|
|
| Hjælp!! Farveeksperter..skimler den? |
|
|
I dag kom der en dame og sagde til mig, at det vel nok var ærgeligt at min røde hest ville blive skimmel! WHAT? Jeg fik at vide, af avler, at den var stikkelhåret. Den har masser af hvide hår i pelsen. Men den skulle ikke kunne skimle. Faderen er De Noir - den er jo sort. Moderen er brun, og der er ingen skimle heste på moderens side. Kan to heste - som ikke er skimle - avle skimle afkom? Et billede af damen. Det er lidt svært at se alle de hvide hår... Hesten er 3 år. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror ikke, |
|
|
hun skimler, men er stikkelhåret. Mener bestemt ikke det kan lade sig gøre, når ingen af forældrene er skimler.
3-4års DV ungheste af super dressurafstamning sælges direkte fra avler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke skimmel |
|
|
Nej, den er ikke og bliver aldrig skimmel, hvis den er noget så er den broget stikkelhår og store aftegn hænger ofte sammen med sabino, som er en form for broget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej... |
|
|
Kort og godt: Hvis hverken mor eller far er skimmel, så kan afkommet heller ikke blive det. Så nej, din hest bliver ikke skimmel.
Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Åhh det lyder godt |
|
|
Jeg blev dælme helt nervøs. Det er ikke fordi jeg har noget imod skimle heste, men rødskimmel har jeg nu aldrig set før.. Charlotte hvad er sabino? Som du kan se på dette billede så har hesten nemlig meget hvid. Den har striber, pletter, høje sokker og et næsten hvidt hoved. Så hellere broget end skimmel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jamen en sabino broget |
|
|
Det er din hest et klokkeklart eksempel på hvad er MEGET nydeligt eksemplar. Og nej, skimler ikke. En sabino har meget uregelmæssige aftegn i hoved og på benene, de kan også have hvide pletter på maven. Der er mange heste i varmblodsavlen som bærer sabino genet, specielt dem med Donnerhall i blodet
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Min blog! Med egne digte og andet pladder Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rødskimmel |
|
|
Hej Mik27 Hvis du aldrig har set en rødskimmel, så viser jeg da gerne en frem.
Camaro her er født rød. Begge hans forældre er skimler, så sandsynligheden for han også blev det, var ret stor. Læg mærke til "brillerne" af lyse hår omkring hans øje. Det er typisk tegn på at han vil skimle. 
Her smider han følpelsen og allerede der er han tydelig på vej til at blive skimmel. (Han så temmelig sjov ud) 
Her er han så 2,5 år gammel til st. hestedag med sin nye ejer. Her er han helt almindelig skimmel, og intet rødt at se mere. 
Vil næsten gætte på du har set massere rødskimler gennem tiden, du har måske bare ikke været klar over det.
Hilsen Helle
Stutteri Shah Venter føl i 2009 efter Electric/Schwadroneur og Wolkentanz II/Flyinfact xx
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rødskimmel |
|
|
@Shah: Nu er den hest du viser ikke RØDskimmel, men derimod GRÅskimmel født rød. Så det er noget helt andet. Sådan her ser en rødskimmel ud: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er også rigtigt |
|
|
Det er korrekt Charlotte. Farvebetegnelser som brunskimmel og rødskimmel bruges vidst mest korrekt for heste som fødes sådan og forbliver sådan. De bliver højst lidt lysere/mørkere i sommer/vinter halvåret. Men summa summarum kan vi vidst alle tilslutte os at Mik27's hest ikke vil skimle, som min. Den mangler brillerne! Den er derimod stikkelhåret. Hilsen Helle
Stutteri Shah Venter føl i 2009 efter Electric/Schwadroneur og Wolkentanz II/Flyinfact xx
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Mange gange tak for svar |
|
|
Ihh hvor dejligt med sådan nogle gode og brugbare svar. Og tak for de fine indsatte billeder. Så fik jeg set hvordan en rødskimmel ser ud  Nu kan jeg give damen "tørt på" næste gang hun begynder at tale om, hvor ærgeligt det er at min hest bliver skimmel. Så er det jo også meget passende, at hesten til dagligt kaldes for indianeren Og så fortæller jeg damen næste gang, at den ikke bliver skimmel men er broget hehe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sabino-genet |
|
|
Så må jeg lige rette på nogen, for nærmest alle heste har sabino-genet  Det er det der laver sokker og blisser. Selv min cargo, der kun har 20 hvide hår i panden og ca. 4 cm2 på den ene kode, har Sabino-genet. Ved nogen er det så mere udtalt end ved andre - der findes endda "Max White" hvor hele hesten er hvid, pga. sabinogenet. Jeg kender en DV hoppe der brændt med krone osv., hun har tydelige brogede pletter på maven, og ligner en pinto - men det er hun "egentlig" ikke, hun har bare meget kraftig sabino. /Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arh lene |
|
|
den skal vi vidst have en kilde på. så vidt jeg er orienteret er man endnu ikke sikker på hvilke gener der koder for hvor meget hvidt, andet end at sabino i hvert tilfælde gør det. men sabine er et helt specielt mønster, ikke bare almindelige sokker og blis. hvis du har ret burde mønsteret være ens, men kom en kilde på så vi kan tage stilling til hvad der ligger til grundt for den forskning.
Med venstre hånd Line og Calano
GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Springhest sælges, 8 år, 166 i stg. let ridelig, placeret i Mb. kontakt mig for yderligere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|