HJÆLP SØGES...............
Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre i forhold til vores hoppe Miranda Tolstrup. Her følger en "gyser", hvis du har mod på at læse videre og evt. komme med dine betragtninger, vil jeg være MEGET taknemlig !!!
Mine primære spørgsmål går på, om det kan "betale sig": At avle på hoppen, lade den gå til hyggeridning hos mig, sælge den til hyggeridning, sælge den til avl, slagte den, - eller hvad ????!!!!!
Jeg købte den 29/1 - 2009 Miranda. Hun var billigt til salg pga., at ejeren åbenbart havde haft hende sendt ud til nogle mennesker, som skulle passe hende og nogle af tidligere ejers ponyer ifølge en aftale omkring handel med en helt 3. pony. De havde så slet ikke passet dem, så tidligere ejer havde akut måttet finde plads til dem ?! (- Det er de oplysninger, jeg har fået....).
Jeg havde en skadet (seneskade) ridehoppe, som var ifolet, så jeg søgte et "ridedyr" til hyggeridning.
Miranda var 5 år ca. 164 cm høj med blåt OLH pas. F: Continental, MF: Uffe Korshøjgaard, MMF: Fuldblod. (Blåt pas pga. manglende kåring af MM).
Hun skulle være ryttervant og min datter var også oppe at skridte på hende ude på vejen.
Hun var TYND, TYND, TYND, langpelset med skæl og kløe, havde ekstremt store, grimme og uplejede hove. Tja, vel nærmest helt udslukt !!!! Desuden, havde hun en skade, som der kan læses mere om længere nede i indlægget. Hun var flink - løftede alle ben, lod sig villigt sadle op etc., så temperamentet fejlede bestemt ikke noget.
Jeg har altid købt "hestehandler-heste", da jeg gerne vil hjælpe dem, og jeg har ALTID fået utroligt gode, (LÆS: middelmådige, flinke hyggeheste til almindelige menneskers brug), ud af dem !!! Jeg har bestemt ikke tjent "millioner", men har heller ikke som sådan mistet noget, rent økonomisk.
Pris: Kr. 8.500,-
De første 2 mdr. ofrede jeg ca. kr. 4-5.000 kr. på: Ekstra stråfoder, ekstra kraftfoder (udover, hvad en normal hest på den størrelse koster i foder), dyrlæge-besøg: Generel helbredsundersøgelse, bedøvelse incl. klipning, rensning og behandling af skaden, tandraspning, beskæring af smeden, klipning af hesten, samt behandling og vask af hele hesten pga. mistanke om dermatofilose eller anden hudlidelse. Gødningsprøve, som viste en EKSTREM og ALARMERENDE forekomst af forskellige parasitter. Behandling for diverse orm incl. bændelorm etc. etc. etc......................
Den primære årsag til "mine kvaler" er, at hoppen har fået konstateret uhelbredelig, varig bronkitis, og derfor er blevet erklæret uegnet som ridehest pga. hoste. Det er IKKE en lidelse, hun har fået pga. af allergi, men fordi hun har gået ALT for lang tid med en ubehandlet infektion i luftveje/lunger hos tidligere ejer !!! Jeg har på 12 mdr. brugt over kr. 10.000,- på undersøgelser, behandlinger (- KUN i forhold til hosten). Dyrlægen har standset al fremtidig behandling, da det er formålsløst og "kun ville være penge ud af vinduet". Han mener bestemt, at hun har et godt liv, og at hun sagtens kan få nogle føl og blive brugt til hyggeridning, også dagligt. Han mener også at vores "uanvendeligheds-forsikring" burde komme til udbetaling, men der kræver forsikringen at ALT behandling skal være forsøgt, og så er den "udbetaling" hurtigt "spist op" af det medicin, hun skal have.
Hesten har hostet/prustet helt fra starten under ridning, specielt i overgangen fra opvarmning i skridt og så når man sætter i trav og letridning. Min dyrlæge har ved flere lejligheder lyttet på hestens lunger etc., samt forsøgt at få den til at hoste ved at trykke under ganacherne, men det har ikke vist noget. Jeg har spurgt mange forskellige, og der er bestemt INGEN af dem, der har troet/tænkt, at hun fejlede noget voldsomt, for hun hoster kun et par gange på en ridetur.
Da hestenene var på sommergræs, (og gik på døgnfold) i juni måned, undersøgte han den igen, hvor den blev behandlet med binyrebark-hormon og et eller andet flydende stads, der skulle i fodret ! Han mente, at der efter 3-4 dage skulle være en MARKANT forbedring. Altså, at Miranda skulle holde op med at hoste under ridning, men det skete bare ikke. Hun gik på døgnfold i over 2 mdr., så han mente ABSOLUT ikke, det havde noget med støv, allergi etc. at gøre.
I oktober var Miranda i ridning hos en rytter i nærheden, men da hun kom hjem derfra, var hun dødsyg !!! Hun havde hævede bagben og over 40 gr. i temperatur. Jeg fik fat i vagtdyrlægen, da min egen var i England. Diagnose: Infektion i de øvre luftveje. Miranda blev behandlet med antibiotika i 7 dage, og fik det hurtigt bedre. Jeg talte med vagtdyrlægen om Miranda's hoste, og hun mente bestemt ligesom jeg selv har troet, at det måske var noget psykisk/nervøst ?! Det havde hun set før og mente også på baggrund af min fortælling, at det handlede om det. Miranda fortsatte dog hosteriet, trods behandlingen, så jeg ringede og talte med hende vagtdyrlægen, der havde behandlet Miranda. Hun henviste mig til Niels Guss Andersen på Nørlund Hestehospital.
Den 4. december kørte vi til Nørlund Hestehospital for at få undersøgt Mirandas hosteri. Niels ville slet heller ikke betegne hende som "hoste-hest" i den almindelige forstand, efter den første undersøgelse. Så fulgte arbejdsprøven - 25 min. i alle 3 gangarter i longen. Jeg vil tro, Miranda hostede ca. 5 gange, hvilket svarer til, hvad hun plejer under ridning.
Så var det tid til endoskopi. - Dyrlægen var nærmest på besvimelsens rand, da han kunne se Mirandas luftrør på skærmen. Slimhinden/væggen på luftrøret var helt ruflet/ru og nærmest changerede i farverne. Det skulle have været glat og lyserødt. Miranda's lignede, ja et "rillet" kondom, farven var alt fra postkasserødt til nærmest hvid. Der var gullige/hvidlige "plamager" i farven overalt. Der sås gennemsigtig slim samt hvidlige klumper af slim på hele skærmen. Da kameraet nåede ned til der, hvor luftrøret går over i lungerne, blev han endnu mere bleg og stak nærmest hovedet helt ind i skærmen !!! Der sider sådan en slags lukke-mekanisme mellem det øverste af de 2 lunger. Han sagde, at den skulle være helt skarp og tynd, så man nærmest ikke kan se den på skærmen lidt ligesom en lodret linie, der er tegnet på et stykke papir, da man ser den sådan forfra. Mirandas var tyk/bred, for mig lignede det, at den var ca. ½-1 cm bred ! Den var ru/bumlet både i kanten og nærmest rynket - "rosin-agtig". Niels skyllede luftvejene med vand for at få en prøve til laboratoriet, så vi kunne se, hvilke bakterier, der skulle behandles for. Han sagde, at vi skulle regne med et langvarigt behandlingsforløb, mindst 3 mdr. !!! Vi fik en bøtte Sequesta med hjem til en start. Det er pulver, der skal blandes i fodret.
Ok. Ugen efter forelå svaret på prøverne. Der var 2 slags bakterier, hvoraf den ene var/er meget svær at slippe af med. Jeg kørte igen til Nørlund hestehospital, da Niels selv skulle blande medicinen og at der var til 8 døgn, så han ville ikke sende det med posten. Miranda måtte gerne skridtes, når hun var færdig med at få sprøjterne. Søde Mette ude på gården skridtede på Miranda 2 gange og Patricia 1-2 gange, men det var nærmest blevet værre med hosten. Jeg var endda begyndt på bøtte nr. 2 af Seqestaen.
6. januar fik vi tid til kontrolundersøgelse på Nørlund. Det var hele samme "rundtur" igen. Undersøgelse + arbejdsprøve viste det samme, som første gang. Endoskopi - det var faktisk blevet MEGET værre, når man så ned i hendes luftrør. Der var ekstremt meget mere slim, som var tykkere og mere sejt !!! Tja, måske kunne vi have sparet medicinen, for det virker som om, at hun bare er blevet mere "irriteret" dernede af, at der er "blevet rodet" ved det ???!!!! Ja, så vi fik en snak om, hvad det betød for Miranda osv. Konklusionen blev jo, som der står øverst, at Miranda ALDRIG bliver rask, uanset hvor mange penge og medicin, vi poster i hende....................snøft.
Det sekundære problem er: At jeg købte Miranda billigt, da hun havde/har en kosmetisk skade på baglåret ! Tidligere ejer oplyste mig om: At Miranda var blevet påkørt af en bil som ca. 2½-års, da hun var rendt ud af folden sammen med nogle flere heste. Miranda skulle derefter have stået ca. 6 mdr. på Ansager, hvor man havde "lappet" hende sammen. Tidligere ejer, var IKKE ejer af Miranda på daværende tidspunkt. Skaden består af ar-væv/sammensyninger etc. på hele højre balle. Ved siden af halen har hun et hul, som er ekstremt betændt, (LÆS: Det vælter ud med betændelse, nok ca. 1/4 dl i døgnet !!!. Hullet er ca. 5-7 mm. i diameter. Jeg har behandlet/vasket/smurt etc. med utallige midler og også i en periode ladet det helt være !!!! Jeg har haft 3 forskellige dyrlæger til at rense/undersøge det etc., men det har været absolut uændret. Hun er jo også behandlet med antibiotika af flere omgange pga. problemet med luftvejene, og det har heller ingen effekt haft ! Skaden/hullet er ABSOLUT kun kosmetisk. Hun har ingen smerter og er ikke og har aldrig været halt !!! Hun har endda været styrtet under et springstævne, hvor hun landede direkte ovenpå skaden, men det reagerede hun overhovedet ikke på !!! Hun har ALDRIG vist anstalter til at ville sparke etc., når jeg har SKRUBBET i såret.
I forbindelse med undersøgelserne for hendes luftvejsproblemer har dyrlægen scannet såret/hullet ! Konklusion: Sædebensknoglen er knust og der viste sig mange knoglestykker på skærmen !!! Dvs. at det aldrig nogensinde kan hele af sig selv !!! Det kræver simpelthen en operation i fuld narkose, da "kanalen" er så dyb, så man kan ikke nøjes med en stående operation. Jeg har fået "et godt tilbud" på operationen, da dyrlægen gerne vil prøve at lave en sådan operation, da det jo ikke ligefrem er noget, de ser hver dag !!! Pris incl. efterbehandling etc: Ca. 8.000,- kr.
RESULTAT: Hvis hun bliver opereret/lappet sammen uden yderligere problemer/behandling, vil hun have "kostet" ca. kr. 25.000,- - 30.000,-. Det er jo ikke mere end en alm. ride-/hyggehest, som de fleste har. Dog skal man jo holde sig for øje, at hun ALDRIG kan bruges som alm. ridehest, men kun til hyggebrug og evt. nogle små klubstævner på LC-LB niveau.
Mine spørgsmål/overvejelser går på: Er hun "værd" at avle på ? Her går mit spørgsmål udelukkende på hendes "værdi" eller mangel på samme i OLH-regi. Her skal jo tænkes på, at hun højest kan kåres i F2 og dermed er evt. fremtidige hankøns-afkom dømt til ridebrug/salg. En evt. kåring/ifoling etc. er jo heller ikke gratis, så det skal også kunne "bruges" til noget ! Jeg regner bestemt ikke med nogen "overskudsforretning", da jeg tidligere har avlet 2 føl, og de har bestemt ikke indbragt noget, men har heller ikke som sådan kostet, da hoppen jo i selv koster i drift og det er ok, at det er en "udgift". Ville jeg kunne sælge, selv bruge hendes føl til noget ? Er der mon nogen, der kunne være interesseret i at købe hende eller låne hende ??? - Som I kan se, er der utroligt mange spørgsmål, der banker på !
En bekendt foreslog også at kåre hende i DV, da hun mente, det bedre kunne svare sig rent økonomisk pga. de til tider højere priser på afkom, men jeg tror bare, hun er for oldenborg-præget til at kunne få success i DV ???!!!! - Igen, kun en gisning/overvejelse......
Jeg tænkte, at man måske skulle "spare" kåring i OLH og putte en hvidfødt knabstrupper på hende ??!!! Så får man da både et godt ridedyr og samtidig nogle pletter/en eftertragtet farve, der kan trække "prisen" lidt op. Knabstrupperne er jo nærmest altid krydset ind med oldenborg, så de vil i hvert fald gerne have hende ???!!!!
Når I nu alligevel er inde og "kigge" på Miranda, hvilken hingst vil I så anbefale ???!!! Jeg mener, skal hun forædles yderligere eller skal vi putte noget mere OL-blod i hende ???!!!
Her kommer lige lidt yderligere info, som nærmest er uunværlig, hvis I skal kunne råde mig:

- Sådan så Miranda ud ca. den 3. februar 2009

Første stævne i Sdr. Omme 15. juni 2009

Regionsstævne på Tougaard d. 19. september 2009.
Jeg kan nu sige at: Miranda bestemt ikke mangler talent eller ridelighed !!! Hun ville være blevet en glimrende all-round hest på L-M-niveau. Efter 6 mdr.'s ridning af en urutineret rytter er hun startet i både spring og dressur på LB-niv. Hun har et dejligt temperament. Hun er lærevillig, energisk, stresser ALDRIG. Hun kan håndteres og rides af alle også børn, dog bryder hun sig ikke om "grov" ridning ! Hun er den ENESTE hest, jeg ALDRIG har kunnet sige om: "Øv, den var bare træls/dum i dag" etc.. Hun er bare en ener, og ingen kan som hende nulre dig med sin mule og puste dig i håret, så du glemmer alle de trælse ting, og at du er stresset etc. Hun er den ULTIMATIVE hest til behandling af "ondt i livet/sjælen". Hun er ekstremt billig i drift. Spiser ikke mere end en pony og skal faktisk aldrig have smed.
Hun er ca. 172 cm i stg., egentlig ok sat sammen. Stort, typisk OL-hovede, kort nakke, stærkt og sundt fundament dog med store tallerkenformede hove, som er MEGET sunde, og hun bliver sjældent beskåret. Jeg ved ikke, hvad det hedder, men hun er modsat VID på bagbenene. Der er ikke meget plads mellem baghovene, og hun har også lidt stejle hovvægge på bagbenene, (hedder det ko-haset ???!). Hun er dog aldrig halt etc....
Jeg synes bestemt IKKE, hun er lavstammet, og hun har et supergodt sadelleje. Hun er ekstrem nem at få tilpasset sadel til. Lidt lang lænd. God, energisk skridt med god overtrædning, ok trav, med nogenlunde løft og bæring. Lidt tung og på forparten i galop. Hun har virket lidt stiv og haft lidt balanceproblemer i ridningen. Det forstår man dog godt, når man tænker sig om, for hun er vokset 8 cm på 8 mdr., sikkert fordi hun nærmest var blevet sultet, da jeg købte hende. Hendes gangarter er blevet en anelse forbedret nu, da hun ikke vokser mere, men hun er jo ikke rigtig redet i mange måneder pga. sygdommen. De er vel generelt middel, skridt måske 8, trav og galop enten 6-7.
Det jeg gerne vil forbedre er: Hovedet - det skal gerne blive mindre og mere udtryksfuldt, gerne en "kortere" model og gangarterne !!! Udseendes-mæssigt ligner hun jo en oldenborger, så måske kunne det være en fordel, at bruge en ædel hingst, dog synes jeg, at de ædle hingste ofte har en "mindre" gang end de mere rene oldenborgere ?!
Mirandas ½-søster: Maj Tolstrup, som også er efter Mercedes, men med Lami Søndervang til Far, er vist kåret med 9 i helhed, så jeg har da overvejet, at putte ham på Miranda ??!!!
Den hingst jeg umiddelbart selv ville vælge, og her skal I jo tænke på mit sparsomme kendskab til racen er: Højvangs Strauss.
Jeg har dog også kigget lidt på Stuntmann af Hvarre og Nando. Rent typemæssigt synes jeg dog, at Nando syner meget kraftig og OL-præget, og jeg er ikke sikker på/overbevist om, at han giver det videre, som jeg søger.
Som en yderlighed har jeg overvejet en ren fuldblod, og det er Flyinfact, da jeg har en ren xx-hoppe, der er ½-søster til ham, og hun er EKSTREMT godt gående, ligesom han selv er ???!!!
Ja, som I kan se, er det en "ren jungle" for mig, når man ikke har den basis-viden, man føler, man skal bruge. Derfor håber jeg på, at I gider at bruge tid på at råde og vejlede mig.
Jeg undskylder straks og på forhånd for, at have taget din tid/opmærksomhed, hvis du nu, sidder og ryster på hovedet. Skriv lige, hvad der falder dig ind. Alle betragtninger kan bruges !!!!!!
Mange ulyklige hilsner fra Sabina, Patricia og Miranda