Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Få et føl.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 22:50

Godaften.

Jeg har tænkt lidt på, at ifole min hoppe. Det ville jo være ideelt nu, hvor hun står hvor jeg bor. Så jeg kan holde øje med hende tit, og når jeg alligevel ikke rider så meget.

Jeg har i nogle år tænkt meget på, at man måtte kunne lave nogle god ponyer på hende, men risikoen for, at den bliver en lille hest som hende selv er der jo også - og omvendt er den der i særdeleshed, hvis jeg lægger en stor hingst på de, i håb om, at få en "rigtig hest".

Hun er ca. 1.54. Af ukendt afstamning, dog er moderen avlsgodkendt og udfra stamtavlen kan man se der er meget fuldblod i hende, det synes jeg også er ret tydeligt på hendes hoved især. Faderen er måske et afkom efter Dolomit, men det kan også være en lille pelset elevpony ;)

Jeg ved slet ikke om man kan bruge godkendte hingste og "finere" hingste end min lille pirat - altså om hingste ejeren vil have det?

Jeg er ikke meget inde i det avlshalløj, men jeg vil gerne have en hingst (hvad enten den er hest eller pony er kriterierne nogenlunde de samme), som især er meget ridelig og med gode bevægelser.

Er der nogle der har nogen forslag evt.?

Det er hende her der er tale om:

På forhånd tak :)

Malle

- med Honeyburst/Raja :D

0
0
Svar på denne tråd

For hvis skyld vil du avle?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:03

Vil du avle til dig selv?

Vil du avle med salg for øje?

Jeg har i nogle år tænkt meget på, at man måtte kunne lave nogle god ponyer på hende, men risikoen for, at den bliver en lille hest som hende selv er der jo også - og omvendt er den der i særdeleshed, hvis jeg lægger en stor hingst på de, i håb om, at få en "rigtig hest".

Jeg læser mellem linierne, at du vil avle for at sælge senere. Prøv at undersøge hvad markedet er for en lille hest på under 160cm. i stang. Ud fra hvad jeg ved, så er det nærmest ikke-eksisterende. Dvs. selvfølgelig er der købere, men det er ikke de små heste, der er mest omsætning i.

Hun er ca. 1.54. Af ukendt afstamning, dog er moderen avlsgodkendt og udfra stamtavlen kan man se der er meget fuldblod i hende, det synes jeg også er ret tydeligt på hendes hoved især. Faderen er måske et afkom efter Dolomit, men det kan også være en lille pelset elevpony

Det er svært at spå - især om fremtiden! Jeg har netop læst en artikel om, at det som regel er 60-70% af arvematerialet, der går direkte fra hoppe til føl. Dvs. hingsten har altså en mindre betydning. Selvfølgelig slår nogen hingste "hårdere" igennem end andet på afkommet, men se blot på alle de heste, der er efter en BH-hingst: hvor mange af dem ser egentlig "ens" ud?

Tænk også på, hvor mange år det lille, nuttede føl kommer til at leve. Det er ikke "bare" de første seks måneder til fravænningen er sket. Det er de næste 15-20 år føllet lever.

Men dermed ikke sagt, at der ikke findes en rytter, som netop ønsker sig en vågen, lille hest og har den til den falder død om af naturlige årsager på marken om tyve år! Sådan ønsker alle avlere jo for deres kære føl. Men jeg har dog en teori om, at en eftertragtet "vare" vil få flere chancer i livet. Desværre.

www.hesteklip.dk

Nordsjælland, Roskilde, Amager og Vestegnen

Optimalsadel.dk

0
0
Svar på denne tråd

Camilla.
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:25

Endelig ikke misforstå. Der skal IKKE avles en stor kanon hest her, det skal være til mig selv og temmelig sikkert ikke sælges, jeg har det ikke med, at skille mig af med mine dyr udover af naturlige årsager.

Jeg har haft min hest i en del år. Hun har kun været ét sted før hun kom til mig. Og hvis jeg skulle blive kørt ned eller lign. så kommer hun tilbage. Jeg har overvejet salg, men så skulle det være til den helt rette køber.

Jeg tror dog der er en mulighed for, at avle nogle gode ponyer, da hun selv ville være bedre stillet hvis hun var 5 cm lavere.

Jeg ved godt det ikke "bare" er til den er fravænnet. Jeg er såmænd ikke 10, og smider ikke mine dyr ud, hvis jeg ikke lige gider dem mere.

Jeg har beholdt Raja selvom jeg får 4 år siden og 3 år frem virkelig ønskede mig en stor stævnehest, som kunne noget. Det fik jeg ikke, for jeg ville beholde Raja. Og vi har fået rigtig meget godt ud af hinanden alligevel.

Malle

0
0
Svar på denne tråd

Ja ja flot
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:29

Mange hilsner

Marie

Nu med Super dragen Alavon Petit
-Og pige-hesten Tøsen er blevet jyde pige
0
0
Svar på denne tråd

afrodite....
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:42

Der har aldrig stået i den tråd: "Jeg vil sælge"

Det var mere en klage sang og for, at finde ud af om det virkelig stod så grelt til, som jeg selv synes.

Og ja, flot at være så hellig.

Malle

0
0
Svar på denne tråd

Og forresten
Forfatter: 
Dato:  01-03-2008 23:45

Så er det jo heller ikke bare sådan, at man tæller til 3 også står der et føl. Når føllet ville komme om 1½ år, måske 2½ år... Så ville jeg have et andet job og mere tid.

Og flere penge i det jeg ikke skal bruge så mange penge på transport.

Malle

0
0
Svar på denne tråd

Markedet er oversvømmet
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 07:44

Jeg synes, det er en dejlig lille hest, du har. Men oprigtig talt, hvis du har en drøm om at avle, så vent til du har en bedre økonomi og så køb dig en god avlshoppe at starte ud på. Det er meget mere seriøst og også meget sjovere i det lange løb. I forvejen er der så mange, der lige vil trække et føl på lille Musse, og de vil alle beholde afkommet selv. Men mærkeligt nok så er der en frygtelig masse salgsannoncer med heste, der hverken er "fugl eller fisk".

Alternativt kan du købe et af de mange føl, der er til salg, og som for nogles vedkommende kan fås for mindre end du selv kan "producere" et.

Super sommergræsning tilbydes plage på store strandenge på Mols. 1.600 kr. incl. moms for sæsonen - medio maj til medio oktober. Dagligt tilsyn og mineralslikbalje.

Ann

www.kuhlmannhorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

er tilbøjelig
Forfatter: 
Dato:  02-03-2008 16:42

Er tilbøjelig til at mene det samme som Ann.

0
0
Svar på denne tråd

omvendt mening
Forfatter: 
Dato:  03-03-2008 20:24

her. Hvis man avler for at beholde selv, eller har flere, som ville købe føl efter hoppen (er selv så heldig :)), så er der intet problem. Og hvis hoppen er lækker, og ikke rent gadekryds, fornuftig etc. og man har råd, og bla bla. Så go for it.

Men hvis det var for at sælge, ville jeg heller ikke. Jeg vil selv avle på min, fordi hun er et lækkert skår og lavet af noget godt materiale, og jeg er forbandet forelsket i trunten. Og vil sikre, noget af hendes blod vil leve videre.

Men - vælg en god hingst!! Hvor mange vil købe en hest, hvor hverken far eller mor har papirer?

fx denne lækker-mås..

www.klosterheden.dk/Avlshingste/ Zorro/ZorroSon.htm

Der er også flere gode oldenborgere at finde.

Jeg ville vælge en højere hingst, ikke en pony.

Lone

Healing hest/rytter

Søger du et nyt rækkehus ved Århus? :)

0
0
Svar på denne tråd

Køb et føl
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 19:00

Medmindre du beholder afkommet så lad være med at bidrage til statistikken over mere eller mindre ubrugelige heste der kommer af en romantisk drøm om et føl og ofte ender i ukyndige, fattige og forkerte hænder fordi det som regel er de ukompetente købere/hesteholdere der går efter disse heste.

Køb et føl af god type, det ender du højest sandsynligt også med at få mere glæde af i det lange løb, og man kan vel ligeså godt fodre og passe noget der er fremtid i.

0
0
Svar på denne tråd

avle til sig selv ?
Forfatter: 
Dato:  05-03-2008 19:56

Selv om man har de bedste intensioner om at avle en lille følle til sig selv, er der altid den mulighed at man på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at sælge alligevel.

Så hvorfor avle et føl, der kun kan sælges for ganske små penge - hvis overhovedet.

Jeg giver Ann helt ret her ! Vent med at avle til du får mulighed for at købe en god avlshoppe.

mvh Nynne

Stald-Amazing
v. Nynne Wachs og Mikael Fabrin.

"Blut tut gut".

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider