Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Foling i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 12:33

Kære jer

Min hoppe har termin 1. august og går i løsdrift med meget stort og lyst hus til (ca. 50 kvm). Jeg vil så gerne at hun kan fole i løsdriften, da hun hurtigt bliver nervøs på stald. Det er jo en dejlig varm årstid, men hvad er jeres erfaringer? Hun kan sagtens få folden alene, og så kan mine to andre heste gå på nabofolden, men min mand har også tilbudt at lave døre i løsdriften, så vi kan lukke hende inde. Jeg forestiller mig at man så kunne lave dem i en højde der gjorde, at hun kan kigge ud til de andre heste (og de kan kigge ind) men at det fungerer som en stor boks. Hvis dørene er robuste, kunne løsdriften nemlig også bruges når jeg så en gang i mellem senere vil skille dem ad, så følle kan blive inde i huset mens jeg rider.

Har i erfaringer med heste der foler på folden/ i løsdrift?

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Ja.......
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 13:33

Jeg har haft to hopper der i 2007 folede i løsdriften, og det gik rigtig fint. Det kræver dog at din hoppe er meget tryg i løsdriften, og således søger ind HVER nat, så du ikke får en foling på folden hvor det er mørkt og du ikke kan se til at hjælpe. For mig var det også vigtigt at folealarmen kunne række over hele folden, så hoppen var så overvåget som muligt. Ulempen er dog at min alarm går når det regner (den reagerer på sved/fugt).

Jeg vil dog have en dør/låge klar, så det er dig der bestemmer om hun skal blive inde eller må gå ud. Det er i hvert fald smartest hvis det er lyst når følle skal ud og studere hegnet for første gang.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Smuk, velgående vallak fra '08 efter Rush Hour sælges billigt!

Sjældent udbudt RDH fløjhoppe udaf stærk hoppestamme sælges - se Tadonna på hjemmeside . ...

0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 14:28

Tak for svar. Hun er rigtigt glad for sin løsdrift og sover i den hver nat- og faktisk sover de også til middag derinde hver dag. Det er blevet en hel pensionistklub efter jeg har fået løsdrift

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnee
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 22:16

Jo det kan hun da godt såfremt at du kender hende + dine andre muler og tager forbehold mv.

Har selv haft enkelte heste der var modne/erfarne nok til at kunne fole udenfor, og det fungerede også fint...men vil nu aldrig overveje det med en hest som jeg ikke virkelig kender 220% mv.

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning!

Bedækninger tilbydes!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

både og..
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 08:00

jeg har en hoppe der et år valgte at fole midt på dagen.. ude på folden.. det gav ingen problemer da hun med sin rang kunne nøjes med at lægge øre af de nysgerrige omkringstående heste.. også holdte de sig på afstand..

men året efter da jeg igen havde en sent folende hoppe tog jeg hende fra flokken og så måtte hun gå alene indtil hun folede, da hun jo ikke var førerhoppe og jeg ikke skulle risikere noget...

men jeg vil nu mene det giver hoppen mest ro til at tage sig af sit føl hvis hun er alene..

0
0
Svar på denne tråd

Fole i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 08:17

Min hoppe folede i løsdrift sidste år og skal klart gøre det igen i år. Men lavede mange "fejl", da det var vores første gang med hende og jeg ikke helt stolede på mavefornemmelsen. Den første var at jeg tog ponyerne fra hende - hun er klart førerhoppen, men hørte fra nogle at hun skulle stå alene, og det blev hun bare så urolig af, selv om de stod ved siden af. Den anden var at jeg lukkede hende inde i løsdriften i en periode - det fungerede ovehovedet heller ikke. Hun ville bare ud og var urolig og prøvede at vælte lågen. Resultatet af alle mine "gode tiltag" var at hun ikke ville gå i løsdriften i et stykke tid - tænk hvis jeg nu lukkede hende inde igen...

Hun gik heldigvis over tiden og jeg nåede at komme til fornuft - og hun folede i løsdriften - et stort flot hoppeføl.

August er jo en dejlig varm måned - så lad være med at bekymre dig og glæd dig istedet. Det er jo også en god måned at sove i telt i, hvis alarm eller lign ikke rækker til hele folden

VH Mille

Livet er kort, bryd nogle regler, tilgiv hurtigt, kys langsomt, elsk rigtigt, grin ukontrolabelt og fortryd aldrig noget der fik dig til at grine.....
0
0
Svar på denne tråd

Altid inde
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 08:27

Jeg er så modstander af at lade hopper fole i løsdrift/ude. Der er så meget der kan gå galt, og jeg mener at man minimerer risikoen ved at have dem til at fole på stald i en lukket boks.

Selvfølgelig er det naturligt at hopper foler ude, men det er også naturligt at en vis %-del går til, det vil jeg gerne undgå, hvis det overhovedet er muligt. Når jeg læser herinde er der hvert år mange føl der går til, jeg har fået over 60 føl på egne hopper, og har endnu til gode at miste et fuldbårent føl.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 09:30

Baqui er 100 pct. førerhoppe. Der er ingen tvivl om, at hun bestemmer alt, og de andre to har stor respekt for hende. Og flokken består altså af hende, min gamle vallak på 18 som hun kender ud og ind og som er langt under hende i hierakiet. Den anden er Mini Mut, min lille 4-årige shetlænderhoppe, som også er langt under Baqui. Så jeg er ikke så nervøs for, at de andre gør hende eller føllet noget. Men som sagt kan de nemt blive lukket inde på nabofolden, det plejer ikke at gøre dem urolige.

Det eneste jeg forestiller mig kan være lidt farligt, er hvis føllet kommer i hegnet, derfor kan jeg godt se det smarte i at kunne lukke hende inde i løsdriften i en periode om natten og så holde øje med hende om dagen. Som sagt er det en meget stor og lys løsdrift, og hvis den bliver fyldt med wrap og godter, og lågerne gør det muligt at kigge ud til de to andre, tror jeg ikke hun vil blive nær så ked af det, som hvis de skulle på stald over en længere periode.

Sådan en folingsalarm er da ellers smart, den ville jo give mig en advarsel inden det skete.

Forresten skal jeg selv føde 1. juni, så det bliver nok manden der skal sove i telt:-) Det gør også at jeg gerne vil finde en forholdsvis nem og gnidningsfri løsning.

Charlotte, af ren interesse - hvad er det du mener kan gå galt når de foler udendørs? Er det hegnet? Eller fordi det kan være sværere at få en dyrlæge hen til dem?

Hej fra Anne

0
0
Svar på denne tråd

Det hele
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 09:49

Fx risikerer du at en hoppe der har folingsproblemer vil søge væk fra alt og alle dvs du får ikke lov til at hjælpe. Dyrlæge er under normale omstændigheder ikke muligt når man taler folinger, føllet vil oftest være dødt længe inden dyrlægen når frem. Ofte har man kun 20 minutter fra folingen går i gang, til efterbyrden har løsnet sig.

Hvis ikke der er folingsalarm på hoppen, så skal din mand ikke sove, han skal sidde og kigge på hoppen hele natten. Firfod har efter sigende deres hopper til at fole ude, de sidder i bilen hele natten med natkikkert og overvåger.

Overvågningsintensiteten er nødt til at blive mindre, medmindre du vælger at overnatte på folden i vågen tilstand. Jeg har da fået føl, hvor de ville være kvalt i hammen, hvis ikke vi havde været til stede på et splitsekund. Første dybe vejrtrækning, og så er lungerne fyldt med fostervand.

Ja, risikoen for at føllet ryger gennem hegnet er stor, de første mange gange, den forsøger at rejse sig, vil den slå kolbøtter.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Udendørs foling
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 11:41

har prøvet det flere gange, og ikke med vilje, men fordi hoppen har valgt at fole i dagtimerne.

1 gang var jeg ved at midste hoppen pga solstik og svær foling (ingen problemer som sådan, men hoppen valgt et sted med læ og sol en dag med rigtig godt vejr i maj og føllet var lidt stort)

2 gange har der været nærmest panik fordi hoppen blev forstyrret af de andre og den ene hoppe endte med at fole stående, den anden lagde sig i sidste øjeblik, dette har været hopper der enten er konstanteret tomme eller er kommet en del før tid begge uden synligt tegn. Den ene ville jeg nok også have midste hvis jeg ikke havde opdaget folingen, da hun åbenbart får så store føl at der SKAL hjælp til.

og jo har da også prøvet hvor det gik godt.

men til en hver tid foretrækker jeg foling i boks og med ordentlig overvågning.

så mit bud vil være at lukke hende inde om natten enten i huset eller boks, og helst alene på fold når det er ved at være tid.

Beklager tastefejl

Bedækning tilbydes ved J. Jones i 2009

Sælges:

Flere af hestene - tag et kig

Baby og børne tøj - kontakt for info

Udlejes:

RDH hoppemave, kontakt for info

0
0
Svar på denne tråd

Foling
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 14:40

Hehe, stenet med Firfods, jeg må ringe derned og høre dem om deres erfaringer så, det er der farmand er fra. Jeg tror jeg lukker hende inde i huset, så kan vi hurtigt komme til hende. Så fungerer den jo som en stor udendørsboks, som hun stadig kender og er tryg ved.

Vi ser vores dyrlæge privat og han bor tæt på, så når jeg kommer tættere på, må jeg høre ham hvad han synes. Og så skal jeg da have anskaffet mig en folingsalarm.

Mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

min folede på folden
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 16:00

I sommer den 24. juni præcis lod jeg bevidst min løsdriftshoppe fole ude på folden sammen med alle de andre (9 heste i alt, men jeg har GOD plads). Det gik FINT - og uden problemer. Men hun havde også før fået føl og jeg vidste det var gået uden problemer af nogen art. Derfor turde jeg lade hende helt selv om det. Desuden var hun en tophoppe i flokken - og jeg ville nok sørge for lidt mere private forhold hvis det var en lavere rangerende hoppe.

Men jeg ved det faktisk ikke - for jeg skal LOVE for at de andre heste havde respekt for moderen i flere mdr. efter. Først efter godt et halvt år var der nogle af vallakerne der begyndte at kræve deres pladser tilbage.

Det har været spændende at se, fordi jeg har lavet hende gå med hele flokken fra dag 1. Der sker meget. I starten lige efter foling slog alle hopperne (3 inkl. moderen) sig bare sammen og passede føllet. Vallakkerne kom så til senere og nu leger de rigtig meget med hende.

Hilsen Søs

- som fra 20. jan. 09 bytter sit statsborgerskab ud med et amerikansk.

0
0
Svar på denne tråd

en bemærkning
Forfatter: 
Dato:  04-03-2009 10:09

jeg har en genbo der kender en der havde en fjordhoppe der havde fået føl.. desværre for føllet tog en anden hoppe føllet fra sin mor.. som jo så ikke fik noget mælk.. heldigvis opdagede ejeren det og fik fjernet "tyven"..

det er sådanne tilfælde det kan være "farligt" at lade en hoppe fole med andre heste i nærheden..

jeg havde også et år min hoppe opstaldet og der var en vallak der tog føllet ligeså snart jeg havde fat i hoppen.. det endte så med at jeg til sidst ikke kunne komme i nærheden af min hest fordi hun så vidste det endte med at hendes føl blev taget.. så jeg måtte istedet tage føllet først også fulgte hoppen med..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider