Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Navle - ikke vokset sammen?
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 18:17

hejsa,


jeg har haft kig på mit føls navle. Fik nærmest forbud mod at få dyrlægen ud til "folings-tjek" af stald-ejer, da det var "spild af penge". Men tror jeg skulle have gjort det alligevel.




En mente, at navlen ikke så ud til at være vokset sammen. Hun har aldrig "tisset" der. Der går en lille hudlap i en trekant ned til navlen, og der hænger lidt "skorper". Skal de fjernes? Mor har navlebrok, ikke noget der har betydning, men klart er jeg så mere obs :)


Synes I navlen ser normal ud, føllet i stalden, som er et par måneder har ingen 3 kantet hudflap ned til navlen, er det min der er unormal, eller ?


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 har desværre
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 18:23


intet billede af "hud flappen", men her kan man se at skorperne kan ses fra siden. Kan prøve at tage bedre billeder.


Lone




4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Normalt
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 18:36

For mig at se (men det er lidt svært at se), ser det normalt ud, forstået derhen at der næppe er grund til bekymring.


Føllet vil nok få en synlig navle ligesom hoppen tilsyneladende har (det er faktisk arveligt). Det er ikke navlebrok eller sagt på en anden måde, det tvivler jeg på, men du kan evt selv tjekke. Hvis du føler forsigtigt på "posen" kan du sandsynligvis mærke, at der kun er selve navlestrengen inden i den og du kan også forsigt mærke størrelsen på hullet i bugen, jeg vil gætte på, det ca har en størrelse så du kan stikke en pegefinger i det.


Hvor gammel er hun?


HØJDALGAARDS ARCHILLES

Kåret Frederiksborghingst


Sælges:

- HØJDALGAARDS IZMIR, født 2005

- HØJDALGAARDS REMUS, født 2007

(årets føl 2007 & årets plag 2008)

0
0
Svar på denne tråd
 
 3 uger
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 18:44

hejsa, hun er født den 25/6, så hun er nu 3 uger. På det første billede af navlen er hun i øvrigt 3-4 dage.


Hudflappen er ca ½-1 cm vil jeg tro. Ligner kun hud, men jeg vil da prøve at mærke på det.


Synlig navle - det kommer vi måske så ikke udenom. :( Mors er kun kosmetisk.


Mange tak for svar :) Håber det er naturligt nok. Der er rigeligt, man kan bekymre sig om med sådan en lille tøs.


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hudflappen
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 19:07

I denne tråd er der et billede af det (jeg tror) Anita beskriver. Mine havde også sådan en "klump" hængende, men efterhånden som de vokser, kan det ikke ses.

0
0
Svar på denne tråd
 
 No panic
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 19:08

Hej igen


Det lyder bestemt helt normalt. Hvis hun ikke er ældre og hudflappen ikke er større nu, så kan det såmænd sagtens ske hun ender med en helt normal navle.


HØJDALGAARDS ARCHILLES

Kåret Frederiksborghingst


Sælges:

- HØJDALGAARDS IZMIR, født 2005

- HØJDALGAARDS REMUS, født 2007

(årets føl 2007 & årets plag 2008)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Desinfektion
Forfatter: 
Dato:  17-07-2009 20:13

Jeg ville nok behandle den med enten en jodblanding eller tjærespray, så den får fred til at hele op.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 hudflap...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 15:10


her kan man se flappen - håber ikke I skal finde luppen frem :) Kunne ikke finde ud af at gøre det større. Men det er ret tydeligt. Men måske ikke helt unormalt?


Lone




4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Normalt
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 15:43

Jeg synes umiddelbart, det ser meget normalt ud. Men ret svært at se på billedet. Men ligner det ikke billedet i den tråd, jeg linkede til højere oppe?

Og hvor er hun iøvrigt blevet pæn, nu hun er helt udfoldet. Som om det hele passer bedre sammen end på de første billeder, du satte ind.

0
0
Svar på denne tråd
 
 glemte....
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 15:48

glemte at se linket Typisk mig, det gør jeg lige.


Ja, hun er godt nok blevet bred over ryggen også. Hendes hals var meget tynd og helt lige, da hun blev født. Efter en uge havde hun lidt underhals :( Men nu har hun de rigtige muskler, der gør at hun ser rundere, og meget pænere ud. Men synes godt nok de udvikler sig hurtigt frem og tilbage.


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ditte...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 15:53

jo, nu fik jeg set det :) Jo, det lyder som Mirs navle, og synes også det ligner på billedet. Lyder godt, at de fleste "vokser fra det". Skal måske nok holde mere øje med navlebetændelse e.l. for en sikkerheds skyld.


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2009 16:15

Ser det ok ud, - men vær OBS på, at det ikke begynder at bløde for så er risikoen for infektion der i hvert fald.

Den ene af vores føl måtte have dyrlæge, da han var ca. 3 uger gammel.

Han havde også haft en "stump" hængende, der pludselig begyndte at bløde inden den faldt helt af... Han fik en antibiotika indsprøjtning + stivkrampe.

Vi førsøgte at sprøjte ham med Cyclo spray, efter dyrlægens anvisning, dog uden succes, da "Bettemand" blev panisk angst. - tror både det svier og så larmer det, grundet drivgassen.

Til desinfektion kan også bruges Klorhexidin 0,2% - kan købes på apoteket.

Mht. folingstjek, - så havde vi dyrlægen ude begge gange, bl.a. for at give føllene stivkrampe + serum, netop fordi at navlen lige efter fødslen er "indgangsport" for baktusser!

Da navlen så alligevel ikke faldt af som normalt, fik han som sagt endnu en stivkrampe(virker åbenbart ikke ret lang tid)

Så "føl/folingstjekket" er altså heller ingen garanti, men jeg ser det nu ikke som spildt og vil også gøre brug af det fremover.


Mvh. Lone



Stald Julshede, - Vi sætter de firebenede i centrum...

0
0
Svar på denne tråd
 
 har mærket..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2009 09:33

jeg har mærket på hudflappen, det er blød hud, og er ganske vist meget tyndt. Jeg kan ikke mærke andet end hud, men der må også være en navle :)


Ja, tror også det er en god ide med føltjek. Selvom hun drak med det samme etc. i al fald når mor har navlebrok ;)


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider