Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 11:54
Hej

Jeg har planer om at bedække min hoppe her til foråret, men det er første gang for mig, så ret meget forstand på det har jeg ikke.

Sådan et føl kræver jo ikke bare bedækningen, så jeg kunne godt tænke mig at få at vide hvad jeg kan forvente at jeg skal have gjort. ;med det mener jeg scanning, foder, vacciner, foling...

Jeg er villig til at betale det, det koster at få det føl.
Men jeg spøger fordi, at jeg har fået tilbud om at en jeg kender ville dele alle mine omkostninger med mig + bedækning, men det ville jo også indebære at vi skulle dele føllet...og jeg er ikke sikker på at jeg sådan vil være i stand til at dele sådan en "baby", med en anden, så jeg vil finde en måde at finansiere det der nu vil komme.

Men hvad kan jeg regne med at skulle bruge penge på?

Mange hilsner Michelle
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 12:16
Hvorfor vil du have føl ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 13:51
Hej Michelle.

Jeg kan ikke hjælpe dig med dine spørgsmål vedr. scanning, foder, vacciner, osv. til din hoppe, da jeg købte mit føl som 2½ måneders af en opdrætter. Og jeg ved at opdrætteren havde ca. brugt 25.000 kr. på at "lave" hende. D.v.s at de 25.000 kr. er incl. ALLE udgifterne de havde med mit føl, indtil jeg købte det.

Men en af mine venninder betalte næsten 18.000 kr. bare for sæden, så udgifterne svinger meget.

Håber det hjalp lidt.

Hilsen Nalle
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 14:04
ja, og det kan laves Naturligt med en Pirathingst til 500,-
jytte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 18:36
Hej Michelle!
Det kommer meget an på hvad for en hingst du bruger, og af hvor nem din hoppe er at få i fol.
Det føl Frühmi går rundt med i maven nu, har pt. kostet 10.000 - 12.000 kr. Jeg lod hende inseminere med en DV-hingst, og sæden alene (incl. forsendelse) kostede 6.000 kr. Mange autoriserede hingstestationer, har rateopdelt betalingen af sæden, således at hvis din hoppe ikke er drægtig 70 dage efter første inseminering opkræves anden rate ikke - raterne er oftest 50-50.
Jeg var så svineheldig at Frühmi kom i fol ved første forsøg, og det er jo i høj grad med til at holde omkostningerne nede.
Oven i skal du så regne selve insemineringen, ophold på insemineringsstation, dyrlægeregninger til div. scanninger, vaccinationer o.s.v., samt ekstra foderudgifter til den drægtige hoppe.

Alt det her er jo før føllet eeeeeendelig kommer til verden....når den store dag kommer, kommer der jo samtidig også flere udgifter - det siger sig selv!

Hvad er det for en hoppe du har?

Mange hilsner fra Christina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 19:08
Som de andre skriver så afhænger det af hvilken hingst du vil have bedækket hos - og hvor nem hoppen er at få drægtig.

Nu vil jeg prøve om jeg kan remse de udgifter op du skal regne med (håber ikke jeg glemmer noget - det kan jo så nemt ske !) :

*Evt. svaberprøve (kræves de fleste steder hvis hoppen har været til hingst før)
*transport til og fra hingstopstaldning hos hingst
*bedækningspris
*evt. registreringsomkostninger
* drægtighedsundersøgelse
* ekstra foder/tilskud
* vaccination, ormekur ca. 1 måned før foling
* evt dyrlægeregning efter foling
* udgifter til føllets opvækst (der er jo opstalding, foder, smed, forsikring, dyrlæge (basis vaccinationer skal du regne med som en god udgift).

Øh ja - nu håber jeg ikke, at jeg har glemt noget.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 20:07
Du skal også huske at tage højde for evt. skader/sygdomme osv. et føl kan pådrage sig. Vores føl (også vores 1.) fik konstateret senestyltefod kun 1 mdr. gammel, hvilket indebar operation og smed (3500,-), ekstra regninger på dyrlægetjek i en måned (blev kun ca. 1200,-, da vores dyrlæge var flink og kun tog betaling for forbindstoffer, medicin og kørsel - ikke for konsultation. Ellers havde regningen set noget anderledes ud).
Det kostede også en masse ekstra tid, da han skulle have ny forbinding på hver dag i en måned (det er ikke let, når de er opstaldet 15 - 20 km fra hvor man bor).
Så er der "træning" af føllet - løfte hove, lære at gå, stå bundet osv. (læs evt. Dr. Robert Miller: "Imprint Training" - en bog vi havde meget glæde af).
Dertil kommer alt det Heidi har nævnt.
Babyen skal jo også have grime.....og så har man gerne lyst til at investere i en masse nye strigler osv. til den lille ny.......
Men det er alle pengene værd!
Vi har stadig vores "baby", som snart er 2 år - han skal aldrig sælges!!! Planlægger også at sende vores 2 "damer" til hingst til sommer, hvis vores hushandel går igennem.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 21:37
Til Christina : Jeg har en fuldblod/Holstener hoppe, som er god til dressur, og som inden for de sidste par år har fået ihvertfald to føl ( med en tidligere ejer). Jeg ønsker at få en hest som efterfølge Amour, da hun efterhånden er en dame på 14 år.

Altså skal jeg regne med:

1. svaberprøve
2. insimineringen + sæd(hendes tidligere ejer anbefalde mig at lade hende insiminere, da hun selv havde fået hende bedækket naturligt, og havde gjort sig den erfaring at hun ikke skulle ud til en hingst...)
3. scanning
4. ekstra foder til Amour
5. vaccine + ormekur
6. dyrlæge efter folingen
7. og så har jeg udgifter på en ekstra hest

Mangler jeg så noget?

Hvad mener i så om det tilbud jeg har fået på at jeg skulle dele alle udgifter, men derved også føllet? - Jeg er ikke helt sikker på at jeg sådan kan dele sådan et lille
vidunder med en anden, men hvad mener i om tilbuddet?

Jeg har Heslegårdens Louis i tankerne, er der nogle der tilfældigvis ved sådan ca. hvor meget en bedækning ved ham koster?

Mange tak for de mange svar

Michelle
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  18-01-2001 22:17
Hej Michelle!

Hmmm, har du overvejet at få noget avlsrådgivning? Det gjorde jeg, da det er mit første føl Frühmi går med i maven nu, vidste/ved jeg ikke så meget om avl. Det kan nemlig godt være svært at forholde sig kritisk til sin egen søde og i øvrigt perfekte hoppe, men det skylder man både sig selv og det kommende føl - for hvis ikke du analysere din hoppe i forhold til hvad du ønsker dig af føllet, har du ikke et særligt godt grundlag at vælge hingsten udfra.
Jeg vil råde dig til at tage kontakt til DV's avlskonsulenter (navne og telefonnumre står i Ridehesten el. på DV's hjemmeside) eller spørge Poul Graugård (som også er avlskonsulent) på www.hesteinfo.dk under hestesnak/spørgsmål om avl. Jeg har snakket meget med Poul Graugård om mit hingstevalg, og har i øvrigt også fået god rådgivning/råd fra de øvrige avlskonsulenter. Du skal fortælle dem om din hoppe (reg.nr og gerne kåringsresultat) og hvad du vil bruge føllet til (herunder hvad du selv ønsker forbedret i forhold til hoppen), også vil de komme med et kvalificeret bud...

Mange hilsner fra Christina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2001 13:17
Indtil nu har jeg brugt ca 23.000 på det føl Madigan bære på. Det er for sæd, inserminering (5 forsøg!), scanning, transport og forsikring af fostret. Og nu er hun 5 måneder henne. Så der kommer flere udgifter til. Bl.a. 3 x abortvirus vacciner + dyrlæge i forbindelse med foling + smed til den lille ny osv osv.... Så pengepungen skal være i orden for at køre et sådan projekt hjem!! Især hvis man er så uheldig som jeg har været.

Men klø på!!! :o)

KH Susanne
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  24-01-2001 09:49
Jeg har været så smart at købe min hoppe ifolet .. ja sådan en 2 i én løsning .. så jeg er "sluppet" for alt det der as og mas .. i hvert fald det med bedækningen .. der er jo stadig abortvirusvaccinationer - dyrlæge - og så på den anden side, - når Pelé kommer til verden.... det er jo heller ikke gratis ...

Men hvis din økonomi ikke er helt til rotterne ... og du har lavet et overslag på hvad det kommer til at koste dig .. og det stadig ser realistisk ud ... så synes jeg du skal holde "din baby" for dig selv.... - Der er mange der "opdrætter" efter forskellige metoder og måder - og det er ikke sikkert at du og din veninde er enige om det der skal se .. haha .. kan lige se jer stå og kaste med mudder over hvad føllet skal hedde...

"Den skal hedde Børge ... - "NEEEEJ, tag dén ... den skal hedde Benny""... hehe osv osv..

Jeg synes ikke du skal vælge en pirathingst - som Jytte skriver - om det er ironisk - det kan jeg ikke lige læse :o)) ...

Men tag dig god tid - og så synes jeg også det lyder som en god idé at snakke med Poul Graugård .. som Chris skriver .... :o)

Hyp hyp og Vrinsk,
Carin & føltykke Rica :o)

- Men held og lykke - jeg tror ikke du bliver skuffet når du ser den lille langbenede klumpedumpe som prøver at komme på benene for første gang :o)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  03-05-2001 20:10
Hej Michelle.
Prisen på en bedækning afhænger som du har læst af mange ting. Jeg vil alene her omtale avlsgodkendte hingste i DV. Selve sæden varierer fra 3000-10000 kr. Herudover er der omkostninger i forbindelse med scanninger såvel før inseminering for at se hvornår ægget forventes at gå. Dette for at sikre det optimale tidspunkt for insemineringen. Ofte vil det være klogt at scanne hoppen hver 2. dag når man er begyndt at inseminere for at sikre sig at ægget er gået inden man stopper insemineringen. Ægløsningen vil oftest finde sted når ægget måler 45 mm eller over, hvorfor man starter omtrent på dette tidspunkt. Nogle æg bliver over 50 mm så du kan risikere at skulle inseminere 3-4 gange i den samme brunst. Du bør også hvis det foregår seriøst scanne hoppen ca.16.dag efter ægløsning. Er den drægtig vil der være et gult legeme i æggestokken og man vil kunne se fosteret i livmoderen. Herefter skal der ikke foregå yderligere med mindre du vil forsikre. Så skal den scannes igen efter 70 dage, idet man fra dette tidspunkt kan forsikre fosteret. Grunden til at forsikringsselskaberne kræver drægtighed på 70.dagen er at de fleste hopper hvis de absorberer fosteret gør det tidligt i drægtigheden.
Der er så mange usikre forhold som du kan se, men du kan ofte lave en aftale med hingstestationen/dyrlægen om en fast pris. Det vil oftest være billigere for dig at køre hoppen til hingstestation/dyrlæge på trods af opstaldningen af hoppen (40-60 kr /døgn). Gør du det ved du bedre hvad du maksimalt kommer til at betale i forbindelse med selve ifolingen. Afslutningsvis kan jeg oplyse dig om at Heslegårds Louis er solgt til Tyskland, men det er muligt at der findes frostsæd. Inseminering med frostsæd kræver flere scanninger dagligt omkring ægløsningen og vil ikke gøre det hele billigere.
Hvis du får et tilbud på mellem 1000-2000 kr i forbindelse med insemineringen vil det nok ikke være helt ved siden af.
Håber dette har bidraget til forståelsen, ellers kan du kontaktre mig.
mvh
Ulf Helgstrand
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  21-05-2001 19:40
min hoppe fik føl natten til lørdag, mit første føl, søndag var en af mine gamle naboer som oz selv har hest og kikkede på den lille ny, da spurgte hun om vi havde haft dyrlæge efter folingen, det havde vi ikke for det regnede vi med at der kun skulle hvis hoppen fik problemer. mandag morgen ringet vi til dyrlægen for at høre om føllet skulle have en sprøjte? han sagde at det skulle den men det var for sent da det skulle gøres inden et døgn, hvis hoppe og føl havde det godt og føllet havde drukket og kommet af med noget afføring gjorde det ik så meget vi skulle så bare holde øje med føllet om det fik ledsmerter,hostet, nyste meget skulle vi med det samme ringe.

hilsen jannie
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: At få et føl, og omkostningerne derved?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2001 19:25
Hej Michelle!!
Nu hved jeg jo ikke lige hvad det er for en hest du har, men hvis du går ind på www.hesteinfo.dk og kigger under avl, er der noget der hedder "foreningen for ukårede hestes afkom"(betyder ikke at hingstene er dårlige) der er en smuk PINTO hingst som ikke koster ret meget at få hoppen bedækket af.

Men som mange andre skriver skal du have pengene iorden og toldmodigheden, prøv at tænke på at du skal vente elleve lange måneder på at føllet kommer og så skal du lære den mange forskellige ting og opdrage den, nusse den, og gøre den tryk ved det DU! gør, og ligge grime på den og Bla Bla Bla........you know alt det den nu skal lære og der går 3 år mere der, har du tid og lyst til det?.

Jeg selv overvejer kraftigt på at få bedækket min 1½ årige plag når den bliver gammel nok, men er stadig ikke helt sikker på at jeg vil vente syv lange år på at komme ud at ride igen!!.
Men hvis du har tænkt på alt det syntes jeg at du skal springe ud i det, for det er SJOVT!!

Held og lykke

Med Venlige Hilsener fra Anne Kirstine
0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider