|
|
| Hoppe hoppede på hoppe ? |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
11-07-2010 16:50 |
|
Her den anden dag da staldejer gik og ordnede noget op ad min hoppes fold, hvor hun går med 2 nytilkomne hopper ( 12 - 14 dage ca ) begyndte min hoppe pludselig at té sig som en hingst og forsøgte at "bedække" den ene hoppe ( den som jeg gætter på er lavest i hierakiet ). Min hoppe er omkring 45 dage henne i sin drægtighed. Sådan én opførsel har vi aldrig observeret hos hende før  Den anden hoppe var ikke engang i brunst, og alt i alt synes jeg/vi de tre hopper går meget harmonisk sammen. Har siden hørt at drægtige køer kan finde på det samme  Kan det være et forsøg på dominans eller er det hormonerne der raser ? Nogen der har erfaring med denne adfærd hos hopper og vil fortælle lidt ?
MVH Janni Nu med kage i ovnen Ja altså hesten :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppe.... |
|
|
Min hoppe der er 70 dage henne i sin drægtig, har også lige været meget hingstet over for en anden hoppe her. Min hoppe har både sagt som en hingst og prøvet at bedække den anden hoppe, som var hestegal. Jeg har heller ikke oplevet min hoppe har gjort det før, men regner med at det er hormonerne der raser i hende. DEt er ihvertfald ikke dominant adfærd fra min hoppes side, da det er hende der bestemmer i folden. Nogle påstår så at hoppen bærer på et hingsteføl, men ved ikke om det er korrekt. Min hoppe der fik hingsteføl sidste år, havde ikke den adfærd som hun har nu. Håber andre kommer med deres erfaringer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke 1 |
JLH ♥Wannamus♥ |
11-07-2010 19:02 |
|
Dejligt at høre din erfaring med adfærden  Jeg blev lidt bekymret for om hun havde absorberet, men ved nærmere eftertanke så ville hun vel ikke begynde at bedække  For tiden er min hoppe dominant - de andre viger med det samme når hun lægger ører, men den ene af hopperne er lidt oppe i årene, så jeg kunne godt forestille mig hun med tiden ender med at blive leder for den lille hoppegruppe. Håber andre kender til adfærden og vil komme med deres erfaring 
MVH Janni Heldet følger den tossede Lidt af et sats indrømmet ! :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni, hvad |
|
|
skulle hun have absorberet? Altså opsuget, eller mener du aborteret = tabt sit føl? .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
jeg havde en welsh hoppe inde til bedækning sidste år, efter hun var drægtig begyndte hun at "bedække" min OX hoppe der var i brunst... welsh hoppen fik et hingsteføl.
Little Arabians Passion for Polish
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stella - det er |
JLH ♥Wannamus♥ |
11-07-2010 19:48 |
|
vist det samme, men når hoppen ikke er længere henne end min er, så kalder man det absorberet - for der er jo ikke noget foster at finde eftersom det kun er lidt større end en oliven. Tak Krueger Ranch  Tror og håber jeg nu heller ikke hun har, men man kan jo godt blive lidt ængstelig....  Interssant det med teorien omkring hingsteføl 
MVH Janni Heldet følger den tossede Lidt af et sats indrømmet ! :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingsteføl |
|
|
Jeg mener så at det er overtro at hopper der er hingstede under drægtigheden får hingsteføl. Vi snakkede da lidt om muligheden i vinters da Rose var meget hingstet, hun knejsede med nakken og brølede hver gang hun så en fremmed hest. Men hun fik altså et hoppeføl igen. Absorberet eller mere korrekt resorberet, er som Janni skriver tidlig fosterdød, hvor fosteret bare går til grunde, men IKKE aborteres.
Mvh. Charlotte
Til salg: 3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis 3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin 2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingstet hoppe |
|
|
Jeg har én der bedækker ol lign som en hingst når hun venter hingsteføl, og opfører sig normalt ved hoppeføl (hun har pt fået to hingste og en hoppe, og passer teorien kommer der en hoppe til næste år, så vi må se om det stadig passer)
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Sælges:
DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså |
|
|
Jeg har også en hoppe som bedækker når hun venter hingsteføl, men der er hun noget længere henne i drægtigheden, ca. 8 mdr. Hun udviser ikke hingstet adfærd ud over det overhovedet, hun springer blot på de andre hopper når de viser brunst, og det kan hun sagtens gøre flere gange dagligt præcis som en stodhingst ville gøre.
Sjetmandspony - den var go'
Dejlig, sort 2 års shetlandponyvallak m. papirer sælges til et godt hjem, kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingstet hoppe |
|
|
Da min hoppe var drægtig med sit første føl var hun også ekstremt hingstet og bedækkede min gamle hoppe. Hun fik et hingsteføl. Anden gang var hun bare en sur mokke og fik et hoppeføl. Dyrlægen og jeg jokede lidt med, at hvis hun blev hingstet næste gang hun blev sat i fol, så kunne vi sprøjte føllet af og forsøge igen.
Mvh Mette
Sommergræs i Kolding tilbydes Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingsteføl |
|
|
Min hoppe har ikke bedækket under drægtigheden. Men hun blev kort efter inseminering (ca. 2 mdr.) ret hingstet. I torsdags leverede hun så et fint hingsteføl. Det er hoppens første føl, så jeg ved ikke om det bare er et tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle jeres svar |
JLH ♥Wannamus♥ |
12-07-2010 19:01 |
|
Det lyder jo som om der er konsensus omkring, at ved denne adfærd får hoppen et hingsteføl. Undtagen Charlotte, som levner et håb for mig at jeg får et hoppeføl  Under hoppens sidste drægtighed viste hun ikke sådan en adfærd, men fik et hingsteføl - så nu må vi se.
MVH Janni DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni... |
|
|
Så må du støtte dig til at det er hendes moster jeg skriver om. Søren var 100% sikker på at hun fik et hingsteføl.
Mvh. Charlotte
Til salg: 3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis 3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin 2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her |
|
|
Det er ikke kun Charlotte, der har fået hoppeføl fra en "hingstet" hoppe. Også her fik vi for 7 år siden et WPBR hoppeføl fra en hoppe, der under drægtigheden "bedækkede" sin fold-veninde når denne var i brunst. Venlig hilsen Laila
Stutteri Aberlour Welsh Ponyer af Cob Type sec. C www.aberlour.info Welsh ponyer til salg i flere aldre. Se salgsliste på vores hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppeføl |
|
|
Min gamle hoppe fik 4 føl hos mig - både hingsteføl og hoppeføl. Den sidste gang blev hun enormt hingstet - brølede af, og bedækkede hendes egen datter ... MEN hun var ifol med et TADA::: hoppeføl.. Jeg var ellers sikker på hingsteføl - da jeg også havde hørt den teori - men den holder ikke vand..
Susanne & FUTIL OX Opstaldning tilbydes i rolige omgivelser i Flintinge på Lolland. Ring på 25 38 09 29 WRAP SÆLGES - SMÅ BALLER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forøvrigt |
|
|
Jeg har faktisk kun set ikke-drægtige hopper bedække hinanden i brunsten, ligesom man ser med køer. Dog er det væsentligt mere sjældent hos hopper.
Mvh. Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe "bedækker" også |
anja kjældmand |
23-07-2010 17:33 |
|
Hej Alle.. Jeg syntes det var en unormal adfærd, så jeg ville lige høre om der var andre som var udsat for det samme, men det kan jeg jo se.. Hun har været svær at bedække, men hun hat ikke vist brunst siden den sidste gang hun blev bedækket i maj, jeg hat haft hende i træning og fik hende hjem hèr den anden dag, så begynte hun at ride de hopper som var/ er i brunst. og hun virker hingste men der ikke noget overfor hingsten. Hvor lang tid skal man regne med denne form for adfærd? Hele drætigheden? Hun er 2 mdr henne? Humm... Hingsteføl?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe har |
JLH ♥Wannamus♥ |
23-07-2010 19:39 |
|
ikke gjort det siden; ihvertilfælde har vi ikke set det  Har heller ikke vist brunst tegn, så jeg ved ikke lige hvad der farede i hovedet af hende  Hun bliver scannet/håndprøvet her d. 2. eller 3. august, så jeg håber da stadig der er gevinst, men der er jo ingen garantier i denne verden.
MVH Janni DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her. |
|
|
Sidste år bedækkede vores ifolede avlshoppe en to års plag flere gange, og vi var til sidst nødt til at skille dem ad. Hun opførte sig meget hingstet og to års hoppen bød sig konstant til. Vi fik i år et dejligt hoppeføl på netop denne hoppe, så teorien holder ikke altid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har altså også en stor varmblodshoppe, der bedækker de øvrige, når hun er drægtig. Og i vinter har hun bedækket flokkens domina så eftertrykkeligt, at jeg var ved at blive bekymret for, om hun sku kaste, så de blev hurtigt adskilt efter denne opdagelse. Hun fik altså også et hoppeføl, så hun bekræfter ikke en regel for hingsteføl heller. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoppede |
|
|
hej det med at drægtige hopper springer på andre kan være for de at de laver en lille cyste på ægge stokken som danner hingste homoner dennne cyste går som ofte i sig selv. ellers kan det være som min hoppe hun har efter hun blev insimineret ændret sin adfærd hun bliv meget træt når vi havde hende i hænder, så da hun var 2-3 måneder henne begynte hun at hoppe på de andre hopper udde på folden dette var dog så meget at hun måtte stiles fra de andre og der var ingen tvil med at hun trode hun var hingst, så jeg valgte at køre hende ned til dyrlægen og fik hende da scannet hvor at man kunne se at der i forment lig i forbndelse med insimineringen havde sat sig en tumor på den ene æggestok på størelse med en hånd bold så den sad og produceret hingste homoner så nu går hun alene og venter på at skal fole hvor efter at hun blir slået.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|