Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

OLH værdi eller slagt ? (Langt !)
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 22:06

HJÆLP SØGES...............

Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre i forhold til vores hoppe Miranda Tolstrup. Her følger en "gyser", hvis du har mod på at læse videre og evt. komme med dine betragtninger, vil jeg være MEGET taknemlig !!!

Mine primære spørgsmål går på, om det kan "betale sig": At avle på hoppen, lade den gå til hyggeridning hos mig, sælge den til hyggeridning, sælge den til avl, slagte den, - eller hvad ????!!!!!

Jeg købte den 29/1 - 2009 Miranda. Hun var billigt til salg pga., at ejeren åbenbart havde haft hende sendt ud til nogle mennesker, som skulle passe hende og nogle af tidligere ejers ponyer ifølge en aftale omkring handel med en helt 3. pony. De havde så slet ikke passet dem, så tidligere ejer havde akut måttet finde plads til dem ?! (- Det er de oplysninger, jeg har fået....).

Jeg havde en skadet (seneskade) ridehoppe, som var ifolet, så jeg søgte et "ridedyr" til hyggeridning.

Miranda var 5 år ca. 164 cm høj med blåt OLH pas. F: Continental, MF: Uffe Korshøjgaard, MMF: Fuldblod. (Blåt pas pga. manglende kåring af MM).

Hun skulle være ryttervant og min datter var også oppe at skridte på hende ude på vejen.

Hun var TYND, TYND, TYND, langpelset med skæl og kløe, havde ekstremt store, grimme og uplejede hove. Tja, vel nærmest helt udslukt !!!! Desuden, havde hun en skade, som der kan læses mere om længere nede i indlægget. Hun var flink - løftede alle ben, lod sig villigt sadle op etc., så temperamentet fejlede bestemt ikke noget.

Jeg har altid købt "hestehandler-heste", da jeg gerne vil hjælpe dem, og jeg har ALTID fået utroligt gode, (LÆS: middelmådige, flinke hyggeheste til almindelige menneskers brug), ud af dem !!! Jeg har bestemt ikke tjent "millioner", men har heller ikke som sådan mistet noget, rent økonomisk.

Pris: Kr. 8.500,-

De første 2 mdr. ofrede jeg ca. kr. 4-5.000 kr. på: Ekstra stråfoder, ekstra kraftfoder (udover, hvad en normal hest på den størrelse koster i foder), dyrlæge-besøg: Generel helbredsundersøgelse, bedøvelse incl. klipning, rensning og behandling af skaden, tandraspning, beskæring af smeden, klipning af hesten, samt behandling og vask af hele hesten pga. mistanke om dermatofilose eller anden hudlidelse. Gødningsprøve, som viste en EKSTREM og ALARMERENDE forekomst af forskellige parasitter. Behandling for diverse orm incl. bændelorm etc. etc. etc......................

Den primære årsag til "mine kvaler" er, at hoppen har fået konstateret uhelbredelig, varig bronkitis, og derfor er blevet erklæret uegnet som ridehest pga. hoste. Det er IKKE en lidelse, hun har fået pga. af allergi, men fordi hun har gået ALT for lang tid med en ubehandlet infektion i luftveje/lunger hos tidligere ejer !!! Jeg har på 12 mdr. brugt over kr. 10.000,- på undersøgelser, behandlinger (- KUN i forhold til hosten). Dyrlægen har standset al fremtidig behandling, da det er formålsløst og "kun ville være penge ud af vinduet". Han mener bestemt, at hun har et godt liv, og at hun sagtens kan få nogle føl og blive brugt til hyggeridning, også dagligt. Han mener også at vores "uanvendeligheds-forsikring" burde komme til udbetaling, men der kræver forsikringen at ALT behandling skal være forsøgt, og så er den "udbetaling" hurtigt "spist op" af det medicin, hun skal have.

Hesten har hostet/prustet helt fra starten under ridning, specielt i overgangen fra opvarmning i skridt og så når man sætter i trav og letridning. Min dyrlæge har ved flere lejligheder lyttet på hestens lunger etc., samt forsøgt at få den til at hoste ved at trykke under ganacherne, men det har ikke vist noget. Jeg har spurgt mange forskellige, og der er bestemt INGEN af dem, der har troet/tænkt, at hun fejlede noget voldsomt, for hun hoster kun et par gange på en ridetur.

Da hestenene var på sommergræs, (og gik på døgnfold) i juni måned, undersøgte han den igen, hvor den blev behandlet med binyrebark-hormon og et eller andet flydende stads, der skulle i fodret ! Han mente, at der efter 3-4 dage skulle være en MARKANT forbedring. Altså, at Miranda skulle holde op med at hoste under ridning, men det skete bare ikke. Hun gik på døgnfold i over 2 mdr., så han mente ABSOLUT ikke, det havde noget med støv, allergi etc. at gøre.

I oktober var Miranda i ridning hos en rytter i nærheden, men da hun kom hjem derfra, var hun dødsyg !!! Hun havde hævede bagben og over 40 gr. i temperatur. Jeg fik fat i vagtdyrlægen, da min egen var i England. Diagnose: Infektion i de øvre luftveje. Miranda blev behandlet med antibiotika i 7 dage, og fik det hurtigt bedre. Jeg talte med vagtdyrlægen om Miranda's hoste, og hun mente bestemt ligesom jeg selv har troet, at det måske var noget psykisk/nervøst ?! Det havde hun set før og mente også på baggrund af min fortælling, at det handlede om det. Miranda fortsatte dog hosteriet, trods behandlingen, så jeg ringede og talte med hende vagtdyrlægen, der havde behandlet Miranda. Hun henviste mig til Niels Guss Andersen på Nørlund Hestehospital.

Den 4. december kørte vi til Nørlund Hestehospital for at få undersøgt Mirandas hosteri. Niels ville slet heller ikke betegne hende som "hoste-hest" i den almindelige forstand, efter den første undersøgelse. Så fulgte arbejdsprøven - 25 min. i alle 3 gangarter i longen. Jeg vil tro, Miranda hostede ca. 5 gange, hvilket svarer til, hvad hun plejer under ridning.

Så var det tid til endoskopi. - Dyrlægen var nærmest på besvimelsens rand, da han kunne se Mirandas luftrør på skærmen. Slimhinden/væggen på luftrøret var helt ruflet/ru og nærmest changerede i farverne. Det skulle have været glat og lyserødt. Miranda's lignede, ja et "rillet" kondom, farven var alt fra postkasserødt til nærmest hvid. Der var gullige/hvidlige "plamager" i farven overalt. Der sås gennemsigtig slim samt hvidlige klumper af slim på hele skærmen. Da kameraet nåede ned til der, hvor luftrøret går over i lungerne, blev han endnu mere bleg og stak nærmest hovedet helt ind i skærmen !!! Der sider sådan en slags lukke-mekanisme mellem det øverste af de 2 lunger. Han sagde, at den skulle være helt skarp og tynd, så man nærmest ikke kan se den på skærmen lidt ligesom en lodret linie, der er tegnet på et stykke papir, da man ser den sådan forfra. Mirandas var tyk/bred, for mig lignede det, at den var ca. ½-1 cm bred ! Den var ru/bumlet både i kanten og nærmest rynket - "rosin-agtig". Niels skyllede luftvejene med vand for at få en prøve til laboratoriet, så vi kunne se, hvilke bakterier, der skulle behandles for. Han sagde, at vi skulle regne med et langvarigt behandlingsforløb, mindst 3 mdr. !!! Vi fik en bøtte Sequesta med hjem til en start. Det er pulver, der skal blandes i fodret.

Ok. Ugen efter forelå svaret på prøverne. Der var 2 slags bakterier, hvoraf den ene var/er meget svær at slippe af med. Jeg kørte igen til Nørlund hestehospital, da Niels selv skulle blande medicinen og at der var til 8 døgn, så han ville ikke sende det med posten. Miranda måtte gerne skridtes, når hun var færdig med at få sprøjterne. Søde Mette ude på gården skridtede på Miranda 2 gange og Patricia 1-2 gange, men det var nærmest blevet værre med hosten. Jeg var endda begyndt på bøtte nr. 2 af Seqestaen.

6. januar fik vi tid til kontrolundersøgelse på Nørlund. Det var hele samme "rundtur" igen. Undersøgelse + arbejdsprøve viste det samme, som første gang. Endoskopi - det var faktisk blevet MEGET værre, når man så ned i hendes luftrør. Der var ekstremt meget mere slim, som var tykkere og mere sejt !!! Tja, måske kunne vi have sparet medicinen, for det virker som om, at hun bare er blevet mere "irriteret" dernede af, at der er "blevet rodet" ved det ???!!!! Ja, så vi fik en snak om, hvad det betød for Miranda osv. Konklusionen blev jo, som der står øverst, at Miranda ALDRIG bliver rask, uanset hvor mange penge og medicin, vi poster i hende....................snøft.

Det sekundære problem er: At jeg købte Miranda billigt, da hun havde/har en kosmetisk skade på baglåret ! Tidligere ejer oplyste mig om: At Miranda var blevet påkørt af en bil som ca. 2½-års, da hun var rendt ud af folden sammen med nogle flere heste. Miranda skulle derefter have stået ca. 6 mdr. på Ansager, hvor man havde "lappet" hende sammen. Tidligere ejer, var IKKE ejer af Miranda på daværende tidspunkt. Skaden består af ar-væv/sammensyninger etc. på hele højre balle. Ved siden af halen har hun et hul, som er ekstremt betændt, (LÆS: Det vælter ud med betændelse, nok ca. 1/4 dl i døgnet !!!. Hullet er ca. 5-7 mm. i diameter. Jeg har behandlet/vasket/smurt etc. med utallige midler og også i en periode ladet det helt være !!!! Jeg har haft 3 forskellige dyrlæger til at rense/undersøge det etc., men det har været absolut uændret. Hun er jo også behandlet med antibiotika af flere omgange pga. problemet med luftvejene, og det har heller ingen effekt haft ! Skaden/hullet er ABSOLUT kun kosmetisk. Hun har ingen smerter og er ikke og har aldrig været halt !!! Hun har endda været styrtet under et springstævne, hvor hun landede direkte ovenpå skaden, men det reagerede hun overhovedet ikke på !!! Hun har ALDRIG vist anstalter til at ville sparke etc., når jeg har SKRUBBET i såret.

I forbindelse med undersøgelserne for hendes luftvejsproblemer har dyrlægen scannet såret/hullet ! Konklusion: Sædebensknoglen er knust og der viste sig mange knoglestykker på skærmen !!! Dvs. at det aldrig nogensinde kan hele af sig selv !!! Det kræver simpelthen en operation i fuld narkose, da "kanalen" er så dyb, så man kan ikke nøjes med en stående operation. Jeg har fået "et godt tilbud" på operationen, da dyrlægen gerne vil prøve at lave en sådan operation, da det jo ikke ligefrem er noget, de ser hver dag !!! Pris incl. efterbehandling etc: Ca. 8.000,- kr.

RESULTAT: Hvis hun bliver opereret/lappet sammen uden yderligere problemer/behandling, vil hun have "kostet" ca. kr. 25.000,- - 30.000,-. Det er jo ikke mere end en alm. ride-/hyggehest, som de fleste har. Dog skal man jo holde sig for øje, at hun ALDRIG kan bruges som alm. ridehest, men kun til hyggebrug og evt. nogle små klubstævner på LC-LB niveau.

Mine spørgsmål/overvejelser går på: Er hun "værd" at avle på ? Her går mit spørgsmål udelukkende på hendes "værdi" eller mangel på samme i OLH-regi. Her skal jo tænkes på, at hun højest kan kåres i F2 og dermed er evt. fremtidige hankøns-afkom dømt til ridebrug/salg. En evt. kåring/ifoling etc. er jo heller ikke gratis, så det skal også kunne "bruges" til noget ! Jeg regner bestemt ikke med nogen "overskudsforretning", da jeg tidligere har avlet 2 føl, og de har bestemt ikke indbragt noget, men har heller ikke som sådan kostet, da hoppen jo i selv koster i drift og det er ok, at det er en "udgift". Ville jeg kunne sælge, selv bruge hendes føl til noget ? Er der mon nogen, der kunne være interesseret i at købe hende eller låne hende ??? - Som I kan se, er der utroligt mange spørgsmål, der banker på !

En bekendt foreslog også at kåre hende i DV, da hun mente, det bedre kunne svare sig rent økonomisk pga. de til tider højere priser på afkom, men jeg tror bare, hun er for oldenborg-præget til at kunne få success i DV ???!!!! - Igen, kun en gisning/overvejelse......

Jeg tænkte, at man måske skulle "spare" kåring i OLH og putte en hvidfødt knabstrupper på hende ??!!! Så får man da både et godt ridedyr og samtidig nogle pletter/en eftertragtet farve, der kan trække "prisen" lidt op. Knabstrupperne er jo nærmest altid krydset ind med oldenborg, så de vil i hvert fald gerne have hende ???!!!!

Når I nu alligevel er inde og "kigge" på Miranda, hvilken hingst vil I så anbefale ???!!! Jeg mener, skal hun forædles yderligere eller skal vi putte noget mere OL-blod i hende ???!!!

Her kommer lige lidt yderligere info, som nærmest er uunværlig, hvis I skal kunne råde mig:

- Sådan så Miranda ud ca. den 3. februar 2009

Første stævne i Sdr. Omme 15. juni 2009

Regionsstævne på Tougaard d. 19. september 2009.

Jeg kan nu sige at: Miranda bestemt ikke mangler talent eller ridelighed !!! Hun ville være blevet en glimrende all-round hest på L-M-niveau. Efter 6 mdr.'s ridning af en urutineret rytter er hun startet i både spring og dressur på LB-niv. Hun har et dejligt temperament. Hun er lærevillig, energisk, stresser ALDRIG. Hun kan håndteres og rides af alle også børn, dog bryder hun sig ikke om "grov" ridning ! Hun er den ENESTE hest, jeg ALDRIG har kunnet sige om: "Øv, den var bare træls/dum i dag" etc.. Hun er bare en ener, og ingen kan som hende nulre dig med sin mule og puste dig i håret, så du glemmer alle de trælse ting, og at du er stresset etc. Hun er den ULTIMATIVE hest til behandling af "ondt i livet/sjælen". Hun er ekstremt billig i drift. Spiser ikke mere end en pony og skal faktisk aldrig have smed.

Hun er ca. 172 cm i stg., egentlig ok sat sammen. Stort, typisk OL-hovede, kort nakke, stærkt og sundt fundament dog med store tallerkenformede hove, som er MEGET sunde, og hun bliver sjældent beskåret. Jeg ved ikke, hvad det hedder, men hun er modsat VID på bagbenene. Der er ikke meget plads mellem baghovene, og hun har også lidt stejle hovvægge på bagbenene, (hedder det ko-haset ???!). Hun er dog aldrig halt etc....

Jeg synes bestemt IKKE, hun er lavstammet, og hun har et supergodt sadelleje. Hun er ekstrem nem at få tilpasset sadel til. Lidt lang lænd. God, energisk skridt med god overtrædning, ok trav, med nogenlunde løft og bæring. Lidt tung og på forparten i galop. Hun har virket lidt stiv og haft lidt balanceproblemer i ridningen. Det forstår man dog godt, når man tænker sig om, for hun er vokset 8 cm på 8 mdr., sikkert fordi hun nærmest var blevet sultet, da jeg købte hende. Hendes gangarter er blevet en anelse forbedret nu, da hun ikke vokser mere, men hun er jo ikke rigtig redet i mange måneder pga. sygdommen. De er vel generelt middel, skridt måske 8, trav og galop enten 6-7.

Det jeg gerne vil forbedre er: Hovedet - det skal gerne blive mindre og mere udtryksfuldt, gerne en "kortere" model og gangarterne !!! Udseendes-mæssigt ligner hun jo en oldenborger, så måske kunne det være en fordel, at bruge en ædel hingst, dog synes jeg, at de ædle hingste ofte har en "mindre" gang end de mere rene oldenborgere ?!

Mirandas ½-søster: Maj Tolstrup, som også er efter Mercedes, men med Lami Søndervang til Far, er vist kåret med 9 i helhed, så jeg har da overvejet, at putte ham på Miranda ??!!!

Den hingst jeg umiddelbart selv ville vælge, og her skal I jo tænke på mit sparsomme kendskab til racen er: Højvangs Strauss.

Jeg har dog også kigget lidt på Stuntmann af Hvarre og Nando. Rent typemæssigt synes jeg dog, at Nando syner meget kraftig og OL-præget, og jeg er ikke sikker på/overbevist om, at han giver det videre, som jeg søger.

Som en yderlighed har jeg overvejet en ren fuldblod, og det er Flyinfact, da jeg har en ren xx-hoppe, der er ½-søster til ham, og hun er EKSTREMT godt gående, ligesom han selv er ???!!!

Ja, som I kan se, er det en "ren jungle" for mig, når man ikke har den basis-viden, man føler, man skal bruge. Derfor håber jeg på, at I gider at bruge tid på at råde og vejlede mig.

Jeg undskylder straks og på forhånd for, at have taget din tid/opmærksomhed, hvis du nu, sidder og ryster på hovedet. Skriv lige, hvad der falder dig ind. Alle betragtninger kan bruges !!!!!!

Mange ulyklige hilsner fra Sabina, Patricia og Miranda

Til Salg:
Meget udstyr. Kig venligst mine annoncer.

Bytter meget gerne

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op.
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 22:41

Ja min ærlige mening er : Slagt hende.

Hårde ord - men hun har en lidelse som hun aldrig kommer over, hun er jo ikke specielt gammel, og hvad nu hvis hun får flere sygdomme oven i de skavanker hun pt har i forvejen.

Få en snak med dyrlægen og få ham til at lave de papir så du kan få forsikringen udbetalt.

Hun er en forholdsvis billig hest, og dem er der mange af så avls emne syntes jeg ikke hun er. Det er så let at skrive da jeg ikke har følelserne i klemme. Jeg sagde farvel til min soulmate i Dec. 2009 efter 10½ år - hun var kronisk syg og det ville kun blive værre.

Så brug dine penge på en anden dejlig hest som du også vil blive glad for - måske er det hårdt, men tilbyd dyrlægen at operere hende og afliv hende der efter. Om ikke andet så for at han får en erfaring rigere. Hesten mærker jo ikke noget.

Min ærlige mening fik du her - den er hård, men mener det er det jeg selv ville være mest glad for i den sidste ende.

2. mulighed er jo at beholde hende som økoligisk græsslåmaskine, men de er jo ikke billige i drift.

R.I.P. Arina

DELTAGER HN-TRÆF 2009

Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!

Hingstekåring: Sove plads 2 - 4 pers. tilbydes. bor v. Kolding.

Kontakt mig her på HN

Hoppe mave udlånes

0
0
Svar på denne tråd

Hvad får hun
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 23:00

at spise ??

Helt nøjagtigt, med vægtangivelser på krybbefoderet ??

Jeg har kendskab til flere andre + selv haft en sådan luftvejshest, som kom sig på lidt fiksfakserier, som ikke engang er vildt dyre, ift det du allerede har gjort.

Der er altså meget man kan overveje (så du bliver selvkørende med hende istf alle de dyrlægeregninger) - men jeg har først tid til at skrive igen onsdag- og skal bruge hendes foderplan, hvis jeg skal foreslå med noget fornuftigt.

Du kan jo lide hesten og den kunne rides sidste sommer, på det niveau som I har brug for, har et elskeligt temperament osv....øh, hun kan jo også have slæbt en infektion hjem fra Nørlund og være dårligere lige i øjeblikket pga dette (ikke første gang i verdenshistorien det sker).

At der kommer MERE slim osv er ikke SÅ usædvanligt når man påbegynder behandling fordi der OGSÅ kommer en inflammatorisk reaktion (hun er i forvejen opreguleret pga hullet i bagparten).

Så længe den ikke har kronisk forstørrede lunger osv....ville jeg da give den en chance eller to, til- men være restriktiv med dyrlæger, medmindre det er livstruende (smil).

De slynger om sig med antibiotika, som OGSÅ laver andet end det man ønsker sig.......og hun har jo haft det hæderligt, med kun nogle få host under ridning ???

Hullet fra den gamle skade har hun levet med længe, så det ville jeg vente med at tage stilling til, til der var afklaring på luftvejene.

Hvis du kan få luftvejene iorden igen, kan man jo altid operere hullet, når pengepungen har sundet sig??

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Hej Kragen
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 00:20

Først vil jeg sige at det er en rigtig trist historie din hoppe har, den har oplevet rigtig mange dårlige ting i forbindelse med at komme til skade med ben, som burde være undersøgt til bunds af tidligere ejer uanset undskyld. Derudover at have en luftvejsinfektion, som får hårene til at rejse på mig???

Noget der lige falder mig i øjenene, fra din lange tekst er det her;

Ja, så vi fik en snak om, hvad det betød for Miranda osv. Konklusionen blev jo, som der står øverst, at Miranda ALDRIG bliver rask, uanset hvor mange penge og medicin, vi poster i hende....................snøft.

For mig lyder det som at dyrlægen siger til dig at uanset hvad du gør for at du skal få den rask, vil den aldrig komme sig helt. Er det en endelig konklusion??? Jeg syntes du skulle få en anden mening af en anden dyrlæge, og forklar evt. mail hvad hesten har været igennem, det er vist det lettest for dig.

Jeg har også en hoppen som er fejlbehandlet af dyrlæger der ikke havde kompetence til heste, selvom de var uddannet?!

Og min hoppe er gudskelov ikke i samme forfatning som din hoppe luftvejsmæssigt.

Men sådan som jeg læser det, vil det tage meget lang tid, og som jeg læser det, er det ikke sikkert den vil kunne komme ned på det nivaue min hoppe er på.

Hun har fået konstateret en mild form for kronisk bronchitis. Men hun har det heldigvis ikke og har ikke haft det siden 2008.

Men jeg er nået til den konklusion, at skulle hun nogensinde komme på det stadie med luftvejsinfektioner der kommer igen og igen, selvom behandling er foretaget og hun ikke reagere på det jeg giver hende i vinterperioden (VEntil-Ate fra Spillers, et produkt der dokumt. til at virke i forsvaret i lungerne), så er det slut.

Det vil gøre mere ondt på mig, at hun at hun on & off døjer med sit helbred og ikke er den hoppe hun er nu; sund og frisk og har god vejrtrækning, selvom hun ved at være højdrægtig.

Desuden syntes jeg også det dyrlægen siger til dig, at han mener at den sagtens kan gå hyggeture/ridning, det er altså ikke optimalt til en hoppe med de luftvejsproblemer som din hoppe har.

Hvis du vælger at lade din hoppe leve og ser tiden an, så er det bedste altså for hende, at hun ikke skal gå noget som helst ture. Den skal ud hver dag, det bedste vil være løsdrift, hvor den kan få frisk luft døgnet rundt. Den skal have foder som ikke støver.

Det er min erfaring med noget der er kronisk, som det kan bliver i din hoppes tilfælde. Hvis det var mig der havde hende.

Jeg vil også sige at, jeg har prøvet Secreta Pro, og det virkede intet på min hoppe.

Og så vil jeg også sige, at du har gjort rigtig meget for hende. Og det er jeg også sikker på du vil gøre, hvis du havde givet en anden pris for hende. Du må aldrig komme i tvilv om, om du har hjulpet hende, for det har du!!

Jeg håber alt det bedst for din hest og dig, og jeg håber du kommer frem til en god løsning.

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Mange 1000 tak......
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 04:07

til Jer, som har orket at læse den lange smøre, og derudover skriver nogle rigtigt gode indlæg med nogle betragtninger, jeg helt bestemt kan bruge !!!

Først og fremmest vil jeg sige: Jeg er bestemt ikke blødsøden eller det mindste egoistisk, når det kommer til aflivning af dyr !!! Jeg har fået aflivet rigtigt mange dyr både heste, hunde, katte etc., hvor det har været den bedste og eneste mulighed for dem !!! Jeg har sågar sørget for aflivning af diverse venners og familiers dyr, fordi de ikke selv kunne tage sig sammen til det.

Derudover har jeg sammen med en anden været ansvarlig/ driftsleder for en svinebesætning på 1000 søer med opformering og højeste sundhedsstatus i 2½ år og en ekstremt høj produktionsfremgang i den periode. Her drejer det sig jo i høj grad om profit, så der er bestemt ingen blødsødenhed, hvilket jeg egentlig ser som noget positivt. Vi bestemte, hvem der skulle slagtes, og hvornår en so skulle aflives ! Desværre ser jeg alt for ofte, at produktionsdyr (primært svin) bliver holdt i live/ikke aflivet straks, fordi "man" bilder sig ind, at det bliver bedre, eller bare ikke kan snøvle sig sammen til at få det afsluttet !!!!

Jeg må hellere uddybe, præcisere, hvad jeg mener, dyrlægen har sagt i forbindelse med luftvejs-problematikken:

Der ER sket/opstået skader/forandringer i både luftrørets "væg", slimhinde og i den der lukkemekaniske mellem det øverste af lungerne. Det kan der IKKE ændres på. De er opstået/sket og kan hverken bedres, fjernes eller helbredes !!!

Jeg spurgte ham direkte om, han mente, hun havde ondt og var voldsomt generet af det. Det synes han bestemt ikke, det så ud til, sådan som hun ser ud og gebærder sig.

Vi snakkede jo også frem og tilbage med hensyn til forsikringen, hvor han sagde, at vi burde og skulle kunne få udbetalt uanvendelighedsforsikringen, men at det nærmest er umuligt, fordi forsikringsselskaberne kræver at ALLE behandlingsmetoder/muligheder er udtømte, så hun ville skulle fortsætte med behandling LANG tid endnu. Dyrlægen sagde, at yderligere behandling var formålsløst, og at det bare ville koste så meget mere, end vi ville kunne få udbetalt, så det ville han bestemt fraråde. Miranda lider ikke ifølge "dyreværnsloven", som forsikringsselskaberne så fint kalder det, derfor kan hele forsikringen heller ikke udbetales, selvom jeg skulle vælge, at få hende aflivet.

Derudover mente han bestemt, at hun var "værd" at avle på, og det synes han også, at jeg skulle gøre. Herefter tager vi jo så fat på det andet store problem i forhold til i hvert fald en evt. kåring: SKADEN på ballen. Uanset hvor fin og flot, dommerne vil synes Miranda er til en evt. kåring, og uanset hvor mange dyrlægeerklæringer jeg kommer slæbende med, så vil det trække voldsomt ned på resultatet. Det er jeg fuldstændigt overbevist om. Det, mente Niels også. Der er INGEN mennesker, der synes, det ser "rart/pænt" ud, og desværre har vores sanser jo en stor indflydelse på os, også selvom hjernen/fornuften siger noget andet. Der kommer opstår jo så endnu et dilemma - skal jeg få hende "lappet" sammen ??????????!!!!!!!!!!!!!!!

Hun er glad for at komme ud at ride og viser at hun gerne vil. Man skal aldrig drive på hende og hun bliver ikke mere forpustet etc. end alle andre heste. Selvfølgelig, må det være træls lige når hun skal hoste/pruste, men hun sætter ikke farten ned af den grund, eller viser tegn på ubehag/smerter/ luftmangel etc..... Om vi rider dressur i hallen, springer, rider udendørs enten på bane eller i skov, er der absolut ingen forskel på, hvornår og hvor mange gange hun hoster ??!! Hun hoster ikke slim op og man kan ikke høre, at hun har slim i luftvejene. Hosten etc. har jo været uændret i de ca. 12 mdr., vi har haft hende. Hun ligner enhver anden "rask" hest, der er passet og plejet og har det godt. Det er jo lige netop derfor, det er så vanskeligt. Jeg mener dog, at så længe, hun har det som nu, og der ikke sker nogen mærkbar forværring på kort tid, så er det en del af hendes livskvalitet at blive redet på. Det er nærmest synd at lade hende være fold-bums, for hun vil så gerne. Hun er ALTID glad og imødekommende !

* Miranda og Patricia den 27. januar 2009. Patricia skulle prøve en ny sadel på Miranda, så hun skridtede ca. 20 min. og travede 2 omgange *

Miranda har været opstaldet rigtigt mange steder i de 12 mdr., vi har haft hende, så lige umiddelbart mener jeg bestemt ikke, at hun er særlig modtagelig overfor fremmede bakterier etc. Snarere synes jeg, hun virker utrolig "stærk" og holdbar, hvis man kan sige det, om et dyr ?! Da hun havde den infektion, virkede pencilinen jo også fint på de bakterier, og hun var jo tilbage til "normalt" helbred på samme tid, som alle andre ville være det. Hun springer også gladeligt rundt ude på marken og leger, og det ville hun vel ikke gøre, hvis det kneb med luften ?!

Vi har prøvet ALT i forhold til staldforhold: Lille, tæt stald, hvor en anden hest var voldsomt generet, flere, store og luftige stalde med optimale forhold, døgnfold etc. etc. Hun har stået på halm og spåner både med daglig udmugning og på "dybstrøelse". Hun har fået mange forskellige slags hø, wrap og ensilage, altsammen af bedste kvalitet. Høet er også blevet vandet/stået i blød. Hun fik ingen stråfoder, da hun gik på døgnfold. Hun har fået alverdens forskellige fodermidler, igen af ordentlig kvalitet. Jeg kunne blive ved. Faktum er: At der INGEN, jeg pointerer INGEN som helst forskel har været, hverken til det værre eller det bedre. Hvad søren gør man så ???!!!!

* Miranda d. 27/12-2009 *

Håber, at I endnu engang vil læse hele smørren og komme med nogle input.

Mange hilsner fra Sabina

Til Salg:

Bytter meget gerne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 07:33

Ja man bliver så frustreret over ikke kan finde en løsning. Jeg ville absolut prøve at gove den No Cough fra Solanum, det er en slags hostesaft til hest, det giver luft og samtidig tager den alt irritationer. Det næste er at den virker

Hesten skal have 15 ml morgen og 15 aften de første par dage, derefter giver man 15 ml daglig.

Du kan give den det med en sprøjte i munden så er du sikker på den får det, det er meget stærkt men hestene vil stadig gerne have det.Pris på en ½ liter er 220 kr Pris på en liter er 348 kr

Jeg kender rigtig mange der har brugt det med godt resultat.

Held og lykke herfra.

Jeg ville ikke Avle på den,hvis man skal avle syntes jeg man skal tage sin stamtavle i betragtning, det koster det samme ved hingsten, at fodre føllet op, vac, smed, dyrlæge mm, ja hvad det nu alt kan komme, og det giver altså mere penge for føllet når stamtavlen er i orden.Jeg tror så også på at mange købere i dag ser på stamtavlen

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Oldenborg heste sælges:)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 09:11

Jeg ville også slagte og enda have gjordt det for lang tid siden..med den sygdomshistorie.

Syntes ikke der er kvalitet til at avle på hende og som markedet er nu så vil du nok kun lige få dækket udgifter til ifol og ikke nogen af alle de penge du har spyttet i hoppen.

Du har tydeligvis prøvet alt så hvis du har en forsikring på hende så burde den blive udbetalt. Det kan jo være et plaste på såret.

Hilsen Berit

Billetter til hingstekåring sælges til fredag og søndag, gode pladser på 5 rk.
Flere dejlige og velgående heste tilsalg, se profil eller www.staldlindballe.dk

0
0
Svar på denne tråd

smerter..
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 10:32

knust sædebensknogle, mener jeg, der stod - min bekymring er, om den kan klare en foling uanset om den bliver opereret eller ej? Som de sagde, at de ikke havde lavet sådan en OP før, men man kan da håbe på, det blev vellykket.

Synes måske det er et dyrt sats for en hoppe, der kunne komme i F2? Håber jeg husker rigtigt fra den lange tekst :)

Men kan godt forstå, at du holder af hende. Kan sige, min egen hoppe havde været skadet mindst ½ år, før ifol. Det var dog pga. forkert beskæring, og hun var holdt op med at halte, men jeg turde stadig ikke ride hende. I dag er hun 100% ren.

Jeg tror egentlig, jeg ville lade den være foldbums, af frygt for, det ville være for hårdt for lunger og krop at fole og passe føllet. Det er et hårdt job hvis den skal løbe rundt på fold med føllet, og evt. beskytte den mod de andre.

Lone

http://avlsforum.ning.com

Der skal lige klikkes på det første link, der kommer frem :)

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 11:38

PYHA det var en lang og trist historie. Det må virkelig været hårdt at gå med alle de tanker..

Min mening og det jeg ville gøre hvis det var min.

Jeg ville helt sikkert ikke slagte den stakkels hest, hvis den stadig kan blive det, med at det medicin.

Men jeg er også typen der vil gøre virkelig alt før jeg vil af med en af mine heste. Det er måske også for meget af det gode, men jeg vil altså være 100% sikker på jeg har gjort ALT!

jeg kender Niels og har altid selv brugt ham, han er super god. Men må indrømme jeg synes ik hans ene vudering er nok.

Hvad med noget natur medicin eller noget, man har jo før hørt om der skal noget helt andet til og sådan en sød og rar hest fortjener en chance mere. Jeg ville nok også finde et sted hvor den kunne gå ude. Jeg har selv lejet noget jord til mine 2 "gamle" heste og de hygger sig helt vildt. Jeg har også haft en hoste hest derude, som der heller ikke kunne gøres noget ved og efter noget tid, med fred og ro havde det virkelig hjulpet meget. Kan det ik med tiden blive bedre?

Hvis det så gør, ville jeg få det føl på hende når hun er kommet sig lidt mere.

Normalt ville jeg kun avle på en god hoppe osv osv, men må da også indrømme mange af mine veninder har da rigtig fine heste uden papir eller med kun feks blåt pas og de elsker da deres heste og de kan fint gå stævner på L OG M-niv og kan da også nemt sælges. Så hvorfor skulle hendes føl ik også kunne blive fin og rar som sin mor. Jeg vil hellere avle et føl til mig selv på en kærlig og rar hoppe end på en uridelig DH hoppe.

Men tror desværre ik DV vil være så glad for den, så hellere OLH.

KAT I PONY TIL SALG..GIV ET BUD..!

0
0
Svar på denne tråd

Sørgelig historie
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 15:19

Sikke dog en sørgelig historie :(

Dog vil jeg pointere, at jeg virkelig synes, at du som hesteejer har gjort alt hvad der står i din magt for at hjælpe din kære hoppe.

Hvorvidt du skal aflive hende eller lade hende leve, kan jeg ikke svare dig på.

Held og lykke med den svære/hårde beslutning.

Håber du kan få alt den hjælp du har brug for - det fortjener du og din hoppe helt sikkert :')

Med Venlig Hilsen

Jeanne Holm

0
0
Svar på denne tråd

har du evt. prøvet
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 16:47

Hej

Har du evt. prøvet noget der hedder scan ismovit, det brugte vi til min gamle pony med succes.

Prøv at goggle scan ismovit, det er en dyrlæge Lennart Østblom der har udvilket det.

0
0
Svar på denne tråd

sikke en historie
Forfatter: 
Dato:  16-02-2010 17:37

Tror ikke selv jeg nogensinde ville have købt en hoppe som så så træls ud, men det har du nu og du har da sandelig også forholdt dig til hendes skavanker.

Havde selv en hoppe, som fik diagnosen kronisk bronchitis, og fik stillet aflivning i udsigt. Endoskopien viste næsten det samme som du beskrev. Specielt der hvor bronchierne deler sig og der skal være en knivskarp kant var der en fed pølse. Hun fik medicin i lange baner, og kun på maske fordi hun havde været forfangen, så alt med binyrebarkhormoner kan udløse en ny forfangenhed, og det hjalp stort set ikke.

Hoppen var låst i ryggen og kiropraktor Tove Due fik den løsnet, så hun også derved kunne trække vejret bedre igennem. Hun anbefalede også noget kinesisk urtemedicin, og hoppen fik akupunktur, som jeg selv fik lært at gøre. Det var bare tre nåle i bringen 2 gange om ugen. Urtemedicinen hjalp os igennem den første vinter. Hun fik det stort set kontinuerligt, trappede lidt op og ned efter behov. Omkostninger ca. 1200 kr. Næste vinter en enkelt behandling på ca. 14 dage. Det er nu 3 år siden hun sidst har fået urtemedicinen, og hun har det fantastisk godt. Hun kan kun tåle wrap og hø helt uden støv, så hun er lidt følsom, men det er alt.

Det er da stof til eftertanke, for dyrlægen spørger til hende hver gang hun kommer. Og jeg kan kun sige, at hoppen har det fantastisk godt, har også fået et føl, og har gået mange stævner siden da.

Urtemedicinen hedder ViraVæk og kan købes på www.wendyco.dk

Du kan læse mere om Tove Due på www.tovedue.dk

Held og lykke med din hoppe

Lil Chief No White

født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding

Great Lil Ruby

født d. 9. maj, 2009. Quarter Horse Mare
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine

Til Salg - ring for mere information

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-02-2010 14:16

Stakkels, stakkels dig - og ikke mindst Miranda.

Jeg forstår til fulde, hvad du er igennem lige nu.

Jeg har haft en halvsøster til Miranda, med samme mor, men efter Lous Kornum. Maserati Tolstrup.

Det var den smukkeste og dejligste hoppe, ligesom din Miranda.

Min tid sammen med hende var også lidt af en gyser. Da jeg havde haft hende i 6 dage, begyndte hun at hoste, og det fortsatte hun så med. Kontaktede sælger, der fortalte, at hun altid blev syg på denne måde, når hun blev flyttet. Så vi var igennem et hav af dyrlægebesøg, utallige bronkiskopier, medicin, urter og hvad ved jeg - og hesten hostede stadig. Til mit held havde hun ikke kroniske forandringer, ligesom Miranda, og hun blev også rimelig ok igen, men der gik aldrig én dag, uden jeg tænkte på, hvornår hosteriet startede igen. Jeg brugte omkring 30.000,- i dyrlægeregninger det år jeg havde hende, så hun var virkelig en dyr hest, og jeg fik redet hende nok sammenlagt 2 måneder den tid, resten af tiden var hun i behandling for luftvejene.

Så jeg synes da egentligt, det er lidt påfaldende at 2 heste med samme afstamning har de samme problemer, og min første tanke er da også, om der kan ligge en eller anden form for immundefekt?? i generne, der gør at de begge faktisk har haft de problemer med infektioner?

Jeg havde samme overvejelser som dig ift. ifoling, og kontaktede også opdrætter for at høre, om han havde nogen som helst mulighed for at kåre den mormor, der gav det blå hestepas, men den var desværre død.

Så min beslutning dengang var, at jeg ikke ville avle på en hest med "huller" i stamtavlen, og den mening har jeg stadig. Prisen er den samme for at lave et føl med fuld stamtavle og jeg tror alt andet lige det er noget lettere at komme af med en sådan end en med blåt pas.

Og så til det allersværeste spørgsmål du stiller i dit indlæg - ja, jeg ville give hende fred nu. Og jeg ville overveje, om det er for din egen skyld du holder liv i hende nu eller fordi du mener hun kan få et godt hesteliv på sigt? Hvem ved, om hun har smerter, bare fordi hun ikke viser det og hvordan føles det for hende at trække vejret og arbejde med de forandringer hun har på lungerne?

Hun har været så grueligt meget igennem, både med hendes luftveje og den skade, der ikke er helet, og sikkert aldrig gør det.

Ved godt din dyrlæge mener hun ikke lider, og forsikringen ikke har sagt stop endnu, men som jeg kan fornemme i en anden tråd her, skal hesten jo næsten helt derud hvor det ikke er dyreetisk korrekt at holde dem i live før forsikringen er med på den.

Men i bund og grund er det jo noget du skal gøre op med dig selv, der er jo mange aspekter i det, både din økonomi i forhold til alle de dyrlægeregninger og også hvordan du har hende opstaldet. Det koster jo det samme, om ikke mindre, at have en god og sund hest gående.

Det blev vist til en ordentlig smøre. Håber du kunne bruge mine tanker til noget?

Mange hilsner

Sofie

0
0
Svar på denne tråd

undre mig??!!!
Forfatter: 
Dato:  17-02-2010 18:02

jeg er lettere chokeret efter at have læst denne tråd!

Min mor og en veninde var ude at kigge på en hest der var annonceret til salg for ca 30-35.000 i September måned 2009.

Der var blev et oplyst at den havde en kosmetisk skade, ligesom den her hest, ved ankomsten blev der oplyst at den var kørt ned som 2½.

Lyder usandsynligt det skulle være en anden hest en overstående.

MEN man sætter vel ikke sådan en hest til salg som ridehest uden at oplyse om knuste knogle eller ødelagte luftveje???

Kan dette virkelig være rigtigt???

MVH Lise, Oskar og Tenor!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror........
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 00:11

bestemt, det er Miranda, du har været ude at kigge på !

- Og ja, skaden er stadig kosmetisk og på daværende tidspunkt undersøgt af 3 dyrlæger !!! - Og forsikret med skaden !

Luftvejsproblematikken er jo også undersøgt utallige gange på daværende tidspunkt, og der har dyrlægerne jo ikke heller ikke fundet noget !!!

Infektionen i de øvre luftveje, som jeg havde vagt-dyrlægen ude til, og som blev behandlet, er også EFTER at hoppen var til salg, så jeg kan ikke lige se, hvor du vil "hen" med dit indlæg ????!!!!

Havde det ikke været for "den kosmetiske skade", så havde hoppen jo været mere værd, i hvert ifølge de erfarne heste-mennesker, jeg har spurgt !!!! Så det var der jo allerede "slået af" for i prisen !

Jeg formoder ikke, at du insinuerer, at jeg har forsøgt at snyde nogen ??!!! Jeg har gjort alle interesserede købere på daværende tidspunkt helt og fuldstændigt klart, at hun var forsikret med skaden, og at hun IKKE blev solgt, hvis hun ikke gik igennem en normal handelsundersøgelse !!!

Jeg er jo ikke dyrlæge, så derfor har jeg jo måttet betale mig fra, at få at vide, at såret/skaden ingen betydning havde/har, hvilken konklusion jeg også selv er kommet fremt til !!! Det ser dog ikke pænt ud, det kan vi godt være enige om, men det gør jo ikke hesten til en "ringere" ridehest eller fratager den nogle evner/talenter etc., og som tidligere nævnt, var prisen jo også sat derefter !!!!

Mvh. Sabina

Til Salg:

Bytter meget gerne

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved heller...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 08:35

...ikke hvor jeg vil hen med mit tidligere indlæg, men undre mig over at de, bla. min mor, var ude for at se på en ny ridehest.

Der var ikke oplysninger omkring evt. luftvejrs problemer. Det jeg undre mig over er også at fra sep. 09 hvor den var til salg som ridehest og frem til feb. 10 hvor der tvivl om den skal slagtes.

De fandt en anden hest og jeg håber du finder en løsning du kan bruge.

MVH Lise, Oskar og Tenor!

0
0
Svar på denne tråd

mit indput
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 17:20

...Skaden består af ar-væv/sammensyninger etc. på hele højre balle. Ved siden af halen har hun et hul, som er ekstremt betændt, (LÆS: Det vælter ud med betændelse, nok ca. 1/4 dl i døgnet !!!...

Sædebensknoglen er knust og der viste sig mange knoglestykker på skærmen !!! Dvs. at det aldrig nogensinde kan hele af sig selv !!! Det kræver simpelthen en operation i fuld narkose, da "kanalen" er så dyb, så man kan ikke nøjes med en stående operation....

Selvom du ikke mener at hun har smerter, ville jeg alligevel tro at hun er i smerter ud fra det du skriver.

En eller tre dyrlæger der ikke mener at hesten er i smerter, når der konstant er betændelse i et sår OG der er kroniske forandringer på hendes lunger

Tja, jeg tænker bare på om jeg ville være uden smerter, hvis jeg havde den samme diagnose...

Det er ikke for at skælde dig ud, men jeg tror du må sluge kamelen og få hende behandlet eller aflivet. Det er jo dit held at du har hende forsikret for så skal du ikke betale for den dyre operation eller behandlingerne.

Måske virker den første behandling ikke, men hvis du ikke vil aflive den, er du nødt til at forsøge at lindre dens smerter uanset.

Det der med at købe "hestehandlerheste" (det læser jeg som lettere misrøgtede) for at sælge dem igen - hvis du ikke tjener noget på det, hvorfor gør du det så?

Jeg håber jo at hvis der ikke er noget marked for sådanne heste, så bliver der automatisk færre af dem og dermed færre heste i elendighed.

Hvis det er fordi det er synd for dem... Det er jo lidt a la at tisse i bukserne når man fryser.

Nu med hest

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg bestemt.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 21:44

ikke købt én eneste af mine heste med videresalg for øje !!! Snarere tværtimod, men der kan jo ske andre ting/omstændigheder, der gør, at man sondrer, at enten hesten eller én selv, har brug for en anden/bedre løsning !!!!

Nu er det jo bestemt heller ikke alle, der er født med en "guld-ske" et vist sted, så jeg er da glad for, at det også er muligt, for mindre bemidlede etc. at holde "hus-dyr" !!! - Også uden guldrandede papirer, for det er bestemt ikke det, jeg har glæde af i min hverdag !!!

Jeg har ALTID haft internats-katte/hunde/kaniner - you name it ! Og det er jeg bestemt stolt af. Jeg har købt 3 hunde med papirer etc., og de er desværre dem med flest fysiske og mentale fejl. Netop derfor, er de 2 af dem i dag aflivede og den sidste er omplaceret pga. min seperation, og at jeg derfor måtte flytte lejlighed. Denne hund var så den med de fysiske skavanker.

Jeg støtter bestemt ikke, at holde liv i/eller at handle misrøgtede heste, eller andre dyr for den sags skyld. De vil dog altid være her, hvad enten vi vil det eller ej, så jeg vil da bestemt hellere "redde" en stakkel end at "poste" penge i dem, der har det fint nok. Men det er jo en typisk udtalelse/tankegang, der kommer fra nogle, der har nok i sig selv, og som tilfældigvis er "landet" et sted, hvor de har deres på det tørre.

Kig evt. til England eller USA, hvor de har "dyre-politi", "Blue-Cross" - som tilbyder gratis (- eller næsten) dyrlæge-behandling af "mindre-bemidledes" dyr. Det er sgu' da GRUSOMT, hvad man ser derfra !!! Ofte ses det, at dem, der har mindst midler, har de pæneste dyr/veltilpassede dyr ! De "få" tilfælde, der er i Danmark er vand i forhold til. Både i antal og grusomhed !

Derforuden skal du endelig ikke tro, at fordi du "køber"/handler hest/tilridning/træning eller bedækning på de "fine steder"/stutterier etc., som man bl.a. ser i Herning, at DIN hellige grav er velforvaret. Jeg har både arbejdet og hjulpet til på flere af de stutterier, som skulle være Danmarks førende etc. etc., og tro mig, de "gemmer" mange ting/heste, som "kunderne" ikke får at se ! - Så jeg ved ikke lige, hvem af os 2, der er "skurken" her ???!!! Jeg er i hvert fald realist, og undres til stadighed over "overklassens"/"elitens" mangel på viden/kendskab til, hvad der foregår rundt omkring, og hvordan man egentlig passer/plejer dyr på helt basalt niveau !!!!

Det handler KUN om penge og prestige, og det er så klamt !!! Selvfølgelig er det jo meget "nemt", hvis man har penge nok,

(LÆS: Jeg er MEGET flittig og er altid blevet rost for min intellekt, men jeg har så IKKE selv valgt at blive syg, miste min mor, mit job, min mand, min drømme-hus etc. etc.) !!!!

- er heldig, og DESUDEN har lært at have sky-klapper på. Nej, så du kan da mene, hvad du vil. Jeg er bare forfærdet over, at der den dag i dag findes mennesker i DK, der er SÅ uoplyste/ufølsomme !!!

Jeg har en rigtig fin "indføling/fornemmelse" for dyr, det er bestemt lige netop der, jeg har mine evner/talenter, og det er også indenfor det, jeg har tjent de fleste af mine penge, trods det, at jeg er uddannet indenfor et helt andet område, så jeg er BESTEMT overbevist om, at hesten ikke har smerter. Jeg er bare så "underdanig", at jeg konsulterer mig med fagpersoner, trods det, at jeg flere gange har bevist, at jeg til fulde og mere til, har lige så stor/bred viden og forståelse, som dem.

Mvh. Sabina

Til Salg:

Bytter meget gerne

0
0
Svar på denne tråd

mit indput
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 22:49

Jeg synes at jeg skrev i en pæn tone, men der kan man bare se. Det synes du vist ikke...

Grunden til at jeg troede at du solgte dine heste videre er på grund af den her

Jeg har altid købt "hestehandler-heste", da jeg gerne vil hjælpe dem, og jeg har ALTID fået utroligt gode, (LÆS: middelmådige, flinke hyggeheste til almindelige menneskers brug), ud af dem !!! Jeg har bestemt ikke tjent "millioner", men har heller ikke som sådan mistet noget, rent økonomisk.

Jeg mener at dyrenes velfærd går over alt, også pengepungen. Derfor mener jeg at den skal have behandling, på trods af de ringe udsigter.

jeg kan sagtens se din pointe med at dyrevelfærden også kan være dårlig de store avls og salgsstalde. Men det er vist en helt anden diskussion.

Jeg har forsøgt at skrive uden ironi, fordi jeg mener at det gør en net-debat noget lettere, da ansigtsudtryk og mimik ikke kan aflæses. Hvis du har fundet nogle underliggende meninger i mit indlæg har de ikke været tiltænkt.

Nu med hest

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det er
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 23:47

bestemt "nemt" at misforstå/overfortolke meningsudsvekslinger på skrift. Jeg beklager da bestemt, hvis jeg har fejlfortolket dit indlæg !

Jeg bestemt ikke haft/ejet flere heste, end så mange andre på min alder, så ligefrem nogen "forretning", kan man vist ikke kalde det ! Jeg har så bare tilsyneladende været "heldig"/forskånet for større udgifter indtil nu.

Derudover må jeg sige, at jeg bestemt føler mig kompetent til afgøre, hvorvidt hesten har smerter eller ej !!!! Havde jeg blot den mindste fornemmelse af, at hesten mistrivedes eller viste den blot momentvis signaler, der kunne tolkes i den retning, at den led/havde ondt, så var den såmænd ikke engang blevet kørt i trailer til et dyrehospital, nej, så var turen gået i stik modsatte retning til slagteren !!! På det punkt, er jeg BESTEMT også ligeglad med penge og da så absolut prestige !

Det er jo netop lige der, "hunden" ligger begravet. Hesten er jo netop glad og tilfreds ! ALDRIG sure miner, aldrig har den vist den mindste modvilje etc. Ja, det er jo også svært for mig at forklare på skrift, for det er i høj grad følelser og fornemmelser, det handler om.

Det var for så vidt heller ikke det, mit oprindelige spørgsmål gik på ???!!! Det var rent "penge-mæssigt"/økonomisk, om det overhovedet kunne "svare" sig/løbe rundt, evt. at ifole hoppen. Nu er jeg jo bestemt ikke personligt/økonomisk særligt vidende, når det omhandler "papir-avl", så jeg ville jo gerne vide, om en F2-hoppe med ovenstående beskrivelse, overhovedet var værd at "trække" til kåring eller om, jeg evt. ligeså godt kan bruge en KNN-hingst eller en papirløs ???!!!!!

Mvh. Sabina

Til Salg:

Bytter meget gerne

0
0
Svar på denne tråd

uha ..
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 21:30

sikke en omgang med damen..

Lyder til du har gjort hesten så lykkelig og taknemlig den nu kan blive.

Nu har jeg læst næsten alles inlæg i denne tråd. Men tænkte på om du har prøvet healing.

Jeg healer selv på mennesker og dyr. har 1,2,3+4 diplom i reiki healing?

Nu ved jeg ikke hvor du er fra og om du stadig har hende.

kik min hjemmeside og læs nærmere om det..

Healing kan ikke erstatte dyrlæge men kan hjælpe til med, at hesten bliver mere modtagelig.

Hendes median baner er sikkert inficerede med en masse betændelse hun har i sit system.

Min konklusion- Vent med ifoling. betændelse kan ligge i blodbanerne.

hvis hestens krop har meget infektion, selv om det er hist og pist kan det udløse en abort.

sender jer kærlige tanker :O)

*Stald Amour*

Healing af dyr og mennesker

Tilridning samt træning fra jorden

www.123hjemmeside.dk/stald-amour

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en omgang!
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 22:10

Og sikke mange gage ordet BESTEMT går igen!

Hvordan er det gået med hoppen?

Hilsen Christina

med

Kanoa (FRB), Madelaine af nord-Als (Shet.)

Og Langhoffs Favour (DV)

0
0
Svar på denne tråd

PUHA ...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:42

Sikke en omgang.. det har bestemt ikke været sjovt for dig og hesten..

Jeg må indrømme at når jeg læser at det her tænker jeg puha nu har i da vist været nok igennem. og hvis Niels siger der ikke er mere at gøre for at helbrede hesten tror jeg at jeg ville ha ham til at tale med forsikringens dyrlæge og så få taget afsked.. For mig er det et spørgsmål om værdighed for hesten.. hvor meget mere skal den gennnem gå når man ved der ikke kan gøres mere? og luftvejs problemer tror jeg ikke på hesten ikke har gene af..

jeg ville på ingen måde resikere at sætte hende i avl pga hendes helbredsmessige tilstand..

så mit råd ville være at sige farvel, på gensyn og ikke mindst tak for alt ;-(

Stald Amour

Avl og Ridning af DV og DOA

0
0
Svar på denne tråd

Har fået fred......
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 14:41

www.heste-nettet.dk/forum/5/562355/ 561502/ Sidste indlæg i denne tråd..

Hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 18:04

jeg har først set denne tråd nu, og er glad for at Miranda endelig fik fred.... den hest har haft problemer siden jeg stiftede bekendskab med den i 2008. og tidligere ejer har selv været skyldig i mange af dem, så hun kan ikke smide sine heste og ponyers sølle stand over på andre.

hun er momsreg. hestehandler, og sælger de heste som blandt andet jmhorses, og thybo har svært ved at få solgt, der udover er hun at finde på diverse markeder hvor hun køber heste.

i den tid jeg har kendt hende har hestene gået for lud og koldt vand (hvis hun gad køre ud og give dem vand).... smed ser de aldrig for hun beskære dem selv når de næsten har fået "snabelsko".

pigen er fuld af løgn... det kan Hammel Politi bekræfte.

hendes hingst fik sit navn fordi hun havde et vacinationskort liggende med den første del af navnet, og derfor kunne skrive lidt mere på, og spare basisvaccinen.

det gør mig ondt at hun fik dig snydt... men hun har været uærlig i alt den tid jeg har kendt til hendes hestesalg.

Little Arabians

Passion for Polish

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider