Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Blodprøve hvor sikker ?
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 10:16

Vi overvejer om vi skal få taget en blodprøve på vores hoppe for at undersøge evt drægtighed.

Er der nogen af jer garvede avlere der ved hvor sikker det er?

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke så sikker
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 12:40

Jeg mener ar man siger at hvis blodprøven er negativ, så er det 100% sikkert at hoppen ikke er ifol.

Det er straks sværere hvis den positiv, for så er hoppen enten i fol eller har været for nyligt. En såkaldt falsk drægtighed vil også give et positivt resultat.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 15:56

Det havde jeg sådan på fornemmelsen.

Forløbet med hoppen i 2002 var følgende scannet drægtig på 16 dagen, håndprøvet ikke i fol på 90 dagen, men med forstørret bør. Ingen tegn på føl før 6 uger før hun folede.

Forløbet i år scannet drægtig på 16 dagen, håndprøvet ikke drægtig på 90 dagen men med forstørret bør, så er det jo at tvivlen begynder at komme.

Samtidig synes vi også hun begynder at ændre facon. Er blevet bredere bag forbenene, men fin slank henne ved lysken og op over ryggen.

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om.

1. vi bare skal vente og se tiden an.

2. Om vi skal få den håndprøvet igen.

3. Eller få taget den blodprøve.

Er bare ret træt af at bruge flere penge på det, hvis vi alligevel ikke kan få noget sikkert svar.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Håndprøve
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 16:07
Hvis hoppen er 5-6 mdr. henne så burde håndprøven kunne give et sikkert svar. Vores dyrlæge siger at på det tidspunkt kan de mærke føllet altså mule og ben, ikke bare en forstørret bør som det jo er ved fx. 90 dage.
0
0
Svar på denne tråd

Håndprøve.
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 16:30

Kan godt se at vi nok er nød til at slippe de 1000 kr, for at få vished.

Håber de engang opfinder en scanner der kan scanne udefra, så evt føl ikke kan gemme sig langt tilbage i børen.

Tak for svar fra en der både er meget nysgerrig men også lidt nærrig.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrt...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:30
Tager din dyrlæge virkelig 1000kr for en håndprøve? Jeg giver da vist kun omkring 500.
0
0
Svar på denne tråd

Håndprøve
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:40
Jeg skulle lige checke prisen for en håndprøve hos vores dyrlæge, og regningen siger 388 + kørsel og moms. Og så er der en regning med 2 hopper 582 + kørsel og moms.
0
0
Svar på denne tråd

Her på Fyn
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 14:59

Her på Fyn giver man 375 + moms og kørsel for en håndprøve.

Er det billigere med en blodprøve? Har nemlig 3 jeg gerne ville have tjekket, men er også lidt nærig ...

0
0
Svar på denne tråd

Liselotte
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 18:56
Jamen, du får da mængderabat når du skal have drægtighedsundersøgt 3 hopper på én gang. Jeg vil tro du kan få alle 3 undersøgt for under 1000 kroner alt inklusiv. Vi har kun betalt halv pris for hoppe nr. 2.
0
0
Svar på denne tråd

Isotter
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 08:49

Hvilken dyrlæge på Fyn bruger du?

Ved godt jeg overdrev da jeg skrev 1000 kr. Men har lige betalt næsten 1000 kr for 2 hopper.

Den første kostede 600 kr og nr. 2 godt 300 kr, det er incl. moms og kørsel.

Det var ved Christian Leth.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 12:56

jeg vil mene at blodprøven er sikker...

men har ikke den store erfaring som mange andre har...

det er min første gang... og hestens...

jeg fik efter bedækning:

*afprøvning ved hingst 3uger efter - slog fra...

*blodprøve på 60dagen - positiv...

*håndprøve på 125dagen - positiv...

og hun er nu synlig drægtig - alle der kender hende siger der ikke er noget at være i tvivl om...

håndprøven kostede ca. 700kr incl alt...

blodprøven kostede ca. 900kr incl alt...

blodprøven er det dyrere, da det skulle sendes på et lab. til undersøgelse...

Birgit (Gipsy&Molly)

Ringridning det er noget der rykker

Mor til Scott

Snart mor til en lille "Djævel"

Og Molly snart mor for første gang

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 13:55

De 375 kr + moms og kørsel pr. hest er når der er fratrukket rabat- og det er hvis der er 4 hopper der skal undersøges. Så det er skam ret dyrt...

Det er ved Højgård Hestehospital, er ikke så vild med at bruge en "hundedyrlæge" til min hest. Og så er hestedyrlægerne fra Højgård tit billigere end ikke-hestedyrlæger. I hvert fald mht. tandraspning og vaccination (jeg brugte nemlig Brenderup til vacc. da de andre i stalden gjorde det. Men det var dyrere end ved Højgård).

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 14:05

Jeg ved nu ikke om jeg vil betragte Christian Leth som hundedyrlæge, han har da selv heste som han avler på, og har de gange vi har været i kontakt med ham virket kompetent nok.

Men jeg vil da lige sige det med prisene til min datter. Der er jo ikke langt fra Morud til Ejby, og der er da ingen tvivl om, at de på Højgård ved hvad de har med at gøre.

Mvh Jytte

Stald Topclass.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider