Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Tilridning ved berider/elev
Forfatter: 
Dato:  27-04-2018 19:03
Hej alle.
Jeg står med et lille dilemma. Næste år skal jeg have min hyp redet til og skal derfor finde den helt rigtige til jobbet. MEN kan det virkelig passe at det er så svært at finde en uddannet der rent faktisk rider hesten???. Jeg syntes gang på gang jeg støder på heste der tilrides af første og anden års elever eller måske helt ufaglærte. Ikke dermed ment at de ikke kan være dygtige nok, men jeg har bare svært ved at føle det lidt som bedrag da jeg jo står og skal betale i dyre domme for at få min hest redet og forventer så også at det bliver gjort af en der har en del erfaringer. Hvad hvis det går galt og denne uerfarne rytter takler opgaven forkert?? Så er det mit guld det går ud over. Når man kommer på sygehuset og skal opereres står der jo heller ikke en første års elev og skærer i en. Mit lidt sure opstød går på at hvorfor skal man betale fuld pris til en berider man ved kan sit håndværk og så er vedkommende måske oppe på dyret sammenlagt 1 uge. Er jeg bare hysterisk, for i mit hoved giver det overhovedet ikke mening. Hvis det alligevel er en ufaglært der skal ride min hest til, kan jeg jo ligeså godt gøre det selv.
Hvad mener i andre.

For penge kan man købe

Pynt men ikke skønhed. Medicin men ikke helbred.

En seng men ikke søvn. Mad men ikke appetit.

Luxus men ikke kultur Bøger men ikke kløgt

Et hus men ikke et hjem. Fornøjelser men ikke lykke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan nu godt....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2018 20:46

Kan nu godt forstå beriderne, at de lader elever starte med at hoppe på nakken af de unge heste, af flere årsager

 

Ofte starter arbejdet med de unge heste i longe, og der er den vigtigste person ikke rytteren men longeføren. Det er longeføren som ligger signal i hesten, som kan læse hesten - mens rytteren reelt skal sidde stille og balancerer.

Det samme gælder når hesten slippes fri af longen, her er det igen longeføren som fra jorden af kan hjælpe, støtte og vejlede, mens rytteren skal ride frem og balancerer - her et nydeligt billed af mig og min hest i den øvelse

Billede

 

Desuden er der på den korte tid folk oftest lader deres heste være i tilridning ikke spørgsmål om nogen dybere indlæring af noget som helst i de unge heste - så en berider på ryggen er så at sige "spild".

Desuden har berideren ofte også en virksomhed at tænke på - hvis de ryger af en unghest og brækker ben/arm/ryg, så er de ude i minimum 1/2 år - det kan koste hele året indtægt i en forårs/sommerperiode, hvor der skal rides championater og kåringer.

Groft sagt er det bedre at risikoen ligger på en elev Og da det vigtigste foregår fra jorden af, ja så er det her den proff primært skal være.

 

Der hvor pengene på beridertræning virkelig begynder at give bonus er når hesten skal begynde mere seriøs uddannelse på la+ niveau.

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider