Vil du avle til dig selv?
Vil du avle med salg for øje?
Jeg har i nogle år tænkt meget på, at man måtte kunne lave nogle god ponyer på hende, men risikoen for, at den bliver en lille hest som hende selv er der jo også - og omvendt er den der i særdeleshed, hvis jeg lægger en stor hingst på de, i håb om, at få en "rigtig hest".
Jeg læser mellem linierne, at du vil avle for at sælge senere. Prøv at undersøge hvad markedet er for en lille hest på under 160cm. i stang. Ud fra hvad jeg ved, så er det nærmest ikke-eksisterende. Dvs. selvfølgelig er der købere, men det er ikke de små heste, der er mest omsætning i.
Hun er ca. 1.54. Af ukendt afstamning, dog er moderen avlsgodkendt og udfra stamtavlen kan man se der er meget fuldblod i hende, det synes jeg også er ret tydeligt på hendes hoved især. Faderen er måske et afkom efter Dolomit, men det kan også være en lille pelset elevpony 
Det er svært at spå - især om fremtiden! Jeg har netop læst en artikel om, at det som regel er 60-70% af arvematerialet, der går direkte fra hoppe til føl. Dvs. hingsten har altså en mindre betydning. Selvfølgelig slår nogen hingste "hårdere" igennem end andet på afkommet, men se blot på alle de heste, der er efter en BH-hingst: hvor mange af dem ser egentlig "ens" ud?
Tænk også på, hvor mange år det lille, nuttede føl kommer til at leve. Det er ikke "bare" de første seks måneder til fravænningen er sket. Det er de næste 15-20 år føllet lever.
Men dermed ikke sagt, at der ikke findes en rytter, som netop ønsker sig en vågen, lille hest og har den til den falder død om af naturlige årsager på marken om tyve år! Sådan ønsker alle avlere jo for deres kære føl. Men jeg har dog en teori om, at en eftertragtet "vare" vil få flere chancer i livet. Desværre.