er absolut IKKE at spøge med !!!!!!!
Min datters skønne og helt igennem fantastiske OLH-hoppe på bare 6 år, blev slagtet i marts måned netop pga. hoste/prusten under ridning.
Vi købte hende ca. 29. januar 2009, som 5-års og kun ryttervant i ekstremt dårlig tilstand, hvad angår foderstand, hovpleje etc.
Hun blev tilset af dyrlægen ca. 1 gang månedligt de første 4 måneder bl.a. pga. hosten/prusten ved ridning. I juli blev hun, efter 1 måneds græsning på døgnfold, behandlet med binyrebark-hormon pr. injektion, samt fik noget "sirup-agtigt" stads til at putte i fodret, som hun så fik i ca. 14 dage. Ingen bedring. Dyrlægen forventede en MARKANT forbedring indenfor 3 døgn, hvis det var støvallergi eller lign.
Den 6. december 2009 blev hun endoskoperet og arbejdsprøvet hos Nørlund Hestehospital. Efter den kliniske undersøgelse og arbejdsprøven, som tog ca. 40 min., mente Niels Guss Andersen bestemt ikke, at han ville betegne hende, som en alm./regulær hostehest........ Sagen så dog HELT anderledes ud, da vi fik kameraet ned i hendes luftveje.... - Niels var på besvimelsens rand, og jeg har da også set mange grimme ting i min tid, men hele hendes luftrør og det øverste af lungerne var ødelagte. De var røde, ophovnede, og der sejlede en sej, klumpet slim rundt overalt. Niels tog en skylleprøve.....
Svaret kom ca. 10 dage senere. Jeg måtte på Nørlund igen for at hente medicinen, som Niels selv havde blandet. Injektioner 2 gange dagligt i 10 dage.
Det skal lige siges, at hesten stod opstaldet på Tougaard i Viborg, som nok har Jyllands bedste forhold, hvad angår folde, og luftkvalitet i stalden !!!
Hesten måtte skridtes og påbegynde "genoptræning" efter ca. 1 uge. Det var umuligt..... Hun hostede mere og mere.
Den første uge i februar skulle vi til gen-undersøgelse. Hesten hostede nu nærmest konstant, og ikke kun få gange under ridning. Niels var ulykkelig. Han kunne ikke gøre mere. Endoskopien viste meget mere og sejere slim, end tidligere...... Han rådede mig til at parkere hoppen som avlsdyr.... (Hun var 5 3/4 år gammel) !!!!
Min datter havde allerede før december fået min anden hoppe med, så jeg kunne behandle på hendes, så nu stod jeg endnu engang uden ridehest, øv....
Stakkels Miranda blev hurtigt tiltagende dårligere. Mandag den 15. marts 2010 kom Niels igen og undersøgte hende. Jeg ville have hende aflivet, for jeg kunne simpelthen ikke klare, at høre hende hoste og pruste konstant. Niels var meget overrasket over, hvor dårlig hun var blevet på den korte tid, siden sidst han så hende. Han gav mig ret i, at hun sikkert ville kunne klare en vinter mere, men bestemt hverken med føl i maven eller ved siden.
Torsdag den 18. marts 2010 fik Miranda Tolstrup fred. Hun blev slagtet på Ålestrup Slagteri. Hun var lykkelig, glad og smuk til det sidste. Hun formåede endda at få samtlige "gamle heste-kendere", der var på slagteriet den morgen, til at tabe underkæben, da hun i fri trav med højt løftet hoved og hale, viste hendes ekstreme udstråling, efter den lille tætte mand, som skulle trække hende derind. De var lamslåede og spurgte ALLE, hvorfor sådan en smuk og ekseptionel hest da skulle slagtes ???!
Selv om, hun skulle igennem en normal dør med et 90 gr.'s sving, (hun var altså en stor hest på ca. 172 cm. i stg.), løb hun lige derind med ørerne fremme, som hun altid gjorde. Heldigvis, var manden med boltpistolen hurtig, da hun lavede den perfekte parade fra fri trav, foran ham, så hun løb nærmest ind i pistolen og opdagede INTET ! Der var INTET blod på hverken grime eller tov.
Hun var væk...... Den smukkeste hest, jeg har ejet. Den kærligste sjæl, som gav os ALT. Hun var smuk både udvendigt og indvendigt !!! Jeg SAVNER dig, min skønne Miranda. Du var altid så glad og varm. Du gav så meget, og vi prøvede at give dig et godt liv, men vi nåede det ikke pga. alt det grimme, som de "andre" havde gjort ved dig.....
Til alle Jer med "hoste-heste": Tag det alvorligt !!! Vi nåede kun at have Miranda i 12 mdr. Hun kostede mig ca. 20.000 kr. i dyrlægeregninger de sidste 4-5 mdr., og ja, hun var forsikret, men da dyrlægen skønnede, at hun havde haft bronchitis i flere år, så fik vi INTET fra forsikringen.........
Jeg har skrevet flere tråde om vores tab herinde, søg bare på: Miranda Tolstrup, så kan I læse mere, hvis I ønsker.
Jeg er 36 år og har redet og ejet MANGE heste, men lige netop hende her var min soul-mate. Jeg finder ALDRIG en, som hende igen. Jeg ville ønske, at hun kunne gå og hygge sig på en mark. DET ville jeg bestemt gerne betale for, men hun var ALT for mærket af generne ved hendes dårlige luftveje, så for hendes skyld, fik hun fred, men jeg glemmer hende ALDRIG !!!!!
- Se nu at få Jeres heste undersøgt. Ja, det koster lidt, men hvis I kan redde dens liv, så gør det !!!

Sådan så Miranda ud ca. den 3. februar 2009 !

Miranda og min datter Patricia i august 2010

Miranda og Patricia på Grindsted Landbrugsskole ca. april 2010
Mange hilsner fra Sabina