Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ifolet hoppe/hvilket foder??
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 21:11
Vi har to hopper til hingst, men endnu ikke bedækket.

Hvis de bliver ifolet, så skal de selvfølgelig ha´ tilskud fodermæssigt i drægtigheden.

Men hvad har du/I brugt, hvilket resultat.. gode/dårlige erfaringer???

Mvh
Janni
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ifolet hoppe/hvilket foder??
Forfatter: 
Dato:  14-06-2002 23:47
Hej

Hvis du i forvejen fodrer med et godt foder kan du fortsætte med dette nogle måneder hen i drægtigheden.

Derefter begynder du at skifte foderet gradvist ud med "Equilac" fra St. Hippolyt. Det er utroligt godt.
Rationen øges efter behov. Du skal nok op at give ca 2-3 kg om dagen afhængigt af hestens størrelse. Så supplerer du bare op kaloriemæssigt med dit alm. foder.

Når hoppen har malket et par mdr begynder du langsomt at trappe både mængde og andel af Equilac ned igen afhængigt af behov.

Sådan har jeg gjort med et par vellykkede føl der begge har været født med snorlige ben og er vokset helt uden problemer.

Mit grundfoder har været Naturmüsli fra St. hippolyt blandet i hel havre og byg. Dertil olie, fri hø og halm og lidt greenpower.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

st. hippolyt...ja ja ja...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2002 16:39
Der er altså også andet end st. hippolyt (og billigere).
Jeg mener ikke du behøver fodre hopperne anderledes end du plejer, bortset fra de sidste 3 mdr, der er det godt at give dem nogle vitaminer, fx. Travo Sport, det bruger jeg selv og det er udmærket, hestene spiser det gerne. Ellers bare rigeligt med hø i vinter! Det er det bedste du kan give dem. (med mindre de er allergiske, men så måske noget wraphø).
Held og lykke!
0
0
Svar på denne tråd

Horsepower!
Forfatter: 
Dato:  15-06-2002 16:42
HorsePower fra Wolle er rigtig godt, også til drægtige hopper. det tager lidt tid for dem at vænne sig til smagen (1 uges tid). Jeg giver en skefuld morgen og aften (til en lille pony). PRØV DET!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Horsepower!
Forfatter: 
Dato:  16-06-2002 10:52
Hoppen skal ikke fodres anderledes end den plejer før de sidste 3 måneder af dens drægtighed hvor behovet for især protein stiger da føllet vokser meget i den periode.

Hvis du har mulighed for at få at lavet en foderplan af det foder du plejer at fodre med, vil det være en god hjælp. Hvis ikke, ville jeg synes at du skal finde nogle foderprodukter specielt beregnet til drægtige hopper - så er du sikker på at din hest er dækket ind med det de skal bruge. Det er bedre end at begynde at give lidt mere af dit og dat hvis ikke du er helt sikker på hvad der skal til.

Hvilket produkt du vælger er vel en smagssag. Find det foder du synes kan dække dit behov. Men lad mig også slå et slag for at prioritere foder med en god struktur. Jeg ville foretrække foder i müsliform i forhold til det pilleterede foder. Det giver en længere tyggetid som giver bedre spytdannelse, som igen giver bedre udnyttelse af foderet.

Held og lykke med bedækningerne :-)

Tilde

Man skal aldrig kæmpe imod sine medfødte instinkter!

Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Re:Brogaardens
Forfatter: 
Dato:  17-06-2002 20:36
Jeg kan 100% anbefale Brogaarden Suregrow. Det er til hopper som er drægtige, give mælk og til føl. Men det er lavet til at man også giver strøfoder ved siden af. Det er ikke nødvendigt at give havre ved siden af kun hvis de bliver redet den tid de må rides før de foler.
Det er virkelig super godt. :-0
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ifolet hoppe/hvilket foder??
Forfatter: 
Dato:  17-06-2002 22:15
Jeg fik en fodersnak med min dyrlæge i forbindelse med at min hest er til ifoling, og det fine specialfoder jeg købete koster 185,- pr sæk, som ikke engang holder en måned!!!!

Først spurgte hen mig om jeg vidste jeg købte guld for dyrt?? Og det vidste jeg sådan set godt :-)
Så lagde han en foderplan for mig der består af hel havre og travo sport - E. Dertil wraphø og/eller lucerne evt. suppleret med sojaskrå for at få proteiner nok. Tilsidst supplerer jeg med et flydende E vitamin og selen produkt for at få de områder dækket ind 100%
Produktet jeg køber er fra Biofarmab i sverige og er identisk med BlueHors´ produkt, bare meget billigere.

Min dyrlæge sagde at hvis han skulle fodre med disse dyre produkter - som er gode nok :-) - så ville det ikke være ham der ejede sin gård, men kreditforeningen.
Han avler galopheste, og i derbyet for et par år siden var 4 ud af 12 heste avlet af ham, og hvis ikke foderet virkede, så kunne de ikke trænes til at starte derby, og det er jo sandt.

Men den oplysning jeg har fået er, at jeg skal blive ved med at fodre Kenzo som normalt indtil hun er 3 måneder fra at fole, på det tidspunkt revuderes hendes fodertilstand så, og jeg vil få afvide om der skal tilsættes ekstra i foderet.
Føllet skal nok tage hvad det behøver, så det bliver på hoppen man kommer til at se det, hvis hun får for lidt foder, eller for lidt vitaminer/mineraler - men føllet skal man ikke være bange for.

Men jeg vil nu også anbefale dig at få en foderplan fra din dyrlæge.

Mvh...
Rikke L

At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid

Opdatering af præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider