hvis det var mig ville jeg ifole om foråret det år den bliver 3, tilride i løbet af sommeren og så give fri.
Den vil så (forhåbentligt) fole tidligt det år den bliver 4, og det passer nogenlunde med at føllet er vendt fra når heste må begynde at starte stævner.
Man har så en 4 års der er tilredet og klar til at at starte stævner (i forhold til alder) og hesten har også haft et føl, som er en klar fordel senere da man med god samvittighed kan ifole selvom hoppen er ved at være ældre.
1 føl, 10-12 år i sporten og så fx tilbage til avlen.
Enkelte ifoler 2 års (det år de bliver 2), men det mener jeg er alt for tidligt.