|
|
| Jeres mening.. |
|
|
Nåå... Hvad mener i...?? Skal men lade hoppe og føl få ro.. eller skal man som stævne rytter til sit føl med ud til stævner, er det synd/unødvendig stress for hoppe/føl.. Der er jo noget med at der skal gå 2 eller 6 mdr. før de må være væk fra hinanden i mere i 2 timer...Ik ? Maria with 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man må ikke.. |
|
|
tage føl med til stævne det står i reglerne.. Jeg ved ikke helt, jeg syntes det er fint at man har fast sat de regler, man kan jo heller ikke forvente at en hest kan gå konkurrence og være mor på fuld tid..
Krone og bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Midtjylland Frieserhopper sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl og stævne |
|
|
som annemette skriver må man ikke tage et føl med på stævnepladsen, og føllet skal være 4 mdr (min) inden man må starte på hoppen og her må de i alt kun være adskilt i mener det er 2 timer... Der gælder andre regler hvis det er en 4 års hoppe du vil have med til en form for afprøvning i DV
Rytter søges, gerne dressur på LA niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppe og føl |
|
|
Kun 2 timer fra hinanden??? Har jeg aldrig hørt om.. Vores hopper går stævner uden føl. Vi begynder når føllet er 4-5 mdr. gl med at starte hopperne til stævner igen - og de er generelt mere end 2 timer væk fra føllet ad gangen. Føllet har til gengæld en til 2 staldkammerater i stalden til underholdning imens mor er væk. Dette har vi ingen problemer med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Joo.. 2 timer ? |
|
|
Jeg har også hørt noget med 2 timer.. men jeg ar lige inde på DRF, og kan ikke rigtig finde noget omkring det.. ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Reglerne som de var i 2004 |
| Forfatter:  |
Olsen |
| Dato:  |
13-11-2006 13:46 |
|
Konkurrencebrug uanset art er meget belastende for den drægtige eller diegivende hoppe. Til konkurrencebrug fra MB og opefter må ingen hoppe deltage 6 måneder før til 9 måneder efter foling. I lavere konkurrencer (LB/LA) kan hoppen deltage indtil 5 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. Ved LC og lavere kan hoppen deltage indtil 4 måneder før foling og igen 4 måneder efter foling. I perioden fra 4 måneder efter foling til fravænning må føl ikke medtages på konkurrencebanerne eller være borte fra hoppen i længere tid end 2 timer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| min mening |
|
|
Jeg syntes man skal lage hoppe og føl få ro indtil afvænning. Jeg er selv "diegivende" på 3 måned og det er faktisk noget det der tærer på krafterne, kunne lige forestille mig at skulle træne seriøst og deltage i en elller anden sport.. ellers tak. Med min egen hoppe har jeg taget koncekvensen af at have valgt at sætte hende ifol og derfor ingen hård træning eller stævner kun hygge ture for at holde formen vedlige. Så jeg syntes det er godt der er regler på området..til dem som ikke selv kan finde ud af det.
Hingsteføl efter Midt-west Ibi-ligth /RDH hoppe sælges..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok, og sko..?? |
|
|
Det er også min plan.. Sådan er det jo når man sætter sin hoppe ifol...  Mathilde skal først startes når føl er "stor nok" Men hvordan så med sko...??  Jeg har fået at vide at man skal pille skoene af sin hoppe når den skal fole.. Fordi den kan skade sig selv og ikke mindst føl.. Hvis hun nu rejser sig og måske få trådt på føl.. ?? Hvad gør i ?? Mig igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altid sko |
|
|
Vores den "gamle" hoppe går altid med 4 sko, da hun ikke kan klare ret mange dage uden. Det har aldrig været et problem. Jeg tror at hoppen vil lave lige så stor skade hvis den træder på føllet uden sko på. De andre går med forsko og det bliver heller ikke ændret bare fordi de skal fole.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvornår... |
|
|
begynder i at ride jeres heste igen efter folingen??? bliver føllet så i boksen eller skal det med ud de første gange man sætter sig op for at hoppen ikke skal blive helt vild i varmen?? Mvh. Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
Vi plejer at starte med at longere hopper, der skal rides ganske få dage efter folingen. På dette tidspunkt er føllet endnu så lille at det accepterer at mor er væk uden problemer. Efter et par dage har hoppen vænnet sig til at være væk fra føllet og man kan begydne at ride den. Dog skal man huske at tilpasse ridningen efter at det er en hoppe med føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig.. |
|
|
CharlotteGC Jeg er helt enig... Det er planen, at de fåe 1 dag eller 2 sammen.. og så skal de stille og roligt lære at være væk fra hinanden. Selvfølgelig ikke flere timer af gangen.. Det kommer også an på hvordan de har det.. Og om Mathilde kan finde ud af at være mor! Det er jo første gang... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay.. |
|
|
..det var dejligt lige at høre. Min hyp er jo også første gangs mor og jeg er også ny i "avls-faget", så jeg ved ingenting om det, så det er skønt at kunne nyde godt af andres erfaringer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu når der |
|
|
står i reglerne at føllet ikke må tages med på konkurrencepladsen gælder det så også at man ikke må leje en boks og have føllet i imens eller må det bare ikke komme med ud på selve konkurrencebanen. Der er jo en vis forskel der. Min hoppe bliver ligeså stille taget fra føllet 2. dag og efter ca. 1 uge bliver hun longeret og efter 14. dage redet. Efter ca. 1. uge får føllet lov til at gå ude på marken sammen med de andre hopper så længe mor er væk, da jeg syntes at den er mere rolig så end hvis den skal stå inde i en boks (7-9-13 har ikke haft nogen der har sat igennem hegnet endnu)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning efter foling |
|
|
Jeg har altid mine hopper i longe lige fra dag et eller samme dag evt. og ca 2-3 dage frem, og det er for at hoppen bliver hurtigere ren inden i børen (der er delte meninger om dette, men det har fungeret rigtig godt her)- skal hoppen rides, bliver longearbejdet seriøst efter ca en uge og ridningen begynder lige så stille når jeg vuderer at hoppen har fået oparbejdet tilstrækkelig med muskler og er klar til at være væk fra føllet i min 30-40 min...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad betyder... |
|
|
..ren i børen, hvad vil det sige??? hvornår stopper i ridning inden?? jeg rider min på fuld tid nu og starter et par stævmer i dressur. hun står på rideskole pt. men tager hende hjem til et mindre sted til den 1. februar (hun er sat til at fole sidst i april). så havde jeg tænkt om jeg kunne skridte hende lidt i februar måned og så måske lade hende stå stille fra marts, eller hvad syn es i er det bedste??? på forhånd tak  Mvh. Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad betyder... |
|
|
..ren i børen, hvad vil det sige??? hvornår stopper i ridning inden?? jeg rider min på fuld tid nu og starter et par stævmer i dressur. hun står på rideskole pt. men tager hende hjem til et mindre sted til den 1. februar (hun er sat til at fole sidst i april). så havde jeg tænkt om jeg kunne skridte hende lidt i februar måned og så måske lade hende stå stille fra marts, eller hvad syn es i er det bedste??? på forhånd tak  Mvh. Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Menuet |
|
|
beklager mit ordvalg børen er ca det samme som livmoderen. Hvoelangtid man kan ride mens de er drægtige er meget forskelligt fra hoppe til hoppe - nogle kan rides med sadl indtil de næsten begynder at fole, andre kan ikke lide at få gjorden spændt ret hurtigt efter de er ifolet, og så er der alle dem indimellem. Så lyt til din egen hests signaler - du kender hende bedst...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mathilde |
|
|
Jeg har fået at vide at Mathilde skal behandles son en "normal" hast.. rides og hygges om! Hun skal selvfølgelig ikke gå spring og hård dressur, da hun jo fysisk er under forandring.. For os har det sat sine begrænser helt naturligt.. Mathilde har i 3 uger ikke kunne passe sin sadel..Fysisk!  Så jeg rider rigtig mange skridt ture og på banen unde sadel i ca. 30 min. Maria with
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|