Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Pibemål
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 19:31

Jeg har aldrig helt forstået det med pibemål og stadig efter et par vage forklaringer er jeg ikke kommet det nærmere.. Måske er der nogen derude der kan give mig en lidt bedre forklaring?

Jeg har hørt det skulle være, fordi man kunne forudse hvor meget vægt hesten kunne bære, men er det overhovedet relevant?

Fortæller pibemålet noget om hvor høj en belastning hesten kan udsættes for?

Eller hænger det sammen med vinkling af forben til skulder..

0
0
Svar på denne tråd

Passende føre
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 19:35

Pibemålet skal gerne svare til hestens generelle konstitution. Dvs en Fuldblod/Araber har et lille pibemål og en Belgier skal have et stort pibemål. Når de ting passer sammen siger man at hestens lemmer er passende føre.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

TIL SALG

Ædelt DV-hoppeføl af dressurafstamning

Ædelt DV-hingsteføl - et muligt militaryemne

Welsh Mountainhoppeplage

0
0
Svar på denne tråd

Pibemål
Forfatter: 
Dato:  11-02-2009 13:57

Pibemål er et mål for omkredsen af piben.

Pibemålet er noget som man går mere og mere væk fra at bruge, da det ikke siger så meget.

Tidligere brugt man det som et mål for heste fundament, da man mente at heste med et spinkelt fundament var mindre holbare end heste med et kræftig fundament. Det har man funder ud af ikke har noget at sige om hestens holdbarhed.

Man har også fundet ud at selv om man har to lige stor heste der begge har et pibemål på 18, kan den enes fundament se kræftig ud mens den andet kan se helt til pas ud og være det man kalder for passen føre. Dette skyldes at større på piben og dermed hvordan fundament er(kræftigt, føre eller spinkelt), langt mere har noget at gøre med forholdet til resten af hesten.

MVH

Heidi Haabendal, Stald Tai

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

Heidi og Charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-02-2009 19:16

Tak til jer begge to for opklaringen

Jeg har spurgt en del forskellige og dertil hørende forskellige svar. Generelt tror jeg at jeg parkerer målet som et lidt udueligt/overflødigt mål.

0
0
Svar på denne tråd

det......
Forfatter: 
Dato:  12-02-2009 21:27

afhænger helt af hvilken race man taler om. Hos os - shagyaaraberen - indgår pibemålet som en del af avlsmålet og måles derfor stadig.

Hvis du ser vores racebeskrivelse her: www.shagya-anglo-arabere.dk/ index.php?id=569

så står der, at man ønsker et pibemål på ikke under 18 cm. Dette fordi shagyaen tydeligt skal have kraftigere knogler end fuldblodsaraberen. Tanken er også, at hvis benknoglerne er relativt kraftige, så er resten af hesten det også, hvis den ellers er harmonisk.

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider