Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Waldstern afkom
Forfatter: 
Dato:  01-03-2001 15:16
Hej

Jeg har kig på en 3 års hoppe efter Waldstern, men kunne godt tænke mig at vide hvordan de er ridemæssigt Svære/lette?? Og hvordan de er temperamentsmæssigt??
0
0
Svar på denne tråd

Re: Waldstern afkom
Forfatter: 
Dato:  01-03-2001 15:52
Hej Tanja

Jeg har haft en vallak efter Waldstern. Han var en kanon springhest men desværre håbløs til dressur grundet en lidt "uheldig" ansat hals. Han var 168 og meget kraftig bygget. Desværre måtte han aflives som 10-års grundet nogle kalk-dannelser i begge forben..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-03-2001 16:09
En af mine venner har en Waldsternhoppe - hun har et ret vanskeligt temperament, men jeg tror at en stor del af det skyldes dårlig ridning da hun var ung.

Hun har 4 afkom:

Vallak efter Victory - går vist som rideskolehest - meget fin gang - ret selvstændigt temperament (sidst jeg så ham)

Vallak efter Charmeur - går spring på ret højt niveau (alderen i betragtning) kan ses i Herning - goed temperamet

Vallak efter Temple Wind: Under træning til Military - utroligt godt temperament. Vandt sin første terænspringning - selv om han aldrig havde set den slags forhindringer før. En af de flinkeste og mest fornuftige heste jeg har mødt!

Hoppe efter Casir Ask: Kan vist også ses i Herning, Sølvmedalje, Vundet en masse jeg ikke husker - alt i alt - SUPER hoppe!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-03-2001 16:12
En bekendt af mig har haft en Waldstern-hoppe. Hoppen var lidt af et skrummel og den havde en kort og kraftig hals, hvilket gjorde den en kende besværlig at ride dressur på. Den var så stærk fortil og det var lidt af en "herrehest."
Da den blev solgt til en pige som var spring-interesseret gik det noget bedre. Jeg tror faktisk hun kom op og springe MB på den.
Hesten var vel 167- 168 cm høj, kraftig som sagt og med et godt temperament. Det var en rar og rolig hest. Men altså ikke nogen dressurhest. Hoppen havde tendens til dårlige/skøre hove.

En anden bekendt havde en stor vallak efter samme hingst. Ikke helt så kraftig som ovennævnte. Den gik bedre dressur, ca LA2 og den var en habil springer, ca LA. Også en rar hest, men den havde uens hove. Altså forskellige størrelser.

Jeg mener at Waldstern var mellem de hingste som DV valgte at afkåre på et tidspunkt. Hvis man kigger i hoppestambøger, ser man at mange af hoppernes bevægelser betegnes som middel eller ligefrem korte og uelastiske. Men der har vel også været nogle gode hopper efter ham.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-03-2001 09:11
en gammel kammerat fra rideklubben havde en vallak efter Waldstern/Diamond. den var rød med fire sokker og blis. ca 175 i stang, ret spinkel og smal. han havde tre reele og gode gangarter. han var nem og pålidelig at omgåes, dog uden at være kedelig, for han var en lystig fætter med mod på livet. en god ven, faktisk. så vidt jeg husker nåede den at starte LA2 dressur inden hun solgte den som 8 års. spring mæssigt var den ret uopdraget, hvilket klart var en rytterfejl. kapaciteten og modet fejlede absolut ikke noget. generelt en ret god hest.

derud over kender jeg en hoppe efter Waldstern - en DS - ganske almindelig eksteriør. den har et ret heftig temperament, og er primært brugt som avlshoppe. den avler ret uens, fx har den 4 afkom efter Diamond, to sorte på ca 175 i stang, og to brune på ca 160 i stang. de bedste føl efter den er med Carano som far. hun videregiver et udmærket eksteriør og nogle godse gangarter, men desværre også det til tider ret ustyrlige temperament.

håber du kan bruge det...

mvh line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-03-2001 10:30
Hej

Min vallak er efter Waldstern, han bliver 5 år til april. Han er en stor vallak, ca. 169 cm, middelkraftig, men let til middel.. Godt temperament, yderst tillidsfuld, selvtillid ridemæssigt og i folden. Han bliver ikke bare skræmt af ingenting.

Han bliver aldrig nogen middelsvær-hest i dressur, men en god L-hest. Springmæssigt synes han, det er kanon, og han er faktisk ret habil til det.

Desværre har han pådraget sig en skade i folden, og skal nok stå stille, måske hvis uheldet er ude, til efter sommer.

Jeg er absolut glad for min Waldstern-vallak. Det kan tilføjes, at han har en god hals med den rette holdning, ingen underhals overhovedet. Bevægelsesmæssigt er han middel/lidt under middel, men det kan jo rides i dem, så det tager jeg ikke så tungt.

Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-03-2001 02:08
Mit kendskab til Waldstern er at han avlede godt ekstriør, men ikke noget videre gang. Han var selv en ganske køn hest, men hans gang virkede uelastisk og kort.
Jeg har dog set afkom med god gang, men flere med den typiske uelastisitet og korthed. Mange af dem var noget tunge i det, med mindre moderen var ret ædel.
I dag ved man mere om dem, og de fleste gør sig ganske godt i springning. Deres temperament er vist ret godt og arbejsvilligheden er der, kapasiteten afhænger vist meget af hvad der er på mor-siden.
I dag siger flere avlere at det er godt at have Waldstern i andet og tredje led.
skal man avle på en Waldsternhoppe, er det vigtigt at hingsten har en god gang en vis lethed og elastisitet.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider