Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hjælp!! Farveeksperter..skimler den?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 21:46

I dag kom der en dame og sagde til mig, at det vel nok var ærgeligt at min røde hest ville blive skimmel! WHAT?

Jeg fik at vide, af avler, at den var stikkelhåret. Den har masser af hvide hår i pelsen. Men den skulle ikke kunne skimle.

Faderen er De Noir - den er jo sort. Moderen er brun, og der er ingen skimle heste på moderens side.

Kan to heste - som ikke er skimle - avle skimle afkom?

Et billede af damen. Det er lidt svært at se alle de hvide hår... Hesten er 3 år.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror ikke,
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 21:51

hun skimler, men er stikkelhåret. Mener bestemt ikke det kan lade sig gøre, når ingen af forældrene er skimler.

3-4års DV ungheste af super dressurafstamning sælges direkte fra avler.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke skimmel
Forfatter: 
Dato:  12-11-2008 22:02

Nej, den er ikke og bliver aldrig skimmel, hvis den er noget så er den broget stikkelhår og store aftegn hænger ofte sammen med sabino, som er en form for broget.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:12

Kort og godt: Hvis hverken mor eller far er skimmel, så kan afkommet heller ikke blive det. Så nej, din hest bliver ikke skimmel.

Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...

0
0
Svar på denne tråd

Stikkelhåret
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 09:23

... ikke skimmel

Dejó *Linse og Ca-Dia*

www.meravigliosacreatura.dk

Top kvalitets springhest udbydes til salg - Dejó

Bedækning 2009: Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd

Åhh det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 11:52

Jeg blev dælme helt nervøs. Det er ikke fordi jeg har noget imod skimle heste, men rødskimmel har jeg nu aldrig set før..

Charlotte hvad er sabino? Som du kan se på dette billede så har hesten nemlig meget hvid. Den har striber, pletter, høje sokker og et næsten hvidt hoved. Så hellere broget end skimmel

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Sabino
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 12:43

Du kan læse lidt her, desværre på engelsk.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Jamen en sabino broget
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 16:29

Det er din hest et klokkeklart eksempel på hvad er MEGET nydeligt eksemplar. Og nej, skimler ikke.

En sabino har meget uregelmæssige aftegn i hoved og på benene, de kan også have hvide pletter på maven.

Der er mange heste i varmblodsavlen som bærer sabino genet, specielt dem med Donnerhall i blodet

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

rødskimmel
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 18:53

Hej Mik27

Hvis du aldrig har set en rødskimmel, så viser jeg da gerne en frem.

Camaro her er født rød. Begge hans forældre er skimler, så sandsynligheden for han også blev det, var ret stor. Læg mærke til "brillerne" af lyse hår omkring hans øje. Det er typisk tegn på at han vil skimle.

Her smider han følpelsen og allerede der er han tydelig på vej til at blive skimmel. (Han så temmelig sjov ud)

Her er han så 2,5 år gammel til st. hestedag med sin nye ejer. Her er han helt almindelig skimmel, og intet rødt at se mere.

Vil næsten gætte på du har set massere rødskimler gennem tiden, du har måske bare ikke været klar over det.

Hilsen Helle

Stutteri Shah

Venter føl i 2009 efter

Electric/Schwadroneur og Wolkentanz II/Flyinfact xx

0
0
Svar på denne tråd

Rødskimmel
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 18:57

@Shah: Nu er den hest du viser ikke RØDskimmel, men derimod GRÅskimmel født rød. Så det er noget helt andet.

Sådan her ser en rødskimmel ud:

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Det er også rigtigt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 19:26

Det er korrekt Charlotte. Farvebetegnelser som brunskimmel og rødskimmel bruges vidst mest korrekt for heste som fødes sådan og forbliver sådan. De bliver højst lidt lysere/mørkere i sommer/vinter halvåret.

Men summa summarum kan vi vidst alle tilslutte os at Mik27's hest ikke vil skimle, som min. Den mangler brillerne! Den er derimod stikkelhåret.

Hilsen Helle

Stutteri Shah

Venter føl i 2009 efter

Electric/Schwadroneur og Wolkentanz II/Flyinfact xx

0
0
Svar på denne tråd

Helt rigtigt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 19:44

Ja, det har du ret i, at vi vist alle er enige om.

Mvh.
Charlotte

* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Mange gange tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 12:41

Ihh hvor dejligt med sådan nogle gode og brugbare svar. Og tak for de fine indsatte billeder. Så fik jeg set hvordan en rødskimmel ser ud

Nu kan jeg give damen "tørt på" næste gang hun begynder at tale om, hvor ærgeligt det er at min hest bliver skimmel.

Så er det jo også meget passende, at hesten til dagligt kaldes for indianeren Og så fortæller jeg damen næste gang, at den ikke bliver skimmel men er broget hehe

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Sabino-genet
Forfatter: 
Dato:  15-11-2008 12:06

Så må jeg lige rette på nogen, for nærmest alle heste har sabino-genet ;-)

Det er det der laver sokker og blisser. Selv min cargo, der kun har 20 hvide hår i panden og ca. 4 cm2 på den ene kode, har Sabino-genet. Ved nogen er det så mere udtalt end ved andre - der findes endda "Max White" hvor hele hesten er hvid, pga. sabinogenet.

Jeg kender en DV hoppe der brændt med krone osv., hun har tydelige brogede pletter på maven, og ligner en pinto - men det er hun "egentlig" ikke, hun har bare meget kraftig sabino.

/Lene

Min elskede Basse, 15/09/08.

When a loved one becomes memory, memory becomes treasure.

Nu med Cargo B

400 g. Dækken i 160 cm til salg

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=276051&t=276051

0
0
Svar på denne tråd

arh lene
Forfatter: 
Dato:  16-11-2008 22:54

den skal vi vidst have en kilde på. så vidt jeg er orienteret er man endnu ikke sikker på hvilke gener der koder for hvor meget hvidt, andet end at sabino i hvert tilfælde gør det. men sabine er et helt specielt mønster, ikke bare almindelige sokker og blis.

hvis du har ret burde mønsteret være ens, men kom en kilde på så vi kan tage stilling til hvad der ligger til grundt for den forskning.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider