|
|
| "indavl" og hvor meget vokser en 3-års? |
| Forfatter:  |
bløf |
| Dato:  |
20-06-2002 12:52 |
|
Jeg har hørt lidt om regler omkring indavl - men vil gerne høre hvad andre egentlig mener!! Hvor meget må man 'indavle', altså må en hoppe få føl med sit eget hingste afkom? eller med sin egen far eller hvor er grænsen??
Mit andet spørgsmål : Hvot meget vokser en 3-års dv vallak mere??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: "indavl" og hvor meget vokser en 3-års? |
|
|
Hej!!
Indavl som du nævner det, vil nok aldrig blive godt. Man snakker derfor om linieavl hvor bedsteforældrene gerne må være ens. Feks. Cannon Row xx både som morfar og farfar, eller i dette led og så et led llængere ude.
Med hensyn til hvor meget en 3 års vokser, så kan jeg kun tage udgangspunkt i min egen. Den er vokset 2 cm på 2 måneder, men er stadigvæk høj bagtil og vokser derfor ca. 2 cm mere.
En hest vokser næsten til den er 6 år. Dvs. at først vokser den så ryg og røv er lige højt og derefter kan man godt risikerer at den vokser et par cm mere. Arbejde = vækst. Dvs. at når unghesten starter tilridningen vil man ofte bemærke at den begynder at vokse igen, selvom man troede den var udvokset.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: "indavl" og hvor meget vokser en 3-års? |
|
|
Linieavl kan være godt, hvis man har forstand på det. Jeg tror ikke man bare skal gå igang selv, for nogle gange kan det være uheldigt.
Nu hvor Kenzo er til ifoling, så vil det evt. afkom få Landgraf I 2x i 3. led, men det sagde de kloge at det skulle jeg slet ikke være bange for, tværtimod.
Jeg ved at fx Cor de la Bryere i 2 led for tæt på, kan give en umarkeret hest, så det er et sted hvor man skal være lidt påpasselig.
Mvh... Rikke L
At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
Opdatering af præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet