Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 forventet stangmål
Forfatter: 
Dato:  13-04-2009 23:23

Hej hn, ville lige forhøre mig ad om der er nogen herinde som ved om man kan beregne føllenes endelige højde (ca mål), ud fra højden da de blev født??
Vi har lige fået et lille hoppeføl i dag, og hun er lige omkring 1 m. høj (+. - 1 cm.) men ville gerne høre hvilken højde man kunne forvente. Moren er 158, og faren 160, men helbror-(morens første føl) som lige er blevet tre er 165 cm. så kan ikke helt regne med forældrenes mål.. er bare lidt nysgerrig fordi jeg har hørt at hoppens første føl som regel er mindre end de næste, og ville undrer mig hvis min hoppe og den "lille" hingst fik et føl på over 167 som vi forventer storebroren bliver..

0
0
Svar på denne tråd
 
 du må ikke
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 16:55

hænge mig op på det her meeeeen -


Jeg har fået at vide , ponyføl eller føl som holder ponymål er op til 90cm som nyfødte føl.


Mellemheste - altså de heste som måler op til 157cm , er ca.1m - 104 cm som føl .


Almindelige varmblod er ca. 105-130cm som nyfødte føl.


Igen er det blot noget, jeg har fået fortalt, men indtil videre passer det med det jeg har avlet.

Jeg fik et stort hoppeføl ( pony ) for 2 år siden, som målte en meter ved fødslen. Hun er lige blevet 2 år og måler 147cm - selvfølgelig håber jeg hun holder mål - men hun bliver alligevel nok de der 152cm .


man skal selvfølgelig vide en masse om hvad føllet er sammensat ef osv. fordi det kan svinge utrolig meget.


www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

flere ponyer sælges

se mine heste præs...


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:27

Okay..;) dejligt at høre om dine erfaringer.. kan ikke huske hvor stort hendes sidste føl var ved fødslen (første føl) men han er lige blevet 3 år og 164 cm. stg. (helbror) så må nok indrømme at jeg håber at hun bliver lidt større end 152..;) mor er dog kun 158 og far 160, så er jo svært at regne med..:P

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:34

min har fået 3 hingsteføl


mor er 155 og fædrene har været 165-168 cm


Den 1 er 162, nr 2 er 165 og den 3 er en mdr gammel og 114 cm.


Han var 1 m, da han blev født for en mdr siden og jeg tror ikke på, at han slutter på under 157. Nærmere 162-165 som de 2 andre:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øh.....
Forfatter: 
Dato:  15-04-2009 20:49

da vi havde Connemara-ponyer målte føllene altid omkring 95-100 cm ved fødslen, og vi havde ikke et, der gik over målet.


Derimod har jeg fået et DV-føl på 94, det endte på 164. En enkelt på 99, den blev aflivet som 2½-års og målte knap 170.


Men jeg håber da ALDrig at få et DV-føl på 130 i stang ved fødslen, det svarer til at det bliver født som ca 3 mdr gammelt. Min mand hjalp for et par år siden nogle venner hvor føllet målte ca 120 ved folingen, det var MEGET tæt på at gå galt. Selv har jeg fået en enkelt på 117, det var også meget stort og krævede en del hjælp for at komme ud. Et par stykker på 110-112 det er mere humant. Men jeg vil helst have dem på 102-107.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 09:26

Til livniv: ville da også lyde meget fornuftigt hvis mit lille føl blev lidt over 160 synes jeg..;) Man kan jo håbe når storebror er blevet så stor..;)Men 3 hingsteføl, er det så på samme hoppe???

Til charlotte: så er altså svært at regne med hvor store de er ved fødslen, kan jeg næsten forstå..;) men så vil jeg da håbe på at den lille dame kan nå at blive stor..;) ville da være rart hvis hun kom over 165..:P Men synd med din 2½ års Hvor stor blev de store føl så??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Store føl
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 10:49

Vores knægt på 117 ved fødslen endte på lige knap 180, lillebror på 112 endte på 175. Mens vores venners på 120 vist kun måler omkring 170 nu som 3-års.


Jeg plejer at satse på at de er 125-130 når de er 3 mdr. Jeg har haft et par stykker der har været lidt større, men de er alle endt på 170++.



Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!


Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 glæder mig
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 13:47

Det var nogen store basser i har fået der.. Så stor tror jeg ikke min bliver, men hjælper da på at kunne vurdere hende.. Så glæder jeg mig til at måle hende om 3 mdr's tid..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg ved
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 15:48

godt at 130 lyder af meget - og jeg har også kun set 2 af disse kømpeføl.

Den ene var vores egen - som var dødfødt , og den anden var 126 og efter Kermo´s White Tallisman . Den blev solgt som militaryhest og målte 170 som 2 års.



www.rawasport.dk.

lækre,lækre sportsponyer

flere ponyer sælges

se mine heste præs...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nadia ♣geronymo♣
Forfatter: 
Dato:  16-04-2009 21:40

jeg tror da godt, at du kan regne med at den så bliver ca 160:-)


Ja det er på samme hoppe:-) Gode gamle Madonna, der heller ikke gav mig et hoppeføl denne gang;-)


Jeg tror, at jeg beholder ham den sidste og jeg regner med at han bliver ca 165 som den forrige:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 klkdlsk
Forfatter: 
Dato:  17-04-2009 16:49

Til kay<3rawa<3 : Det var da godt nok også en stor basse hvis den målte 170 som toårs..:O Men er nu glad for at der ikke lå så stor en basse i min lille hoppe..;)

Livniv: Vil ihvert fald håbe på at den bliver mindst 160..;) synes hun ser større ud end storebror gjorde dengang, men er svært at sige når det er så længe siden, og vi først målte ham da han var 3 uger..:P Tror faktisk også allerede at den lille dame måler omkring 105, her efter hun har rettet sig helt ud..;O) (5 dage gammel);)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her som 14 dage gammel
Forfatter: 
Dato:  01-05-2009 20:30

Jah her da mit føl var 14 dage gammel (i mandags) målte vi hende til 109, så det går da hurtigt fremad..:P ;O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Som 7 ugers
Forfatter: 
Dato:  08-06-2009 12:15

Nu her hvor mit føl er blevet præcis 7 uger gammel har jeg målt hende til hele 122 cm..:D Det vil sige at hun på mindre end 2 måneder er vokset lige omkring 20 cm.. så nu håber jeg da igen på at hun bliver over 165 som udvokset..;O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 man siger
Forfatter: 
Dato:  11-06-2009 22:12

ved menneskebørn at længden som nyfødt ikke er en indikation på hvor barnet bliver senere hen. Mon ikke det også gælder for heste.. Det kunne de ovenstående erfaringer tale for..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider