Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Bonjour Bajar (Araber-tråd)
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 07:49

Er der nogle af jer kære HN'er, der har afkom efter Bonjour Bajar? Hvordan er de af sind - er der et gennemgående fællestræk for hans afkom, adfærdsmæssigt, sundhed, eksteriør?

Jeg skal prøveride et af hans afkom i morgen (spring) og dressur på onsdag, da jeg er blevet tilbudt at købe en hoppe efter BB.

Jeg har aldrig haft med arabere at gøre, jeg har vist bare lidt af den gamle fordom om at arabere er skrøbelige og lidt varme. Så kære araber-ejere; modbevis det og fortæl om din dejlige mule.

KH Pia

- Nu uden Gicell T, men stadig med minimuler -

Søges: Vallak, 3-12 år, 150-165 cm, LC dressur/spring, trafiksikker.

0
0
Svar på denne tråd

Avl forum
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 09:20

Hej Pia.

Prøv at poste dit indlæg under "Avl".

Jeg ved godt det ikke er et decideret "avls-spørgsmål" du stiller, men jeg har flere gange set Bonjour Bajar blive nævnt derinde, og folk har vist billeder af hans afkom frem samt fortalt om deres temperament, sind m.m.

Så jeg tror du vil få god feedback, hvis du prøver at skrive derinde.

Bare et godt råd

Mvh. Janne.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:02

Ja og så har moderator så flyttet din tråd til avl. He he...

Men håber du får nogle svar herinde så

Mvh. Janne

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 14:42

en nu 14 år gammel vallak efter Bonjour Bajar med O'bajan som mf. Han er en dejlig og meget meget robust hest. Jeg har haft ham i snart 11 år og pånær en smule vokseværk som 4 års, har han aldrig hverken været halt eller syg!! Som yngre kunne han godt være en smule grænsesøgende, men han gik også hingst indtil han var 3½ år, så måske derfor. Han ser nogen gange spøgelser.. men nå han er med i byen er han meget nem!!!

På det her billede er han 9 år. (han måler 159 cm)

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Ingen andre??
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 19:54

Ja så blev min tråd flyttet, men helt okay!

Janne: Ja, jeg behøvede ikke flytte den selv, det var moderator så sød at gøre for mig!

Bianca: Skøn hest du har der. Hoppen jeg skal prøve er vist også lidt grænsesøgende, men hun har så heller ikke været redet så meget det sidste års tid, ej heller fået så meget omsorg som ønsket.

Hun er nu 6 år, men har det fantastiske flotte og skæve mål 150 cm... Det er fint til mig, men trækker vel generelt ned i en evt. salgspris???

KH Pia

- Nu uden Gicell T, men stadig med minimuler -

Søges: Vallak, 3-12 år, 150-165 cm, LC dressur/spring, trafiksikker.

0
0
Svar på denne tråd

hvad hedder hun
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 23:12
Ja som overskriften siger, blev jeg lige nysgerrig...hved du hvad hun hedder?? eller hvad der er på modersiden??
0
0
Svar på denne tråd

min er også..
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 20:30

Jeg har en hoppe efter ham..

Hun er ja.. lidt varm men med gode benbevægelser.. dejlig hest at ride som altid prøver at gøre sit bedste.. ved ikke hvad hun har fra ham af.. men.. springe.. jo da.. det kan den helt bestemt.. :P

Skriv hvis der er mere du vil vide..

Mvh sussi

3 dejlige hest søger en eller flere til at passe og ride...(4750)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 21:26

Bonjour Bajar er så vidt jeg husker en Shagya araber, dvs. han er ikke en "rigtig" araber, men en dejlig blandingsrace, som er grundlagt på fuldblodsaraberhingste og ungarske varmblodshopper.

Generelt om Shagya'en kan man sige, at de er kendt som dejlige rideheste med gode bevægelser og dejlige temperamenter. Man får nærmest en araber, som er mere egnet til konkurrencebrug end fuldblodsaraberen regnes for.

Jeg kan ikke sige så meget om hingsten som sådan, man jeg kan klart anbefale racen generelt!!

Håber du bliver "fanget" af hende...

Mvh Louise

Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

Ung ox-hoppe udlånes.

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Bonjour Bajar
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 11:14

Hej med jer.

Jeg er avler lidt Shagya arabere, og kan fortælle at jeg i 2007 venter føl efter Bonjour Bajar. Der ud over kender jeg adskillige afkom efter ham og har iøvrigt også en vallak som er BB´s barnebarn.

Min vallak er vældig ridelig, og bliver brugt til det hele. kørsel, dressur, spring, tærren mv. At denne racen netop kan bruges til alle sportens grene uden at blive "forvirret" over det, er netop dens kendetegn

Bonjour Baja er en stor Shagya arber hingst (165 cm) på nu omkring 21-22 år. Har har været B-hest i både spring og dressur, og hans kendetegn er netop at avle rigtige gode rideheste - altså meget ridelige dyr med gode gangarter og præstationer.

Bajar linien som Den avlslinie Bonjour er ud af er en speciel god springlinie og flere heste af denne linie (avlshingste) har været springheste på internationalt niveau og har været brugt rigtig meget i avlen i tyskland, altså i andre ridehesteforbund end Shagya.

Se også hjemmesiden shagya-anglo-arabere.dk og se f.eks. under hingsteliste og find så Bonjour Baja. Der står kåringsbeskrivelse og er foto. Her ud over er der flere foto og opl. om Bajar afkom alle mulige vegne på siden. Se især foto.

Sluttelig kan jeg da lige opl. lidt om Shagya-araberen.

Shagyaarberen er korrekt nok en bl. af fuldblodsarabere og ungarske halvblodshopper. Avlen startede for omkring 200 år siden i det dengang Østpreusen (ved ikke om det er stavet rigtigt) hvor kejseren ville have smukke heste som den arabiske fuldblod, men de skulle være større så hans kavalleri havde en udholdende, stærk og alsidige hest men med araberens udstråling.

Han importerede derfor 7 fuldblodsaraber hingste fra de arabiske lande, og disse krydsede han med ungarske halvblodshopper der havde en betydelig mængde arabisk blod i sig i forvejen.

Disse krydsninger (afkom) blev så krydset indbyrdes og derefter blev stambogen lukket. Det vil sige der blev ikke tilført nyt/andet blod.

Det er derfor stadig de linier fra de syv arabiske hingste og linierne fra de ungarske halvblodshopper man idag avler på.

Det er f.eks. derfor at Bonjour er ud af det vi kalder Bajar-linien. Faktisk er Bonjour Baja som de fleste af denne linie lidt speciel idet han er efterkommer af en hel-søskende parring. En ikke helt traditionel avls metode, men som altså i dette tilfælde gav et helt fantastisk afkom til brug for den videre avl i racen.

Men jeg kunne blive ved at fortælle den smule jeg ved om racen, men bedre er det at I der er interesseret i denne smukke og utrolig anvendelige race selv går ind på nævnte hj,.side og der kan i læse rigtig meget om racens historie og brug.

God fornøjelse, og jeg håber da at jeg nu har været med til at anspore til endnu en Shagya-fan. I så fald så synes jeg i skal skynde jer at melde jer ind i vores forening DSAH-araberraceafdelingen som rytter/bladmedlem, der kan man være med til en stævner m.v. og iøvrigt lære en masse om racen, men igen se hj.side.

PS: vil også lige nævne at Shagya araberen ikke er mere "hidsig" end andre heste, men da det er en hest der kan lide at arbejde, ja så er den mere "selvgående". Og det er jo netop dette egenskab at DV f.eks. nu gerne vil have ind i deres avl.

Araberen trives dog typisk bedst med en ejer idet den knytter sig meget meget stærkt til sin rytter. Så ønsker man sig en hest der virkelig er ens egen, ja så skal man altså anskaffe sig en araber.

Nej nu stopper jeg altså ellers bliver jeg ved med at anbefale denne herlige hest...

hilsen LOJ

0
0
Svar på denne tråd

Bonjour Bajar
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 21:58

Jeg har selv en dejlig plag, hvis morfar er BB. Derudover ejer min moster en vallak efter ham som er rigtig skøn!

Jeg har købt min plag af Louise, som ejer Bajar og på trods af hans alder er han, efter min mening, stadig en meget imponerende hingst! De afkom jeg har set efter ham har alle været smukke og dejlige heste. Jeg kender to afkom efter ham godt, og de er utrolige forskellige heste. Den ene er blevet redet meget i dressur, den anden mest på tur. Også deres bygning og sind er meget forskelligt, så man må sige at moderen og opvæksten også spiller en del ind.

Hvis du vil se billeder af BB, kan du se på Louises hjemmeside

www.shagya-araber.dk, hvor man også kan se nogle af hans afkom.

Der er allerede skrevet en del om shagya-araberen som race, så til slut vil jeg bare sige at jeg kender til den som en utrolig medgørelig og tillidsfuld hest, som er meget bred i ridningen, forstået på den måde at man kan bruge den til næsten alt...

Anna Andreassen - pony- heste- og islænderrytter
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider