|
|
| Trakhener hingst søges |
| Forfatter:  |
mille r |
| Dato:  |
23-01-2004 23:16 |
|
Hejsa!
Jeg har en meget dejlig DV hoppe efter Dolomit, og hun er yderst Trakhener præget, hvad jeg syntes er skønt, og vil derfor finde en Trakhener hingst til hende...men hun er en anelse indfodet, og da jeg kiggede på hingste, fandt jeg ud af at jeg slet ikke havde forstand på...hvad der ville være godt til min hoppe...mit enste krav er at den skal være en sort..god gang..godt sind.
Min hoppe har en tendens til at være lidt tør/stram at se på, med meget vinklet bagben.
Kan sætte et billede ind af hende, måske i kan se lidt mere (-;  Håber i har et par bud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt nok et lille billede |
mille r |
23-01-2004 23:18 |
|
I kan se hende på min præsentaion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere at vaelge mellem |
|
|
Da din hoppe jo ikke er ren trakehner kunne du overveje Zardin Firfod. Han er DV'er men 95% Trakehner, er stor og kulsort med stjerne og sokker. Han staar hos morten Plenborg paa Lolland.
Ellers er der Zardins far Gribaldi som er ren Trakehner og Blue Hors har netop ogsaa indkobt en trakehnerhingst fra Neumunster aktionen i aar som hedder April First (omdobt til Blue Hors Armano).
Hvorvidt hingstene kan rette op paa de mangler din hoppe har, skal du tale med avlerne om.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hvor... |
Selveste I B |
24-01-2004 11:31 |
|
er hjelmen henne ?
Der er ingen undskyldning for og bruge hjelm...!
Kan man som lille kan man også som stor..!
Elelrs en fin hoppe du har dig
.....Malou..... MSN : ll_Mishakal_ll@hotmail.com Arto : I-B NS : Heste Tøssen 1
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ligner sin |
|
|
far synes jeg.. har efterhånden selv set nogle stykker Dolomitter, gennemgåenden dejlige heste der er lette at arbejde med...
forstår dig med trakhener de er bare flotte... jeg vil sige Zardinen også ku være et godt bud...
men der er også Kostolany, som er far til silvermoon, han er da også fin.. men står vist ik i Dk, men kan jo så tilsendt sæd jo...
men kom lige til at tænke på Ane Van Olsts Negro, puha han er lækker og har da fået 10 i galop, men kan desværre ikke huske om han er trakhener eller ej.. men held og lykke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Latimer |
|
|
ups kom da lige til at tænke på Latimer, han er da også et godt bud..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blue horse hertug |
|
|
blue horse hertug kunne også være et godt bud.
En rigtig hest er en oldenborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trakehnerhingste |
|
|
En del af de trakehnerhingste der nævnes her er desværre ikke forædlerhingste og nedarver hverken størrelse eller udtryk. Det gælder både BH Hertug og Latimer, de har begge deres bedste afkom på ædle trakehnerhopper.
Negro er ikke trakehner, men har mest holstenerblod i årerne.
Jeg vil opgså foreslå Zardin, de føl jeg har set efter ham er højtstillede, ædle og har velformet hals og gode bevægelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Armano |
|
|
Jeg tror B.H. Armano bliver en super hingst, men det er jo indtil videre rent gætteri. Forædler egenskaber burde han i hvertfald have da han er halv fuldblod, men lækker det er han:
Zardinen er fin, men har ikke den bedste galop... Men hvis hoppens galop er god, så skulle han være helt fin...
Jeg regner med at bruge Armano til Hekla...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle jeres bud |
mille r |
24-01-2004 19:36 |
|
Nu skal jeg igang med at finde dem frem...fik et billede frem af Gribaldi...mums han er dejlig 
Kunne snildt forstille mig et lille afkom efter ham, med min Alpha....har prøvet at finde frem til flere, men kan ikke finde dem!!!
Zardin er helt sikkert også et godt bud, og udmiddelbart nok det letteste at komme i kontakt med...finder i flere, vil jeg meget gerne høre om dem.. svært at vælge, der er jo lutter dejlige hingste...indtil vidre..TAK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| video... |
|
|
Der video af bl.a. Gribaldi her:
hingstevideoer
Af trakehner hingste er der også Kaiser Wilhelm (men han er desværre brun  ),
Han føl er kønne, men Kaiser mangler gnist og ved ikke om han giver det videre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at kigge på |
Karenud |
24-01-2004 20:08 |
|
trakehner forbundets hjemmeside under avl-hingsteliste. der er alle de danske renracede trakehner heste at finde - for øvrigt er det en meget smuk og ædel hest du har. tror en trakehner "mand" vil kunne give et super afkom!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| K2..... |
|
|
Den tyske Sigerhingst K2, er en yderst ædel sort herre med god bevægelse og et fornuftigt temperament - (efter hvad jeg har ladet mig fortælle af dem der har været så heldige at opleve ham "live")
Han havde sin første følårgang i 2003, som viste store føl af særdeles god type og de fleste udtaget til Eliteskuet ( i TAF regi.)
Bedækningsprisen på K2 er overkommelig (i 2003 750 euro) og sæd kan bestilles ved Euro Hingstesæd.
Ang. Kaiser Wilhelm :
Kaiseren mangler - efter min vurdering - ikke gnist, han er da bestemt ikke den flegmatiske type.
Han er en hingst som har vist sig at avle generelt ret godt på et bredt udsnit af hopper.
Hilsen Jane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kaiser Wilhelm |
|
|
mht. Kaiser Wilhelm, så står det i hans beskrivelse i hingstestambogen (kan ikke huske formuleringen)...
Har desuden hørt det fra flere...
Overvejede selv at bruge ham, da jeg godt kan lide de føl jeg har set, men da min hoppe ikke er synderligt selvgående, tør jeg ikke bruge Kaiser...
K2 har jeg også kun hørt godt om... (men kender ikke noget til ham ellers...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kaiser Wilhelm |
|
|
Der står i hans træningsbeskrivelse fra materialprøven: Hingsten har gode dressuregenskaber, men kan til tider virke uenergisk. Middel springning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak Pia |
|
|
kunne ikke lige huske hvad de havde skrevet...
men jeg kan ikke lide at en trakehner hingst er uenergisk... I hvert fald ikke hvis hoppen også er det...
Ellers er han skam en dejlig hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror jeg vil prøve |
mille r |
24-01-2004 22:48 |
|
At tage kontakt til Gribaldi, da han umiddelbart bare faldt i min smag...uden selvfølgelig at vide hvordan hans sind er  men det må jeg forhøre mig lidt om, men han har noget fylde, samt bløde linier.
Zardinen duer slet ikke, hvis hans galop ikke er så god, for det er lige et af de punkter min hoppe skal have hjælp til...har lidt tendens til gasellegalop...men tilgengæld en utrolig gummiboldt i traven.
K2 er også smadder lækker, men ligner min hoppe meget, og jeg kunne godt tænke mig at få en lidt blødere udgave, da hun er lidt spids/tør...ved ikke om han kan give hende det, ser meget ud til at være lidt samme type som hende...men det er jo kun vuderet ud fra et foto...så det kan jeg jo ikke vide overhovedet.
Men igen TAK FOR HJÆLPEN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| I glemmer.... |
|
|
.....når I nu snakker så positivt om Gribaldi og kritiserer Zardin'ens galop, at de faktisk er far og søn. Så det er ikke sikkert at Gribaldi kan bidrage med en galop, der er væsentligt bedre. Selvfølgelig har Zardin også fået en del fra mf. Schwadroneur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zardins gallop |
|
|
Alt den diskussion om Zarding gallop er blot rester af den diskussion der var om ham i forbindelse med hans kåring, hvor han først fik super karakterer. Han blev nummer 1 som 2-års og 2'er som 3 års og vinder af Åge Ravns vandrepokal (sølvmedalje for opdræt),
Jeg har set ham gå mange gange og der er absolut ikke noget at kritisere på hans gallop. Og hans afkom understreger dette, idet de absolut også kan spadsere.
Han fik det højest bedømte føl på skuet i Roskilde i år (10 i trav og vist 9 i gallop) og den samlede følbedømmelse som hans fremstillede hold fik, kunne knapt havde fået en bedre bedømmelse. Så vidt jeg husker var det noget lignende:
"højtstillede store og ædle føl med et godt udtryk og bevægelsesmønster."
For gangarterne fik de vist betegnelsen god til særdeles god i alle tre gangarter.
Han er desuden billigere end hvad hans far Gribaldi koster (hvis man regner forsendelse m.m. med) og Gribaldi stiger nok også i pris da han i år netop er blevet udnævnt til Elitehingst sammen med en anden også temmelig lækker Trakehner hingst Michelangelo.
Gribaldi er også super lækker og har lavet mange gode føl, specielt på Schwadroneur hopper (det har de iøvrigt begge, selvom Zardin selv er efter en af Schwadroneurs super guldmedaljehopper Zawanne Firfod (som også er mor til den nu til Norge eksporterede Zalmiak Firfod). Begge avler de tilsyneladende stabilt ædelt og høltstillet.
Endelig kunne du overveje Höhenstein (også kulsort hingst, der desuden avler sort med 60% sandsynlighed, upåagtet hoppen). Han er desunden far til Fie Skarsøes hest Münchausen. Men han koster vist omkring de 10.000.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingst |
|
|
Sikke mange gode forslag især zardinen  men der er jo også Kanudos XX super fuldblod kåret i bl.a. TAF og 8 andre forbund....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|