Hej med jer.
Jeg er avler lidt Shagya arabere, og kan fortælle at jeg i 2007 venter føl efter Bonjour Bajar. Der ud over kender jeg adskillige afkom efter ham og har iøvrigt også en vallak som er BB´s barnebarn.
Min vallak er vældig ridelig, og bliver brugt til det hele. kørsel, dressur, spring, tærren mv. At denne racen netop kan bruges til alle sportens grene uden at blive "forvirret" over det, er netop dens kendetegn
Bonjour Baja er en stor Shagya arber hingst (165 cm) på nu omkring 21-22 år. Har har været B-hest i både spring og dressur, og hans kendetegn er netop at avle rigtige gode rideheste - altså meget ridelige dyr med gode gangarter og præstationer.
Bajar linien som Den avlslinie Bonjour er ud af er en speciel god springlinie og flere heste af denne linie (avlshingste) har været springheste på internationalt niveau og har været brugt rigtig meget i avlen i tyskland, altså i andre ridehesteforbund end Shagya.
Se også hjemmesiden shagya-anglo-arabere.dk og se f.eks. under hingsteliste og find så Bonjour Baja. Der står kåringsbeskrivelse og er foto. Her ud over er der flere foto og opl. om Bajar afkom alle mulige vegne på siden. Se især foto.
Sluttelig kan jeg da lige opl. lidt om Shagya-araberen.
Shagyaarberen er korrekt nok en bl. af fuldblodsarabere og ungarske halvblodshopper. Avlen startede for omkring 200 år siden i det dengang Østpreusen (ved ikke om det er stavet rigtigt) hvor kejseren ville have smukke heste som den arabiske fuldblod, men de skulle være større så hans kavalleri havde en udholdende, stærk og alsidige hest men med araberens udstråling.
Han importerede derfor 7 fuldblodsaraber hingste fra de arabiske lande, og disse krydsede han med ungarske halvblodshopper der havde en betydelig mængde arabisk blod i sig i forvejen.
Disse krydsninger (afkom) blev så krydset indbyrdes og derefter blev stambogen lukket. Det vil sige der blev ikke tilført nyt/andet blod.
Det er derfor stadig de linier fra de syv arabiske hingste og linierne fra de ungarske halvblodshopper man idag avler på.
Det er f.eks. derfor at Bonjour er ud af det vi kalder Bajar-linien. Faktisk er Bonjour Baja som de fleste af denne linie lidt speciel idet han er efterkommer af en hel-søskende parring. En ikke helt traditionel avls metode, men som altså i dette tilfælde gav et helt fantastisk afkom til brug for den videre avl i racen.
Men jeg kunne blive ved at fortælle den smule jeg ved om racen, men bedre er det at I der er interesseret i denne smukke og utrolig anvendelige race selv går ind på nævnte hj,.side og der kan i læse rigtig meget om racens historie og brug.
God fornøjelse, og jeg håber da at jeg nu har været med til at anspore til endnu en Shagya-fan. I så fald så synes jeg i skal skynde jer at melde jer ind i vores forening DSAH-araberraceafdelingen som rytter/bladmedlem, der kan man være med til en stævner m.v. og iøvrigt lære en masse om racen, men igen se hj.side.
PS: vil også lige nævne at Shagya araberen ikke er mere "hidsig" end andre heste, men da det er en hest der kan lide at arbejde, ja så er den mere "selvgående". Og det er jo netop dette egenskab at DV f.eks. nu gerne vil have ind i deres avl.
Araberen trives dog typisk bedst med en ejer idet den knytter sig meget meget stærkt til sin rytter. Så ønsker man sig en hest der virkelig er ens egen, ja så skal man altså anskaffe sig en araber.
Nej nu stopper jeg altså ellers bliver jeg ved med at anbefale denne herlige hest... 
hilsen LOJ