Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Føl med "parkinson" ??
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 12:48

Vi har et sportsponyføl på et par mdr. han er umiddelbart frisk, rask og ved godt mod, men han ryster på sådan en underlig måde.

Især hvis han er ophidset, løber eller træt er det tydeligt. Rystelserne sker i hals og hovede, både op/ned og fra side til side. Han slår ikke med hovedet, ryster blot, lidt lige som hændene på en person med parkinson?

Vi er ret bekymrede for ham, her til morgen havde han snot i næsen og vi frygter det er noget alvorligt. Dyrlægen kommer i morgen og kigger på ham.

Er der nogen af jer avlere der har oplevet noget lignede?

STUTTERI SKELHØJ

• Avl af Dansk Sportspony
  • Hjemmeside
  • Flere unge ponyer sælges
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2009 14:25

hej

nu når han har snot i næsten kan han ikke "bare " være syg altså fryse ..har du set efter om han har feber?

mvh.Liselotte

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2009 22:17

men hvis han har en infektion skal han straks i behandling.

Ville kontakte dyrlægen akut....

Lækker hesteejendom til salg.

Pintostutteri Vesterlund

Elitepintohingst tilbyder bedækning

0
0
Svar på denne tråd

infektion
Forfatter: 
Dato:  10-07-2009 18:07

Jeg ville overveje at teste for CA.

Ikke mange kender til sygdommen, men de symptomer du beskriver er en del af dem som indgår i CA.

www.foal.org/ CerebellarAbiotrophy.html

Det er vist primært i araberhestene den opstår, men også i racer som har araberkrydsninger i stamtavlen.

Det er let at teste, og det koster vist omkring 50$ og kan fortsat kun udføres i USA.

cerebellarabiotrophy.webs.com/

Alt indenfor Glarmester arbejde udføres

Energiruder-spejle-ridehusspejle- forsikringsskader-brusevæggeedører alufacadereGlasas salg- 10% rabat på alt glas i Februar

http://www.AP-glas.dk

0
0
Svar på denne tråd

Xarana
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 13:38

Vi står præcis og mistænker ham for at have CA.

Vi snakkede med Landbohøjskolen igår og de mener det samme, ligeledes havde vi dyrlægen ude igår for at tjekke ham, hun tog blodprøver for at sikre at det ikke er en infektion, og gav ham binyrebarkhormon i tilfælde af at han sku have slået hovedet og pådraget sig hævelser.

Men det har nu ikke haft nogen positiv effekt så vi frygter for CA, da han viser alle symptomer: ryster, løber med højet meget højt mens han nikker, samt at han bliver usikker på benene når han løber. Og så overreagerer han enormt meget hvis han bliver forskrækket.

Landbohøjskolen er meget interresserede i at få ham over til undersøgelse samt efterfølgende obduktion hvis vores påstand holder.

Da det er sjældent med CA ville det rent fagligt være meget spændende at få ham undersøgt. Men rent etisk ved vi ikke om han skal igennem alt det.

STUTTERI SKELHØJ

• Avl af Dansk Sportspony
  • Hjemmeside
  • Flere unge ponyer sælges
0
0
Svar på denne tråd

der var et .........
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 14:26

rigtig fin DSP hingsteføl til eliteskue sidste år.

Dommerne bemærkede noget ved føllet og bad ejerne at løb med den uden grime.

Føllet rystede fortsat med hovedet og dommerne valgt ikke at bedømme føllet.

I år snakkede jeg med en anden avler, som huskede føllet og fortalte at den var blevet aflivet og obduceret på Landbohølskole, hvor de fandt en fejl i lillehjernen hos føllet.

www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

flere ponyer sælges

se mine heste præs...

0
0
Svar på denne tråd

hingsteføl
Forfatter: 
Dato:  11-07-2009 17:37

RikkeG: Jeg er ked af at høre at han ikke er i bedring.

Hvis der er tale om CA, så er der jo desværre kun en vej, og det er forværring hele tiden.

Jeg kan godt forstå at landbohøjskolen er interessede i at forske i denne sygdom, det ville være fantastisk hvis de danske dyrlæger kunne være mere up to date på denne sygdom, jeg kender flere der desværre har stået med CA føl.

Men personligt, ville jeg såfremt prøven kommer til tilbage positiv for CA, lade føllet aflive med det samme, og herefter donerer denne til obduktion, jeg ville ikke lade føllet gennemgå undersøgelser inden aflivning.

Er han positiv for CA, ved du samtidig at både din hoppe og faren til føllet bærer på dette CA Gen, så du kan for fremtiden sikre dig ikke længere at få et CA føl, ved kun at bruge CA fri hingste på hende.

Dog burde hingstejer (ved ikke om det er din egen) selvfølgelig også informeres så de for fremtiden kan informere de hoppe ejere vil bruge ham, samt få testet egne hopper og derved selv undgå CA føl.

Nu kan jeg ikke lige se afstamningen på dit føl? Hvor meget araber rummer han? og hvilke arabiske navne er der tale om i afstamningen?

Held og lykke med den lille dreng, jeg krydser fingre for at prøven er negativ.

Alt indenfor Glarmester arbejde udføres

Energiruder-spejle-ridehusspejle- forsikringsskader-brusevæggeedører alufacadereGlasas salg- 10% rabat på alt glas i Februar

http://www.AP-glas.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider