og nej... jeg har INTET at miste..



Med venlig hilsen

Bolette


Stald Westphal

~~ Nu med Blondie ~~


www.westwich.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 bedømmelser
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 07:35

Jeg forstår godt der er følelser med i de tanker man gør sig omkring sin hoppe, jeg får sikkert r*ven på komedie når jeg siger dette , men .... det jeg ser på billederne er "gammeldages" typer som ikke lever op til DV´s avlsmål

- så jeg tror bestemt der er givet en fair karakter. Om hoppen kommer ud som B hest er da bestemt en mulighed men det har ikke så meget med bedømmelsen at gøre.



2011 - sælges hingsteføl e. Ci Ci Senjor Ask / Lucky Light.


2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx / Final Appearance

2012 ventes føl efter Samondo pih / Razzél RDS / Ragazzo

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 08:53

Jeg mener DV i det store hele er et godt forbund, Men man kan sommetider se nogle mærkelige bedømmelser,


Jeg kan godt forstå man bliver frustreret når man af en DV -dommer har fået 8 i helhed og nu får 5.


Men jeg oplever at i debattten synes man enten DV er skod eller så er det bare fantastisk.


Jeg mener man skal være konstuktiv kritisk overfor DV som medlem, da det vil udvikle vores forbund.


Vi skal huske at Dv-dommere kun er mennesker og det de ser ikke behøves at være sandheden. Det vil aldrig blive objektiv. Men dommeren gør et stort arbejde for DV, hvilket man kun kan have respekt for.


Jeg har haft en hoppe som fik 5 i forlemmer 3 måneder senere får den 7 af samme dommer ??? Det da mærkelig.


Skal man kritiser forbundet mener jeg man skal deltage aktivt ved medlemsmøder osv, mange muligheder for at være konstuktiv i sin måske berettigede kritik. Man kan altid blive bedre det kan Dv også.



Jeg kunne ønske Dv tog bedre imod nye medlemmer, tror det er vigtig i disse tider hvor de udenlandske forbund kommer væltende ind over os, med service og gode priser.


Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvordan dommerene dabatter indenbyrdes og opnår enighed om en karakter.

Tror det ville være meget lærerigt.


Jeg synes trådstarter i den grad er ukonstuktiv.


God dag til alle avler. Nyd nu jeres heste.


MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halløj
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 09:07

Jessie:

Man må da i den grad sige at hvis hun bliver B hest har nået med bedømmelsen at gøre,

Dde siger hun mangler meget rummelighed, samt at hun ikke er smidig.

Det er jo at modsige hvis hun bliver B hest, for du kan da ikke få en hest til at gå middelsvær til de procenter hvis ikke hesten var smidig og havde rummelighed.


Den gamle type ?? jamen hvis folk så mener dansk varmblod nu er de meget tynde, fuldblods agtige heste med hoftebene stikkende ud og et hældende kryds og alle alle knogle partier væsentligt fremhøvet, med knald i låget osv er dagens DV, ja så falder den skimlede sku udenfor, men så vil jeg da pænt undgå dv for fremover.

Rigtig, rigtig mange heste i dag fra det forbund, er særdeles tændte i knolden og da vil jeg da hellere have Den skimlede hoppe, som til enhver tid opføre sig pænt og som altid er samarbejdsvillig og til at stole på.


Men igen måske er det mere et spørgsmål om smag og behag, jeg kunne feks. aldrig drømme om at sætte mig på en racer cykel.


Nu er det ikke kun denne Hoppe jeg er utilfreds med, jeg synes der var rigtig mange fejl bedømmeler igår, for der var faktisk nogle rigtig gode heste imellem ( ud fra hvad jeg ville mene og har erfaret fra tidligere ) men de blev dømt dårligt.


Men ja som sagt er det dagens dv så går jeg bestemt andre veje, som rigtig, rigtig mange andre..


Held og lykke til jer der bliver håber ikke i en dag står lige så skuffede som os andre.


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 og igen
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 09:12

Kan jeg kun tilslutte mig det Bolette siger.


Dommeren uanset forbund burde ikke have stamtavlen og ejer, samt opdrætter afvide før bedømmelsen var afgivet.


Det kunne jeg dæleme godt tænke mig at se hva der kom ud af


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring eller show
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 09:37

Man kan på ingen måde sammenligne en bedømmelse fra Store Hestedag med en rigtig kåring, SHD er SHOW, dvs KUN for sjov og ikke noget der kan bruges seriøst.


Det samme kan ses til de rigtige dyrskuer, der gives rask væk 23 points til ganske almindelige hopper hvis ikke der er noget bedre i holdet.


Jeg har også tit oplevet ryttere der er blevet voldsomt skuffede når de kom til kåring med deres ridehest som har fået 8-taller i gangarter til stævnerne og så pludselig ender op med et 6-tal. Men det er 2 forskellige ting der bedømmes, til stævnerne er ridningen/rideligheden en del af bedømmelsen, det er det ikke til en eksteriørkåring.


Langt de fleste gange har jeg været enige med dommerne om bedømmelsen af mine heste/heste vi har fremstillet for andre. De få gange hvor jeg ikke har været det, så har jeg måtte kigge endnu en gang på min hest, og så opdaget at den havde udviklet sig siden jeg sidst så RIGTIGT på den.


Mht den skimlede, så kan jeg se at den er 50% Frieser, og det vil sige at den allerede afstamningsmæssigt falder uden for DV's fold. Når jeg ser billederne af den, så undrer jeg mig mest over at den har fået 5 og ikke 4 i helhed = afvisning, jeg kan ikke se hvad den kan bidrage med. Der er nogle bevægelsesbilleder med kosten i vejret, det kan man ikke vurdere bevægelse udfra.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ok Charlotte
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 10:11

Er bestemt glad for du vil skrive din ærlige mening det er der ikke mange der tør...

Men enige bliver vi da i hvertfald aldrig hi hi

Og jeg kan her hjemme kun grine af din betragtning, som jeg mener virker til at være rimelig forudind taget


Men det er mig der griner i sidste ende når hesten ( måske ) går grand prix og i andre sidder med teksten på jeres salgs heste der hedder den er lovende dressur emne osv men hvor mange aldrig når særlig langt,


For når alt kommer til alt, må det da være utrolig vigtig at hesten har kompetence til at blive en dygtig sports hest, man kårer jo altså ikke kun med henblik på avl eller hva ??


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke til kåring
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 10:31

Nu var jeg ikke til kåringen i Vallensbæk, så jeg kan kun bedømme udfra billederne. Den har en velansat men kort og kraftig hals, den er endog særdeles umarkeret i sadellejet. Den er til den kraftige side, ville klart have gjort sig bedre i DOA.


Det eneste gangartsbillede der kan vurderes bevægelse på er kåringsbilledet, og der er den jævnt godt gående dvs til 7 hvis dommerne er flinke, 6 hvis de er knap så flinke.


Hvor langt en hest når på dressurbanerne er i meget høj grad afhængig af hvilken pilot der kommer på.


Mit bedste afkom blev solgt til en norsk amatørrytter, som red lidt M på den, dog red hun lejlighedsvis kursus hos Bjarne Nielsen som kunne få dyret til at gå alle de svære øvelser.


Derimod solgte jeg en lidt mere almindelig hest til en pige i Solrød, hendes kæreste red den op til MA + den kunne de fleste svære øvelser. Den endte på det italienske landshold.


Og jo man kårer KUN med henblik på avl.


0
0
Svar på denne tråd
 
 så er det..
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 10:35

kvistgarden.. hvis din hoppe bliver B-hest er det ikke første gang en B-hest er kåret med 5 i helhed..

der er heste der kommet med en B status og fået 5 i helhed..


min nu 4 års hoppe fik da til kåringen sidste år beskrivelsen knap højstillet, og kåring i RDS, selvom berideren sagde at det var en super ridehest, som kommer til at bære sin rytter godt.. jamen når typen falder for "racebeskrivelsen", så bliver karakterene lavere (hun fik dog 7)...(at hesten så er ultra madglad og utrolig nem at holde i huld gør det jo også sværre at få hesten til at se slank og smart ud, men det er så en anden side)


dette ses især indenfor de renracede heste.. så skal alt det andet bare være det bedre for at kåringen bliver bedre..


så derfor kan din hest godt være en dejlig ridehest, men jeg må tilstå at typemæssigt falder hun altså ud.. (og med hendes friserandel giver dette i sig selv forklaringen)..

så held og lykke på dressurbanerne med din hyp..


hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 11:05

Kvistgaarden: Ren og skær nysgerrighed - hvis nu hoppen er så god en ridehest som du siger, hvorfor stillede du den så ikke til en rideprøve istedet for kun eksteriørkåring?


Venlig hilsen


Terese


www.designhorses.dk


Til salg:

Hingsteføl e.Fassbinder/Romancier/Bellucci

4 års vallak e.Don Schufro/Romancier/Bellucci

(brødre går hhv. Grand Prix og Intermediaire)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Terese
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 11:25

Nuværende ejer har valt det fra, pga de skal til rigtig mange vigtige stævner denne sommer og hesten er jo kun ved at fylde 6 år og ejer og jeg går meget op i at tage hensyn til hesten primisser, så vi har en god holdbarhest der holder i mange år, hvor psyken også er med.


Ydermere skulle man evt. kun stille til rideprøve for at få hoppen´s R men det kan vi få aftomatisk når hoppen enten ved 6 års championat for 7,5 i helhed eller bliver B hest, derfor så ejer ingen grund til at stresse hende med en rideprøve også, da det er en meget lang og hård dag.


Jeg kan se der lige pt er flertal for at man ikke synes Hoppen burde være kåret, det må jeg jo så tage til efterretning, og lære af og i fremtiden indbringe det i overvejelser osv.


Tak for jeres kommentare.


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ser..
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 12:32

Jeg ser ingen steder at det er flertallet der mener at hoppen ikke skulle være kåret..

jeg skriver kun at når hesten ikke opfylder beskrivelsen for avlsmålet, så skal det trække ned.. (hvilket det jo også har gjort for min hoppe, som dog fik 7 i helhed)


hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 så svært
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 15:20

Det er altid så svært og et ømt punkt at kommentere på andres heste, men når man ligger billeder ud og selv spørger så vil jeg også gerne svare ærligt.


Og jeg mener ærligt at den skimlede hoppe absolut intet har at tilføre DV, og om fuldblodet som de efterspørger har knald i låget og knoglerne stikkende ud ? Tja - muligvis er de varme og med høj tænding - men hvis man gerne vil avle de typer som dv efterspørger så må man jo følge deres avlsmål og det er bla mere fuldblod i afkommene.


Jeg synes da det er en sød / fin hest du har og har selv en blandings hest som både er lavstammet og ikke nogen fryd for øjet eksteriør mæssigt, men jeg elsker ham og han er så stabil.

Synes også det stikker lidt når folk kommentere ham negativt - men når følelserne er lagt tilside så ved jeg faktisk godt de har ret.


Der er masser af B heste som ikke har karakter til DV´s hovedstambog eller lavere for den sags skyld - men at de er fine på en bane gør dem jo ikke nødvendigvis til egnede avlsdyr.

Selv hvis din hest kommer ud og gå GP, ville jeg stadig holde på hun ikke er et avlsemne - men måske har været udstyret med en dygtig rytter.


Tænk hvis det var så nemt, en friser og en dv og så wupti har man lavet en stjerne til DV, det tager generationer og mange overvejelser om hingstevalg - sætte sig ind i hoppens stamme osv.


Og helt ærligt så så forstår jeg slet ikke at i har villet bruge tid og penge på at stille hende til kåring i DV, da hun jo er en blandingshest og formålet med at avle på hende er svært at finde ( i mine øjne )


Jeg ser ikke DV som enten godt eller skidt, jeg har også til tider haft mine diskussioner med dem, og også stillet ? ved nogle af deres arrangementer - men i det store hele synes jeg det er et godt forbund som er på rette vej.


De har meget dygtige dommere, og heldigvis for det da det jo er dem der selektere i det kommende avlsmateriale.


Ang store hestedag er jeg enig med Charlotte, der kan absolut ikke drages paraleller mellem de karakter der gives der og til en eksteriør kåring i forbundet.


Det samme gælder dyrskuer ( mange af dem ) hvor man ser halv dårlige hopper få både 22 og 23 point.


Håber ikke du føler dig trådt over tærene for det er ikke min mening, blot en tilkendegivelse om jeg ikke ser en flot eksteriørmæssigt korrekt hest, og dermed synes 5 tallet er fair dømt.


Mvh Jessie


2011 - sælges hingsteføl e. Ci Ci Senjor Ask / Lucky Light.


2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx / Final Appearance

2012 ventes føl efter Samondo pih / Razzél RDS / Ragazzo

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jessie
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 17:32

føler mig på ingen måder trådt på slet ikke..


men jeg er på ingen måder enig med jer, selvom hun er mit opdræt og jeg har mange følelser for hende, synes jeg hun er rigtig godt sat sammen og har hvad jeg ville mene kunne bruge, det er jo så min mening,

Grunden til jeg ville have hende til kåring, er fordi jeg ikke synes man kun skal kikke på hvad hesten kan præsterer den ene dag og kun med henblik på avl, for at avle på hende ville for mig være med det formål at skabe endnu en sports stjerne ikke endnu en avls hest.


Nu var hun ikke avlet til dette med kåring og dressur osv, blev lavet som et hygge afkom der skulle sælges til en der ikke skulle bruge en hest til det helt vilde seriøse det er senere noget jeg har valgt da hun viste sig at være en stjerne ( i mine øjne )


Det der gjorde jeg valgte at ville have hende til kåring, er fordi mange der har set hende til show, og rigtig mange der har oplevet hende til stævner har spurgt om den var efter feks. Rubin, og Casir osv, rigtig mange tror hun er med fin tavle og har kostet en formue, rigtig mange har anbefalet mig at stille hende, jeg havde været tilfreds med et 6 - 7 tal for jeg vidste godt vi ville ligge bagerst, men i mine øjne er hun langt mere værd kvalitets mæssigt end 5


Det ok i vil have det nye dv jeg vil have det gamle med fylde, og pæren i orden.. :-)


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 åhh.. ja
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 18:08

Åhhh se jeg havde det egenligt sådan at jeg ikke ville skrive i tråden da jeg er lídt farvet, eftersom jeg kender Kvistgaard/Nini. Nini er en smuk, dejlig og velgående hest med et dejligt temperament uden tvivl. En rigtig dejlig ridehest.



Men jeg vil bare lige pointere at Kåring og ridning er 2 meget forskellige ting.


En kåring bruges til at vurdere hestens fremtid som avlshest, ikke sportshest. Hvis man har ønske om dette, så melder man hesten til rideprøven for at få tildelt et "R"


Hvis man vil have sin hests rideformåen/kapacitet vurderet er det Championater vi skal til.


Altså 2 vidt forskellige ting.


Mht forfordeling af nogen i forhold til andre, så syntes jeg simpelthen et par stykker af jer er til at grine af.


Atterupgård LEVER af at lave den perfekte ridehest. De har 10 stamhopper som de prøver at matche med forskellige hingste for at få det perfekte føl. De får altså godt 10 føl hvert år. Ud af de 10 stillede de måske 2-3 hopper til kåring, resten har ikke haft den ønskede kvalitet og er solgt som rideheste. Fortæl mig hvorfor det er unfair at de får en medaljehoppe! De har måske 3-4-5 generationer gående for at få den perfekte hest, og måske lykkedes det, måske ikke! Husk nu at inden de fandt de hopper der kunne lave gode føl var der måske 100 andre der ikke kom igennem nåleøjet til kåringer.


For nogen handler det om deres livsopgave, deres ønske om at lave nogen af verdens bedste DV avlshopper.



Når man stiller en hest til f.eks. DV kåring skal man være 100% sikker på hvad det er Dansk Varmblod ønsker, hvad deres avlsmål er, så er det måske også nemmere ikke at blive skuffet hvis man får at vide at hesten ikke lever nok op til det ønskede.


Det er jo også derfor at en hest som Nini, der er 50 % Frieser "kun" kan gå i forregister, fordi den IKKE som udgangspunkt har de ønskede kriterier i DV. Men til gengæld kan hendes afkom kåres bedre hvis man bruger nogle ædlere, mere ønskede hingste, og det syntes jeg da bestemt er en fordel, og vel egentligt også derfor i stillede hende til kåring???


Kvistgaard>> Du ved at jeg holder rigtig meget af jer og smukke nini, og håber ikke du tager det negativt. Jeg tror på at Nini nok skal nå langt i dressuren. Jeg ville nok bare mere satse på dressuren frem for kåringer osv, for kåringer er noget man bruger hvis man vil avle, og rideprøver, championater osv er til rideheste.


Kh


mette





Team Lodberg Riders Coaching
undervisning og uddannelse
af hest og rytter
tlf. 20924205


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 18:22

Jeg havde egentlig fuldt ud besluttet, at jeg slet ikke ville kommenterer på den her tråd, da det er langt ude i hampen, det mange af Jer skriver.


Men der er simpelthen nogen ting her jeg ikke kan få til at hænge sammen, vedr. den skimlet hoppe, med det køne hoved, samt smukke farve, for det har den helt sikkert :-)


kvistgaarden ?Little Nini?, du skriver at den går LA5 på distriktplan til 66-70 procent, og så at sige altid med i placeringerne. Jeg kan se 1 LA5 registreret på den på distriktplan, og det er til 64 %, med fire starter, som alle er mellem 64,47 og 62,33 %.


Jeg kan se engang den har gået over 70 procent på distriktplan, det er en LA2, som bliver vundet på 77,9 %.


Jeg kan se din hest er registreret med to placeringer på distrikplan, hvoraf den ene er pointgivende, en tredje plads.


Generelt er det ikke de største distriktstævner den har deltaget i, ikke mange starter, eller mange "stærke" ryttere. Her i vores område, er det jo ikke unormalt at Andreas Helgstrand eller Blue Hors, kommer med deres Team og unge heste, og så skal der knagme rides igennem, hvis man skal være med der hvor musikken spiller.


Vedr. DSA, så har den gået til 7,08 og 6,8, altså et stykke fra de 7,5 der udløser et R. Jeg håber da den opnår det i år. Men jeg vil ikke ligefrem kalde det "rigtig fine karakter" til DSA. Den ene gang, er den oven i købet sluttet sidst.


Dette er ikke for at nedgøre din hest på nogen som helst måde, og med en amatør rytter er det svært at begå sig til DSA og lignende. Men mon ikke godt vi kan konkluderer at dommer ved kåringen, har set rimelig rigtig ?? Udfra de ting du skriver om beskrivelsen og billedet, så hænger det i min verden også meget godt sammen.


At du ønsker en anden type som rideheste end DV´s avlsmål, det er jo helt fair, men så kan man heller ikke tillade sig at blive sur, eller skrive nogen af de ting du skriver længere oppe om DV og dommerne. Forbund har jo nu engang forskellige avlsmål, og de er jo frit tilgængelig her på nettet, og det mindste man kan gøre inden man tager til kåring, er da at sætte sig ind i avlsmålet.


At I ikke har ønsket at lade den gå rideprøve, det synes jeg da er synd. Jeg vil nu ikke mene, at en top tunet konkurrence hest, som den du beskriver, vil være blevet stresset over en rideprøve, hvor den skal rides ca ti minutter på en bane. På den måde, havde I jo kunne vise dommerne at den fungerer under rytter, som du jo siger, og en fremmedrytter havde kunne mærke og bedømme det.


Til alle jer andre, som er sure over dommerne åbenbart slet ikke har forstand på Heste, og burde dømme Jersey køer i stedet. Tag og læs avlsmålet, tag til kåringer som tilskuer, uden Supermullen Musse, og se hvad der foregår. Man ser ikke ting når man har hest med.


Det er ude på kåringspladserne og til arrangementerne man lærer noget, ikke hjemme på ens egen fold og ridebane. Er man så stadig uenig, så kontakt dommerne, eller tag til medlemsmøderne og prøv at ændre de ting I er uenige om.


Jeg undre mig hver gang jeg er til noget, om hvor alle tilskuerne er henne. Det er så at sige kun dem der er relateret til hestene, og så nogen få af os andre stædig avlerer, der er tilstede.



Annette


Kvalitets avl af springheste


Hoppeføl efter Cassini I og Diarado sælges


Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges


Safemate folingsalarmer udlejes


www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dansk Varmblod
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 18:28

Jeg meldte mig ind i årsskiftet 2003/2004 - må give HanneHolt ret - de kunne godt tage bedre mod nye medlemmer.


Jeg husker jeg lurede lidt på "Ung i DV", men var heller ikke dengang ung nok til at kvalificere mig - måske var det bedre at det hed "Ny i DV " ?


Det ville måske have sparet mig for at møde op til 2 års skue med min tykke hoppe, hvor jeg/vi tænkte "hellere for tyk end for tynd" - Vi var enige om det var pinligt at komme med en for tynd hest


Selvom jeg og hoppen havde en god dag, så kan jeg jo godt ærgre mig over jeg ikke bare lod hende stå hjemme, men hvor skulle jeg vide det fra ?


Jeg har været til stede ved en del kåringer i DV og faktisk fundet det ganske lærerigt, især oprangeringen hvor jeg godt ( for det meste ) har kunnet se baggrunden for bedømmelserne.


Tilgengæld har jeg også undret mig af og til - for et par år siden var jeg til egnethedstest - og bemærkede en smuk DH hoppe fra et stort stutteri. Den bestod sin rideprøve fint, men vred så ganske meget i sine haser. Så gik jeg hjem og fandt den på hestedata - mener den havde fået 7 i baglemmer


Nå det har de nok bare ikke set....


Jeg er og vedbliver medlem af DV.


Tilgengæld har jeg det også sådan, at om jeg synes en hoppe er god eller ej - det vil jeg selv vurdere - DH, DS eller Forregister.



Mvh Janni


0
0
Svar på denne tråd
 
 endnu engang
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:17

Mette:

Tak for de pæne ord om Nini :-)

Selvfølgelig var meningen med kåringen (som du skriver) at jeg ville have, (hvis jeg skulle lave føl) have fundet den "perfekte" forædler og håbet på et føl der passede endnu bedre ind i DV til fremtidig sport og måske senere avl. havde jo en drøm om en dag måske at opnå en hoppe stamme der endte med fine afkom


Som du jo også har set er Nini jo sportshest og ikke avls hoppe som jeg ville have brugt hende til, nu hvor jeg ikke er i stand til rigtig a ride mere, det var jo derfor jeg valgte at forære den til Maiken.


Men men men


Jeg undre mig over man kalder Maiken for en amatør rytter ???? hun har rigtig lang fin stævne karierrer bag sig og er også uddannet dressur dommer, så helt amatør er hun vel ikke, eller siger man sådan om folk der feks ikke er beridere??.


Jeg har nok misforstået konceptet i brugen af kåringer så, for jeg har altid set det som en kombination , for skulle jeg ud og købe min fremtidige avls og ride hest ville jeg da ikke kun have en der var kåret godt men en der har hele pakken både ridning og kåring, og jeg mener bestemt at det var mærkeligt de kunne sige hun ikke var smidig og at de savnede meget mere rummelighed for den skal en hest da have for at gå de klasser uanset "piloten" ??


jeg er udemærket klar over Nini falder uden for kategorien, jeg er måske rigtig farvet af at hun er den bedste hest på alle områder jeg nogensinde har opdrættet selv, og jeg troede faktisk hun måske kunne få et 6 eller 7 tal ud fra alle de kåringer jeg har været til, der har jeg sat mig ind i tingene og luret og mente selv at Nini havde en chance det er dog et par år siden jeg var med selv men har kikket lidt på sidelinien.


Men jeg tager til mig hvad i siger, og så må jeg jo lære det på den ærgelige måde at blive skuffet jeg synes bare ikke selv jeg var helt urealistisk, ud fra hvad rigtig mange mennesker har sagt til mig, det er ikke min ide alene.


Hvad angår rideprøve det er jo ikke min hest mere, jeg har foræret den til hendes part Maiken sidste år fordi jeg ikke selv kan ride seriøst mere, og jeg valgte at forære hende den fordi jeg hellere ville satse på sporten frem for avlen, men derfor synes jeg da når nu hun var hoppe og havde muligheden og havde fået anbefalet at stille hende at det var oplagt at forsøge sig, jeg ville gerne at den var kommet til sadel kåring men der havde Dv sagt til Ejeren Maiken at de synes hun skulle vælge Championaterne osv i stedet og nøjes med den enkelte kåring, og det er jo nu op til Maiken hvad hun gør med den, det eneste jeg havde skrevet som krav i kontrakten var at den skulle stilles til kåring.


Til den der nævnte placeringer kan jeg da nævne denne D. 29 Maj 2011
LA5 C-stævne
Red til 66,66 % blev nr. 4 det synes jeg da er flot.

men nok om hende, jeg må erfarer at jeg har taget fejl man skal jo lære hele livet, og jeg har nok ikke fulgt nok med :-)


Men derfor synes jeg stadig at de var meget hårde over for andre heste også, nu så jeg alle sammen fra start til slut og jeg synes der var mange der fik for lidt point´s og nogle burde have været foran andre i oprangeringen, men igen nu må jeg jo nok indse jeg måske alligevel ikke kan brokke mig da jeg tilsyneladende ikke har den erfaring og forstand jeg troede...


Jeg er rigtig glad for alle jeres indlæg, og føler mig absolut ikke generet af jeres kritiske kommentare, det er jo dem man lære af


jeg må nyde Nini for den hun er, og være stolt over hvad hende og jeg har udrettet samt hvad hende og hendes nuværende ejer Maiken udretter, for jeg vil selvfølgelig altid synes hun er den bedste hi hi.



Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Karakterer
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:23

Du skal også vide en ting om karaktergivningen. I samme øjeblik hesten sætter det første ben på banen begynder dommerne bedømmelsen. De beslutter meget hurtigt hvilken karakter den skal ende op med som helhedskarakter, resten af karaktererne bliver så "tilpasset" til den karakter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:36

Ja se det synes jeg da er totalt gak i låget, den skal sku da ikke allerede på fast bund dømmes på forhånd,... hi hi

Jeg må sku nok finde på noget andet en DV avl, og overlade til jer he he ...


Vi er på facebook :

Toftegaardens Alena - A new beginning


www.stald-kvistgaarden.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 DV-avl
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 21:52

Jeg har faktisk også droppet DV-avl Jeg avler Hannoveranere i tysk regi.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sammme---
Forfatter: 
Dato:  21-06-2011 23:05

Altså jeg har også valgt DV fra og satser på Tysk oldenburg. Det virker på mig mere proffessionelt. Men det er jo en smagssag.


mht amatør rytter osv. Så længe man lever af at ride, og har det som hovederhverv er man vist det man kalder proffessionel, ellers er man amatør.


Kh


mette





Team Lodberg Riders Coaching
undervisning og uddannelse
af hest og rytter
tlf. 20924205


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bla bla
Forfatter: 
Dato:  23-06-2011 00:03

Jeg fornemmer at der er en der føler sig lidt støt over sin egen placering ved en kåring??


Selvfølgelig får de store avler deres heste bedst kåret.. for det første har de flere års erfaring med avlen, og for det andet har de så mange heste at vælge imellem, at de kun stiller de bedste.. sådan er det indenfor alle racer..

Hvad DU syntes er en god hest, er ikke nødvendigvis de kriterier dommerne skal bedømme ud fra..


Har dog ingen erfaring med Dansk Varmblod, da jeg aldrig selv ville eje en (Ikke for at fornærme nogen, men syntes de er for traditionelle, og at de er blevet pisket op til at være noget kæmpestort, når de fleste i virkeligheden bare er blandinger man har samlet i en forening).. Men jeg formoder at kåringer og hvordan det ligger med hvem der kåres godt, følger samme mønster som alle andre foreninger...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Subjektiv oplevelse af en kåring
Forfatter: 
Dato:  24-06-2011 21:21

Hvor man ikke havde ret meget styr på alt det organisatoriske - som en af de andre deltagere bemærkede " der er sgu mere styr på det til de små klubstævner vi har været til".


Og aldrig mere løsspringning i DV-regi...alt for mange piskefører der ikke aner hvad de har gang i...skuffende...


Forventningerne er for høje er der nogen der skriver når bedømmelsen ikke falder ud som ønsket - men pudsigt man stadig hører folk sige de samme ting om DV som for fx. 15 år tilbage..."CD´ens melodi" er den samme kunne jeg konstatere...

bare en god vandrehistorie eller er det måske sandt hvad man hører rundt omkring i DK omkring DV...døm selv....



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dansk varmblod
Forfatter: 
Dato:  25-06-2011 22:42

Jeg synes nu at dommerne dømte meget fair, og det synes jeg egentlig generelt de gør i DV.

Selv om dommerne skal holde sig objektive til hver enkel hest, så sammenligner de jo også hestene. Desværre for den grå hoppe, havde dommerne førhen på dagen set en hoppe som formegentligt har fået 9-10 hele vejen igennem. Når de så ser en som den grå, bliver de nød til at udnytte skalaen, og give den 5 eller hvad den nu fik. Hvis de havde givet den 6 eller 7 i helhed, var de sikkert kommet ud i problemer, fordi det kunne være svært at argumentere for hvorfor den skulle have samme karakter eller bedre end nogle af 6' og 7'er-hopperne som faktisk havde mere at byde på.

Det er sikkert også derfor at den grå har fået en bedre helhedskarakter ved et dyrskue. Fordi der ikke var samme konkurrence.


Hvis DV sigter mod at avle heste med international kapacitet, bliver de nød til at være "hårde" og slå ned på det ikke-ønskværdige. Det kan godt være den grå kan blive B-hest, men den kommer nok aldrig til at gå international S-dressur. Og det er jo de heste vi gerne vil avle.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lækker hest
Forfatter: 
Dato:  26-06-2011 07:10

Nini er en lækker hest, med et godt udtryk og gode kropspartier.


Men


Som Charlotte Lund allerede har skrevet så er den, i forhold til DVs avlsmål, ikke faldet ud som DE ønsker det.

Det gør nu hverken hesten for dig ringer eller bedre - med mindre du har lavet hende for at avle medaljehopper i DV.


Ridemæssigt er hun slet ikke vurderet på dagen, og jeg mener personligt at kåringen kan bruges til avlsdyrene og til at gøre os opmærksomme på hestens eksteriørmæssige svagheder når vi skal ride dem.

F.eks. en hest med kraftig hals og kort nakke KAN have svære ved at gå samlet, eller en hest med benstillingsfejl KAN have nedsat holdbarhed.

Her kan kåring bruges som en vejledning - andre øjne har set og vurderet hesten.


Store Hestedag har vi vundet med vores Islænder - den mest skævbenet lille charmetrold. Det giver jeg nu ikke meget for - og hvert år udstiller vi på Roskilde Dyrskue. Også her skal bedømmelse tages med et gran salt.

Desuden udvikler hesten sig og nye dommere kan have andre meninger.


Jeg avler i DOA, og har lige været fotograf på deres hoppekåringsrunde, hvorfor jeg har snakket meget med dommerne. Jeg er jævnt enig med deres helhedskaraktere og oprangering, men ikke altid med delkarakterene. Det tror jeg nu er helt naturligt for enhver avler - da alle vægter noget forskelligt og følelser jo ofte er blandet ind i vores vurdering.

Jeg vægter f.eks. brugen af overlinien højt, mens nogen fik 8 i trav for en hest der var passiv i sin overlinie - men det er en smagssag.


Jeg syntes altid mine egne har fået for lidt - for det er jo mine søde heste, men har altid taget det med et smil og vidst at jeg nok ikke skulle vurdere dem for meget selv.

Når jeg har været realistisk så har karakterene jo passet meegt godt. Andres heste kan jeg bedre vurdere.


Så pøj pøj med ridningen, og evt. avlen - og husk på at vil man være med i toppen så koster det, både ridemæssigt og avlsmæssigt men det kan nu også give mange glæde at avle efter sit hjerte frem for en forenings avlsmål.

Dog mener jeg ALTID man bør avle i en forening, kåre sine hopper og bruge avlsgodkendte hingste.

At dit og foreningens avlsmål ikke stemmer overens og dine hopper måske kåres med 5 og 6 - det er jo knap så vigtigt når bare de lever op til dine ønsker.


Mvh. Gitte


Gfoto.dk

Hestefotograf


StaldOlsen.dk


Bøgen's Tina

termin 21. april 2012

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider