|
|
| Blandingsavl.Ridetype og tungere.. |
| Forfatter:  |
KaraMello |
| Dato:  |
05-05-2004 14:58 |
|
Med fare for at få stryg, vil jeg nu vove dette indlæg alligevel.
Jeg er udemærket klar over at vores lille land er fyldt til randen med mere eller mindre heldige blandinger. Jeg har ikke lyst til at bidrage til sidstenævnte, og søger derfor lidt viden ad denne vej.
Jeg mindes at have læst en tråd om blandinger af en almindelig type ridehest med PRE. Det synes jeg lød meget spændende, men hvad kom der ud af det?
LaraPinta har jo givet os dejlige afkom allerede. Et enkelt på araber, et på DV og resten på oldenborg.
Vi søger mod at bruge meget pålidelige hingste for at få et afkom med hovene på jorden. Derfor oldenborgeren og hvad der måske kan overraske nogen araberen.
Nu er tiden inde til at prøve noget nyt, og vi overvejer welsch cob, frieser, connemara eller PRE feks. Ikke tinker.
Kender du til afkom der er blandet af en almindelig ridetype og frieser, welsch cob eller PRE. Så frem med godt og skidt..
/Mia.
Reality is a crutch for those who can't handle drugs..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
set nogle helt fine blandinger med PRE, en par gode med frieser og nogle temlig uheldige,
Jeg ville nog hvis jeg skulle vælge at blande udfra det du skriver bruge PRE
Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PRE.... |
Susanne M-H |
05-05-2004 18:32 |
|
Som Jytte også skriver vil jeg råde dig til PRE.
Grunden til dette er at det rent typemæssigt er den race der ligger tættest på en alm riderace.
Min filosofi siger mig at de bedste blandinger sker, hvis man forsøger at mache fordele og ulemper racerne imellem, og vælger racer der ikke eksteriør og mentalt ligger for langt fra hinanden.
Har set et par PRE/DV blandinger og de var bare lækre, både i eksteriør og psyke.
Susanne M-H Always look at the bright side of life. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PRE blandinger |
Tine-Lykke |
05-05-2004 18:44 |
|
Har set en PRE/DV blanding, som var enormt lækker. Har ikke noget imod at man avler blandinger bare der er en mening med galskaben, altså at det ikke er fordi man har fået en gratis bedækning også synes det kunne være meget sjovt at få et nordbagge/travhest føl
Venlig hilsen Tine  - it's never personal! "So sue me- everyone else is" Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej mia |
inger christensen |
05-05-2004 20:01 |
|
vi har i et par år avlet skrydsninger mellem araber/oldenborg. Det er blevet dejlige ridetyper med god gang og ekstriør. Nemme at omgås og ride.
Vi har brugt oldenborghingste da vi gerne ville lave ridetyper som kunne bruges af alle typer ryttere.
Det har været nemt for os at sælge dem og køberne har alle været yderst tilfreds med hestene.
imc
min højde passer til mig det er min højde der ikke passer til min vægt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang. P.R.E |
|
|
ang brug af P.R.E -så husk at de har et lidt andet gangmønster end andre heste. Mange af dem svinger/cykler meget med forbenene, de har en ret trippende og kort gang -det er meningen begge dele. De har et flot udseende -er noget varme i hovederne men søde og glade heste. De har ofte ret tynde ben og mange har dårlige hove (men vist mest pga. dårlig beskæring). De har gode anlæg for samlede øvelser og er født til samlet ridning -ikke til fri trav og frem/ned ridning som ødelægger dem fysisk. Jeg holder meget af spanske og portugisiske heste og vil gerne have en selv engang (eller en god, ikke for stor, blanding) -men jeg rider også klassisk dressur hvor ridningen er meget samlet. Bruger du en spansk er du næsten sikker på et ædelt udseende, fyrigt temperament, en flot hals og skulder, muskelfylde og masser af hår.
På "min" gård venter vi hvert øjeblik på et P.R.E / DV (trakhener/svensk varmblod hoppe, 153 cm høj) føl -den skal bruges til klassisk dressur. "vi" har i forvejen et quarter/p.r.e hoppeføl fra sidste år -(racen kaldes "aztech)-den er meget meget smuk og sød -men også ret fyrig.
jeg har set flotte blandinger af tunge koldblods racer, araber, fuldblod, quarter / og p.r.e -men de blev også brugt til klassisk. Regn ikke med at få en dressurkonkurrence hest ud af det -heller ikke selvom hoppen har god gang. dommerne vil ikke have dem.
Men du kan få en vidunderlig flot hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lykke B |
|
|
sikke noget fis at skrive at dommerne ikke vil have PRE blandinger, en ordentlig dommer dømmer det hesten laver ikke dens racetilhørsforhold.
Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Friser blanding. |
Trine SH |
07-05-2004 12:09 |
|
Jeg kender en som har følgende blanding: 1/2 Friser 1/4 Connemare og 1/4 Oldenborg. Hoppen var Connemare/oldenborgblanding men lign. udelukkende oldenborg og hingsten var Frieser. Afkommet ligner en Friser i en lidt letter udgave.
-Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kig til lippizanerne.... |
Eva |
09-05-2004 15:45 |
|
Hvis du overvejer PRE skulle du osse lige kigge på lippizanerne, her er to i Danmark med stor rummelig gang - ikke PRE´ens korte,trippende gang,tillige masser af hals, god skulder. Du kan få både løft og svæv med en lippizaner og der er nu nogle med et særdeles roligt og ligevægtigt temperament, omend du osse kan finde nogen med super høj tænding.Jeg har en hingst på 1 år efter Maestoso Ravata og han er kold i hovedet - tager bare verden som den kommer. Når min "tossede" oldenborgblandingshoppe engang skal have et føl bliver det med Neapolitano Bornea som er uddannet i både moderne og klassisk dressur, har et super temperament og en super gang.Hun er en tung type, han er lettere. I Tyskland er Maestoso Toscana som formentlig har den bedste gang du kan opdrive inden for lippizanerne (far til M. Ravata). Vi har osse en hoppe e den tyske hingst Maestoso X Mahonia og hun har meget høj tænding ( som sin mor) - to år gammel flyver hun rundt i de flotteste kaprioler på folden og laver i det hele taget en hel del af øvelserne fra skolen over jorden, ganske spontant ( jeg ved godt alle heste kan - hun gør det bare påfaldende tit). Vi har en 7 års vallak e Pluto VIII Roma - han har høj tænding men falder ligeså hurtigt ned igen ( - hvis I forstår - han tænder, men hidser sig ikke op). Han er temperamentsmæssigt sin vægt værd i guld, gangen er ret barok med godt løft - men han kommer sandelig osse frem over jorden, er en fremragende turhest, elsker at springe og er naturligvis født til den klassiske dressur.
Bedækningsprisen for lippizanerne er langt mere human end de spanske (de er ikke på mode, som PRE), de er gode helbredsmæssigt, hvis man passer på dem er de stadig i arbejde som 25- årige, nøjsomme i foder og kan bruges til det hele. De er lidt mindre end PRE - men 160 cm er ikke usædvanligt og de har jo masser af krop, så man har ligeså meget at ride på som på en varmblodshest - de har gode bagben, masser af motor og kraftoverskud.De er intelligente, så man skal som rytter samarbejde med hesten på en anden måde end med andre - man kan nok få problemer med en ufleksibel tilgang til kræet.
Og jeg tror det er rigtigt at fx PREens korte trippende gang ikke gør sig hos dressurdommerne i de lette klasser - dens fortrin kommer først til sin ret i de højere klasser - jeg har set en PRE redet "moderne" i let dressur og det passede bare ikke sammen - ikke fordi den var dårligt redet, det virkede bare forkert til hesten.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|