Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Erfaring søges ang. ridning på hoppe med føl
Forfatter: 
Dato:  28-06-2002 18:05
Hvad er jeres erfaring med det?

Mit føl er fra den 23. april og er utrolig selvstændig. Står, uden problemer, alene i boks og spiser foder hver dag i en times tid. Mor og "tante" står dog overfor. Kan tage hoppen fra og gå tur med hende uden problemer af nogen art -følle sover imens. Nu er det så, at jeg overvejer at sætte hende langsomt i gang igen. Følle vil i så fald stå i boks med "tanten" overfor. Hvad mener I? Kan jeg forsvare det overfor hoppe og føl? Hvad gør I andre?

På forhånd tak for jeres svar.

Kh. Gry, Muvi & Mulan
0
0
Svar på denne tråd

Re: Erfaring søges ang. ridning på hoppe med føl
Forfatter: 
Dato:  28-06-2002 18:21
Ja self kan du starte, vil faktisk sige det er lidt sent du skal i gang igen!
Føllet skal jo lære det på et tidspunkt, men DET ER hårdt at høre hvordan de kalder efter hinanden.

Gør dig selv en tjeneste og rid i terænet de første gange, så hoppen ikke kan høre føllet - ellers vil hun ikke kunne koncentrere sig og samtidig er ture ude god optræning.

Mit føl var alene fra dag 6, hvor jeg tog hoppen i skoven tre gange om ugen i 1½ time ad gangen. Han var godt nok ked af at være alene og stod som en hund med forbenene over boksdøren - men man kunne se at hoppen også nød at komme lidt væk.
Held og lykke med det!Jeg rider Frederiksborger(y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-06-2002 22:17
Hej Gry

Det er flot at du allerede har fået trænet føllet til at stå alene og spise. Hvis du fortsætter træningen med at stå alene så vil fravænningen af føllet gå som en leg når den tid kommer.

Når du nu har trænet den så godt så kan du sagtens begynde at ride. I starten ville jeg dog sørge for at der er en i stalden som kan se efter føllet hvis det skulle blive uroligt medens du og hoppen er væk.

Så klem bare på hoppen har også godt af at få lidt motion.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-06-2002 08:53
Hej Gry

Det er klart en god idé at komme lidt ud med hoppen, som de andre skriver.
Da min plag var lille, og vi skulle til at have "gang" i hoppen, lod vi dog føllet være på folden med dens tante og legekammerat. På folden er der mere at lave (spise græs, lege med de andre) end i boksen, og mit føl var klart mere rolig i folden, end hvis vi satte hende ind i en boks.
Hvis den bliver for urolig i boksen, er det ihvertfald en mulighed at lade den være på folden :-)
Hilsen Mia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-06-2002 10:33
Vores ene føl fra 19 Maj gider slet ikke at gå med op fra sommerfolden når jeg henter min hoppe, hun vil hellere lege med de andre føl. Så jeg rider bare uden og der er ingen problemmer....ud over hoppen vrinsker lidt.

Så jeg vil også sige ven fra!!

Henriett
;D http://www.horsemanship.subnet.dk ;D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 23:32
Hejsa :)

Jeg red på min hoppe allerede en uge efter hun havde folet - og en del dyrlæger siger at man faktisk allerede kan ride på hoppen kort efter folingen - dette skulle så også hjælpe til at hoppen bliver "strammet" op igen...og hvis efterbyrden ikke er kommet ud på dette tidspunkt kan ridningen hjælpe med til det (hvis du skal have føl igen og du måske får dette problem). Samtidig skulle det hjælpe på mælkeproduktionen at hoppe og føl bliver adskilt et stykke tid hver dag.

Håber du kunne bruge dette til noget - hvad enten det er nu eller i fremtiden :)

Hilsen Bettina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider