Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Avls Springhingst med......
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 15:58

en stor andel fuldblod. Nogle der kender en? Gerne ½ fuldblod hvis muligt.

Knus fra Lene

www.123hjemmeside.dk/stutteri- kronlykke

Avl af kvalitets spring- og militaryheste og fuldblod.

Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

hmm ...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 16:31

der er jo den Annette herinde har avlet - Eskapoly T (staves) han er efter Esteban xx

Der er også en brun lavet på fuldblods mor, kan ikke huske hverken hans eller hans fars navn, han er dv kåret, men ikke brugt ret meget.

Så er der den 3 års Hardcore (mener jeg han hedder), står samme sted som Annettes.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mette.
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 16:50

Okay. Tænker på til Spotlight næste år. Vil jo gerne avle militaryheste, og er jo meget vild med fuldblod.

Knus fra Lene

Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

til spotten
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 16:57

er jo ikke selv inde i springhestene, men ham den unge kan jeg godt lide trods navnet, og spot bliver vist selv stor nok - hun vokser endnu, har overvejet om man stadig kan finde stråforkorter ;-)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

Devil Drink?
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 17:16

Er det ham du tænker på? Eller Escapology T? Vil være åben for ham.

Knus fra Lene

Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mette igen.
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 17:19

Og kom gerne med forslag. Også selvom det er dressur. Har lidt kig på den unge Olympia (Staves) fra Blue Hors. Og er ellers ikke lun på særlig mange dressurhinsgte. Kan stadig tælle dem på tre fingere. Men som sagt ville jeg jo gerne have en hoppe til vidre avl. Hummm. Det er bare svært. For hvis det er en hingst, så må han jo desværre sælges.

Knus fra Lene

Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Springhingste
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 21:33

At bruge halvblod på fuldblod, eller omvendt er altid svært, og det kan enten gå super godt, hvilket Lord er et eksempel på, og det kan også gå helt skævt.

Jeg er mest til fuldblodet via farsiden, da de for det første er mere afprøvet og tit har flere afkom end hopperne. Bruger man en fuldblod´s hingst på en god og gennemavlet hoppestamme, mener jeg man får en meget mere avlsikkert halvblod.

Springhingste her hjemme pt med en høj andel fuldblod, er der desværre ikke mange af, men der er dog nogen stykker.

Accord II sønnen D´Acord fra Festigaard : www.festigaard.dk/sider/ daccord.html

Så er der Heart-Throb BS fra Stald Cajus, ud af Heartbeat og halvblods hoppen Ohhelia efter Barnaul xx : cajus.dk/?DK/Hingste/Heart(x30x) Throb%20BS.aspx

Der er også den tre års Heartbeat søn, med Come Fast xx som morfar, Mønsteds Hardcore : www.midtjyskridecenter.dk/?DK/ Escapology%20T/ M%C3%B8nsteds%20Hardcore.aspx

Min egen Escapology T, efter Esteban xx og Linaro : www.midtjyskridecenter.dk/?DK/ Escapology%20T.aspx

www.stutteritaldorf.dk/ Escapology.html

Et link med en oversigt over nogen af de resultater afkom efter hopperne, i direkte linie på Escapology T, har opnået : www.stutteritaldorf.dk/ Stamme3030.html

Den bliver løbende opdateret, og jeg mangler sikkert nogen afkom endnu. Men det er noget af et arbejde at finde info frem på Jahrbuch Zucht & Sport, samt andre steder, og jeg vil have konkrete fakta, inden jeg skriver noget.

Annette

Kvalitets avl af springheste

Hoppeføl efter Cassini I og Diarado sælges

Tre års Cassini I, ifol med Larimar sælges

Safemate folingsalarmer udlejes

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 22:02

;-)

Selvom jeg ikke er inde i de springere havde jeg næsten fundet dem alle ;-)

Det var D'accord jeg ikke kunne huske.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hukommelse
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 22:21

Der er desværre heller ikke mange at huske :-)

Krake Ask er jo også en mulighed. Han er jo stadig hingst, og vi kan da håbe vi får ham at se ham på hingstelisten igen. Pt gør han det jo rigtig godt i sporten under Phillip.

Annette

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Takker.
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 07:07

Tak. Kigger på dem.

Men det er da ikke alle fuldblodshingste der er afprøvet. Nogle har da opnået kåring på baggrund af kun løbsresultaterne. Så en fuldblodshoppe kan da være lige så god som en fuldblodshingst.

Syntes da ikke at man kun skal afskrive fuldblodshopperne. Men vi kan godt blive enige om at hopper skulle afprøves mere for at blive kårede end nu. Feks. 30 dags afprøvningen, som Spotlight er tilmeldt til i år. Så ville vi måske også få rydtet lidt ud i de dårlige hopper.

Knus fra Lene

Fuldblod er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Hingste....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 10:46

Er det nogle som ved hvordan D´accord avler? Jeg synes ikke det virker til han bliver brugt ret meget eller tager jeg fejl?

Jeg tænker nemlig hingst til min Tiziano hoppe som i den grad har brug for fuldblod.

Men jeg vil helst bruge en hingst som har vist resultater i sporten og ikke "bare" en fuldblod. (selvom Barnaul er med i overvejelserne :) )

-Håber det er ok jeg spørger i din tråd Lene, nu hvor han blev nævnt ;)

Anne

1 års hingst af super springafstamning sælges.

-Moderen er RDS hoppe.

-Mormoderen ERDS med plac i MA og gået S.

-Moster udtaget til VM på Zangersheide, A hest i spring, solgt til Tyskland.

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 11:38

Lene, det er jo ikke noget med bare at afskrive fuldblod´s hopperne. Jeg tror faktisk ikke du forstår hvad jeg mener, eller også så tager du det bare meget nært, når jeg skriver ovenstående.

Jeg synes det er alletiders folk bruger fuldblod´s hopper i avlen. Det jeg skriver er at jeg personligt er til fuldblodet på farsiden, fordi man så kan have fordelen i at have en god og sikker hoppestamme på morsiden, såfremt man selvfølgelig har det. Tager man fuldblod på morsiden, så har man det altså ikke.

Af samme årsag, fortrækker jeg også halvblod´s hingste med fuldblodet på farsiden, fordi man igen har den gode og sikre hoppestamme, såfremt hingsten selvfølgelig har dette.

Hvis du vælger at putte en hingst med høj andel fuldblod på en fuldblod´s hoppe, så vil jeg mene det mest sikre er at gå efter en hingst, hvor du har en god og sikker hoppestamme, da det minimerer risikoen ved avlen.

Det handler jo ikke kun om at få afprøvet fuldblod´s hopperne. Jeg synes selvfølgelig det er skønt når folk gør det, men det siger jo igen mere om hoppen, ikke om dens avlsevner. Det viser selvfølgelig mere om hoppen´s egne evner, end f.eks. ved en alm. endags afprøvning. En god kåring, er jo langt fra ens betydende med at hoppen er en god avlshoppe.

Det er sådan, at når vi snakker springheste, så er nedarvningsprocenten langt hårdere, end ved f.eks. dressurheste. Det er også derfor det er så alfa omega indenfor springavlen, at man holder sig til springblod hele vejen igennem. En stærk hoppestamme gør det så endnu bedre. Man kan jo sagtens have springhingste fem led tilbage, uden at have en stærk hoppestamme.

Når man så bruger fuldblod, så har man ikke den sikkerhed, som man f.eks. har ved at bruge en hoppe med springblod mange led tilbage, eller endnu bedre, en hoppe med en god og sikker hoppestamme også. Det er jo bla, derfor brugen af fuldblod, specielt i springavlen er så svær, og derfor vi ikke ser flere fuldblod eller halvblod i specielt springavlen. De er ikke nemme at finde eller lave.

Det er jo ikke for sjov, at f.eks. et forbund som Holsten, igen og igen, finder fuldblod´s hingste frem, som de afprøver i avlen, og mange af dem kasserer de også igen. Det er jo heller ikke for sjov, de giver meget fordelagtige forhold, til de gode hopper, hvis de bruger fuldblod´s hingstene. Det kan vi desværre ikke i DV, da vi jo ikke "ejer" hingste som forbundet og medlemmerne gør i Holsten, for ellers er jeg ret sikker på DV gjorde det samme, eller noget lignende.

Vedr. afprøvningen af fuldblod´s hingste, så bliver de nu prøvet af her hjemme, og ikke bare godkendt udfra løbsresultater. Jeg har sakset reglerne for afprøvning ind nederst i mit indlæg.

D´Accord er desværre ikke brugt meget her hjemme. Han har syv afkom, hvor af en har været til følskue, og en til forbesigtigelse, så det siger ikke meget om ham. Men prøv da at spørge på Festigaard, eller Mogens Worre, der har brugt ham nogen gange.

Vi har jo alle hver vores tilgang til avlen, og for mig er en god hoppestamme alfa omega, og jeg ville aldrig avle på en hoppe der ikke har det, eller bruge en hingst med en svag hoppestamme, lige meget hvor god han så selv er som individ. Fuldblod´en er også meget vigtig, og noget jeg vægter højt, men jeg er også meget kritisk med brugen af det, hvilket jeg mener er nødvendigt.

' 9.

Afprøvning af fuldblods- og araberhingste

10 dages observationstest

3- og 4 årige forædlerhingste, der ved kåring er godkendt til afprøvning, kan tilmeldes 10 dages testen

sammen med varmblodshingstene. Afprøvningen sker efter samme regler som for varmblodshingstene.

Består hingstene, tildeles de bedækningstilladelse samme år.

35 dage prøve

Afprøvningen finder sted sammen med varmblodshingstenes 35-dages prøve. Fuldblods- og

araberhingstene afprøves efter samme regler som for varmblodshingstene, dog skal fuldblods- og

araberhingstene uanset alder ikke afprøves i springning med rytter.

Resultatberegningen for springdisciplinen for forædlerhingste vægtes efter nedenstående retningslinier.

Prøven er uanset alder bestået, såfremt der opnås 650 point i spring- eller dressurdisciplinen. Fuldblodsog

araberhingstene kan herefter fremstilles til endelig kåring, og skal således kun bestå 35 dages testen

én gang.

www.stutteritaldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

bliver forvirret ?
Forfatter: 
Dato:  19-06-2011 13:10

Hej Lene

Jeg bliver altså lidt forvirret ?

I din signatur står der at du avler kvalitetes springheste / millitary heste ?

Hvad har du avlet og kan du ud fra afkommene der kommme nærmere hvad det er du går efter hos hingsten ?

Stutteri kronlykke ? hvilke hoppestammer avler i på på stutteriet ?

Du spørger både til spring og dressur heste ( olymbrio ), tror da det er vigtigt du sætter dig et avlsmål.

Jeg har fulgt dine tråde både her og på hg, og det er svært at finde rundt i hvad du søger ? først skulle det være ren xx så var du omkring casir og cajus og nu skal det være mest muligt fuldblod eller evt en 3 års dressur hingst ?

Beklager men det er svært at finde rundt i.

2011 - sælges hingsteføl e. Ci Ci Senjor Ask / Lucky Light.

2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx / Final Appearance

2012 ventes føl efter Samondo pih / Razzél RDS / Ragazzo

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider