Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Scanninger efter 90.-dagen mm..
Forfatter: 
Dato:  26-09-2010 20:44

Hej,

Jeg har for første gang min hoppe i fol, og ville lige prøve at spørge jer mere erfarne om et par små-ting.

Hoppen er scannet 3 gange, senest på 90.dagen. Alt skulle være ok, men jeg vil gerne gøre alt helt rigtigt :) Hvor tit får i scannet efter 90-dagen? Er der andet, jeg skal huske at få tjekket? Hoppen har fået taget blod-prøve, og skulle være dækket fint ind mht. foder (hun får foder specielt sammensat til en hoppe i fol).

Hvad med vaccination af hoppen? Andet jeg skal huske? Det er først i slutningen af april hun skal fole.

På forhånd tusind tak for hjælpen :)

0
0
Svar på denne tråd

scanninger
Forfatter: 
Dato:  26-09-2010 22:37

hvis jeg er usikker på hoppen bliver hun scannet på 16. dagen og håndprøvet på ca 90. dagen, ellers bliver de kun scannet på 16. dagen.

Siden du tjekker så meget ;-) så kan du jo lige så godt tjekke for orm, nogle giver pr kotume ormekur ca 1 md før termin.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

scanning
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 08:54

Vi scanner osse kun på 16. dagen.. Derudover bliver der ikke scannet..

Pøj pøj med føl-projectet.

Anja

STALD ANTO

Hovedstambogs DSP hoppe sælges / byttes, ifolet og redet.

www.123hjemmeside.dk/davinci

Dejlig campingvogn udlejes:

Køjer, siddegruppe, dobbeltseng, årg 2003. 200 kr pr. påbegyndt døg ...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen..
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 12:35

He he, ja så har dyrlægerne da tjent lidt ekstra på mig - er simpelthen så nervøs for at noget går galt med hoppe eller føl..

Tak for påmindelsen om ormekur, vidste netop ikke lige hvor tæt på foling hun skulle tjekkes for det.

Hvad med den der abort-vaccination, eller hvad det nu hedder?? Den almindelige vaccination får hoppen vel bare som normalt, ikk? (Hun får i februar normalt).

0
0
Svar på denne tråd

Scanning
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 13:29

Jeg får scannet på 16 dagen og så bliver hoppen ikke rørt mere, med mindre selvfølgelig man har mistanke om hoppen har smidt føllet.

Jeg vacc ikke mod virus abort.

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

Ingen bønder = ingen mad.

0
0
Svar på denne tråd

vaccinationer
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 13:59

Jeg vacc ikke mod virusabort, men hvis man vil, så hedder det 5., 7. og 9. måned de skal vacc i.

Vedr. alm vacc, så er der nogle der siger at det er bedst at vacc hoppen en md før termin. Men jeg har nu altid bare vacc på det tidspunkt hvor de plejer...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Hver gang
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 19:39

Hver gang dyrlægen har hånden i hoppen skal du tænke på der også er en risiko for at fremprovokere en kastning osv... min er scannet sidst på 26. dagen, fordi der var mistanke om tvillinger. Ellers er hun håndprøvet på 90. dagen og så rører vi hende ikke mere medmindre noget virker forkert.

Vaccination mod virusabort er der også en risiko ved! For det første skal du vurdere om det overhovedet er nødvendigt... hvor står hesten? For hvis hun står med de samme heste hele tiden og ikke kører frem og tilbage mellem forskellige steder, så er hun uden for smittefare. Hvis hun derimod står i en stald hvor der er stor udskiftning kan vaccinen godt komme på tale.

For det andet, så er det ikke alle heste der kan tåle den vaccine... min svigerindes hoppe var nær død af den, den ene gang den fik den. Hun gør det ALDRIG igen!

Jeg vaccinerer som normalt og får min hoppe tjekket for orm ca. 1-2 mdr. inden termin :-)

Ellers bare slap af og nyd det- kan jeg sagtens sige (jeg glæder mig som en sindssyg til midten af marts).

Du kan indtil følge med i dit lille føls udvikling her: www.ridemagasinet.dk/viden/2714-den- enestaende-vej-fra-foster-til-fol

Annika

Drudgaards Mylady i fol med Bøgegårdens Laurino

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene :)
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 23:35

ok tak for svarene, jeg havde ikke rigtig tænkt over, at for mange scanninger kunne fremprovokere abort. Vi må hellere lade hende være nu så.

Mht. vaccinationen må jeg lige overveje det, hun står godt nok på rideskole lige pt pga. en skade, men ellers står hun et lille sted og går på fold med de samme to heste altid og ikke flere stævner før foling uanset.

Tak for svar, jeg prøver at slappe lidt af og glæde mig til et forhåbentlig sundt og raskt føl efter Fürst Romancier :) Godt dette forum findes, også til os nybegyndere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider