Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Klassisk ridning

 Wintec = dårlig?
Forfatter: 
Dato:  02-09-2014 20:31

Hej I skønne mennesker :)

 

Jeg er igang med at tilride min skønne hest, og jeg har i den forbinelse besluttet mig for at skulle ha en af de nye wintec sadler, da jeg godt kan li den måde de er lavet på, og specielt deres luftpude system. Men hver gang at snakken I stalden falder på sadler, og jeg siger at jeg vil ha en wintec, ser folk helt undelige ud, eller siger at det kan de slet ikke forstå.

 

Så jeg tænker, er wintec virkelig så dårlig en sadel, eller har den bare fået et dårligt ry?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bomløs
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 18:22

Hej Laika

 

Jeg vil råde dig til en bomløs sadel f.eks. fra Barefoot. Når din unge hest udvikler muskler vil sadlen følge med og du skal ikke tænke på omstopning.

 

Jeg har haft en luftsadel men fandt den meget hård og skilte mig hurtigt af med den.


Lea Grove

Kommunikation er grundlaget for rytter og hest imellem

http://www.hesteinstituttet.dk

 

1
3
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 18:32

Min hest er 7 år, og er ret udviklet muskelmæssigt :), derudeover har jeg ingen interesse i at ride bomløs.

 

Grunden til at jeg vil ha en sadel med luftpuder, er for at undgå trykpunkter.

 

Det var nu mere wintec generelt, hvorfor der har så dårligt et ry?

 

Men tak for dit svar :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 Wintec sadler
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 23:37

Jeg tror såmænd ikke, at de har et dårligt ry. Men det er bare ikke alle heste, de kan passe til. Dressur modellerne passer f.eks. bedst til heste med meget lige ryg. hvis hesten svajer lidt, kommer det bagerste af puderne nemt til at trykke hestens ryg.

 

Og så er det korrekt, som Leela nævner, at puderne faktisk er temmelig hårde, på trods af, at der er luft i dem.

 

Hvis du vil undgå for megen direkte tryk på hestens ryg, vil jeg anbefale, at du lægger et lammeskindspad under sadlen i stedet for :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  03-09-2014 23:57

Det kan jo selvfølgelig godt være at det er derfor, det med at de ikke passer så godt til alle heste :)

 

Men tak for råd ang det med lammeskind under, det vil jeg bestem ha' i baghovedet :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 wintec 500
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 11:31

Wintec 500 fås med uld. Jeg har ellers ikke været til wintec sadler, men overvejer at købe den med uld til min unghest.

 

Jeg tror, at årsagen til at wintec har fået et dårligt ry er, at mange har anskaffet sig en, i den tro at den passer alle heste og den kan ændres i takt med, at hesten udvikler sig. Som Lise skriver, passer den til heste med en lige ryg, og da langt fra alle hest har en lige ryg, er det langt fra alle hest, som kan bruge den. Tidligere kunne man kun ændre kopjernets bredde. I dag kan man også ændre lidt i stopningen på cair sadlerne, hvilket du selv kan gøre, men som Lise også skriver er de lidt hårde. Derfor glæder det mig, at man er begyndt at sælge dem med uldstopning. Stopningen kan man ikke selv ændre, så der skal man påregne en jævnlig udgift.

 


Hilsen

Anita





 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nye Wintec sadler
Forfatter: 
Dato:  04-09-2014 17:07

Jeg har lige købt to af de nye Wintec sadler i Tyskland, fordi jeg ikke lige kunne finde forhandlere herhjemme. Den ene er en Wintec Lite, det er en kombineret sadel, der minder om de gamle Wintec 100, bare med stor bæreflade, luftpuder, udskifteligt kopjern og meget let. Den ligger fantastisk godt på vores tøndeformede araberblanding, så jeg er meget tilfreds. Den anden sadel er den nye distancesadel, Wintec pro Trail, og den er jeg også godt tilfreds med, især fordi man sidder virkelig sikkert i den uden at blive låst fast, den bruger jeg til en nytilredet, meget adræt og sprælsk araberblanding. Den væsentligste grund til at jeg køber Wintec er vægten. Jeg er ikke interesseret i at lægge ekstra 10 kilo (eller mere) på hesten, og det vejer en fuldt monteret lædersadel faktisk ofte.

 

Hilsen Ditte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har brugt wintec
Forfatter: 
Dato:  05-09-2014 20:54

Jeg har brugt wintec dressursadlen med cair til de 4 heste jeg har/har haft igennem de sidste 12 år.

 

Den første hest var en ældre 22 årig svejrygget vallak, hvor wintec var det eneste sadelmager kunne få til at ligge, som hesten ville gå med.

 

Så fik jeg en dressur-/distancehest, som gik distanceløb på 50 km med en wintec isabell werth - til distance bliver de jo hele tiden tjekket i dyrlægetest, hvor min hest igennem flere års løbsdeltagekse altid fik topkarakter for hans ryg.

Han gik LA dressur med sadlen også :-)

 

Nu har jeg en 7 års ollebolle og en 6 års åleslank DV. De er begået tilredet i den gamle isabell werth med cair - DV'eren har nu fået en af de nye IW med cair. Begge er løbene gennem årene gået igennem dyrlægetjek og kiropraktortjek med topkarakterer for rygmuskulatur og ensartethed i opbygningen af rygmuskler.

Den 7 års går MB0 og den 6 års LA i dressur, og de rides også på skovtur med dressursadlen.

 

Wintec har nok fået sit ufortjente ry af flere årsager. Nogle tror at de kan smide hvad som helst på hvilken som helst hest - og det dur ikke. Og mange sadelmagere ved godt, at en wintec i hænderne på en ejer, som selv kan vurdere og skifte copfjern ect, og det giver jo ikke mange besøg til omstopning. Så hvis man spørger mange sadelmagere, så er de ikke vilde med enten wintec i sig selv, eller cair overordnet.

Og så er der også forskel på wintecsadlerne imellem. En alm wintec sadel til all round brug med uldstopning ect kan ligge lige så dårlig som alle andre alm billige sadler. Men wintec IW, bates sadlerne IW, close contact ect er gode sadler.

 

Forskellen på bates og wintec er jo sådan set bare om det er læder, eller equiswede - jeg foretrækker det sidste, især til distance/skovture, da det ikke tager skade af regn :-) Og fordi jeg ikke gider sidde med en pudseklub hver weekend.

 

Men altså som med alle sadler - de skal passe.

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hårde?
Forfatter: 
Dato:  27-09-2014 17:41

 

Puderne skal føles "hårde", netop fordi der er luft i dem: Det er luften der skal flytte sig og presses lidt (meget lidt!) sammen for at trykket fra puderne bliver ens overalt på hesten, og derfor skal det lufttryk passe til den maksimale belastning der kan opstå mellem hest og rytter. (Og poserne luften er i, skal have samme volumen hele tiden, de må altså ikke kunne give sig som en ballon ... hvilket kunne få dem til at føles "bløde"). Ideen er jo ikke at at sadlen skal affjedre, men at trykket skal fordeles helt jævnt øjeblikkeligt.

 

Hvis de som synes puderne er hårde vil sammenligne med en ren uldstoppet sadel, vil det mest reelle være at sammenligne med en gammel veltilpasset sadel der har sat sig. Og der skal mærkes efter mens rytteren sidder på. Så tror jeg ikke uldpuderne føles ret meget blødere.

 

(bortset fra det fejler Wintec mig bekendt intet, men blev nok i starten oversolgt af marketingsfolkene, eller overfortolket af håbefulde forbrugere, og det har så i en del tilfælde medført skuffelser over udeblevne mirakler)

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

2
0
Svar på denne tråd
 
 har ikke redet med andet
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 20:01

Jeg rider udelukkende med Wintec på mine heste.

 

Jeg fik min åbenbaring da min tidligere underviser smed sådan en på ryggen af min krikke da jeg simpelthen sad af røv til i min kieffer sadel. ved at jeg sad dårlig og ikke kunne holde mig fast gjorde og at jeg havde utroligt svært ved at koncentere mig om at ride.

Isabell werth var hermed min nye bedste ven og havde pludselig en hest som jeg kunne ride.

 

Senere har jeg fået to nye heste.. Min palomino vallak på 5 år går med en Wintec isabell werth.

 

Min frieserpige på 10 år og meget velredet går med wintec pro contour str 16,5. Hun er lidt kort i ryggen og min numse er ik så stor så jeg sidder perfekt i den sadel. Jeg har et lammeskind under.

Hun har før gået med en isabell model str 17,5. men den var for stor til hende og havde svært ved at få hendes bagben med i øvelserne fordi sadlen lå og pressede bagpå og jeg faldt en smule bagud i sadlen. Jeg følte at jeg var ved at falde bagover hvis jeg skulle "op og sidde" Nu sidder jeg perfekt. Jeg hader at ride i en lædersadel. sys jeg kommer til at svede i dem.. det hele knirker og knager. også gider jeg bare ik pudse udstyr hver uge.

 

Jeg rider os af og til på strand og i skov og smadret bane og tager bestemt ik hensyn til at mit udstyr bliver beskidt.. det kan heldigvis sagtens tåle det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Omvendt...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2014 18:04

Jeg må trække min ord i mig, om at Wintec cair er hård i stopningen, som jeg skriver tidligere i tråden.

Har fået demonstreret New sadlerne, både Wintec og Bates. De var faktiske pænt bløde og behagelige. Prøvede at træde på puden, som ligger mod hesten ryg. Den var yderst behagelig og meget fleksibel. Kunne jeg få en sko med det indlæg, købte jeg på stedet.

Jeg er blevet så overbevist, at jeg nu vil prøve en Isabell Werth New Cair. Min hest skulle have ryg til modellen. Så det glæder jeg mig til.

Melder tilbage, når den er afprøvet.


Hilsen

Anita





 

4
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har brugt wintec
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 08:39

ja lige siden den første wintec kom til DK, har jeg brugt wintec til alle mine heste, dog lige på nær den gamle som nu kun kan gå med passier.

Har haft små svippere med andre mærker, men er altid hoppet tilbage til wintec/bates.

Jeg har både med ren uld, købt i England og dem med cair systemet. Har også en gammel model der hedder conture, den er opbygget i gummi over bummen, ingen uld, kun gummi ud over bummen og med aftageligt ovetræk. Bruger den altid når vi tilrider, da den ikke kan skade hesten hvis hesten falder med sadlen og den er jo blød for hesten at ha på..

 


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Wintec
Forfatter: 
Dato:  19-01-2015 09:10

jeg har en wintec springsadel, og en isabell werth bates dressur sadel. Begge med luft systemet. Og de er fantastisk dejlige begge to. De passer rigtig godt på mine heste, men som flere skriver er det jo ikke alle de passer til. Men sådan er det jo med alle andre sadler også. Det jeg er vild med, er at man kan tilpasse løbende, hvilket er ret smart med unge heste. Min hoppe startede med rødt kopfjern, og er nu et år efter tilridning i Hvidt kopfjern. Noget andet er, at kammeret i wintec og bates sadler er dejligt bredt, i forhold til fx kieffer, som er meget smalt, synes jeg. Alt i alt kan jeg kun anbefale wintec og bates, hvis de altså kan ligge på din hest. Held og lykke med det.






Med venlig hilsen Pernille

Med de gyldne heste

Heimdals Happy Countess

Kjærgaards Blue Eyed Princess

Kjærgaards Golden Champ

0
0
Svar på denne tråd
 
 wintec sadel
Forfatter: 
Dato:  21-02-2015 19:31

jeg har en wintec dressur sadel den hedder itelandet med isabell men jeg syntes man sidder meget godt i den og så er det dejligt for mig nu hvor jeg kun er 11 at den ukke er så tung fordi min pony er for høj ellers

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider