Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ammehoppe efter 2½ år?
Forfatter: 
Dato:  05-05-2011 21:30

Jeg har en ponyhoppe som fik føl i juli 2008. Hun var en perfekt mor, og ammede i 8 mdr. hvorefter jeg valgte at føllet blev fravænnet. Det gik også smertefrit. Hun har ikke siden været drægtig, da hun bruges til ridning. Hun var meget lang tid om at blive helt 'tør', og hvert forår vokser yveret igen, og der er mælk.

Jeg har sidste sommer købt en ny ponyhoppe, som skal fole midt i juni, og så kom jeg til at tænke på, om jeg måske kan tilbyde min den gamle som ammehoppe for en anden, så jeg undgår, at hun 'stjæler' det nye føl, og så er der jo også 2 føllebøller?

Kan den mælk hun producerer nu bruges til en lille ny?

Kan der være problemer med at hoppe/føl vil acceptee hinanden?

Dertil ska lige siges, at dengang hun var til bedækning, gik hun på mark med hingsten og en hoppe som var drægtig med et føl ved siden. Min hoppe var meget interesseret i det lille føl (og omvendt). Hver gang vi kom forbi marken, gik de 2 sammen, som om det var dem der var mor/barn.

Men hun må jo også ha været lidt interesseret i hingsten, for man bliver jo ikke drægtig af at være babysitter

tine
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa!!!
Forfatter: 
Dato:  07-05-2011 00:56

...Det lyder til at du har en hoppe der MEGET gerne vil have føl...Hvorfor bedækker du hende ikke så hun kan få sit eget føl...?

På den måde får du jo lidt penge for besværet med at have en følle-bølle, hvilket du ikke gør med et "låne" føl.

Men ellers så er der jo amme netværket, der kan du altid melde hende til..;o)

Mvh.

TOP Bedækninger tilbydes v/ både OX Hingste m. Unik Multichampion afstam,+ Islænderhingsten "Stjarni Fra Lisbjerg" fra KUN 1.000 kr.-ink levende følgaranti -BILLIGST I DK!!!!-

0
0
Svar på denne tråd

tjene penge??
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 00:45

Hoppen er uden papirer, så jeg tror ikke der er noget at tjene der, hvis jeg valgte at lade hende bedække. Desværre - og slet ikke som markedet ser ud idag.

Tanken om ammehoppe skulle kun være for at hjælpe en anden, og for at få lidt sjov/hygge/legekammerat ud af det.

Hvis min hoppe har mælken, og en anden ikke har ...

tine
0
0
Svar på denne tråd

Pudsigt...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2011 12:18

Jeg har en hoppe, som også fik føl i 2008 (som 4-års) - Inden hun selv fik føl, dvs. ca. 1-1½ uge før, prøvede hun vidst at stjæle en anden hoppes føl, og efter hun havde fået føl - og hun var en super god mor! - forsøgte hun også at stjæle 3 andre nyfødte føl! De blev født på marken, hvor min gik med føl, og der gik hun simpelthen imellem til trods for, at hun også havde sit eget føl.

Hun går nu som ridehest - men overvejer hvert eneste år, om jeg ikke skal sætte hende i fol. Hver gang der kommer en ung, eller lidt nervøs hest i stalden, så er hun meget interesseret i dem - og der er ikke noget med at være sur og arrig på dem, som hun kan være på andre.

Synes også at hendes yver er lidt stort i forhold til, hvor lang tid siden det er hun havde føl. Derfor har jeg da også sagt til mine bekendte, som avler, at hvis de mister en hoppe, så må de jo sige til. For så er det meget muligt at hun gerne vil være amme. Men om hun sætter mælk ved jeg ikke - men det kunne jeg da godt forestille mig.

Jeg har så også hendes mor, sammen med min veninde, som går som avlshoppe. Hun havde termin i fredags, men der er endnu ikke kommet føl. Og det kunne da have været hyggeligt, hvis de to kunne have gået med føl sammen. Men jeg er bare bange for, at Bouniaz vil hugge Zenia føl. Det er kun det andet føl hun skal have, og da hun fik Bouniaz, rendte hun bare i røven på hende. Det var lige som om, at hun ikke vidste helt, hvad hun skulle gøre. Det havde Bouniaz ingen problemer med, selvom hun blev mor som 3 år yngre.

Så måske det er godt nok, at Zenia nu får et føl mere, og så kan det være, at de begge to skal have næste år. Så har Zenia måske bedre styr på at være rigtig mor.

Men pudsigt, som trådstarters og Bouniaz ligner hinanden Og så havde de også begge føl i 2008

Jeg kunne da også, som trådstarter, godt tænke mig at vide, om en sådan hoppe vil producere mælk med nok næring i, til at føde et føl... Selvfølgelig suppleret med følfoder, som hvis det var hoppens eget føl.

Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider