Hej.
Vi har en 1½ årig hoppeplag.
Hun er lige kommet hjem til os, efter ½ års opstaldning på et ridecenter med mange andre heste (som var en del efter hinanden non-stop).
Hun går sammen med 2 andre heste, som vi har lånt. En 14 årig vallak, som af personlighed altid automatisk sætter sig lavest i rangordenen.
Og den anden er en hoppe på 10.
Vores plag har lige fra starten gjort det tydeligt at det er hende som bestemmer, og at de skal passe på. De andre to er åbenbart "bange" for hende, da hun ellers går til "angreb". Hun kan godt finde på at sparke og bide - dog kun som advarsel indtil videre.
Nu ved jeg at det er normalt at valakker bare finder sig i det at være lavest i rang - og vores lånehest har det fint med at det er hende som bestemmer.
Men jeg synes det er mærkeligt at vores plag kan bestemme over en 10 årig hoppe. Burde det ikke være den 10årig som har rollen som føreren?
Det skal også siges at hoppeplaget og vallakken blev flyttet herhjem for en uge siden. Den 10 årige hoppe ankom igår.
Og plaget er i brunst (fandt vi ud af i dag).
Hun er virkelig en strid gimpe - og man må nok sige at de andre to respekterer hende i høj grad. Men hun er altså rimelig meget efter dem.
Er det normalt? Nu er det et "ekstremt" tilfælde at hun skulle være i brunst på samme tid - og det kunne ske at det lagde til hendes personlighed. Det at være stædig og selvstændig har altid lagt til hendes side.
Men er det ikke usundt at hun kan få lov til at styre det hele, og at der ikke er nogen til at sætte hende på plads?
Eller er det bare sådan det ér?
I naturen ville den ældste hoppe være førerhoppe - her er det lige modsat, så det overrasker mig lidt.
Fortæl gerne jeres erfariner med unge hoppeplag - og hvordan jeres heste hieraki fungerer.
Mvh.