|
|
| Haflinger avlsforbund |
| Forfatter:  |
Rikke |
| Dato:  |
27-11-2000 11:56 |
|
Hej er der nogen der kan hjælpe mig???
Hvorfor er der 2 avlsforbund for hanlingerne? Er det fordi at tyrolerhaflingeravlsforbundet KUN er renavl.
er der nogen der kunne tænke sig at e-maile sammen med en haflinger tosset ung pige på 23 år? mailadd. er "corland-h@eon.dk"
håber der er nogen der skriver.....
hilsen Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Haflinger avlsforbund |
Lis |
27-11-2000 13:23 |
|
Hej Rikke !
Vi er en hel familie som er medlemmer hos H.A.D.
Vi har 8 haflingere deraf en hingst på 2 1/2 år som vi vil prøve at få avlsgodkendt.
Alt vores tid går med hestene. Vi tager til føl-og plageskuer, og til dyreskue
og så laver H.A.D. også nogle arrangementer.
Du er velkommen til at skrive til mig og vil skrive igen.
M.v.h. Lis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
28-11-2000 13:17 |
|
Hej Rikke
Vi har også haflingere i HAD. Du kan skrive til mig på min E-mail.
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke |
28-11-2000 14:09 |
|
Hej Lis.
hvad står HAD for ???
mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lis |
28-11-2000 14:15 |
|
Hej Rikke.
HAD betyder Haflingeravlsforeningen Danmark.
Foreningen har lige haft 25 års Jubilæum.
mvh Lis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lis |
28-11-2000 14:18 |
|
Hej Rikke.
HAD betyder Haflingeravlsforeningen Danmark.
Foreningen har lige haft 25 års Jubilæum.
mvh Lis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke |
28-11-2000 14:21 |
|
hej Lis........igen.
DTH= Dansk tyroler haflinger , jeg snakkede med med formanden for DTH igår...hun fortalte at DTH bruger tyrolske dommere til kåringer osv. hvor imod HAD bruger danske dommere der ikke hved hvordan en haflinger skal se ud!!! Hun har været med til at starte begge foreninger.
Hvilke avlsforbund skal man vælge?? er på jagt efter en avlshoppe.
mvh. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
29-11-2000 08:21 |
|
Hej Rikke
Desværre passer det ikke helt hvad DTH formanden udtaler sig om. HAD bruger også udenlandske dommere, som bestemt har forstand på hvordan en haflinger skal se ud. Det er en lang og kedelig strid der har stået på imellem HAD og DTH i årevis, vi er mange der godt kunne tænke sig at få bilagt denne strid, jeg skal her ikke forherlige eller nedgøre nogle af forbundene, dog synes jeg at man skal være opmærksom på hvordan dyrene kåres og hvilke hingste man har at vælge imellem. Personligt synes jeg det er påfaldende at der på et tidspunkt i DTH´s historie kun var en eneste hingst at vælge til sine hopper, denne hingst var købt i Østrig, ingen hopper i DTH var gode nok til at avle en hingst!!! Desuden havde hoppejeren nu intet valg, der var jo kun en hingst, og dog..........dem der boede tæt ved grænsen til Tyskland....(herunder næstformanden) kunne få bedækket i udlandet, hun ville nemlig ikke bruge den hingst der var købt hjem til formålet...........det giver stof til eftertanke.
Hele uenigheden mellem de to forbund gik nok på avlsmålene og hvor hurtigt disse skulle nåes, hvis du kender Halling Nielsen ( en meget dygtig hippolog) vil du vide at hastværk er lastværk. Begge foreninger har dog idag meget smukke og typerigtige dyr, og så har de selvfølgelig også nogle der ikke er smukke og typerigtige, men det afhænger selvfølgelig af øjet der ser.
Personligt vil jeg aldrig give afkald på et smukt lille hoved med vakse ører, for at få hesten 5 cm større. Gangarterne er for mig absolut første prioritet, det er bevægelserne jeg rider på ( LA , LA2, pony-M, og pony-S) desuden er det vigtigt for mig at haflingeren forbliver en pony dvs. ikke over 1,48 cm i stang,selom det er en familiehest så skal børnene kunne starte stævner på dem hvis de får lyst og her er haflingeren uovertruffen for sit dejlige temperament.
Skriv på E-mailen hvis du vil høre nærmere.
Mange haflingervrinsk fra Fay.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Lis |
29-11-2000 12:03 |
|
Hej Rikke
Jeg har prøvet at sende en mail til dig men den kommer retur.
Vil du tjekke om det er den rigtige adr. som jeg bruger. ( corland-h@eon.dk )
m.v.h. Lis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke |
30-11-2000 11:23 |
|
hej Lis.
tak for mailen..det virker
Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke |
30-11-2000 11:24 |
|
Hej Fay.
hvad er din mail??
hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
01-12-2000 06:42 |
|
Hej Rikke
Klik på Fay i mit lang indlæg og du vil kunne sende mig en mail
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Den Anonyme |
16-12-2000 00:29 |
|
Hej!
Jeg er medlem i D.T.H. og det er den bedste anbefaling jeg kan give, dels fordidet er relele dommere, men de står 100 % inde for deres avl! Jeg har selv en haflingerhoppe, som forøvrigt er impoteret fra Østrig, hun er et af landets bedste hopper- rent.....avlsmæssigt. Hun har en super god stamtavle, men også fordi hun er meget lærenem. Hun er af Natan - hvis det siger dig noget?!
Jeg vil kun anbefale D.T.H. dels fordi at D.T.H. sikrer rene typer, men også fordi H.A.D. har taget en af de avlsgodkendt hingste på sin liste efter den var skrottet i D.T.H. som avlshingst! Dermed mener jeg, at hvis en forening kan tage en hingst som avlshingst, som tidligere er skrottet for at bedække en nye hopper der det ikke en reel forening - set i mine øjne! Hingsten det drejdede sig om hedder Stromboli!
Men selvfølgelig er det op til den enekelte at afgøre....... men jeg ville ikke tvivle! Også selvom der er mange der måske bliver sure på mig!
Hvis du har lyst, vil jeg gerne maile med dig! Skriv tilbage, og du vil høre fra mig!
Venlig hilsen " Den anonyme.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
16-12-2000 10:07 |
|
Hej anonyme
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvorfor Stromboli blev skrottet i DTH.
Har det aldrig undret dig at alle de pragtfulde hopper der findes i DTH ikke er i stand til at avle en hingst som kan godkendes til avlshingst af de vanvittige dygtige dommere som du omtaler. Desuden kan jeg fortælle dig at HAD er 100% renavl
hvis du mener dette ikke er sandt så kom med et bevis for det modsatte.
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
16-12-2000 10:09 |
|
Hej anonym
Jeg glemte at spørge om din hoppe har fået føl, er de kåret, og hvem er de evt bedækket ved og hvordan er afkommet kåret??????
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hanne!! |
16-12-2000 19:57 |
|
Hejsa alle i haflinger tosser!
Jeg har en såkaldt "plejefamilie" der har været næstformand i D.T.H. og jeg vil helt klart også anbefale denne forening.
Grunden til, at der ikke er så mange hopper i Danmark som kan avle hingste er, at man siger, at der tre generationer tilbage på moderens side skal hopperne have et max stangmål og en max kåringskategori. Da det ikke er så mange år siden man har lavet denne regel er hopperne jo ikke helt gennemavlet endnu.
Derudover er den østrigske dommer som desuden er præsidenten i verdens haflingeren, meeeget streng. Og det er udelukkende for at opnå den "kleinpferd" som haflingeren egentlig er. Det vil altså sige, at haflingeren slet ikke er en pony som mange tror, men en lille hest, der skal ligge mellem 140 og 152 cm. Grunden til at mange mener, at det skal være en lille kompakt pony er, at man under krigene avlede haflingeren tíl en lille træk/spisehest. Altså man skulle kun bruge dem til hårdt arbejde og så spiste man dem. Dem som så mener, at det er forkert at avle dem til nogle ædle heste er galt på den. Sådan så de nemlig ud i slutningen af 1800 tallet. Araberen var dengang en af stamfædrene og så skal hesten altså være ædel.
Nå, men altså D.T.H. Tror jeg avler lidt mere igennem. Der er ingen piratavl, og i det store og hele, er det meget gennemtænkt og vil man have en lille fed kompakt hest, så er det ikke haflingeren som mange tror.
Som en anden også har nævnt har man afkåret Stromboli i D.T.H. og det har nok noget at gøre med så lidt point som hans afkom får. Lige nu har vi to gode...virkelig gode hingste i Danmark, men vi må altså også gerne køre til Tyskland, og andre lande, hvis altså hingsten er med i Verdens haflingeravl. Der ud over, er man ved at få lavet nogle forretninger med Østrig om transport af frostsæd. Det passer altså heller ikke, at der kun var næstformanden som kørte til Tyskland. Vi bor i midtjylland og har lige så langt til Sjælland som til Tyskland.
M.v.h. Hanne....
Hvis nogle er interresseret i mere om haflingeren er jeg at traffe på 22639805. Jeg vil meget gerne hjælpe med at skabe kontakt til D.T.H. Jeg er også på haflinger@forum.dk, men jeg har kun adgang til internet hver anden weekend.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
17-12-2000 08:20 |
|
Hej Hanne og alle andre haflingertosser
"Stromboli´s afkom får meget lave point" Hvad forstår du ved lave point??? Jeg overværede kåringen i Næstved år 2000, så vidt jeg husker fik alle Wildkogels afkom lave point...........dem der gik på fløjen var ihvertfald ikke efter Wildkogel.
"Lige nu har vi 2 meget gode hingste...." Hvis den ene som du omtaler som meget gode hingste er Strato, må jeg desværre erklære mig vanvittig uenig med dig, jeg har aldrig i mit liv set en hest der kaster sine forben på den måde,,,jeg troede ikke at det var en ting man ønskede at fremme i DTH´s haflingeravl, det er ihvertfald ikke positiv avl i nogle danske avlsforeninger at hesten vinger så voldsomt på begge forben, og så ovenikøbet en avlshingst der kan blive fader til rigtig mange afkom!!!!!
Jeg tror ikke at mange ægte haflingeravlere mener at haflingeren skal være lille, kompakt og fed, det mener vi ihvertfald ikke i HAD. Hvis DTH tog sig tid til at komme til vores kåringer og se vores 3 års hold ville i opdage at vi netop har nået det med avlen som I i DTH drømte om. Vores hopper havde i år en gennemsnitshøjde på 1,43 m alle 8 blev kåret 1 hoppe blev kåret i 1A, 2 i 1B og 5 i 2A, altså ingen blev kåret i den dårligeste kåringsklasse nemlig 2 B. 6 ud af 8 fik karakteren 8 eller 9 for type. Hvordan gik det med jeres 3 års-hold???? Jeg ved det godt, men det kunne være sjovt hvis du også vidste det.
Jeg er stort set enig med DTH i de fleste avlsmål, dog har det chokeret mig at man i den grad er gået på kopromis med typen for at få nogle centimeter i højden, og her mener jeg DTH haflingernes hoveder, de er ofte store og tunge og ligner bestemt ikke små araberhoveder( som du selv fremhæver ) men derimod koldblodshoveder uden den store udstråling, samtidig mener jeg at en hingst altid bør aflægge materialeprøve før endelig kåring kan opnåes. I DTH aflægger hingstene ikke materialeprøve, da man ikke finder det nødvendigt, og nu spørger jeg dig...vil det sige at man mener at alle avlsforbund i DK under Landskontoret gør noget unødvendigt???? Materialeprøver er obligatorisk i DK hvis man vil ind under landsudvalget og så mange avlsforbund kan vel ikke tage fejl?????
Hvis det man ønsker i DTH er en smart pony/hest der kan gøre sig i konkurrencer indenfor dressur ,spring og western, hvorfor møder vi så aldrig nogen af jer når vi deltager i stævner på stort set hele sjælland??? Må jeg være så fri at spørge hvad I har tænkt jer at bruge jeres haflingere til udover selvfølgelig avl. I dagens DK opnår man ingen anerkendelse indenfor racerne hvis man ikke har nogle dyr der kan være med i de forskellige typer konkurrencer. Alle dem jeg kender som køber heste ønsker et dyr der kan noget. Hvad gør I for at vise hvad jeres dyr kan??? Det kan jo være at jeg har overset nogle.
Held og lykke med alle jeres haflingere derude.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hanne!! |
17-12-2000 10:46 |
|
Hej ige!!
Jeg må nok tilstå, at den med materialprøvben er en stor skuffelse. Vi er mange som ønsker det, men der skal komme godkendelse fra Verdens haflingeren. Hvor mange af jeres haflingere er ude at starte? Altså, jeg kender et par haflingere der starter, bare ikke i ponyklasser. Vi har et par stykker, som har opklasset sine haflingere til hest.
Forbenstekninkken er man netop til dette års kåring begyndt at lægge vægt på. Jeg vil lige sige, at vi ikke kan sammenligne vores point med hinanden da vores dommere ikke er de samme. Vi havde en hoppe med i 98, som fik 9 i type og hun endte med 76 point, men året senere, hvor vores anden og helt klart meget bedre hoppe var med fik hun også kun 76 point. Havde det været 2 år tidligere havde hun klart fået 79, men igen i år, skærpede de kravene endnu mere. Strato har måske lidt sving, men jeg mener at du overdriver en smule. Jeg har set haflingere med meget værre sving. Og Aurel, går bestemt urtolig flot på sine ben. Det er alt sammen noget, der skal gøres noget ved, men det er bare et krav at hingstene ingen 5 taller har.
En gennemsnitshøjde på 143??? Ponymålet er 147, det er jo ikke en lille kategori et pony som er målet. Det skrev jeg også før....haflingeren er en lille hest og ikke en pony. Jeg ved ikke hvad vores gennemsnitshøjde var i år, men den ligger på omkring 145-46 cm.
Hvad vores tre års-hold på Næstved angår i år, så har jeg ingen kommentare. Det så jeg ikke, men jeg så vores et års-hold i Vejle, og godt nok gik vores hoppe kun på fløjen med 73 point, men igen må jeg sige, at havde det været 3-4 år tidligere havde hun sikkert fået 76 point. Men igen vil jeg sige, at point kan ikke sammenlignes.
En ros vil jeg give jeres dommer. Til den Østjyske fællesskue i år opnåede begge vores hopper 23 point, 3 års hoppen med skuets bedste og 4-års hoppen blev skuets anden bedste. De fik begge ærespræmie. Hvor mange af jeres hopper har opnået dette. Til de to klasser om skuets bedste var det hovedsagligt varmblodsavlere, som gav vores hopper 8, 9 og 10.
Måske er mange af vores haflingere indfodet, men hvorfor optager i dem så i jeres avlsforbund, hvis vi afkåre dem, eller hvis de bliver solgt til en som vil være i jeres forbund. Det er meget sjældent, at vi optager heste over 5 år i D.T.H., men jeg høre tit om, at i har optaget nogle af vores heste. Så må i jo kunne lide dem?? Uanset om de svinger eller ej.
Knus Hanne!
P.S. Jeg er ikke ved internettet før om en uge, men er stadig interesseret i at snakke med jer. Jeg svare nok bare ikke lige med det samme!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
17-12-2000 14:28 |
|
Hej Hanne
Hvilke heste i DTH er afkåret for så senere at blive kåret i HAD?? Du slynger om dig med postulater prøv at komme med nogle eksempler, vi har alle en mening om haflingeren men vi kommer jo ikke videre hvis du ikke kan underbygge de ting du påstår!!!!!!!!!
Tror du ikke at vi skærper vores krav til haflingeren?
"Havde min haflingerhoppe været til kåring for 3-4 år siden ville hun have været kåret bedre" kan du ikke selv høre hvor vanvittigt det lyder.
Du har ikke kommenteret jeres koldblodshoveder ........hvorfor mon ikke?????
Jeg har hørt DTH avlere udtale at mange af de dyr der bliver købt hjem fra Østrig ligner køer!!!!!!!!!! Disse udtalelser kommer fra jeres egne!!!!!
Indrøm at jeres avl har slået fejl og prøv at arbejde fremad i et tempo hvor avl og genetik kan følges ad!!! Jeg er sikker på at de 2 foreninger ville kunne mødes om et enigt avlsmål .......det er kun hastigheden i hvor hurtigt disse avlsmål skal opnåes som vi er meget uenige om.....og dog.....( "forbensteknik") undskyld men nu kommer jeg altså til at grine..........Hvad f...er det??
Nogle gange synes jeg at DTH folk lyder som om at de overhovedet ikke har forstand på gangarter, og nu vil jeg underbygge mit postulat: I giver kun en karakter for gangarterne til jeres kåring, nemlig : bevægelse. Hvordan kan man dog nogensinde komme til at tage jer seriøst...
Ingen materialeprøve
Kun hingste der er avlet i udlandet ( de tjener godt på at sælge til jer, derfor kåres
jeres hingste ikke, det er samme mand der
kårer og samme mand sælger jer de
avlsgodkendte hingste fra Østrig...............
Hvor naiv har man lov at være??)
En eneste karakter for gangarter
" Forbensteknik " ( er der andre end mig der griner???)
Man må ikke i jeres forening være medlem i HAD samtidig med at man er medlem i DTH ( Nu er det jo ikke en diktatur stat vi lever i)
Jeg glæder mig til at høre fra dig igen.....
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
19-12-2000 12:21 |
|
Hej
Jeg glemte at fortælle at rigtig mange af vores haflingere på sjælland har fået 23 point til dyrskuerne, nu er jeg ikke så begejstret for dyrskuevurderingerne, da de ofte ikke har noget som helst til fælles med den endelige kåring.
Jeg har selv 5 haflingere som starter dressur stævner, nogle går LC + LC2, andre går LB+LB2 og endelig er der en der går LA + LA2 ( hestedistriktstævner) den sidste er dog opklasset til hest og en af de andre er hest dvs 1,54m i stang.
Jeg vil gerne endnu engang pointere at højden selvfølgelig gerne skulle lidt op ( 1,45-1,48) dog aldrig...aldrig...aldrig nogensinde på bekostning af typen, bevægelsen i skridt, trav og galop, og det gode temperament!!!!
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hanne!! |
24-12-2000 14:14 |
|
Hej Fay!
Altså....jeg fatter dig ikke. Kort sagt, så kan jeg ikke bruge dine udtalelser til noget.
Som tidligere sagt avler vi ikke ponyer. Vi avler smukke ædle heste. Vores heste har nogle særdeles gode hoveder. Den ene fik 9 i hoved og hals. Jeg er ked af, hvis jeg slynger mig med alt muligt, men dine fucking kritiker og højt placerede distriktsstævne heste kan jeg ikke bruge til noget. Jeg siger bare at jeg mener DTH avler en hel del mere målrettet og at vores heste mange steder er kønnere end jeres. Det er det samme du siger, ik'?
Stroboli mener jeg at i har optaget i jeres avl, men ham har vi afkåret.
Har du nogensinde set Liz. Aurel? I hvert fald er han ikke kåret i Østrig, men Hannes har godkendt ham alligevel. Ham har de ikke tjent en skid på. Men jeg synes da, at du skal kigge på www.staldvican.mobilixnet.dk Så ser du en hingst med udstråling og elegance. Den har ikke de vilde bevægelser, men bare efter 14 dages dressurridning var det meget bedre, så ham er der muligheder i.
Jeg synes du er lige lovlig latterlig og snobbet at høre på. For mig lyder det som om, du vil sørge for at have alle andres samtykke og på den måde få mig ned med nakken, så dig gider jeg ikke at diskutere med. Ikke hvis du skal rakke mig ned på den måde. Det er haflingeren vi diskutere og ikke mit ordvalg.
Et sidste spørgssmål. Hvor gammel er du?
Hilsen Hanne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
10-01-2001 08:01 |
|
Hej Hanne
Jeg er 35 år!!!
Hvor gammel er du????
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at du gad at besvare mine spørgsmål på mig lyder det som om at du hele tiden vil tale udenom.
Jeg har ingen intentioner om at latterliggøre dig, jeg vil bare gerne have at du underbygger dine påstande og besvarer mine spørgsmål. Der er mange spørgsmål som ville gøre mig en hel del klogere hvis du gad at svare.
Hvad mener du med ordvalg ???? Jeg spørger dig.......Hvad er forbensteknik????
Fay
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tasja |
30-04-2001 01:49 |
|
Hejsa
Jeg er selv den heldige ejer af 2 smukke haflingere fra Dansk Tyroler Haflingeravl af 1986 og vil meget gerne maile sammen med dig.
Det er meget sjældent man møder folk der kan lide haflingere, og det er egentlig synd for det er da bare en helt fantastisk hest.
M.V.H.
Tasja/www.ullrupgaard.subnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tasja |
30-04-2001 01:55 |
|
Hejsa
Jeg er selv den heldige ejer af 2 smukke haflingere fra Dansk Tyroler Haflingeravl af 1986 og vil meget gerne maile sammen med dig.
Det er meget sjældent man møder folk der kan lide haflingere, og det er egentlig synd for det er da bare en helt fantastisk hest.
M.V.H.
Tasja/www.ullrupgaard.subnet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Fay |
30-04-2001 11:50 |